Inhoud blog
  • Natasja Van Audenaeren - In the end, it doesn't even matter.
  • Ornella Bea - Ben ik gek?
  • Ouafae Tarrahi - Dilemma
  • Yasmine Yaramis - Onschuld...
  • Widad Afras - Vaders wijze woorden.
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    Zoeken in blog

    Ceci n'est pas une blog
    Ceci n'est pas une blog

    11-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gegroet leerlingen Nederlands van het Scheppersinstituut
    LANGETERMIJNOPDRACHT NEDERLANDS


    Een weblog aanmaken


    De klas maakt een weblog aan: www.bloggen.be/cecinestpasuneblog6ASO
    Daarop verschijnt gedurende een bepaalde periode het dagboek van een gefingeerde (verzonnen/fictief) figuur. 

    Periode: 2011-09-14 t.e.m. 2011-10-28

    Strategie: OVUR (Oriënteren - Voorbereiden - Uitwerken - Reflecteren)

    De klas bepaalt volledig zelfstandig hoe de levensloop van dit personage vorm krijgt. Jullie kunnen bijvoorbeeld in groep een verhaallijn uittekenen en deze individueel verder invullen of jullie kunnen je laten leiden door wat er de dag voordien geschreven werd. 
    Het is de belangrijk dat het personage ten volle van het leven geniet en proeft zodat hij/zij deze ervaringen ook tot in het kleinste detail op papier kan zetten. 

    Creëer een 'identiteitsfiche' voor het personage

    • Naam en voornaam
    • Leeftijd
    • Geslacht
    • Adres
    • Nationaliteit
    • Beroep
    • Hobby's (Let op! Eén van zijn/haar passies is lezen)
    • ...

    Vanaf nu mag iedereen zijn fantasie de vrije loop laten. Zorg natuurlijk wel voor een zekere mate van consistentie.
    Het is de bedoeling dat het dagboek elke dag (ook in het weekend) wordt aangevuld. Spreek met de klasgroep af wie welke dag voor zijn/haar rekening neemt.

    Vergeet niet dat ook hier aandacht besteed moet worden aan het taalgebruik. Schrijf het dagboek in Algemeen Nederlands.

    Na de herfstvakantie wordt het dagboek in de les uitgebreid besproken en becommentarieerd.


    Puntenverdeling
    1. Individuele punten /15
      • Creativiteit /5
      • Taalgebruik /5
      • Taal- en spelfouten /5

         2. Peerevaluation /5
      • Het is de bedoeling dat je je medeleerlingen evalueert op medewerking en communicatie
      • Je geeft iedereen een eindresultaat en verklaart in een kort verslag van een 5-tal zinnen waarom je deze punten hebt toegekend
      • In een korte reflectie van een 10-tal zinnen bespreek je hoe je de opdracht hebt ervaren en wat je bedenkingen zijn bij de weblog in het algemeen en deze weblog in het bijzonder. Reflecteer over je eigen activiteiten.



    VANDAAG IN DE LES NEDERLANDS


    Weblogs voorstellen

    Zoek op het internet een aantal voorbeelden van weblogs. Stel een ervan uitgebreid voor. Beoordeel de blog kritisch en vergelijk deze ook met andere weblogs. Let erop dat je de presentatie zowel inhoudelijk als structureel en taalkundig 'volgens het boekje' houdt.


    Eerste uur
    1. Ga via het internet op zoek naar informatie over weblogs en los volgende vragen op
      • Wat is een blog?
      • Wie schrijft het?
      • Is een blogger een journalist? Waarom wel/ waarom niet? Wat zijn de gelijkenissen/ verschillen?
      • Wat is het verschil tussen een klassiek dagboek en een weblog? [3 verschillen]
      • Welke verschillende soorten blogs bestaan er?
      • Wie is de bedenker van de term 'weblog'?
      • Wie ontving voor haar blog de Prins Claus Prijs? En wat voor prijs is dat?
      • Noem minstens twee verschillende online diensten die weblogsoftware aanbieden
      • Wat zijn de B-wards?
      • Heb jij zelf een blog? (Ja: waarom? Welke informatie staat daar te lezen?) (Nee: waarom niet? Denk je dat het een nuttig communicatiemedium is?

       2. Ga op zoek naar een blog die je leuk vindt en bespreek deze

    Voorbeelden

    ...
      • Waarom heb je voor deze blog gekozen?
      • Welke soort blog verkies je: fotoblog, facelog, stadsblog, themablog, TV-blog, linklog, filmblog, reisblog, shocklog, literatuurlog ...
      • Acht je deze blog zinvol?
      • Acht je bloggen in het algemeen zinvol?
      • Vergelijk de blog van jouw keuze met minstens drie andere weblogs. Wat vind je beter?
      • Zet het lezen van deze blog je aan tot het geven van een reactie?
      • Formuleer een reactie op één van de berichten op de gekozen weblog (Je hoeft deze niet te posten)


    Tweede uur


      1. Presenteer je weblog voor de klasgroep
      2. Besteed aandacht aan je taalgebruik (de leerkracht beoordeelt je taalgebruik)
      3. Voorzie je presentatie van illustraties (laat de verschillende weblogs zien aan de klas)
      4. De presentatie moet minstens vier minuten duren

    Heel veel succes!


    11-09-2011 om 15:32 geschreven door 6 ASO




    Archief per week
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Agenda

    Belangrijke data in mijn agenda




    Zoeken met Google




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs