Cynthia ontdekt
Foto
Categorieën
  • achtergrond (6)
  • extra (2)
  • foto's (6)
  • recensie's (5)
  • Strip (1)
  • uitstappen (5)
  • Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    esthetica
    Op ontdekking naar cultuur in Brussel.
    06-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Museumdag: Magritte Museum

    Met bijna heel onze klas trokken we op museumdag naar het Magritte Museum in Brussel. Ik was heel nieuwsgierig naar meerdere werken van René Magritte, want we hadden hem vorig jaar in cultuurwetenschappen leren kennen met zijn bekende werk “Ceci n’est pas une pipe”. Het werk sprak mij wel aan en ik wou ook wel eens te weten komen of er een dieper betekenis zat achter zijn werken.

    Eenmaal in het museum was er heel veel om te bekijken en eigenlijk te weinig tijd om alles in je op te nemen. De telefoontjes zijn voor sommige mensen misschien handig, maar ik ergerde er mij dood aan. Het was niet concreet genoeg voor iemand die niet veel kennis heeft van de kunstwereld en ook met de beperkte tijd was het onmogelijk om een heel de uitleg af te luisteren. Nee, geef mij maar een goede gids die weet wat hij aan het vertellen is. Natuurlijk heb ik wel wat dingen bijgeleerd, Margritte schilderde bv. eerst in kubistische en futuristisch stroming voor hij tot het surrealisme kwam. Ook zat er geen letterlijke betekenis in zijn schilderijen of zoals hij zelf zei, "De betekenis van mijn schilderen is deze die de toeschouwer er aan geeft".

    Over de veiligheid in het museum kon zeker niet geklaagd worden, heel de tijd voelde je de ogen van de bodyguards in je rug branden en vaak volgden ze mee naar de volgende ruimte. Foto’s nemen was dan ook onmogelijk. Wie het probeerde mocht even snel alles weer verwijderen.

    Ondanks de overbodige informatie en bodyguards heb ik nog veel bijgeleerd over Rene Magritte, maar vooral mij heel veel verwonderd. Want dat is het doel van Rene Magritte met zijn schilderijen, verwondering en verbazing oproepen bij zijn toeschouwers.

    officiële site Magritte Museum: http://www.musee-magritte-museum.be/Portail/Site/Typo3.asp?lang=FR&id=languagedetect



    06-06-2010, 22:13 Geschreven door Cynthia ontdekt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:uitstappen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.biografie 30 Seconds to Mars

    Los Angeles - Amerika

    30 Seconds To Mars is een rockband, opgericht in 1998 door acteur Jared Leto (bekend van onder andere Fight Club en Requiem For A Dream) als zanger/gitarist en broer Shannon Leto als drummer. De bedoeling was dat het een klein familie projectje bleef, maar niet veel later kwam Matt Wachter bij de band als bassist en op de keyboards. Nadat de eerste twee gitaristen Kevin Drake en Solon Bixler de band uitgingen, kwam Tomo Milicevic bij de band om de band compleet te maken. Ookal is Jared een Hollywood acteur, hij wil niet dat zijn roem als acteur gebruikt word om de band te promoten. In 2002 kwam hun eerste plaat uit, getiteld “30 Seconds To Mars”. Deze plaat was geproduceerd door Bob Ezrin. 3 jaar later, in 2005 kwam “A Beautiful Lie” uit, hun tweede plaat. Deze is geproduceerd door Josh Abraham (onder andere bekend van Linkin Park en Velvet Revolver) en deze plaat heeft de platina status bereikt. In 2007 gaat de band voor het eerst touren in het vaste land van Europa.

    Bron: http://www.festivalinfo.nl/artist_detail.php?artist_id=23218&show=bio


    06-06-2010, 22:12 Geschreven door Cynthia ontdekt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:achtergrond
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Achtergrond Nationaal Orkest van Belgïe

    BOZAR music

    http://www.bozar.be/images/activity_bt_prev.gif http://www.bozar.be/images/activity_bt_next.gif

    Nationaal Orkest van België

    Vrijdag 07.05.2010 20:00

    Paleis voor Schone Kunsten / Henry Le Boeufzaal

     

    Roberto Minczuk leiding - Yossif Ivanov viool - Nationaal Orkest van België

    Luc Van Hove Ouverture La Sfida, op. 47 (wereld creatie)
    Samuel Barber Concerto voor viool en orkest, op. 14
    Pyotr Tchaikovsky Symfonie nr. 4, op. 36

    Roberto Minczuk leidt een veelbelovend programma waarin nieuw werk van Luc Van Hove de luisterhonger opwekt. De Belgische topviolist Yossif Ivanov - 2e prijs Koningin Elisabethwedstrijd 2005 - vertolkt het Vioolconcerto van Samuel Barber, waarin lyriek aan een vleugje jazz gekoppeld wordt. Tsjajkovski gunt de luisteraars tot slot een blik in zijn ziel aan de hand van zijn Vierde symfonie.

     

    Bron: http://www.bozar.be/activity.php?id=8706&selectiondate=2010-5-7

    06-06-2010, 22:12 Geschreven door Cynthia ontdekt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:achtergrond
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Achtergrond Babel

    Babel

    http://www.demunt.be/demunt-1.0/images/spacer.gif

    Vanaf het begin van zijn traject als choreograaf werd Sidi Larbi Cherkaoui geïntrigeerd door de zoektocht van de mens naar het goddelijke, door de sterke aanwezigheid en de constante verwarring die het opperwezen in de geest van de mensheid teweegbrengt. Samen met choreograaf Damien Jalet ziet hij zijn nieuw werk, Babel (Words), als een natuurlijk vervolg op zijn eerdere verkenning van het menselijke streven naar redding. Tegelijk biedt Babel(Words) een tegengewicht voor de verzoening en vrede die door zijn eerdere choreografieën Origine en Sutra schemeren. Babel (Words) begint met de veronderstelling: wat als Babel gelukt was? Wat als de ambitie of de aanmatiging de hemel te bereiken, gesymboliseerd door het volk van Sinear en deze onmogelijk hoge toren, niet was verijdeld maar helemaal verwezenlijkt?

    Bron: http://www.demunt.be/demunt-1.0/programma/productie.jsp?id=11409


    06-06-2010, 22:05 Geschreven door Cynthia ontdekt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:achtergrond
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Extra: concert 30 Seconds to Mars

    Toen ik voor het eerst hoorde dat 30 Seconds To Mars naar België kwam, sprong ik een gat in de lucht. Eindelijk! Ik heb deze groep leren kennen in het tweede middelbaar via een vriendin, ik moest er even aan wennen, maar nu zou ik niet meer zonder kunnen. In tegenstelling tot de liedjes die je dagelijks op MNM etc. hoort, ben je ze niet na een twee keer horen beu, ik kan nog steeds genieten van hun allereerste liedjes.

    We kwamen door het fout instellen van de GPS wat later dan voorzien toe in Vorst Nationaal, we hadden nog net een klein stukje opgepikt van het eerste voorprogramma, maar het leek niet alsof we iets hadden gemist. Er was, buiten enkele fanatiekelingen, nog geen ambiance in de zaal. Het tweede voorprogramma van Street Drum Corps maakte daar een einde aan, zij konden de hele zaal laten meedoen. Het was echt een aangename verrassing, ondertussen heb ik al gezocht naar liedjes van hen, maar goede versies lijken onvindbaar. Het was een heel leuk voorprogramma, maar toch was het met spanning afwachten tot 30 Seconds To Mars het podium opkwam.

    Toen ze eindelijk opkwamen barste het feest los, ik heb mij echt ongelofelijk geamuseerd. Ook omdat ik de liedjes al kende was het leuk om zo hard mogelijk mee te zingen en je gewoon te laten gaan. Daarom ben ik ook wat tegen zitplaatsen bij concerten. Ik heb het één keer gedaan, maar er was echt niets aan. Je voelt iedereen naar elkaar kijken van, gaan we rechtstaan? Ja? Nee? Nu kies ik dus resoluut voor staanplaatsen.

    Het is ook grappig om te zien wat artiesten een publiek kunnen laten doen. Wij moesten een open cirkel maken en opeens zei de zanger, Jared Leto, ga er maar rondjes in lopen. Echt grappig want er waren mensen zo zot om het te doen.

    Op naar het volgende concert! :)


    06-06-2010, 21:57 Geschreven door Cynthia ontdekt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:extra
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Recensie Nationaal Orkest van België

    KLASSIEK: De wil om iets te veranderen! (***)

    Gehoord op 7 mei in Bozar, Brussel: Het Nationaal Orkest van België o.l.v. Roberto Minczuk in werk van Luc van Hove (creatie), Samuel Barber en Peter Tsjaikovski, m.m.v. Yossif Ivanov (viool).

    De verkiezingsslogan van president Obama Yes, We Can!is ook het motto van het nieuwste werk van de Belgische componist Luc van Hove. Van het Nationaal Orkest van België kreeg hij de opdracht een orkestwerk te schrijven dat gespeeld kon worden op een concert waar al een symfonie en een concerto op het programma stonden. Een ouverture leek onafwendbaar. Van Hove putte zijn inspiratie uit de klimaatproblematiek die afgelopen winter wekenlang de media beheerste. Al verliep de top moeizaam en blijft de toekomst koffiedik kijken, de muziek zorgt voor een positieve noot. Het is een heel open, joyeus werk, verklaart de componist in een interview met Staalkaart. Ik wilde geen stuk maken dat stilstaat bij het eigen afschuwelijke lot, maar een dynamiek uitdrukken, een wil om iets te veranderen. De keuze voor de titel La Sfida (De Uitdaging) neemt de laatste twijfel weg: hier is een dromer aan het schrijven gegaan.

    La Sfida klinkt dromerig, en allesbehalve krampachtig, stuurs of epileptisch. Het is een evenwichtig, rustig opgebouwd geheel dat toegankelijk en transparant blijft tot het einde. Het stuk vertrekt vanuit de stilte en bloeit soepel open: een trage stroom strijkers, zacht verende pauken en hoge fluittonen. Vergrote afstanden die smachten naar een oplossing is een herkenbaar en steeds terugkerend gegeven. Het werk groeit naar een climax door toename van tempo, spanning en interne dynamiek. De kopers mengen zich pas later in het discours. Ik had een heel goed gevoel bij deze muziek. Van Hove verlost de muziek van al te veel abstractie en laat ze voor zich spreken. Hij heeft het vak in de vingers en weet bovendien schoonheid te creëren. Het triomfantelijke slot geeft hij zonnigheid en warmte mee, elementen die ook al in Van Hoves opera La Strada opvielen.

    Het orkest heeft heel goed gespeeld, maar schuchter. Suspens en reliëf, durf en vooral ontlading bleven in de knop. Als achteraf bleek dat iemand op het allerlaatste moment is moeten invallen voor de zieke concertmeester, is dat begrijpelijk. Orkesten moeten evenwel meer de kans krijgen een nieuw hedendaags werk langer in te studeren, er vertrouwd mee te geraken, het zich eigen te maken en het meermaals voor publiek te brengen, geen drie keer, maar dertig keer. Goed nieuws is dat La Sfida die kans inderdaad gaat krijgen. Volgend jaar zou het werk opnieuw gespeeld worden.

    Yossif Ivanov, gelauwerde 2e prijswinnaar op de Koningin Elisabethwedstrijd Viool in 2005, was solist in het Vioolconcerto van Samuel Barber. Ivanov bespeelt een Stradivarius en daar kon je in dit specifieke concerto voluit van genieten, in zwelgen zeg maar. Barber laat de viool namelijk vanaf de beginmaten al onmetelijk lyrisch uithalen in een verschroeiende melodie, terwijl de orkestpartij zich daar tegenaan schurkt als een snorrende Garfield. Ivanov speelde altijd stijlvol en het NOB haalde zijn beste solisten boven in deel één en twee. Het hitsige presto waarmee het concerto besluit haalde in Ivanov het wedstrijdbeest weer naar boven. Hij gaf zich totaal, zonder dat hem dat zichtbaar moeite kostte. Van het NOB kon dat niet gezegd worden. Elektriciteit en elasticiteit ontbraken. Jammer toch dat dit orkest dat zoveel in zijn mars heeft eens geen drie minuten “volle petrol” kan geven. Misschien lag het aan de dirigent. Dit orkest heeft meer nodig dan een brave gust die – zo gaf hij de indruk – thuis oefent voor de spiegel.

    Voor de pauze gaf Yossif Ivanov als bisnummer nog een doorleefde en pittige uitvoering weg van Les Furies uit de 2e Sonate van Eugène Ysaÿe.

    Daarna was de tragische 4e Symfonie van Peter Tsjaikovski aan de beurt. Ik houd van Tsjaikovski omdat zijn muziek zo waarachtig, kwetsbaar en open is. En de 4de symfonie gaat over de steeds terugkerende noodlotsgedachte van de componist, want hij is wanhopig over zijn homoseksuele geaardheid. In een brief aan zijn rijke bewonderaarster Nadezjda von Meck, schreef Tsajkovski tijdens het componeerproces van het eerste deel: het hoofdthema zou de neerslachtigheid kunnen weergeven, het leven zonder hoop. Het tweede thema zou de vlucht uit de werkelijkheid kunnen weergeven…Het wordt een slagveld waarin de troostende droom en de bijtende werkelijkheid tegenover elkaar staan. In muziektaal betekent dit: orkest, barst gerust in snikken uit. De woorden van Tsjaikovski zijn toch gefundenes Fressen? Bij het eerste deel schrijft de componist toch ook ‘con anima’. Maar het NOBspeelde veel te ingehouden. Ik herinner me uitvoeringen onder Leonard Bernstein en recenter onder Valery Gergiev waar overdrijving zelfs gepast is. Hier bij het NOB werd wel moeite gedaan, maar nog niet bezield gespeeld. Voor mij is dan de kous af. Ik hoor nog wel de fagot die wèl zijn ziel in de muziek legt en de hobo en de fluit die van iedere solo een juweeltje maken, en de cello-groep die in het Andantino het publiek muisstil krijgt…maar het orkest in zijn geheel zou bezield moeten klinken, en dat is niet het geval. Ik blijf, met Luc Van Hove, hopen opde wil om iets te veranderen.

    Greet Van ‘t veld

    bron: http://knack.rnews.be/nl/actualiteit/opinie/recensies/greet-van-t-veld/klassiek-de-wil-om-iets-te-veranderen/opinie-1194728711515.htm

    06-06-2010, 21:52 Geschreven door Cynthia ontdekt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:recensie's
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nationaal Orkest van België

    Het is vrijdag avond en ik haast mij om op tijd klaar te zijn om mijn laatste culturele uitstap te maken voor esthetica. Dit keer heb ik gekozen voor een klassiek concert gespeeld door het nationaal orkest van België. Het is mijn laatste grote uitdaging en dan heb ik van alles iets geproefd, ik ben benieuwd…

    Nog goed op tijd komen we aan in het Paleis voor Schone kunsten, de mensen die je naar de juiste zaal helpen zijn vriendelijk. Maar eenmaal klaar om onze plaatsen te zoeken voel je dat de sfeer strenger en serieuzer wordt een oudere man komt ons heel nogal nors onze plek wijzen.

    Het concert was goed, maar te langdradig. Ik ben al geen instrument of muziekkenner en na een tijdje begon ik het toch vervelend te vinden. Bij het begin van het concert hoor je in de muziek verschillende verhaaltjes zoals de zeven dwergen die vrolijk terug naar huis keren maar plots merken dat er iemand in hun huisje is, voorzichtig lopen ze dan de trap op en schrikken heel hard wanneer ze sneeuwwitje zien.

    Maar na een tijdje raakt je energie op om zo geconcentreerd te blijven luisteren en je begint dus maar wat rond te kijken in de zaal, je zoekt wie er ligt te slapen en stelt je in plaats van bij de muziek, bij de mensen verhaaltjes voor.

    Ik vond het concert op zich niet slecht, maar voor mij hoeft er geen tweede keer te komen. Het duurde net iets te lang.


    06-06-2010, 21:49 Geschreven door Cynthia ontdekt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:uitstappen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.recensie Babel

    Een choreografie als een toren

    • donderdag 29 april 2010

    DANS

    Maarten Vanden Abeele

    BRUSSEL - De choreografen Sidi Larbi Cherkaoui en Damien Jalet creëerden 'Babel', een dansvoorstelling over wat taal zoal vermag. En dat is veel, zo blijkt. Misschien zelfs te veel.

    Van onze redactrice

    'Elkaars handen vasthouden, herinnert ons aan de tijd waarin je samen niets kon zeggen', vertelt een van de dansers ons. In
    Babel houdt men elkaars handen vast, maar gebruikt men die evengoed om met krachtige halen het territorium af te bakenen, om te strelen, te grijpen en te kwetsen.

    Zo vergaat het ook de taal, wil
    Babel ons vertellen: we gebruiken vaak dezelfde woorden om tegengestelde boodschappen duidelijk te maken. De choreografen Sidi Larbi Cherkaoui en Damien Jalet flirten een kleine twee uur lang met die tegenstellingen, die soms uitgroeien tot een conflict maar elkaar ook net in evenwicht kunnen houden.

    Op het podium lijken alle talen verenigd: muziek, gesproken en geschreven woord, bewegings- en lichaamstaal en in het decor ook de suggestieve taal van de beeldende kunst. De kunstenaar Antony Gormley creëerde namelijk een set aan stalen volumes - skeletten van een afgebakend stukje ruimte - die tijdens de voorstelling als puzzelstukken in elkaar worden geschoven en vorm krijgen als gevangenis of als boksring, of de dansers helpen de zwaartekracht te tarten. Ook in de ordening van de ruimte zitten tegenstellingen vervat.


    Hoe abstract de taal ook kan zijn, je kunt er een zeer concrete wereld mee bouwen. Dat is precies wat er in
    Babel gebeurt: Cherkaoui en Jalet presenteren de wereld als een lapjesdeken door de veelheid aan situaties die ze op scène zetten. Nu eens slaat de Kodo-muzikant Shogo Yoshii dreigend op zijn trom en balt de energie van de dansers zich tot een taalgevecht, dan weer worden harde woorden gesust met zachte klanken, tot het praten zingen wordt en we aan emotie genoeg hebben, eerder dan aan betekenis.

    Er is woede door de grenzen die we onszelf stellen, er is warmte ondanks de huid die ons van elkaar scheidt, er is individualiteit binnen het uniformerende systeem waarin we steeds sneller meedraaien, er is de onzekerheid die ons rest over de toekomst van onze talen, er is de kakofonie van het teveel.
    Babel kun je onmogelijk in een beschouwing van honderd lijnen vatten.

    De voorstelling is onwaarschijnlijk rijk aan ideeën, tegenstellingen, nuances en sluimerende idealen.


    Het maakt
    Babel enerzijds rijk en vol, anderzijds dreigt de voorstelling door die bom aan indrukken ook net te versplinteren.

    Babel
    probeert namelijk zo allesomvattend te zijn dat de betekenissen elkaar bijtijds verdringen. Elke flard choreografie lijkt ons op iets in de wereld te wijzen en de verwijzingen stapelen zich op tot een Babylonische toren waarvan we ons afvragen wanneer die zal instorten.

    Maar dat gebeurt gelukkig niet, daarvoor is
    Babel te intelligent geconstrueerd. De overvloed van Babel is het uitgangspunt, met achttien artiesten uit dertien landen, die zich uitdrukken in vijftien verschillende talen en zeven religies vertegenwoordigen. Diversiteit hoeft niet noodzakelijk tot het failliet van een ideaal te leiden, lijkt Babel in duizend-en-een talen te tonen. En daar is deze voorstelling het bewijs van.

    'Babel', een productie van Eastman en


    De Munt, nog op 29 & 30 april in het Koninklijk Circus, Brussel. Vanaf september op tournee.


    In het Concertgebouw in Brugge speelt op


    7 mei ook 'Dunas', een productie van Sidi Larbi Cherkaoui en Maria Pagés.


    www.demunt.be

    Sarah Vankersschaever


    bron: http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=EA2PJG67&word=een+choreografie+als+een+toren

    06-06-2010, 21:46 Geschreven door Cynthia ontdekt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:recensie's
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.recensie Magritte Museum

    Ceci n'est pas une expo

    Musée Magritte Museum

    Julie Landrieu

    23 Juli 2009

    “Ceci n’est pas une pipe.” Eén van de weinige schilderijen die de weg naar menig studentenkot wél heeft gevonden.

    Geen Amerikaanse nihilist, maar één van Belgisch grootste kunstenaars heeft sinds kort, onder andere met zijn pijp, een nieuw eigen museum in het hartje van Brussel. Laat je niet vangen door dat andere Magritte-museum in Jette. We hebben het hier wel duidelijk over een tentoonstelling van drie etages die sinds twee juni laatstleden permanent gehuisvest is aan het Koningsplein, op tien minuten wandelafstand van station Brussel-Centraal.

    Zelfs op een broeierig hete zomerdag, als wij het pand bezoeken, is het koppen tellen. De niets aflatende belangstelling voor de man met de bolhoed bekoort toeristen uit alle windrichtingen, maar evengoed ‘le Belge’.

    Compagnon

    Naast erg toegankelijke kunstwerken zoals zijn pijp of de Sabena-vogel, kom je ook erg diepe, bijna kwalijke kunst tegen die niet te doorgronden valt. De titels van de werken zijn vaak frappant, maar hij bedacht ze niet zelf, laten wij ons vertellen. Hij had een compagnon die ze neerschreef en achteraf veranderde Magritte ze opnieuw.

    Het museum telt drie etages gewijd aan zijn kunstwerken, die naast schilderijen, ook voorwerpen en collages telt. Op de muren zijn talloze citaten van hem terug te vinden, waardoor zijn poëtisch talent ook doorschemert op zijn taferelen. In de museumwinkel kan je de meeste werken in verschillende vormen en maten terugvinden, alsook leuke gimmicks zoals een ellenlang zwiepend potlood waarvan wij de vrijheid namen één mee te nemen als souvenir. Een absolute aanrader voor de kunstliefhebber.

    Bron: http://www.cjp.be/recensie/2009/07/23/ceci-nest-pas-une-pipe


    06-06-2010, 21:43 Geschreven door Cynthia ontdekt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:recensie's
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dansvoorstelling Babel

    Niets wetend en niets verwachtend stappen we met z’n drieën door Brussel en wat heeft het Centraal station veel uitgangen HELP!

    Eens ons door de massa heen te hebben gewurmd gaan we op zoek naar onze plaatsen, ik kreeg meteen een acute aanval van hoogtevrees, want zo hoog en zonder enige steun of leuning brrr…

    De stoelen waren wel heel charmant en ik vond ze zelfs comfortabeler dan de pluchen cinemazetels van tegenwoordig.

    De voorstelling start en een gsm ook, VRESELIJK! Zeker wanneer de eigenaar die niet uitzet. Maar hij kon dan ook wel op genoeg reactie rekenen van het publiek.

    We waren zonder enige voorbereiding of zonder te weten waar Babel over ging naar Het Paleis voor schone kunsten naar Brussel getrokken. Het was dan ook een grote verassing toen een meisje in het Engels begon uit te leggen hoe de communicatie vroeger verliep en de mogelijke misverstanden. Wordt het een toneel? Maar niets is minder waar, in de voorstelling zat zowel toneel als dans, gebarentaal en een goede dosis humor.

    Het decor wisselde ook voortdurend, maar niet van aard, het licht gaat uit en alles wordt verplaatst. Nee, de ijzeren kaders werden in vloeiende en bijpassende bewegingen verplaatst. Nog eens een bewijs dat er niet veel verschillende decors moeten zijn en ze niet duur moeten zijn om een effect te creëren.

    Ook was het soms de moeite waard om naar de schaduwen te kijken die op het zijdelingse doek verschenen.

    Waarover Babel juist gaat, hangt volgens mij af van hoe je de dingen opvat. De rode draad in het hele stuk was, denk ik dan, communicatie. Maar ook kritiek op de huidige maatschappij kon je duidelijk herkennen.

    Ik zou hier duizend en één dingen kunnen vertellen die mij zijn opgevallen en die ik heb afgeleid uit het stuk, maar om het kort te houden som ik er een paar op.

    Een Franstalige man praat over zijn liefde, niet veel later wordt hij door steeds maar kleiner te worden en van onder zijn kostuum een bontvel tevoorschijn te halen, een oermens is geboren. Bij de oermens is de liefde zo simpel, aangetrokken zijn door aan het meisje haar gat en oksels te ruiken. Maar eens het bontvel uit, en terug in de volwaardige grootte, kom je terug bij de ingewikkelde liefde, het koppel moet dringend eens praten. Weer een verwijzing naar communicatie en kritiek op de hedendaagse maatschappij.

    Ook begint er op een moment een Engelsman op te scheppen over hoe goed zijn taal is, de grootste en beste taal van allemaal. Maar daar zijn de (twaalf!) andere nationaliteiten op het podium het niet mee eens. Opeens ontstaat er een conflict over wie de beste taal heeft. Heel grappig om te horen zeker wanneer een Japanner zijn taal begint te verdedigen, jij als publiek begrijpt er niets van, tot je hem midden in zijn preek merken hoort opsommen als Sony, Panasonic, Samsung, en ga zo maar door…

    Ten slotte is er het stukje dat bij mij voor de meeste hilariteit zorgde. Een robot staat aan de controle voor de luchthaven. Op een moment komt er een vrouw lastig doen. De robot doet haar uiterste best, maar de mevrouw wil uiteindelijk toch niet meer mee met de vlucht waardoor de robot blijft hangen en doorslaat. Héél grappig om te zien, omdat de robot gespeeld wordt door een vrouw en ze ook heel de voorstelling weer blijft opduiken. Hoe iemand dit een hele voorstelling kan volhouden, ik heb er alleen maar bewondering voor. Ze slaagde erin de robot levensecht te laten lijken.

    Niets dan lof voor Babel, maar om toch één kleine puntje aan te halen. Er was op een moment een naakt bovenlichaam te zien dat volgens mij volledig nutteloos was.

    Toch een heel mooi en verrassend stuk dat niet voor niets een staande ovatie kreeg van het publiek.

    06-06-2010, 21:41 Geschreven door Cynthia ontdekt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:uitstappen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.foto's Magritte Museum

          
    Buiten aan het Magritte Museum, waar we eerst                   Ceci n'est pas une pipe (1929) Een heel bekend werk
    twee keer rond moeten hebben lopen voor we de                 van René Magritte.
    ingang  vonden :)


         
    The big family (1963)
    Een misschien minder bekend werk van René Magritte
    die mij heel erg aanspreekt. Langs de ene kant zie ik
    er vrijheid in door de vogel, maar het lijkt
    ook gevangen te zitten in de wolken, de lucht. Gevangen
    in zijn eigen vrijheid.

    06-06-2010, 21:32 Geschreven door Cynthia ontdekt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (8 Stemmen)
    Categorie:foto's
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.René Magritte: biografie

    Rene Magritte: leven en werk

    Rene Magritte is één van de belangrijkste surrealisten van de vorige eeuw. Met een geheel eigen stijl en een aantal beroemde werken heeft hij richting gegeven aan de surrealistische stroming. Nog steeds - bijna 40 jaar na zijn dood - is er wereldwijd veel belangstelling voor het werk van Magritte. En niet voor niets: lees, kijk en geniet!



    Het leven van Magritte
    Rene Magritte wordt geboren in 1898 te Lessen in België. Als Magritte 13 jaar oud is pleegt zijn moeder zelfmoord. Ze springt in de Samber en wordt gevonden met haar gezicht bedekt. Dit heeft grote invloed gehad op het leven - en werk - van Magritte. Bedekte gezichten zijn ook regelmatig door hem op doek gezet.

    In zijn jonge jaren zoekt Magritte in de richting van de kunststromingen kubisme en futurisme. Maar in 1924 raakt hij bevriend met enkele leden uit de Brusselse surrealisme groep: André Breton, Joan Miró en Salvador Dalí. Zij beïnvloeden hem en zijn werk; en uiteindelijk is hij groot geworden met schilderijen die surrealistisch van aard zijn. In de oorlogsjaren is hij één van de voorlopers van de surrealistische beweging. In de decennia die volgen geniet hij wereldwijde erkenning en zijn werken worden geëxposeerd van Parijs tot in New York. Op 15 augustus 1967, kort na een grote expositie van zijn werk in het museum Boymans-van-Beuningen in Rotterdam, sterft Magritte in Brussel op 69-jarige leeftijd.



    Het werk van Magritte
    ´De verdwaalde jockey´ uit 1926 was zijn eerste geslaagde surrealistische werk. Hiernaast zie je een afbeelding van het schilderij. Het surrealisme was tot dan toe vooral nogal dromerig van aard. Maar Magritte gaf in zijn schilderijen meer een realistisch effect weer van het surrealisme. Hij gaf vooral vaak voorwerpen weer, zoals een schoen, een appel, een pijp of een boom. Deze haalde hij uit hun gewone omgeving en plaatste ze in een aparte atmosfeer. Hieronder een aantal van de schilderijen van Rene Magritte.

    bron: http://www.cultkanaal.nl/Kunst/rene-magritte.html



    06-06-2010, 21:31 Geschreven door Cynthia ontdekt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:achtergrond
    29-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.District 9 achtergrond

    District 9 is een sciencefictionfilm uit 2009, geregisseerd door Neill Blomkap en geproduceerd door Peter Jackson

    Kort-film regisseur Neill Blomkamp is geboren in Zuid-Afrika. Hij vestigde zich in zijn vakgebied met een hand-held, first-person camera stijl. Ook werd hij zeer gewild om zijn vermogen om de computer-gegenereerde mix effecten met naturalistische elementen van een film. Al snel wordt hij een populaire directeur voor reclame en voorzag zijn kennis van visuele effecten voor een aantal Amerikaanse tv-shows zoals Smallville en Dark Angel, voor hij zijn vaardigheden combineerde als de regisseur van een speelfilm, District 9.

    Cammila Albertson, All Movie Guide


    inhoud:

    28 jaar geleden maakten aliens voor het eerst contact met de aarde. Mensen zaten te wachten op de vijandige aanval, of de gigantische vooruitgang in technologie. Geen van beiden kwam. In plaats daarvan werden de aliens vluchtelingen van hun thuiswereld. De aliens werden geplaatst in een geïmproviseerd vluchtelingenkamp in Zuid-Afrika, District 9, terwijl de naties van de wereld overlegden wat ze met de aliens gingen doen.

    Nu is het geduld opgeraakt. De controle over de situatie is uitbesteed aan Multi-National United (MNU), een zelfstandige organisatie ongeïnteresseerd in het welzijn van de aliens. MNU maakt enorme winst wanneer zij de krachtige wapens van de aliens werkend krijgen. Tot nu toe hebben zij gefaald, het activeren van de wapens vereist DNA van de aliens. De spanning tussen de aliens en de mensen komt tot een hoogtepunt wanneer MNU-medewerker, Wikus van der Merwe (Sharlto Copley), een alien-virus oploopt waardoor zijn DNA begint te veranderen. Wikus wordt al snel de meest gezochte man ter wereld, en tevens de meest waardevolle - hij is de sleutel tot het ontrafelen van het geheim van alien-technologie. Weggejaagd en zonder vrienden is er maar één plek voor hem om te schuilen: District 9.


    Bronnen: http://www.fandango.com/neillblomkamp/biographies/p484717

                   www.wikipedia.be

    29-11-2009, 12:20 Geschreven door Cynthia ontdekt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:achtergrond
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Controverses achtergrond

    Grote namen zoals Nadar, Lewis Carroll, Man Ray, Henri Cartier-Bresson, Sebastião Salgado, Abbas, en Oliviero Toscani worden hier voorgesteld naast anonieme of minder bekende foto's; alle beelden wekten echter de ethische of juridische afschuw op van het op dat moment geldende gedachtegoed.

    Sinds haar uitvinding is de fotografie het voorwerp geweest van talloze controverses en opzienbarende processen.

    Als symbool van vrijheid van meningsuiting en van de individuele rechten, maar ook van de macht en het geld, wordt de fotografie regelmatig geconfronteerd met de autoriteiten, met censuur of manipulatie.

    Ze wekte vurige debatten op, die vaak voor de rechtbanken eindigden.

    Deze tentoonstelling was aanvankelijk te zien in het Musée de l'Elysée van Lausanne en stelt een uitgebreide keuze voor van beroemde en minder bekende foto?s die het voorwerp hebben uitgemaakt van processen of polemieken, vanaf het prille begin van dit medium tot en met de hedendaagse kunst.

    Dankzij deze bloemlezing krijgt de bezoeker een beter inzicht in de manier waarop de maatschappijen en de culturen de beelden uit hun tijd beschouwden.

    Een conflict of een controverse is volgens Christian Pirker een ?gevoelige plaat? waarop de overtuigingen van een maatschappij op een welbepaald moment worden blootgelegd.

    Waarom oogst de ene foto bewondering en wordt de andere gecensureerd of vervolgd?

    Deze controverses kunnen ons veel leren over het verleden, maar ze kunnen ons ook meer vertellen over ons heden en over de manier waarop we vandaag de foto?s bekijken, die in een ander tijdperk aan de schandpaal werden genageld.

    Dit vormt een essentiële mogelijkheid om ons vragen te stellen bij de wijze waarop ons foto?s van het heden worden voorgelegd en de wijze waarop wij die ontvangen.

    In de thema?s van de tentoonstelling worden dus verschillende vraagstukken aangesneden: de waarheidsgetrouwheid van een boodschap en de authenticiteit van een fotoafdruk, de auteursrechten, de vraag wat volgens de morele normen al dan niet gefotografeerd mag worden, en de politieke macht van de beelden en de controle erop.

    De gekozen voorbeelden omvatten zowel kunstwerken als reclame- of journalistieke foto?s, en helpen ons bij het beter begrijpen van de voornaamste principes die de fotografische creatie van 1839 tot op heden inspireren.

    Een boeiend traject door de zeden en de beelden, waaraan wij enkele beelden toevoegen die bij ons voor controverse hebben gezorgd.

    Gepresenteerde fotografen :

    Hippolyte Bayard, Nadar (Félix Tournachon) en Adrien Tournachon, Mayer en Pierson, Lewis Carroll, Bruno Braquehais, Eugène Appert, Napoléon Sarony, Secundo Pia, Max Priester en Willy Wilcke, Rudolf Lehnert en Ernst Landrock, Lewis Hine, Frances Griffiths, Charles Spencer Chaplin, Man Ray, Pierre Gilliard en Marc Bischofflewis Hine, Henri Cartier-Bresson, Robert Capa, Captain Provand en Indre Shira, Walter Frentz, Fotodienst van het Engelse Leger, David E. Scherman, Evgueni Khaldei, Boris Lipnitzki, Robert Doisneau, Richard Avedon, Alberto Korda, Marc Garanger, Ladislav Bielik, Nasa, Irina Ionesco, Larry Clark, Horst Faas, Nick Ut, Guy Bourdin, Ian Bradshaw, Garry Gross, Robert Mapplethorpe, Jahangir Razmi, Art Rogersgraham Ovenden, Sebastião Salgado, Frank Fournier, Annelies Strba, Andres Serrano, Jock Sturges, Robert Maass, René Zurcher, Oliviero Toscani, Kevin Carter, Paul Watson, Wolfgang Volz, Abbas, Jacques Langevin, Alberto Sorbelli, Gisela Blau, Tom Forsythe, Luc Delahaye, Steven Meisel, Todd Maisel, Mladen Antonov, Michael Light, David Lachapelle, Isabelle Favre.

    Waarschuwing voor het publiek :

    Sommige beelden zijn niet aangeraden voor gevoelige bezoekers, en vooral niet voor kinderen.

    Curatoren van de tentoonstelling :

    Daniel Girardin, curator van Musée de L?Elysée

    en Christian Pirker, advocaat aan de balie van Genève.


    bron: http://www.botanique.be/cgi?usr=e567myfbza&lg=nl&pag=877&rec=736&frm=0&par=secorig866&id=4689&flux=81065064


    29-11-2009, 12:19 Geschreven door Cynthia ontdekt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:achtergrond
    28-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Controverses foto's

           
    Het  toegangsticket                                                     het treinticket                                                           
           
                                             
            
    Een man maakt een graffiti- tekening aan/in            Een geprobeerde luchtfoto :)
    de Botanique

          
    Poseren bij de affiche                                       Aan de ingang


                
    De originele foto links, de gemanipuleerde rechts              Het park met de Botanique.
    (er ontbreekt man)



    Een luchtfoto :)

    28-11-2009, 00:00 Geschreven door Cynthia ontdekt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:foto's
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.District 9 foto's

        
    Het kaartje                                               De UGC in Brussel, véél gezelliger
                                                                    dan de Kinopolis!

        
    De affiche van District 9                           Het dorp District 9 in Zuid-Afrika met de aliens
                                    
         
    Nele toont haar posseerkunsten :)      De leuke en gezellige muur in de UGC

    28-11-2009, 00:00 Geschreven door Cynthia ontdekt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:foto's
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Controverses recensie

    Onzedig lebberen in Botanique

    Controverses - tot 22/11/2009

    Joke Rommelaere

    26 Oktober 2009

    De tentoonstelling Controverses in Botanique onthult het verhaal achter het beeld en doet dat met veel bravoure. De meest bekende foto's passeren de revue en laten je ontdekken wat ze echt beroemd hebben gemaakt.

    Controverses deed onlangs heel wat stof opwaaien in Parijs. De puriteinen in de lichtstad vinden een naakte tienjarige Brooke Shields immers iets te veel van het goede en bestempelen het werk als kinderporno. In Brussel hangt de foto zonder veel poeha naast die van een man met een zweep in zijn aars. Zo zie je maar, puriteinen heb je in alle soorten.

    Van Wilde tot artistiek naakt

    En zo wordt meteen de toon gezet van deze tentoonstelling die de geschiedenis van de fotografie weergeeft in een tachtigtal schandalen. Chronologisch geordend gidsen de foto's je doorheen het beeldgeheugen van de wereld.

    De controverse start al bij het prille begin van de fotografie. Wanneer de Ierse schrijver Oscar Wilde zich laat fotograferen door Napoleon Sarony en deze foto ettelijke malen wordt gekopieerd, gaat de bal goed aan het rollen. Meneer Sarony wil namelijk geld zien en eist erkend te worden als auteur van de foto. Na veel vijven en zessen verwerft de fotografie aan het eind van de 19de eeuw de status van kunst. Maar daarmee is de kous nog niet af. Wat doe je met foto's die gecensureerd worden? Waar trek je de grens tussen kunst en het louter vastleggen van feiten? 

    Het beeld is ook op allerlei manieren misbruikt geweest. Wordt er een foto gevonden van soldaten die staan te pronken met afgehakte hoofden? Maak er de tegenpartij maar eens flink beschaamd mee. Ben je je partijvoorzitter opeens beu? Even retoucheren en de man bestaat niet meer. Wil je wat gevoelens losweken bij het publiek? Ensceneer een tragische situatie en de hele wereld plengt zowaar een traan.

    De reeks sluit af met - hoe kan het ook anders - de blote mensen van Spencer Tunick. Spencer maakt kunst, terwijl een persfotograaf die het gebeuren meevolgt een proces aan zijn been krijgt voor het fotograferen van (aangeklede!) deelnemers.

    Context telt

    Een afwisseling tussen kunst -en persfotografie zorgt ervoor dat het geheel nooit louter als een beknopte geschiedenis van de twintigste eeuw wordt ervaren. Er wordt evenveel belang gehecht aan een foto die een obscene Barbie mixt als aan een foto van de vlag van de Sovjet-Unie op de verwoeste Reichstag in Berlijn. Leuk is ook dat je het verhaal achter bekende foto's te weten komt. Of heb je je nooit afgevraagd welke fotograaf er mee voor heeft gezorgd dat het bekende Che Guevara-hoofd een icoon is geworden?

    Wie de moeite niet neemt om de begeleidende teksten bij de foto's te lezen, zal niets aan deze tentoonstelling hebben. Want voor één keer is het de context die in de kijker staat, en niet de foto zelf. Het mooie aan Controverses is dat het ook de toeschouwer dwingt om vragen te stellen bij de juridische of ethische kwesties die fotografie soms opwerpt.

    bron: http://www.cjp.be/recensie/2009/10/26/wie-er-nu-vies-van-beetje-schandaal

    28-11-2009, 00:00 Geschreven door Cynthia ontdekt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:recensie's
    22-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Controverses

    Ik blader door de krant en daar staat het: Controverses. Een expo over foto's die geleid hebben tot opspraak, controverses en processen. De tentoonstelling spreekt mij zeer aan en beter laat dan nooit gaan we deze met een groepje bezoeken.

    Het is koud en de bomen verliezen hun bladeren door de harde wind die ook nog eens mijn haar in de war brengt of zeg maar, in de lucht. Met een groepje vrienden vertrekken we naar Brussel en stappen we af  in het Noord station, wat betekend dat we enkele strip-clubs voorbij moeten. Het was weer eens iets anders dan de zwart-witte gevlekte koeien naast mij in de wei. Alhoewel, ik heb me wel even zo gevoeld wanneer we onze weg niet meer vonden en noodgedwongen voorbijgangers moesten aanspreken, geen van hen reageerde.

    Gelukkig kwamen we dankzij een vriendelijke man met ons vieren toe in een mooie tuin midden in de drukte. Heel vreemd, maar rustgevend. Je hoort de auto’s nog, maar het lijkt wel alsof ze bij het decor horen, alles om je heen lijkt er weg te vallen.

    Na even rond te lopen en luchtfoto’s proberen te nemen van onszelf, wat niet lukt trouwens, gaan we beginnen aan het serieuze werk: de expo.

    We komen terecht in een zaal die begint met het ontstaan van de fotografie tot en met de hedendaagse kunst en veel mensen die eromheen draaien, vreselijk! De foto’s waren steeds voorzien van uitleg, zeer interessant, maar ook vaak hetzelfde. Want elke foto heeft namelijk geleid tot controverse, op zijn eigen manier. Neem nu bijvoorbeeld de foto van de eerste landing op de maan of was het: in de studio? Het is namelijk nog steeds niet duidelijk of de foto wel degelijk genomen is op de maan of in een studio. De wapperende vlag, er is geen wind op de maan, en de schaduwen tonen aan dat er reden is tot twijfelen, maar er is nog steeds geen sluitend antwoord. Wat mij ook is bijgebleven, is een naaktfoto van een tienjarig meisje, waarbij haar mama de toestemming had gegeven om deze te publiceren. Ik vind dit schandalig, kunst of geen kunst. Deze heeft dan ook geleid tot heel wat opspraak, terecht volgens mij.

     

    Ik heb zeer veel bijgeleerd op de uitstap, het was vermoeiend, maar zeker de moeite waard. op naar de volgende!


    22-11-2009, 00:00 Geschreven door Cynthia ontdekt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:uitstappen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.District 9 recensie

    Neill Blomkamp bewijst dat blockbusters mateloos entertainend, visueel verbluffend én intellectueel uitdagend kunnen zijn. Bloed en ingewanden spatten schaamteloos in het rond, de satirische inslag deed ons meermaals luidop lachen en de belevenissen van de protagonist raakten ons in het diepst van ons hart. Mikus (Sharlto Copley) moet een groep buitenaardse wezens die jaren terug in Johannesburg strandde van een armtierige sloppenwijk naar een nieuw kamp verhuizen. Pas wanneer deze missie misloopt, ontpopt hij zich tot de coolste antiheld die we in tijden tegenkwamen. Eindelijk nog eens een prent waarvan je niet elke verhaalbocht kan voorspellen. De actiesequenties en speciale effecten ogen indrukwekkender dan het plastieken plezier dat Hollywood dezer dagen uitspuwt, de verwijzingen naar het apartheidregime prikkelen de hersenen en de mix van mockumentarybeelden, nieuwsfootage en klassieke fotografie voelt voor de verandering niet geforceerd aan.

    bron: http://www.demorgen.be/wca_digi/film_detail/101/273905/district-9.html

    22-11-2009, 00:00 Geschreven door Cynthia ontdekt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:recensie's
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.District 9
    Zaterdag 31 oktober is het eindelijk zover, we gaan beginnen aan onze eerste opdracht voor esthetica.
    Aangekomen in het station van Brussel is er al discussie waar de UGC ligt. Uiteindelijk had ik het fout, Brussel ken ik alleen maar voor het shoppen vrees ik. Dus na enkele voorbijgangers te hebben aangesproken zijn we nog net op tijd voor de film District 9.
    De film heeft vrij hoge recensies, dat zag er al veelbelovend uit.

    grensverleggend?
    Zeker! Normaal kijk ik veel cliché-films en komedies, maar ik heb nog geen enkele film over aliens gezien. De film vond ik achteraf wel een kleine teleurstelling omdat hij zo langdradig was, ik heb zéér vaak naar mijn horloge gekeken en het einde was flauw. De hele film draaide rond het
    terugkeren van de aliens naar hun eigen planeet, maar op het einde is de situatie nog steeds hetzelfde: de aliens zitten nog altijd vast in District 9, een vluchtelingenkamp in Zuid-Afrika dat opgericht is om de aliens onder te brengen.
    Tijdens de film heb ik ook enkele keren mijn hoofd weggedraaid omdat ik niet goed tegen de beelden kon. Ik kan dus niet geloven dat kinderen hier ook binnen mogen of ben ik nu echt zo'n duts? :)
    De UGC en de zaal vond ik wel super, veel gezelliger dan de Kinopolis. Volgende keer weer.

    Deze film ga ik zeker geen twee keer bekijken, maar het was wel eens leuk om van mijn cliché-films af te stappen en iets helemaal anders te gaan bekijken. Misschien doe ik het nu wel eens meer, maar dan een minder langdradige film graag.


    De officiële site van District 9:

    http://www.sonypictures.net/movies/district9/






    22-11-2009, 00:00 Geschreven door Cynthia ontdekt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:uitstappen

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs