Cynthia ontdekt
Foto
Categorieën
  • achtergrond (6)
  • extra (2)
  • foto's (6)
  • recensie's (5)
  • Strip (1)
  • uitstappen (5)
  • Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    esthetica
    Op ontdekking naar cultuur in Brussel.
    06-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Recensie Nationaal Orkest van België

    KLASSIEK: De wil om iets te veranderen! (***)

    Gehoord op 7 mei in Bozar, Brussel: Het Nationaal Orkest van België o.l.v. Roberto Minczuk in werk van Luc van Hove (creatie), Samuel Barber en Peter Tsjaikovski, m.m.v. Yossif Ivanov (viool).

    De verkiezingsslogan van president Obama Yes, We Can!is ook het motto van het nieuwste werk van de Belgische componist Luc van Hove. Van het Nationaal Orkest van België kreeg hij de opdracht een orkestwerk te schrijven dat gespeeld kon worden op een concert waar al een symfonie en een concerto op het programma stonden. Een ouverture leek onafwendbaar. Van Hove putte zijn inspiratie uit de klimaatproblematiek die afgelopen winter wekenlang de media beheerste. Al verliep de top moeizaam en blijft de toekomst koffiedik kijken, de muziek zorgt voor een positieve noot. Het is een heel open, joyeus werk, verklaart de componist in een interview met Staalkaart. Ik wilde geen stuk maken dat stilstaat bij het eigen afschuwelijke lot, maar een dynamiek uitdrukken, een wil om iets te veranderen. De keuze voor de titel La Sfida (De Uitdaging) neemt de laatste twijfel weg: hier is een dromer aan het schrijven gegaan.

    La Sfida klinkt dromerig, en allesbehalve krampachtig, stuurs of epileptisch. Het is een evenwichtig, rustig opgebouwd geheel dat toegankelijk en transparant blijft tot het einde. Het stuk vertrekt vanuit de stilte en bloeit soepel open: een trage stroom strijkers, zacht verende pauken en hoge fluittonen. Vergrote afstanden die smachten naar een oplossing is een herkenbaar en steeds terugkerend gegeven. Het werk groeit naar een climax door toename van tempo, spanning en interne dynamiek. De kopers mengen zich pas later in het discours. Ik had een heel goed gevoel bij deze muziek. Van Hove verlost de muziek van al te veel abstractie en laat ze voor zich spreken. Hij heeft het vak in de vingers en weet bovendien schoonheid te creëren. Het triomfantelijke slot geeft hij zonnigheid en warmte mee, elementen die ook al in Van Hoves opera La Strada opvielen.

    Het orkest heeft heel goed gespeeld, maar schuchter. Suspens en reliëf, durf en vooral ontlading bleven in de knop. Als achteraf bleek dat iemand op het allerlaatste moment is moeten invallen voor de zieke concertmeester, is dat begrijpelijk. Orkesten moeten evenwel meer de kans krijgen een nieuw hedendaags werk langer in te studeren, er vertrouwd mee te geraken, het zich eigen te maken en het meermaals voor publiek te brengen, geen drie keer, maar dertig keer. Goed nieuws is dat La Sfida die kans inderdaad gaat krijgen. Volgend jaar zou het werk opnieuw gespeeld worden.

    Yossif Ivanov, gelauwerde 2e prijswinnaar op de Koningin Elisabethwedstrijd Viool in 2005, was solist in het Vioolconcerto van Samuel Barber. Ivanov bespeelt een Stradivarius en daar kon je in dit specifieke concerto voluit van genieten, in zwelgen zeg maar. Barber laat de viool namelijk vanaf de beginmaten al onmetelijk lyrisch uithalen in een verschroeiende melodie, terwijl de orkestpartij zich daar tegenaan schurkt als een snorrende Garfield. Ivanov speelde altijd stijlvol en het NOB haalde zijn beste solisten boven in deel één en twee. Het hitsige presto waarmee het concerto besluit haalde in Ivanov het wedstrijdbeest weer naar boven. Hij gaf zich totaal, zonder dat hem dat zichtbaar moeite kostte. Van het NOB kon dat niet gezegd worden. Elektriciteit en elasticiteit ontbraken. Jammer toch dat dit orkest dat zoveel in zijn mars heeft eens geen drie minuten “volle petrol” kan geven. Misschien lag het aan de dirigent. Dit orkest heeft meer nodig dan een brave gust die – zo gaf hij de indruk – thuis oefent voor de spiegel.

    Voor de pauze gaf Yossif Ivanov als bisnummer nog een doorleefde en pittige uitvoering weg van Les Furies uit de 2e Sonate van Eugène Ysaÿe.

    Daarna was de tragische 4e Symfonie van Peter Tsjaikovski aan de beurt. Ik houd van Tsjaikovski omdat zijn muziek zo waarachtig, kwetsbaar en open is. En de 4de symfonie gaat over de steeds terugkerende noodlotsgedachte van de componist, want hij is wanhopig over zijn homoseksuele geaardheid. In een brief aan zijn rijke bewonderaarster Nadezjda von Meck, schreef Tsajkovski tijdens het componeerproces van het eerste deel: het hoofdthema zou de neerslachtigheid kunnen weergeven, het leven zonder hoop. Het tweede thema zou de vlucht uit de werkelijkheid kunnen weergeven…Het wordt een slagveld waarin de troostende droom en de bijtende werkelijkheid tegenover elkaar staan. In muziektaal betekent dit: orkest, barst gerust in snikken uit. De woorden van Tsjaikovski zijn toch gefundenes Fressen? Bij het eerste deel schrijft de componist toch ook ‘con anima’. Maar het NOBspeelde veel te ingehouden. Ik herinner me uitvoeringen onder Leonard Bernstein en recenter onder Valery Gergiev waar overdrijving zelfs gepast is. Hier bij het NOB werd wel moeite gedaan, maar nog niet bezield gespeeld. Voor mij is dan de kous af. Ik hoor nog wel de fagot die wèl zijn ziel in de muziek legt en de hobo en de fluit die van iedere solo een juweeltje maken, en de cello-groep die in het Andantino het publiek muisstil krijgt…maar het orkest in zijn geheel zou bezield moeten klinken, en dat is niet het geval. Ik blijf, met Luc Van Hove, hopen opde wil om iets te veranderen.

    Greet Van ‘t veld

    bron: http://knack.rnews.be/nl/actualiteit/opinie/recensies/greet-van-t-veld/klassiek-de-wil-om-iets-te-veranderen/opinie-1194728711515.htm

    06-06-2010, 21:52 Geschreven door Cynthia ontdekt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:recensie's
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.recensie Babel

    Een choreografie als een toren

    • donderdag 29 april 2010

    DANS

    Maarten Vanden Abeele

    BRUSSEL - De choreografen Sidi Larbi Cherkaoui en Damien Jalet creëerden 'Babel', een dansvoorstelling over wat taal zoal vermag. En dat is veel, zo blijkt. Misschien zelfs te veel.

    Van onze redactrice

    'Elkaars handen vasthouden, herinnert ons aan de tijd waarin je samen niets kon zeggen', vertelt een van de dansers ons. In
    Babel houdt men elkaars handen vast, maar gebruikt men die evengoed om met krachtige halen het territorium af te bakenen, om te strelen, te grijpen en te kwetsen.

    Zo vergaat het ook de taal, wil
    Babel ons vertellen: we gebruiken vaak dezelfde woorden om tegengestelde boodschappen duidelijk te maken. De choreografen Sidi Larbi Cherkaoui en Damien Jalet flirten een kleine twee uur lang met die tegenstellingen, die soms uitgroeien tot een conflict maar elkaar ook net in evenwicht kunnen houden.

    Op het podium lijken alle talen verenigd: muziek, gesproken en geschreven woord, bewegings- en lichaamstaal en in het decor ook de suggestieve taal van de beeldende kunst. De kunstenaar Antony Gormley creëerde namelijk een set aan stalen volumes - skeletten van een afgebakend stukje ruimte - die tijdens de voorstelling als puzzelstukken in elkaar worden geschoven en vorm krijgen als gevangenis of als boksring, of de dansers helpen de zwaartekracht te tarten. Ook in de ordening van de ruimte zitten tegenstellingen vervat.


    Hoe abstract de taal ook kan zijn, je kunt er een zeer concrete wereld mee bouwen. Dat is precies wat er in
    Babel gebeurt: Cherkaoui en Jalet presenteren de wereld als een lapjesdeken door de veelheid aan situaties die ze op scène zetten. Nu eens slaat de Kodo-muzikant Shogo Yoshii dreigend op zijn trom en balt de energie van de dansers zich tot een taalgevecht, dan weer worden harde woorden gesust met zachte klanken, tot het praten zingen wordt en we aan emotie genoeg hebben, eerder dan aan betekenis.

    Er is woede door de grenzen die we onszelf stellen, er is warmte ondanks de huid die ons van elkaar scheidt, er is individualiteit binnen het uniformerende systeem waarin we steeds sneller meedraaien, er is de onzekerheid die ons rest over de toekomst van onze talen, er is de kakofonie van het teveel.
    Babel kun je onmogelijk in een beschouwing van honderd lijnen vatten.

    De voorstelling is onwaarschijnlijk rijk aan ideeën, tegenstellingen, nuances en sluimerende idealen.


    Het maakt
    Babel enerzijds rijk en vol, anderzijds dreigt de voorstelling door die bom aan indrukken ook net te versplinteren.

    Babel
    probeert namelijk zo allesomvattend te zijn dat de betekenissen elkaar bijtijds verdringen. Elke flard choreografie lijkt ons op iets in de wereld te wijzen en de verwijzingen stapelen zich op tot een Babylonische toren waarvan we ons afvragen wanneer die zal instorten.

    Maar dat gebeurt gelukkig niet, daarvoor is
    Babel te intelligent geconstrueerd. De overvloed van Babel is het uitgangspunt, met achttien artiesten uit dertien landen, die zich uitdrukken in vijftien verschillende talen en zeven religies vertegenwoordigen. Diversiteit hoeft niet noodzakelijk tot het failliet van een ideaal te leiden, lijkt Babel in duizend-en-een talen te tonen. En daar is deze voorstelling het bewijs van.

    'Babel', een productie van Eastman en


    De Munt, nog op 29 & 30 april in het Koninklijk Circus, Brussel. Vanaf september op tournee.


    In het Concertgebouw in Brugge speelt op


    7 mei ook 'Dunas', een productie van Sidi Larbi Cherkaoui en Maria Pagés.


    www.demunt.be

    Sarah Vankersschaever


    bron: http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=EA2PJG67&word=een+choreografie+als+een+toren

    06-06-2010, 21:46 Geschreven door Cynthia ontdekt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:recensie's
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.recensie Magritte Museum

    Ceci n'est pas une expo

    Musée Magritte Museum

    Julie Landrieu

    23 Juli 2009

    “Ceci n’est pas une pipe.” Eén van de weinige schilderijen die de weg naar menig studentenkot wél heeft gevonden.

    Geen Amerikaanse nihilist, maar één van Belgisch grootste kunstenaars heeft sinds kort, onder andere met zijn pijp, een nieuw eigen museum in het hartje van Brussel. Laat je niet vangen door dat andere Magritte-museum in Jette. We hebben het hier wel duidelijk over een tentoonstelling van drie etages die sinds twee juni laatstleden permanent gehuisvest is aan het Koningsplein, op tien minuten wandelafstand van station Brussel-Centraal.

    Zelfs op een broeierig hete zomerdag, als wij het pand bezoeken, is het koppen tellen. De niets aflatende belangstelling voor de man met de bolhoed bekoort toeristen uit alle windrichtingen, maar evengoed ‘le Belge’.

    Compagnon

    Naast erg toegankelijke kunstwerken zoals zijn pijp of de Sabena-vogel, kom je ook erg diepe, bijna kwalijke kunst tegen die niet te doorgronden valt. De titels van de werken zijn vaak frappant, maar hij bedacht ze niet zelf, laten wij ons vertellen. Hij had een compagnon die ze neerschreef en achteraf veranderde Magritte ze opnieuw.

    Het museum telt drie etages gewijd aan zijn kunstwerken, die naast schilderijen, ook voorwerpen en collages telt. Op de muren zijn talloze citaten van hem terug te vinden, waardoor zijn poëtisch talent ook doorschemert op zijn taferelen. In de museumwinkel kan je de meeste werken in verschillende vormen en maten terugvinden, alsook leuke gimmicks zoals een ellenlang zwiepend potlood waarvan wij de vrijheid namen één mee te nemen als souvenir. Een absolute aanrader voor de kunstliefhebber.

    Bron: http://www.cjp.be/recensie/2009/07/23/ceci-nest-pas-une-pipe


    06-06-2010, 21:43 Geschreven door Cynthia ontdekt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:recensie's
    28-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Controverses recensie

    Onzedig lebberen in Botanique

    Controverses - tot 22/11/2009

    Joke Rommelaere

    26 Oktober 2009

    De tentoonstelling Controverses in Botanique onthult het verhaal achter het beeld en doet dat met veel bravoure. De meest bekende foto's passeren de revue en laten je ontdekken wat ze echt beroemd hebben gemaakt.

    Controverses deed onlangs heel wat stof opwaaien in Parijs. De puriteinen in de lichtstad vinden een naakte tienjarige Brooke Shields immers iets te veel van het goede en bestempelen het werk als kinderporno. In Brussel hangt de foto zonder veel poeha naast die van een man met een zweep in zijn aars. Zo zie je maar, puriteinen heb je in alle soorten.

    Van Wilde tot artistiek naakt

    En zo wordt meteen de toon gezet van deze tentoonstelling die de geschiedenis van de fotografie weergeeft in een tachtigtal schandalen. Chronologisch geordend gidsen de foto's je doorheen het beeldgeheugen van de wereld.

    De controverse start al bij het prille begin van de fotografie. Wanneer de Ierse schrijver Oscar Wilde zich laat fotograferen door Napoleon Sarony en deze foto ettelijke malen wordt gekopieerd, gaat de bal goed aan het rollen. Meneer Sarony wil namelijk geld zien en eist erkend te worden als auteur van de foto. Na veel vijven en zessen verwerft de fotografie aan het eind van de 19de eeuw de status van kunst. Maar daarmee is de kous nog niet af. Wat doe je met foto's die gecensureerd worden? Waar trek je de grens tussen kunst en het louter vastleggen van feiten? 

    Het beeld is ook op allerlei manieren misbruikt geweest. Wordt er een foto gevonden van soldaten die staan te pronken met afgehakte hoofden? Maak er de tegenpartij maar eens flink beschaamd mee. Ben je je partijvoorzitter opeens beu? Even retoucheren en de man bestaat niet meer. Wil je wat gevoelens losweken bij het publiek? Ensceneer een tragische situatie en de hele wereld plengt zowaar een traan.

    De reeks sluit af met - hoe kan het ook anders - de blote mensen van Spencer Tunick. Spencer maakt kunst, terwijl een persfotograaf die het gebeuren meevolgt een proces aan zijn been krijgt voor het fotograferen van (aangeklede!) deelnemers.

    Context telt

    Een afwisseling tussen kunst -en persfotografie zorgt ervoor dat het geheel nooit louter als een beknopte geschiedenis van de twintigste eeuw wordt ervaren. Er wordt evenveel belang gehecht aan een foto die een obscene Barbie mixt als aan een foto van de vlag van de Sovjet-Unie op de verwoeste Reichstag in Berlijn. Leuk is ook dat je het verhaal achter bekende foto's te weten komt. Of heb je je nooit afgevraagd welke fotograaf er mee voor heeft gezorgd dat het bekende Che Guevara-hoofd een icoon is geworden?

    Wie de moeite niet neemt om de begeleidende teksten bij de foto's te lezen, zal niets aan deze tentoonstelling hebben. Want voor één keer is het de context die in de kijker staat, en niet de foto zelf. Het mooie aan Controverses is dat het ook de toeschouwer dwingt om vragen te stellen bij de juridische of ethische kwesties die fotografie soms opwerpt.

    bron: http://www.cjp.be/recensie/2009/10/26/wie-er-nu-vies-van-beetje-schandaal

    28-11-2009, 00:00 Geschreven door Cynthia ontdekt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:recensie's
    22-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.District 9 recensie

    Neill Blomkamp bewijst dat blockbusters mateloos entertainend, visueel verbluffend én intellectueel uitdagend kunnen zijn. Bloed en ingewanden spatten schaamteloos in het rond, de satirische inslag deed ons meermaals luidop lachen en de belevenissen van de protagonist raakten ons in het diepst van ons hart. Mikus (Sharlto Copley) moet een groep buitenaardse wezens die jaren terug in Johannesburg strandde van een armtierige sloppenwijk naar een nieuw kamp verhuizen. Pas wanneer deze missie misloopt, ontpopt hij zich tot de coolste antiheld die we in tijden tegenkwamen. Eindelijk nog eens een prent waarvan je niet elke verhaalbocht kan voorspellen. De actiesequenties en speciale effecten ogen indrukwekkender dan het plastieken plezier dat Hollywood dezer dagen uitspuwt, de verwijzingen naar het apartheidregime prikkelen de hersenen en de mix van mockumentarybeelden, nieuwsfootage en klassieke fotografie voelt voor de verandering niet geforceerd aan.

    bron: http://www.demorgen.be/wca_digi/film_detail/101/273905/district-9.html

    22-11-2009, 00:00 Geschreven door Cynthia ontdekt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:recensie's

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs