Inhoud blog
  • Vakbonden: een noodzakelijk kwaad?
  • Bestaat vrije meningsuiting dan niet meer in Belgie?
  • NextiraOne
  • De Antwerpenaar: de duuste inwoner van Europa?
  • Feestje MA 75
  • Mediterende boeddhistische Rus
  • Acer Aspire 1825PTZ
  • Luca gedoopt
  • Zwembaden PoolPlus
  • Mac vs Windows
  • ITIL is cultureel
  • tandarts Quisquater te Schriek vervolg
  • Het korte geheugen van de doorsnee Belg
  • Vandaag maken we nog eens pizza
  • De opblaasbare jacuzzi: de indrukken na de eerste keren
  • Apple was een beetje slordig
  • De jacuzzi is geinstalleerd
  • Het moeten altijd geen boterhammen zijn
  • Iedereen in de politiek?
  • Domme ouders
  • Etentje 28 februari
  • Telenet of Teleklucht
  • Regeringshulp voor de auto-industrie: zin of onzin
  • Quickie doet het weer
  • Zinloos geweld #2
  • Mijn ervaring met Stereorama te Lier
  • Zinloos geweld: iedereen kan ermee geconfronteerd worden
  • Restaurant 't Zilte te Mol: de perfectie bestaat !
  • Mijn ervaringen met tandarts Quisquater te Schriek
  • Van Quickenborne
  • Politiek
  • Federalisering, de strop voor Belgie?
  • Nieuw draadloos netwerk
  • Mediacenters
  • Samsung SGH-i900 Omnia
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Ben's blog

    15-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mac vs Windows
    Naar aanleiding van enkele artikels op vooraanstaande sites, laait het "wij zijn beter" spelletje weer op . Waar ligt de oorsprong van de haat op Mac-gebruikers bij hun Windows tegenhangers en omgekeerd? Ik zou het niet weten

    Waar is dat tenslotte allemaal voor nodig. Wanneer Apple in het nieuws komt, geeft dit onmiddellijk aanleiding van een massa's posts op het artikel. In de meeste gevallen dan nog reacties die niets met de kern van de zaak te maken hebben.

    "OS X is beter" roept het ene kamp. "Neen, Windows Vista" roept het andere. Doet het er toe?

    Zelf gebruiken we beide platformen door elkaar. Zowel Marian als ikzelf werken thuis afwisselend op Mac en PC en weten beide platformen te apprecieren. Ikzelf weliswaar iets minder (veel eigenlijk). Hoe langer ik op Mac werk, hoe groter mijn afkeer voor de Windows platformen. Wat ik ook doe, het gaat allemaal toch net wat vlotter, sneller, mooier op Mac. In mijn vak kan ik soms niet buiten de Windows wereld. Denk maar aan MS Project, de standaard binnen project management. Dat los ik dan op via VMWare Fusion op mijn Macbook.

    De vele vooroordelen houden al lang geen steek meer. OS X is geen eiland maar kan perfect overweg met documenten uit de Windows wereld. Docx, xlsx, pptx, je kan het allemaal openen in iWork zonder enig probleem. Ook de toegang tot onze NAS vormen voor geen van beide platformen een probleem. Ook Microsoft draagt zijn steentje bij. Office 2008 for Mac biedt soms zelfs meer functionaliteit dan op Windows.

    Het marktaandeel van Apple is natuurlijk een pak kleiner, dat is waar maar dan mogen we niet vergeten dat zij een gans andere strategie voeren. Een Mac OS X mag enkele op Apple hardware gebruikt worden. Windows koop je gewoon los en draai je op eender welk x86 platform. Op die manier verliest Microsoft natuurlijk wel zijn controle over de kwaliteit. Koop jij minderwaardige onderdelen voor je PC, kan het natuurlijk vierkant draaien. Apple waakt over de kwaliteit van de hardware en ja, dat heeft natuurlijk zijn weerslag op de prijs en of je dat er voor over hebt, moet je zelf uitmaken.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    01-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ITIL is cultureel
    ITIL is cultureel
     
    Waar draait ITIL rond? Rond het veranderen van processen of rond mensen?
     
    ITIL is meer een transformatie dan een implementatie, zo is bijvoorbeeld de cultuurverandering bij mensen het ultieme objectief en ook het belangrijkste deel. Fixeer niet op processen of erger, technologie maar verzeker er je van dat je de meeste aandacht spendeert aan "people-change". Zoniet is de kans op faling groot.
     
    Wanneer we naar verdors luisteren, zouden we de indruk kunnen krijgen dat ITIL met technologie te maken heeft. Luisteren we naar experts of lezen we boeken, kan je de indruk krijgen dat het om processen gaat maar eigenlijk draait het om de manier waarop mensen denken en handelen.  "Verander het basisidee: "We deden het altijd al zo". Het draait voornamelijk om ATTITUDE - GEDRAG - CULTUUR
    Wanneer we een verandering wensen door te voeren, gaan we meestal processen verbeteren of in sommige gevallen nieuwe processen introduceren. Soms gaan we zelfs technologie introduceren in de hoop die processen efficienter te maken maar het onderliggende doel van de ganse omgeving draait om culturele verandering, "transforming the people"
     
    Zo zou het eigenlijk moeten werken maar voor vele bedrijven is de realtiteit anders: ze "kopen" ITIL via een of andere technologie (meestal software oplossingen) en verwachten een out-of-the-box oplossing. Soms zijn ze realistisch genoeg om te beseffen dat de processen moeten veranderen maar verwachten dat de technolgie dat voor zijn rekening neemt. Andere bedrijven beseffen dat het niet om technologie draait en implementeren een ganse set van processen en vragen zich dan af waarom niemand deze processen volgt.
     
    Teneinde er achter te komen welke technologie nodig is en hoe te implementeren en te customiseren, moeten we eerst weten welke processen verbetert dienen te worden. Om daar achter te komen, hebben we het engagement nodig van de mensen die de processen gebruiken. Het start met de mensen en het eindigd met de mensen. De processen en de tools zijn maar middelen om een doel te bereiken: culturele verandering.
     
    Laat ons duidelijk zijn: ITIL draait niet rond het introduceren van iets nieuws. We "doen" geen ITIL. ITIL is geen implementatie maar een transformatie. ITIL draait om het transformeren wat er vandaag al bestaat: de gedachtegang naar een klantgerichte dienstverlening.
     
    Een andere kijk op de problematiek is in de optiek van maturiteit van de processen. We gaan de maturiteit van de organisatie van een niveau naar een hoger niveau brengen. Het proces werkt maar we willen het beter maken. Maturiteit geeft aan op welk niveau de mensen de processen volgen en gebruiken, niet voor welk niveau de processen ontwikkeld werden. Maturiteit is het meten van de cultuur.
     
    We kunnen denken dat culturele verandering een misterieuze en moeilijke materie is. Dat er rare psychologische technieken of politieke strategieën voor nodig zijn maar de basis principe van een culturele verandering zijn vrij rechttoe rechtaan. Google maar eens op het "Eight step plan" van John Kotter.
     
    De taktieken zijn ook vrij eenvoudig en toch gebruiken we ze meestal verkeerd. Meestal worden ITIL processen geïmplementeerd en achteraf worden de mensen erbij betrokken. Meestal dan nog met een zeer beperkt budget. Processen worden geïplementeerd zonder training van de gebruikers, zonder enige documentatie of uitleg van waar ze bedoeld voor zijn. Het gevolg is uiteraard een minimale betrokkenheid van de mensen.
     
    Er is geen wondermiddel om tot een culturele verandering te komen. Betrek de mensen erbij, geef ze vertrouwen, start met enkele enthousiatelingen, vind enkele "champions" en vooral: zorgt voor steun van het top management. Help mensen, geef hen wat ze nodig hebben, controleer regelmatig of alles naar wens loopt en stuur bij. Raap de mensen op die onderweg struikelen en... geef een feestje wanneer alles loopt.
     
    Ben Vandevenne
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)

    Archief per maand
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 12-2008
  • 11-2008

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Mijn favorieten
  • VDVIT - terug naar onze site


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs