We moeten er niet flauw over doen: de journalistieke wereld
gaat door een moeilijke periode. De oplagecijfers van de kranten dalen en de
jobs in de mediawereld liggen niet voor het rapen. Na het gastcollege Media en
mediaconvergentie van Frank De Graeve op 18 december gaan we in deze blog na
hoe een journalist de sociale media op een efficiënte manier kan gebruiken om
zichzelf te profileren naar de buitenwereld.
In hun boek Sociale media en journalistiek geven Opgenhaffen&Van
Belle(2012: 175) enkele tips voor journalisten om de sociale media als platform
te gebruiken. Een Twitter- en LinkedInaccount zijn daarbij handig. Op LinkedIn
kan de journalist een overzicht van zijn professionele loopbaan meegeven en
zijn werkervaringen oplijsten. Bovendien is het medium handig als portfoliosite
waar de journalist enkele van zijn artikelen kan plaatsen. Zo is hij makkelijk
traceerbaar voor kranten en mediahuizen. Opgenhaffen&Van Belle (2012: 188)
zijn ook van mening dat de journalist de lezer kan betrekken bij het
journalistieke proces door een vraag op Twitter de wereld in te sturen waar de
Twitteraars hun mening over kunnen geven. Zo komt de journalist voor zijn
nieuwsstuk niet alleen bij een andere invalshoek terecht die hij dan verder kan
uitdiepen, maar hij kan zo ook aan populariteit winnen bij de lezers. Een
journalist die de indruk geeft dat hij de mening van de lezers waardeert, maakt
zich ongetwijfeld populair bij het grote publiek. En welke krant of
televisiezender wil maar niet al te graag een populaire journalist in zijn
rangen hebben om de kijk- en/of oplagecijfers de hoogte in te jagen? Omdat de lezer door de komst van de sociale
media en de burgerjournalistiek actief deel uitmaakt van het nieuws en er
kritischer tegenover staat, is het voor de journalist een moeilijke maar
cruciale opgave om geloofwaardig over te komen. Populariteit van een journalist
bepaalt dan ook voor een groot deel zijn geloofwaardigheid. De populariteit van
een journalist op Twitter is enigszins te meten via bepaalde tools. VanBelle&Opgenhaffen
(2012: 156-158) gaven als belangrijkste tools volgende mee. Tweetmeme geeft de
tweets en retweets mee en ook op welke Twitter-accounts er geretweet werd.
Nadeel is dat die tool betalend is. Crowdbooster van zijn kant is gratis en geeft
statistieken als hoeveel keer je geretweet bent en welke account dat deden,
maar ook statistieken over de evolutie van je followers. Social Bro gaat iets
verder en geeft ook statistieken van je followers en je lijsten. Costera Meijer
(2009: 8-14) noemt het fenomeen van de toegenomen kritische lezer de
emancipatie van de nieuwsgebruiker. Zij geeft daarvoor drie redenen. Allereerst is
de hiërarchie tussen de journalist en zijn publiek niet meer vanzelfsprekend en
daardoor verliezen de journalisten hun alleenrecht op kennis. Ten tweede is het
publiek hoe langer hoe beter geïnformeerd en niet meer de domme, grijze
massa. Ten slotte is het publiek hoe langer hoe ontevredener over de
journalistiek omdat die hoe langer hoe minder aan de verwachtingen van de nieuwsgebruikers
voldoen.
Bronnen
COSTERA
MEIJER, I. Waardevolle journalistiek. Kwaliteit van leven als normatief
ijkpunt voor nieuwsmedia?. 3 september 2009
OPGENHAFFEN, M.& VAN BELLE, B. ,
Sociale
media en journalistiek, Lannoo Campus, Leuven, 2012, 224 pagina's.