Ik ben katleen de cock
Ik ben een vrouw en woon in merchtem (België) en mijn beroep is leerkracht L1 - turnjuf - redster - huiswerkbegeleiding op zelfstandige basis.
Ik ben geboren op 03/06/1986 en ben nu dus 39 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: sport-muziek.
2007: bachelor in de ergotherapie
2009: lerarenopleiding lager onderwijs
---
2009-2010 L1 De Bloeiende Kerselaar
10-10-2010
Alvin op bezoek in L1
Vorige week woensdag is Alvin, het konijn van Ines De Troyer in onze klas op bezoek geweest. Dit was naar aanleiding van het thema 'Welkom', meerbepaald de huisdieren.
De letters i - m - r - v - s aa - p e zijn bekende letters geworden. De letters t ee - n b oo komen daarbij met behulp van de woorden: teen, een, neus, buik, oog. Deze woorden passen bij het thema: Mijn lijf. Uw kind krijgt deze woorden aangeboden met behulp van een verhaal dat verteld wordt aan de hand van een reuzenboek. In dat verhaal moeten twee kinderen naar zwemles, maar door een ongelukje komen ze daar niet terecht.
de eerste letters van kern 2 zijn t en ee. Deze zijn afkomstig van de woorden teen en een.
de t is niet zo moeilijk om te schrijven, maar er moet wel op gelet worden dat het horizontale streepje niet langs links er over gaat. Ook het bochtje beneden wordt soms te bochtig gemaakt.
de ee lijkt gemakkelijk, maar is het niet helemaal. De eerste e doen ze goed, maar de 2e is niet helemaal goed. Die zou even groot moeten zijn als de eerste. Aandacht vestigen op de verbindingsstreep tussen beide. Ik laat hun denken aan het 'vangnet' die we bij de aa ook gezien hebben. Daar moesten ze ook een duidelijke verbindingsstok maken.
We hebben reeds vele begrippen geleerd, maar ook al enkele bijhorende symbolen.
Evenveel en niet evenveel komt al van in het begin aan bod en sinds vorige week ook het symbool. Dit verliep zeer goed en er worden weinig fouten op gemaakt. Enkel opgelet voor het schrijven hiervan. De lijntjes moeten mooi horizontaal lopen.
Deze week zijn we gestart met de symbolen meer dan, minder dan. Deze begrippen komen natuurlijk al langer aan te pas, maar desondanks zijn ze nog niet bij iedereen voor 100% gekend. De symbolen werden als volgt aangeleerd:
- je mag kiezen tussen 1 snoepje of 3 snoepjes. Welk kies je? Iedereen kiest natuurlijk de 3 want dat zijn er de meeste. - het hapjesmonster kiest ook altijd de meeste snoepjes dus zijn mond gaat open naar de kant waar er de meeste zijn. - het hapjesmonster komt overeen met een krokodil en de pictrogrammen zijn dan krokodillenbekken. Deze kunnen perfect geoefend worden met onze handen die ze dan in de juiste richting moeten houden.
BELANGRIJK: oefeningen niet gewoon oplossen maar ook verwoorden: 3 > 1 3 is meer dan 1 3 < 5 3 is minder dan 5
Dit verloopt wel al vrij goed. Diegene die het door hebben hoe de symbolen moeten staan, lezen de oefeningen meestal ook goed.
Nu op naar de eerste splitsingen die we morgen gaan starten.
We hebben nu alle cijfers van 0 tot 5 correct leren schrijven.
opgelet voor volgende struikelblokken: - 0: starten bovenaan en tegen de klok in draaien - 1: opgelet voor spiegelingen - 2: onderaan zijn er golfjes die starten terug een stukje over het vorige gedeelte van de 2 - 3: opgelet voor spiegelingen - 4: zien dat het niet geschreven wordt zoals de computer het laat zien, het mag geen zeiltje worden dat boven gesloten is. Het stokje moet iets kleiner zijn. - 5: startpunt is bovenaan en we gaan naar beneden. pas op het einde komt het bovenste streepje er aan.