Grote namen zoals Nadar, Lewis Carroll, Man Ray, Henri Cartier-Bresson,
Sebastião Salgado, Abbas, en Oliviero Toscani worden hier
voorgesteld naast anonieme of minder bekende foto's; alle beelden wekten echter de ethische of juridische afschuw op van het op dat moment geldende gedachtegoed.
Sinds haar uitvinding is de fotografie het voorwerp geweest van talloze controverses en opzienbarende processen.
Als
symbool van vrijheid van meningsuiting en van de individuele rechten,
maar ook van de macht en het geld, wordt de fotografie regelmatig
geconfronteerd met de autoriteiten, met censuur of manipulatie.
Ze wekte vurige debatten op, die vaak voor de rechtbanken eindigden.
Deze tentoonstelling was aanvankelijk te zien in het Musée de l'Elysée van Lausanne
en stelt een uitgebreide keuze voor van beroemde en minder bekende
foto?s die het voorwerp hebben uitgemaakt van processen of polemieken,
vanaf het prille begin van dit medium tot en met de hedendaagse kunst.
Dankzij
deze bloemlezing krijgt de bezoeker een beter inzicht in de manier
waarop de maatschappijen en de culturen de beelden uit hun tijd
beschouwden.
Een conflict of een controverse is volgens
Christian Pirker een ?gevoelige plaat? waarop de overtuigingen van een
maatschappij op een welbepaald moment worden blootgelegd.
Waarom oogst de ene foto bewondering en wordt de andere gecensureerd of vervolgd?
Deze
controverses kunnen ons veel leren over het verleden, maar ze kunnen
ons ook meer vertellen over ons heden en over de manier waarop we
vandaag de foto?s bekijken, die in een ander tijdperk aan de schandpaal
werden genageld.
Dit vormt een essentiële mogelijkheid om
ons vragen te stellen bij de wijze waarop ons foto?s van het heden
worden voorgelegd en de wijze waarop wij die ontvangen.
In de thema?s van de tentoonstelling worden dus verschillende vraagstukken aangesneden:
de waarheidsgetrouwheid van een boodschap en de authenticiteit van een
fotoafdruk, de auteursrechten, de vraag wat volgens de morele normen al
dan niet gefotografeerd mag worden, en de politieke macht van de
beelden en de controle erop.
De gekozen voorbeelden omvatten
zowel kunstwerken als reclame- of journalistieke foto?s, en helpen ons
bij het beter begrijpen van de voornaamste principes die de
fotografische creatie van 1839 tot op heden inspireren.
Een
boeiend traject door de zeden en de beelden, waaraan wij enkele beelden
toevoegen die bij ons voor controverse hebben gezorgd.
Gepresenteerde fotografen :
Hippolyte
Bayard, Nadar (Félix Tournachon) en Adrien Tournachon, Mayer en
Pierson, Lewis Carroll, Bruno Braquehais, Eugène Appert,
Napoléon Sarony, Secundo Pia, Max Priester en Willy Wilcke,
Rudolf Lehnert en Ernst Landrock, Lewis Hine, Frances Griffiths,
Charles Spencer Chaplin, Man Ray, Pierre Gilliard en Marc Bischofflewis
Hine, Henri Cartier-Bresson, Robert Capa, Captain Provand en Indre
Shira, Walter Frentz, Fotodienst van het Engelse Leger, David E.
Scherman, Evgueni Khaldei, Boris Lipnitzki, Robert Doisneau, Richard
Avedon, Alberto Korda, Marc Garanger, Ladislav Bielik, Nasa, Irina
Ionesco, Larry Clark, Horst Faas, Nick Ut, Guy Bourdin, Ian Bradshaw,
Garry Gross, Robert Mapplethorpe, Jahangir Razmi, Art Rogersgraham
Ovenden, Sebastião Salgado, Frank Fournier, Annelies Strba,
Andres Serrano, Jock Sturges, Robert Maass, René Zurcher,
Oliviero Toscani, Kevin Carter, Paul Watson, Wolfgang Volz, Abbas,
Jacques Langevin, Alberto Sorbelli, Gisela Blau, Tom Forsythe, Luc
Delahaye, Steven Meisel, Todd Maisel, Mladen Antonov, Michael Light,
David Lachapelle, Isabelle Favre.
Waarschuwing voor het publiek :
Sommige beelden zijn niet aangeraden voor gevoelige bezoekers, en vooral niet voor kinderen.
Curatoren van de tentoonstelling :
Daniel Girardin, curator van Musée de L?Elysée
en Christian Pirker, advocaat aan de balie van Genève.
bron: http://www.botanique.be/cgi?usr=e567myfbza&lg=nl&pag=877&rec=736&frm=0&par=secorig866&id=4689&flux=81065064
29-11-2009, 12:19
Geschreven door Cynthia ontdekt 
|