Ik ben katleen de cock
Ik ben een vrouw en woon in merchtem (Belgiƫ) en mijn beroep is leerkracht L1 - turnjuf - redster - huiswerkbegeleiding op zelfstandige basis.
Ik ben geboren op 03/06/1986 en ben nu dus 38 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: sport-muziek.
2007: bachelor in de ergotherapie
2009: lerarenopleiding lager onderwijs
---
2009-2010 L1 De Bloeiende Kerselaar
03-09-2010
taal: onze eerste letter!
We zijn gisteren al gestart met onze letter: m Deze letter is afkomstig van het woord m aa n We spreken ze niet uit als 'em', maar wel als 'mmmmm'. Wanneer we iets lekker vinden, gebruiken we deze letter.
Samen met dit woord en letter hoorde het eerste werkblad. We zijn in de klas dus al hard aan het werk gegaan. Maar natuurlijk is er op tijd en stond ook ruimte voor een verhaal, of een vrij spelmoment.
Volgende week gaan we verder en zullen er nog meer letters en woorden aan de beurt komen.
ik kreeg reeds heel wat vragen in verband met de doosjes. En jullie zullen je misschien ook wel afvragen wat die nog steeds in de boekentas doen en leeg zijn.
De bedoeling van die doosjes is dat er woord- en letterkaartjes in gestopt worden. Bij elk nieuwe woord en letter komt er eentje bij. Omdat nog niet iedereen van de klas in orde is, ben ik hier nog niet mee gestart omwille van praktische redenen. Maar het is wel de bedoeling dat vanaf woensdag er gestart wordt, indien 3/4 van de klas maandag in orde is, kunnen we dan al starten. Op de info-avond geef ik nog eens een concrete uitleg van de doosjes, zowel over de inhoud als over de GROOTTE want daar rijzen wel wat vragen op. Die afmetingen zijn maar een richting voor jullie zodat je niet me te kleine doosjes af komt waar de kaartjes niet in passen, maar ook niet met te grote, wat nu wel het geval is bij sommige.
die doosjes zitten elke dag in de boekentas, want elke dag kunnen er nieuwe kaartjes uitgedeeld worden in de klas. Thuis worden de doosjes uit de boekentas gehaald om te oefenen. Enkel door veel herhaling zullen de letters en woorden gekend zijn. Vergeet na de oefening de dozen niet terug in de boekentas te stoppen, anders mist u kind misschien een letter- en woordkaart.
Indien er nog vragen zijn, zal ik die dinsdag bij de extra uitleg op de info-avond nog wel beantwoorden.
We zijn bezig met het vergelijken, ordenen en sorteren tot 5. De geschreven cijfers komen nog niet aan bod. Wel de getalbeelden, dit zijn de cijfers uitgedrukt in bolletjes. = 5 De begrippen evenveel, meer en minder zijn nu aan de orde.
Ik merk dat werken in het rekenboek nog wat stroef verloopt maar dat komt wel los. Ze hebben in de kleuterklas nog niet echt veel met werkblaadjes gewerkt, en al zeker niet een werkblad waar meerdere oefeningen op staan. Sommigen zijn daardoor in de war en weten plots niet meer aan welke oefening we bezig zijn. Ik probeer iedereen zo veel mogelijk in het oog te houden, laat iedereen een keer aan bod komen bij het antwoorden en loop zo veel mogelijk rond in de klas om te controleren. Maar vanaf volgende week, na meer oefening, zal dit al veel beter gaan.
Daarmee is het eerste woordje met de bijhorende letters al geleerd, en dat op de eerste schooldag!
Jammer genoeg was de dag zo voorbij gevlogen dat ons werkboekje nog niet klaar is. Vermits er al Godsdienst/Zedenleer op het programma stond, werd er ons een uurtje afgenomen. Daarnaast hebben we ook heel wat praktische zaken moeten regelen en materiaal in orde brengen.
Vanaf morgen gaan we ook van start met rekenen, thema en muzische vorming.
Gelieve volgende materialen zo snel mogelijk in orde te brengen indien dit nog niet gebeurd is: - 2 ringmappen (geen met 4 ringen!) met naam op - een huiswerkmap - een pennenzak: vermits al het materiaal verkregen wordt op school, moet deze pennenzak leeg zijn. Ook voor tijdens de studie is al het materiaal beschikbaar. - 2 doosjes om woordkaartjes in te steken - kaften van de agenda en de werkboeken die mee naar huis gaan en voorzien van naam - pasfoto
de leraar godsdienst vraagt ook om voor een ringmap te zorgen.