Met bijna heel onze klas trokken
we op museumdag naar het Magritte Museum in Brussel. Ik was heel nieuwsgierig
naar meerdere werken van René Magritte, want we hadden hem vorig jaar in
cultuurwetenschappen leren kennen met zijn bekende werk Ceci nest
pas une pipe. Het werk sprak mij wel aan en ik wou ook wel eens
te weten komen of er een dieper betekenis zat achter zijn werken.
Eenmaal in het museum was er heel veel om te bekijken en eigenlijk te
weinig tijd om alles in je op te nemen. De telefoontjes zijn voor sommige
mensen misschien handig, maar ik ergerde er mij dood aan. Het was niet concreet
genoeg voor iemand die niet veel kennis heeft van de kunstwereld en ook met de
beperkte tijd was het onmogelijk om een heel de uitleg af te luisteren. Nee,
geef mij maar een goede gids die weet wat hij aan het vertellen is. Natuurlijk
heb ik wel wat dingen bijgeleerd, Margritte schilderde bv. eerst in kubistische en futuristisch stroming voor
hij tot het surrealisme kwam. Ook zat er geen letterlijke betekenis in zijn
schilderijen of zoals hij zelf zei, "De betekenis van mijn schilderen
is deze die de toeschouwer er aan geeft".
Over de veiligheid in het museum kon zeker niet geklaagd worden, heel de
tijd voelde je de ogen van de bodyguards in je rug branden en vaak volgden ze
mee naar de volgende ruimte. Fotos nemen was dan ook onmogelijk. Wie het
probeerde mocht even snel alles weer verwijderen.
Ondanks de overbodige informatie en bodyguards heb ik nog veel
bijgeleerd over Rene Magritte, maar vooral mij heel veel verwonderd. Want dat
is het doel van Rene Magritte met zijn schilderijen, verwondering en verbazing
oproepen bij zijn toeschouwers.
officiële site Magritte Museum: http://www.musee-magritte-museum.be/Portail/Site/Typo3.asp?lang=FR&id=languagedetect
Het is
vrijdag avond en ik haast mij om op tijd klaar te zijn om mijn laatste
culturele uitstap te maken voor esthetica. Dit keer heb ik gekozen voor een
klassiek concert gespeeld door het nationaal orkest van België. Het is mijn
laatste grote uitdaging en dan heb ik van alles iets geproefd, ik ben benieuwd
Nog goed op
tijd komen we aan in het Paleis voor Schone kunsten, de mensen die je naar de
juiste zaal helpen zijn vriendelijk. Maar eenmaal klaar om onze plaatsen te
zoeken voel je dat de sfeer strenger en serieuzer wordt een oudere man komt ons
heel nogal nors onze plek wijzen.
Het concert was goed, maar te
langdradig. Ik ben al geen instrument of muziekkenner en na een tijdje begon ik
het toch vervelend te vinden. Bij het begin van het concert hoor je in de
muziek verschillende verhaaltjes zoals de zeven dwergen die vrolijk terug naar
huis keren maar plots merken dat er iemand in hun huisje is, voorzichtig lopen
ze dan de trap op en schrikken heel hard wanneer ze sneeuwwitje zien.
Maar na een tijdje raakt je energie
op om zo geconcentreerd te blijven luisteren en je begint dus maar wat rond te
kijken in de zaal, je zoekt wie er ligt te slapen en stelt je in plaats van bij
de muziek, bij de mensen verhaaltjes voor.
Ik vond het concert op zich niet slecht,
maar voor mij hoeft er geen tweede keer te komen. Het duurde net iets te lang.
Niets wetend en niets verwachtend
stappen we met zn drieën door Brussel en wat heeft het Centraal station veel
uitgangen HELP!
Eens ons door de massa heen te
hebben gewurmd gaan we op zoek naar onze plaatsen, ik kreeg meteen een acute
aanval van hoogtevrees, want zo hoog en zonder
enige steun of leuning brrr
De stoelen waren wel heel
charmant en ik vond ze zelfs comfortabeler dan de pluchen cinemazetels van
tegenwoordig.
De voorstelling start en een gsm
ook, VRESELIJK! Zeker wanneer de eigenaar die niet uitzet. Maar hij kon dan ook
wel op genoeg reactie rekenen van het publiek.
We waren zonder enige
voorbereiding of zonder te weten waar Babel over ging naar Het Paleis voor
schone kunsten naar Brussel getrokken. Het was dan ook een grote verassing toen
een meisje in het Engels begon uit te leggen hoe de communicatie vroeger
verliep en de mogelijke misverstanden. Wordt het een toneel? Maar niets is
minder waar, in de voorstelling zat zowel toneel als dans, gebarentaal en een
goede dosis humor.
Het decor wisselde ook
voortdurend, maar niet van aard, het licht gaat uit en alles wordt verplaatst.
Nee, de ijzeren kaders werden in vloeiende en bijpassende bewegingen
verplaatst. Nog eens een bewijs dat er niet veel verschillende decors moeten
zijn en ze niet duur moeten zijn om een effect te creëren.
Ook was het soms de moeite waard
om naar de schaduwen te kijken die op het zijdelingse doek verschenen.
Waarover Babel juist gaat, hangt
volgens mij af van hoe je de dingen opvat. De rode draad in het hele stuk was,
denk ik dan, communicatie. Maar ook kritiek op de huidige maatschappij kon je
duidelijk herkennen.
Ik zou hier duizend en één dingen
kunnen vertellen die mij zijn opgevallen en die ik heb afgeleid uit het stuk,
maar om het kort te houden som ik er een paar op.
Een Franstalige man praat over
zijn liefde, niet veel later wordt hij door steeds maar kleiner te worden en
van onder zijn kostuum een bontvel tevoorschijn te halen, een oermens is
geboren. Bij de oermens is de liefde zo simpel, aangetrokken zijn door aan het
meisje haar gat en oksels te ruiken. Maar eens het bontvel uit, en terug in de
volwaardige grootte, kom je terug bij de ingewikkelde liefde, het koppel moet
dringend eens praten. Weer een verwijzing naar communicatie en kritiek op de
hedendaagse maatschappij.
Ook begint er op een moment een
Engelsman op te scheppen over hoe goed zijn taal is, de grootste en beste taal
van allemaal. Maar daar zijn de (twaalf!) andere nationaliteiten op het podium
het niet mee eens. Opeens ontstaat er een conflict over wie de beste taal
heeft. Heel grappig om te horen zeker wanneer een Japanner zijn taal begint te
verdedigen, jij als publiek begrijpt er niets van, tot je hem midden in zijn
preek merken hoort opsommen als Sony, Panasonic, Samsung, en ga zo maar door
Ten slotte is er het stukje dat
bij mij voor de meeste hilariteit zorgde. Een robot staat aan de controle voor
de luchthaven. Op een moment komt er een vrouw lastig doen. De robot doet haar
uiterste best, maar de mevrouw wil uiteindelijk toch niet meer mee met de
vlucht waardoor de robot blijft hangen en doorslaat. Héél grappig om te zien,
omdat de robot gespeeld wordt door een vrouw en ze ook heel de voorstelling
weer blijft opduiken. Hoe iemand dit een hele voorstelling kan volhouden, ik
heb er alleen maar bewondering voor. Ze slaagde erin de robot levensecht te
laten lijken.
Niets dan lof voor Babel, maar om
toch één kleine puntje aan te halen. Er was op een moment een naakt bovenlichaam
te zien dat volgens mij volledig nutteloos was.
Toch een heel mooi en verrassend
stuk dat niet voor niets een staande ovatie kreeg van het publiek.
Ik blader door de krant en
daar staat het: Controverses. Een expo over foto's die geleid hebben tot
opspraak, controverses en processen. De tentoonstelling spreekt mij zeer aan en
beter laat dan nooit gaan we deze met een groepje bezoeken.
Het is koud en de bomen verliezen hun bladeren door de harde wind die ook nog
eens mijn haar in de war brengt of zeg maar, in de lucht. Met een groepje vrienden
vertrekken we naar Brussel en stappen we afin het Noord station, wat betekend dat we enkele strip-clubs voorbij
moeten. Het was weer eens iets anders dan de zwart-witte gevlekte koeien naast
mij in de wei. Alhoewel, ik heb me wel even zo gevoeld wanneer we onze weg niet
meer vonden en noodgedwongen voorbijgangers moesten aanspreken, geen van hen
reageerde.
Gelukkig kwamen we dankzij
een vriendelijke man met ons vieren toe in een mooie tuin midden in de drukte.
Heel vreemd, maar rustgevend. Je hoort de autos nog, maar het lijkt wel alsof
ze bij het decor horen, alles om je heen lijkt er weg te vallen.
Na even rond te lopen en luchtfotos
proberen te nemen van onszelf, wat niet lukt trouwens, gaan we beginnen aan het
serieuze werk: de expo.
We komen terecht in een zaal die begint met het ontstaan van de fotografie tot
en met de hedendaagse kunst en veel mensen die eromheen draaien, vreselijk! De
fotos waren steeds voorzien van uitleg, zeer interessant, maar ook vaak
hetzelfde. Want elke foto heeft namelijk geleid tot controverse, op zijn eigen
manier. Neem nu bijvoorbeeld de foto van de eerste landing op de maan of was
het: in de studio? Het is namelijk nog steeds niet duidelijk of de foto wel
degelijk genomen is op de maan of in een studio. De wapperende vlag, er is geen
wind op de maan, en de schaduwen tonen aan dat er reden is tot twijfelen, maar
er is nog steeds geen sluitend antwoord. Wat mij ook is bijgebleven, is een naaktfoto
van een tienjarig meisje, waarbij haar mama de toestemming had gegeven om deze
te publiceren. Ik vind dit schandalig, kunst of geen kunst. Deze heeft dan ook
geleid tot heel wat opspraak, terecht volgens mij.
Ik heb zeer veel
bijgeleerd op de uitstap, het was vermoeiend, maar zeker de moeite waard. op
naar de volgende!
Zaterdag 31 oktober is het eindelijk zover, we gaan beginnen aan onze eerste opdracht voor esthetica. Aangekomen in het station van Brussel is er al discussie waar de UGC ligt. Uiteindelijk had ik het fout, Brussel ken ik alleen maar voor het shoppen vrees ik. Dus na enkele voorbijgangers te hebben aangesproken zijn we nog net op tijd voor de film District 9. De film heeft vrij hoge recensies, dat zag er al veelbelovend uit.
grensverleggend? Zeker! Normaal kijk ik veel cliché-films en komedies, maar ik heb nog geen enkele film over aliens gezien. De film vond ik achteraf wel een kleine teleurstelling omdat hij zo langdradig was, ik heb zéér vaak naar mijn horloge gekeken en het einde was flauw. De hele film draaide rond het terugkeren van de aliens naar hun eigen planeet, maar op het einde is de situatie nog steeds hetzelfde: de aliens zitten nog altijd vast in District 9, een vluchtelingenkamp in Zuid-Afrika dat opgericht is om de aliens onder te brengen. Tijdens de film heb ik ook enkele keren mijn hoofd weggedraaid omdat ik niet goed tegen de beelden kon. Ik kan dus niet geloven dat kinderen hier ook binnen mogen of ben ik nu echt zo'n duts? :) De UGC en de zaal vond ik wel super, veel gezelliger dan de Kinopolis. Volgende keer weer.
Deze film ga ik zeker geen twee keer bekijken, maar het was wel eens leuk om van mijn cliché-films af te stappen en iets helemaal anders te gaan bekijken. Misschien doe ik het nu wel eens meer, maar dan een minder langdradige film graag.