De klas maakt een weblog aan: www.bloggen.be/cecinestpasuneblog6ASO
Daarop verschijnt gedurende een bepaalde periode het dagboek van een gefingeerde (verzonnen/fictief) figuur.
Periode: 2011-09-14 t.e.m. 2011-10-28
Strategie: OVUR (Oriënteren - Voorbereiden - Uitwerken - Reflecteren)
De klas bepaalt volledig zelfstandig hoe de levensloop van dit personage vorm krijgt. Jullie kunnen bijvoorbeeld in groep een verhaallijn uittekenen en deze individueel verder invullen of jullie kunnen je laten leiden door wat er de dag voordien geschreven werd.
Het is de belangrijk dat het personage ten volle van het leven geniet en proeft zodat hij/zij deze ervaringen ook tot in het kleinste detail op papier kan zetten.
Creëer een 'identiteitsfiche' voor het personage
- Naam en voornaam
- Leeftijd
- Geslacht
- Adres
- Nationaliteit
- Beroep
- Hobby's (Let op! Eén van zijn/haar passies is lezen)
- ...
Vanaf nu mag iedereen zijn fantasie de vrije loop laten. Zorg natuurlijk wel voor een zekere mate van consistentie.
Het is de bedoeling dat het dagboek elke dag (ook in het weekend) wordt aangevuld. Spreek met de klasgroep af wie welke dag voor zijn/haar rekening neemt.
Vergeet niet dat ook hier aandacht besteed moet worden aan het taalgebruik. Schrijf het dagboek in Algemeen Nederlands.
Na de herfstvakantie wordt het dagboek in de les uitgebreid besproken en becommentarieerd.
Puntenverdeling
- Individuele punten /15
- Creativiteit /5
- Taalgebruik /5
- Taal- en spelfouten /5
2. Peerevaluation /5