Ik was al een tijdje op zoek naar een goede hi-fi installatie. We hebben er al ettelijke gehad maar nooit echt het geluid zoals ik het graag hoor.
De laatste weken hadden we dan ook al aardig wat hi-fi zaken afgeschuimd en ja hoor, 2 weken geleden heb ik dan mijn keuze gemaakt.
Eerst nog even naar Bose en B&O gaan luisteren en tenslotte is de keuze op Pioneer gevallen.
De versterker, de A-A6-J (499 euro) met een paar luidsprekers S-A4SPT (998 euro). Het materiaal zou zeker het volgend weekend afgehaald kunnen worden. Dat werd mij althans gezegd. Een week later nog steeds nieuwsloos. Ondanks het feit dat ik reeds 2 mails stuurde. Ik vond het al raar. Er kwam wel 2 maal antwoord op andere vragen in mijn mailtjes maar nooit op de vraag over levering. Dan nog maar eens een mailtje gestuurd en daar kwam dan volgend antwoord op:
From: info [mailto:info@stereorama.be]
Sent: vrijdag 5 december 2008 14:06
To: 'Ben Vandevenne'
Subject: RE: bestelling Pioneer
Dag Ben,
Wij hebben momenteel de Pioneer A-A6-J versterker en 1 paar Pioneer S-A4SPT-VP luidsprekers ontvangen.
Het 2de paar luidsprekers is nog in nabestelling.
U mag al het reeds geleverd deel van uw bestelling afhalen of wachten tot uw bestelling compleet is.
Met vriendelijke groeten,
Raar, ik had maar 2 luidsprekers besteld. Toch maar even bellen dus. Aan telefoon houdt de verkoper vol dat de prijs van 499 euro voor de luidsprekers per paar is. OK, wie ben ik om dat tegen te spreken en hij is bereid de bestelling te veranderen naar 1 paar want volgens hem bestelde ik er 2. Misverstand opgelost en 500 euro in mijn zak. Tot ik een uurtje later volgende mail ontvang:
Dag Ben,
Omdat er verwarring heerst over de uiteindelijke prijs van de Pioneer luidsprekers, heb ik even naar de besteldienst gebeld.
Zij bevestigen mij dat de prijs toch per stuk is, d.w.z. 499,00 EURO stukprijs.
Toch een tegenvaller dan
Sorry.
Groeten,
We hebben het hier toch over een klassezaak? Dealer van Bose en B&O, schitterende showrooms maar jammer genoeg stopt het dan.
Ik dus naar de zaak om mijn nieuwe installatie af te halen. Terwijl de verkoper het papierwerk in orde brengt, zeg ik hem nog iets bij te willen kopen. Hij wil echter eerst dit afwerken en afrekenen. Begrijp ik niet maar bon, ik ben tenslotte maar de consument, wat heb ik te vertellen? Eens de 1.497 euro met Bancontact afgerekend zeg ik dus dat ik ook nog een Tivoli PAL radio voor mijn echtgenote wil. Het ding kost 229 euro. Ik wil opnieuw afrekenen met Bancontact maar die weigert natuurlijk. Dan maar Visa. Goed zegt de verkoper maar dan moet ik je wel 2 % extra aanrekenen. Ik kon mijn oren niet geloven! Even diep adem halen want ik had echt geen zin om op dat moment te reageren. Je besteedt in totaal 1.726 euro in die zaak aan materiaal waarvan je weet dat de winkelier minimum 30% marge heeft en die kerel heeft het lef mij 4.68 euro extra aan te rekenen. Hij heeft nu inderdaad 2% meer marge maar is wel kortzichtig. Ik zal die zaak nog een keer in mijn leven bezoeken omdat ik daar ook nog luidsprekersteunen besteld heb en ze 100 euro voorschot in hun bezit hebben maar daarna: NOOIT MEER. De steunen betaal ik bij hen trouwens ook nog eens 30 euro meer dan bij een gelijkaardige zaak in Lier?
Eens thuisgekomen, wil je natuurlijk ook van je nieuwe aankoop genieten. Ik heb een heel lief en begripvol vrouwtje dus die had er dan ook geen enkele moeite mee het eten wat uit te stellen.
Eens alles geïnstalleerd, de kaasfondue op tafel en gezellig genieten van de nu uiteindelijk toch schitterende achtergrondmuziek. Prachtig gewoon
. Maar niet lang. Binnen het uur begint het ding plots te grommen en tot overmaat van ramp te stinken. Blijkbaar iets doorgebrand wat maakt dat de versterker na enkele seconden steeds in beveiliging schakelt. Uit met de pret dus. Zaterdag ochtend dus onmiddellijk terug naar Stereorama. De verkoper zegt mij dus doodleuk dat het toestel dient nagekeken te worden. Op dat moment had ik het wel gehad. Je kiest voor een gerenommeerde zaak voor de service en wat krijg je? Supermarkt service? Ik denk dat de stoom uit mijn oren kwam. Ik haalde eens diep adem om dan eens zwaar uit te halen en mijn gal te spuwen maar gelukkig had een tweede verkoper (of eigenaar?) meer inzicht dan de eerste. Het toestel werd onmiddellijk omgeruild met deze van de showroom. Toch nog één positieve noot in het verhaal.
Ik ben eens benieuwd wanneer mijn steunen beschikbaar zullen zijn.
Ondertussen is het duidelijk wanneer de steunen er zullen zijn: nooit. Ze zouden namelijk niet meer leverbaar zijn kreeg ik op 28 januari te horen. Ik dus naar de winkel om mijn 100 euro voorschot terug te eisen. Dat was buiten hun boekhouding gerekend want het bleek niet mogelijk een voorschot cash terug te betalen. Raar maar bon, ik had er geen zin meer in. Afwachten dus of die 100 euro ooit op mijn rekening terecht komt.