onze klas
Inhoud blog
  • rekenen met de rekentrein: +
  • W.O.: thema de tijd
  • vervolg 2 carnaval
  • vervolg 1 carnaval
  • vervolg balls

    Categorieën

    agenda

    Belangrijke data in mijn agenda


    Zoeken in blog


    Over mijzelf
    Ik ben katleen de cock
    Ik ben een vrouw en woon in merchtem (België) en mijn beroep is leerkracht L1 - turnjuf - redster - huiswerkbegeleiding op zelfstandige basis.
    Ik ben geboren op 03/06/1986 en ben nu dus 38 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: sport-muziek.
    2007: bachelor in de ergotherapie 2009: lerarenopleiding lager onderwijs --- 2009-2010 L1 De Bloeiende Kerselaar

    23-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.rekenen met de rekentrein: +
    We zijn gestart met de brug over 10. Dit is geen makkelijke materie want het vergt enig inzicht en de splitsingen tot 10 moeten zeer goed gekend zijn.
    Brug over 10 zijn oefeningen waar we eerst minder dan 10 hebben, maar door iets bij te doen over 10 gaan.
    bv. 8 + 5                 3 + 9                 7 + 7       

    oplossen van zulke oefeningen: eerst bijtellen tot 10, dan de overschot/rest nog erbij.


    Stappen die volgen om dit te leren:

    concreet levendig:
    We hebben in de prachtige zon een trein gemaakt. De trein bestaat uit 10 zitplaatsen in wagon 1 en 10 staanplaatsen in wagon 2. Iedereen wil graag natuurlijk een zitplaats dus die worden eerst opgevuld. Wie geen plaats meer heeft, moet in de stawagon gaan.
    -> We zijn in Brussel en er gaan 9 mensen op trein. We rijden verder tot Leuven waar 4 mensen staan te wachten om op de trein te gaan
    -> Hoeveel zitten er al op de trein? Hoeveel moeten er bij in?
    -> hoeveel van die 4 kunnen er gaan zitten in wagon 1? -> 1
    -> Hoeveel blijven er dan nog over? -> 3     -> Waar moeten zij naartoe? -> in wagon 2
    => 1 bij negen bij voor 10 dus 4 splitsen in 1 en...

    Zo hebben we vele oefeningen op een zeer concrete manier gedaan met steeds concrete vragen.
    De kinderen vonden dit geweldig en gingen echt op in de verhaaltjes. Toen de trein aankwam, waren ze steeds zo blij dat ze van de trein mochten en ze hun klasgenootjes terug zagen :). Ik vond het jammer dat ik mijn fototoestel niet mee had, want het was geweldig om te zien.

    concreet blokjes:
    De leerkracht heeft een grote trein aan het bord hangen en gebruikt de magneten als mensen. De opbouw en vraagstelling blijft hetzelfde.
    Ook de leerlingen hebben een trein op A4blad gekregen en gebruiken hun blokjes als passagiers. Ik ga proberen tegen morgen voldoende witte blokjes te verzamelen zodat er een onderscheid is tussen hetgeen er eerst is (geel) en hetgeen erbij komt (wit). Op deze manier zien ze a.h.v. de kleurtjes hoeveel er bij komen en zien ze de splitsing van het aantal in wagon 1 en het aantal in wagon 2.

    => Mijn grote trein heeft als kleuren de volgende:
    - wagon 1: groen en geel
    - wagon 2: rood en roos
    => Ook de kinderen gaan deze kleuren gebruiken bij hun trein om in te kleuren. Zo kunnen ze steeds het gemakkelijkste volgen want bij het schrijven van de bewerking gebruik ik ook die kleuren zodat ze duidelijk zien hoeveel in wagon 1 en hoeveel in wagon 2.
    => Waarschijnlijk zullen er wel problemen ontstaan op inzichtelijk vlak: splitsen ok, maar dat in de bewerking op de juiste plaatsen invullen kan een probleem vormen. Vandaar dat deze kleuren zo belangrijk zijn. Want indien er op dit gebied problemen zich zullen vormen, gebruik ik ook rood en groen om in hun werkboek de plaatsen aan te duiden opdat het inzichtelijker wordt. Gelieve dus de rekentrein thuis dezelfde kleuren te geven. De wielen en locomotief mogen ze kleuren zoals ze willen.


    schematisch:
    Dit is een blad met kleine rekentreintjes op waar hun blokjes niet op passen. Het is de bedoeling dat ze dan zelf gaan kleuren (net zoals bij getalbeelden). Ook hier wordt een kleurencode afgesproken zodat inzichtsproblemen verminderd worden en het best kunnen begeleid worden.
    Blauw voor wat ik eerst heb, groen voor wagon 1 en rood voor wagon 2. In het begin gaan ze ook hun bewerking schrijven met deze kleuren en naarmate dit lukt, wordt de oefening gewoon met pen uitgevoerd.


    abstract:
    Geen hulpmiddelen meer. De leerlingen kijken hoeveel ze nodig hebben om tot 10 te komen en splitsen dan op basis hiervan hun 2e getal.
    bv. 8 + 3 = (8+2) + 1 = 11


    noteren:
    Het getal dat erbij komt wordt steeds gesplitst (staat zo in de opgave).
    Wagon 1 staat steeds tussen haakjes en is altijd 10. Dit zouden ze moeten onthouden, maar indien toch problemen laat ik 10 boven de haakjes schrijven.
    + hetgeen nog in wagon 2 zit.
    De getallen van de splitsing moeten we opnieuw schrijven in de bewerking.
    We schrijven bij de splitsing steeds eerst het getal om tot 10 te komen, dus links. En dan hetgeen er nog bij moet, dus rechts.




    Dit is een hele boterham en lijkt misschien ingewikkeld en verwarrend, maar probeer het eens uit en het zal wel logisch lijken. Indien er toch problemen zich voordoen, mag u steeds een seintje geven en even in de klas binnen komen om meer uitleg te vragen.


    Groeten,
    juf Katleen

    23-03-2011, 16:11 geschreven door juf katleen L1  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.W.O.: thema de tijd
    Onderstaande brief zal donderdag 24 maart te vinden zijn in de agenda.

    Beste ouder,

     

    Misschien heeft u zoon/dochter het al verteld, maar we zijn bezig met het thema ‘de tijd’. De tijd is een ruim begrip, en soms ook abstract (eventjes). We hebben al enkele ervaringsopdrachten gedaan en zullen er nog doen. Op het einde van het thema wordt er een toets gedaan die thuis voorbereid kan worden. De bundel gaat tijdig mee naar huis met de te kennen leerstof (bv. Dagen van de week perfect kennen, activiteiten van de week, tijdsindeling van een dag…)

    Nu gaan we eens kijken naar het groeien in de tijd: we starten als baby en kijken hoe we veranderen ‘met de tijd’. Daarom graag volgende items meebrengen en invullen tegen maandag (vroeger is ook steeds in orde):

    -          3 foto’s

    o       Baby

    o       Peuter

    o       Kleuter

    -          invullen

    o       Geboortedatum                   _________________

    o       Lengte bij geboorte            _________________

    o       Gewicht bij geboorte          _________________

    o       Tijdstippen in de ontwikkeling (zie kader)

     

    Gelieve op de achterkant van de foto’s de naam te schrijven dat er zeker geen door elkaar zullen gehaald worden. Verzamel al het materiaal a.u.b. in een mapje/zakje zodat alles bij elkaar blijft en ongeschonden terug mee naar huis kan gaan. Indien u de foto’s zo terug moet hebben, gelieve dit te laten weten, maar indien mogelijk gaan we ze opplakken en een tijdsband van de kinderen mee maken.

     


     

    Leeftijd

    Eerste groentepapje

     

    Eerste fruitpapje

     

    Eerste tandje

     

    Zelf eten met een lepel

     

    Zitten

     

    Kruipen

     

    Lopen aan de hand

     

    Alleen lopen

     

    Eerste woordjes

     

    Op een potje plassen

     

    Naar de kleuterschool

     


     

    Alvast bedankt.

    Juf Katleen

    23-03-2011, 15:54 geschreven door juf katleen L1  


    Archief per week
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs