Foto

Beste Bezoeker,

Je bezoek aan de website van Boom één bewijst alvast dat je mee vooruit wil denken over onze gemeente.
Als ook jij gaat voor een beter, socialer en moderner Boom dan ben jij er één voor Boom één.
Zoeken in blog

Politieke partijen
  • sp.a
  • cd&v Boom
  • Groen Boom
  • Vlaams Belang Boom
  • NVA
  • Open VLD
    Overheden en Openbare diensten
  • Federale Overheid
  • Kamer van Volksvertegenwoordigers
  • Senaat
  • Vlaams Parlement
  • Provinciebestuur Antwerpen
  • Gemeentebestuur Boom
  • OCMW Boom
  • VVSG
  • Politiezone Rupel
  • Sociale en Culturele organisaties
  • Sociale kaart
  • ABVV
  • De Socialistische Mutualiteit
  • Curieus
  • WZC Den Beuk
  • Wijkraad Noeveren
  • Wijkraad K3
  • Andere
  • EMABB
  • Manomundo
  • OVV
  • Toerisme Rupelstreek
  • De Schorre
  • De Rupel
  • CC De Steiger
  • Masterplan Boom
  • Nieuws uit Boom GVA
  • Nieuws uit Boom HLN
    Boom één

    27-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.restaurantdag
    Klik op de afbeelding om de link te volgen We willen alle aanwezigen, medewerkers en sympathisanten bedanken voor een geslaagde restaurantdag.
    Vond u het lekker? Vertel het dan verder en noteer alvast volgende datum in uw agenda: 11 maart 2012.
    Hebt u nog een suggestie, aarzel dan niet om het ons te laten weten.

    27-10-2011 om 16:42 geschreven door Luc Zaman  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jaarmarkt 2011
    "Je krijgt wat je verdient", met deze woorden begon onze burgemeester zijn speech tot de veekeurders en genodigden, refererend naar het schitterende weer 's maandags. De dagen daarvoor kenden we een heuse herfstperiode, maar met de jaarmarkt scheen het zonnetje.
    We laten u nog een terugblik met een aantal foto's (van Danny De Saeger).






    27-10-2011 om 16:36 geschreven door Luc Zaman  


    >> Reageer (0)
    14-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.acties van de Provincie tegen de opwarming van de aarde
    In het managers tijdschrift “Antwerpen Manager” van juli 2011 kunnen we een artikel terug vinden van gedeputeerde Rik Röttger. Het artikel gaat over de inzet van de provincie tegen de opwarming van de aarde. Met verschillende projecten tracht men door inzet van milieuvriendelijke technologie de doelstellingen van het klimaatplan te halen. Twee voorbeelden van deze duurzame projecten zijn de renovatie van het Provinciehuis en het nieuwe zwembad op de Nekker in Mechelen. De provincie heeft ook een adviserende en informerende taak op zich genomen. Samen met de Sociale bouwmaatschappij Zonnige Kempen en vzw Kempens Landschap zal Kamp C een route uitstippelen, met 25 voorbeelden, voor duurzaam wonen en werken. Het is mogelijk op Kamp C een verblijf boeken om ideeën op te doen. De provincie is ook bezig met het halen van het ISO 14001 certificaat, wat zal moeten resulteren in een hoger rendement en ook om een bewustmaking in de eigen organisatie te genereren. Tot slot nog vermelden dat de provincie samenwerkt via VOKA met een dertigtal bedrijven een charter van maatschappelijk ondernemen heeft ondertekend. De bedrijven krijgen audits met tips en leerpunten. Via de POM hebben we ook een project rond de aanleg van duurzame bedrijfsterreinen. Zonder inspanningen en ingrepen stijgt de temperatuur op aarde met 1 tot 6° tegen 2100. We staan dus voor een gigantische uitdaging. Bron: Antwerpen Manager nr 52  

    14-10-2011 om 08:15 geschreven door  


    >> Reageer (0)
    03-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.OCMW Boom - Herbestemming Den Brandt
    Klik op de afbeelding om de link te volgen





    Enkele kanttekeningen bij afbraak/behoud van de structuur van het gebouw.    
    Het ontmantelde gebouw is het ziekenhuis AZ Den Brandt. Op 17 juni 1972 werd de bouwvergunning afgeleverd.
    Dat is, zoals u allen weet een gebouw dat eigendom is van het OCMW en dat het oude gasthuis van Boom in 1978 moest vervangen.  
    Tot begin van de jaren negentig was dit ziekenhuis terecht het vlaggenschip van het OCMW van Boom. Later, mede door de wijzigende reglementering oversteeg de exploitatie de financiële draagkracht van een modale gemeente.  
    Sinds 2002 werd er geen activiteit meer ontplooit in het voormalige ziekenhuisgebouw. Daar waar het eens het boegbeeld was van het aanbod aan sociale voorzieningen dreigde dit gebouw te verloederen. 39 jaar later wordt deze site nieuw leven geboden.  
    Het OCMW Boom heeft een architectuurwedstrijd georganiseerd in oktober 2007. De jury diende anonieme ontwerpers te beoordelen. Het team BARO - SUM PROJECT heeft de wedstrijd gewonnen.  
    Vandaag houdt het ontwerp een grondige renovatie in van het voormalige ziekenhuis Den Brandt. De werken om het gebouw van het voormalige ziekenhuis bouwrijp te maken zijn drastisch, maar de keuze tot behoud van de structuur en verbouwing is zowel door huidig studieteam als door vorige haalbaarheidsstudies als een kostenefficënte en duurzame oplossing bevonden ten opzichte van nieuwbouw. Dit blijkt uit de haalbaarheidsstudie die bijkomend door de politiezone is uitgevoerd en waarbij de politieraad in januari van dit jaar besloot mee te stappen in het project Campus Den Brandt, dat sowieso de beste en goedkoopste oplossing bood in vergelijking met gelijk welk ander project. Bovendien kan de herlocatie sneller gerealiseerd worden dan pakweg een nieuwbouw op een andere plaats. Uiteraard was ook de centrale ligging in de Rupelstreek (met de nodige ontsluitingen en de ruime parkeermogelijkheden ) een belangrijke troef. Aan het station van Mechelen hier niet ver vandaan, heeft studiebureau Grontmij dezelfde 2 pistes onderzocht en dezelfde redenering gevolgd en gekozen om haar nieuwe hoofdkantoor in een gerenoveerd oud overheidsgebouw te vestigen en geen nieuwbouw te zetten. Ook in hun eigen studie stond duurzaamheid centaal en werd er vanwege de veel beperktere CO2 uitstoot geopteerd voor renovatie in plaats van sloopwerk en nieuwbouw.
    Men heeft ook het gebouw tot het betonskelet gebracht en alle , op thermisch vlak waardeloze, gevels verwijderd omdat deze anders voor koudebruggen zouden zorgen en de gewenste isolatie en EPB normen niet zouden behalen. Het ontwerpbureau SUMproject en BARO hebben ondertussen zoals bekend vorm gegeven aan het project en dit in nauw overleg met alle partners. Er was daarbij veel aandacht voor duurzaamheid en energiebeheer. De toekomstwaarde van het gebouw wordt ook vertaald in een duurzame materiaalkeuze. De kleuren refereren naar het wedstrijdontwerp: een lichte sokkel, alsook enkel lichte accenten in de kleinere volumes van het gebouw zoals een trapvolume of een inkomsas. Onder meer deze kleuraccenten bepalen de juiste uitstraling die het gebouw heeft op zijn omgeving. Dit gebouw is door zijn omvang immers zichtbaar van op een groot aantal plaatsen in Boom. De ambitie is om voor het gehele gebouw een E70 peil te halen. Alle gesloten geveloppervlakken moeten voldoende worden geïsoleerd. Voor het strippen van het gebouw heeft het bestuur dan ook verkozen om, geen tijd te verliezen en in afwachting van alle besluitvormingen en de nodige vergunningen, een groot deel van deze werken, via misschien wel het belangrijkste Booms tewerkstellingsproject van de afgelopen jaren, in eigen beheer uit te voeren. Dat gebeurde met een sociaal tewerkstellingsproject, waarbij het gebouw onder deskundige leiding van dhr. Jos De Schouwer, onze bouwkundig ingenieur, en met de hulp van veel medewerkers (leefloontrekkers) oordeelkundig werd gestript. Zo konden ze de nodige arbeidsattitude en ervaring op doen om weer op de reguliere arbeidsmarkt een job te vinden. Hierdoor bespaarden wij nog ook eens op de afbraakkosten.  
    Dat het afbraakwerk geen sinecure betreft maar eerder valt in de categorie "Hard labeur" blijkt uit het feit dat het hoofdzakelijk over handenarbeid en spierkracht betrof, waarbij met de kruiwagen, breekhamer en schop alle puin selectief werd afgevoerd naar de container. Om u een idee te gegeven over de omvang van het project geven we mee dat vanaf 2007 in totaal onafgebroken 50 personen werkten in deze vorm van sociale tewerkstelling. In totaal werd 4.000 ton of 500 containers puin en afbraakmaterialen afgevoerd. In totaal heeft het bouwrijp maken van het gebouw zo'n 950.000 euro gekost, maar daar staat tegenover dat het werk dat door het OCMW reeds werd gedaan, door deskundigen op een miljoen euro wordt geraamd. Hoewel de financiële winst om dit in eigen beheer te realiseren marginaal lijkt is de maatschappelijke winst onder de vorm van sociale tewerkstelling voor de Boomse gemeenschap van onschatbare waarde. Indien deze tewerkstelling er niet was geweest waren met andere woorden 50 leefloongerechtigden niet gereactiveerd maar bleven ze nog steeds ten laste van de Boomse belastingbetaler.  
    Bij het brede publiek leeft nog steeds het idee, dat mensen die geholpen worden door het OCMW gewoon zomaar een leefloon, in de vorm van cash geld, krijgen. Men is zich niet bewust van de inspanningen die het OCMW levert op vlak van maatschappelijke integratie. De keuze om deze methodiek te hanteren creëert een win-win situatie voor zowel de gemeente als voor de personen die via dit traject gereactiveerd werden.  
    De huidige grove afbraakwerken worden nu door de firma Stallaert NV uit Zemst uitgevoerd. Wanneer je het gebouw nu in de afbraakfase ziet staan, kan ik begrip opbrengen voor sommige mensen die zich bedenkingen zouden kunnen maken bij de keuze van het bestuur. Persoonlijk vind ik zelf ook dat het geen fraai beeld is en dat ik mij soms in een oorlogsgebied oog. Het gebouw heeft heel veel emotionele waarde voor de Bomenaar, waardoor haar huidige uitzicht pijnlijk kan overkomen, maar toch ook net daarom dat we ervoor gekozen hebben om het niet volledig af te breken maar, bij de voltooiing der werken, haar de juiste uitstraling terug te geven, waarvan de contour nog herkenbaar zal blijven. Het feit dat een aantal gebouwdelen (administratieve voorbouw, vroegere stookplaats) en gebouwelementen (luifels, balkons) worden afgebroken en verwijderd heeft te maken met de nieuwe functionele invulling en met een gedetailleerd onderzoek naar mogelijkheid, nuttigheid en kostprijs van specifieke zaken (bvb balkons).
    Het ontmantelen geeft misschien ook een vertekend beeld.  De hoofdstructuur van het gebouw bestaat uit een balken en kolommenraster dat dubbel zo groot is als de gevel laat vermoeden. Alle elementen die uit de gevel worden genomen zijn dus invulelementen die geen structurele thermische waarde hebben. Bovendien mag je ook niet vergeten dat het volledige complex op palen gefundeerd is wegens de slechte draagkracht van de grond (kleiputten). Deze palenfundering blijft ook volledig behouden, maar is natuurlijk niet zichtbaar.   De kosten voor afbraak en structureel bijwerken van de structuur zullen ongeveer 1 miljoen euro bedragen.  Hiervoor blijft een betonstructuur behouden voor een vloeroppervlakte van +/- 12.000 m².   Op deze wijze is niet alleen milieuverantwoord ontmanteld, maar kan het OCMW Boom er fier op zijn dat zij er op deze wijze in geslaagd zijn om 3.500 - 4.000 m³ beton te hergebruiken. Dit komt overeen met een voetbalveld van 1m hoge beton. De kostprijs voor een nieuwe structuur van deze omvang moet gesitueerd worden rond de 4 miljoen euro en dan is de afbraak van het volledige gebouw nog niet meegerekend (minstens 1.000.000 euro). Wetende dat de werken die wij gaan aanbesteden op 15 miljoen euro excl.btw worden geraamd, zou dit betekenen dat een nieuwe betonconstructie ons project 33% duurder zou maken. De prijzen voor bewapeningsstaal en beton zijn nu een veelvoud ten opzichte van de prijzen die in de jaren 70 werden betaald. Hierdoor alleen al is de keuze evident. Ook in de ecologische discussie is het belangrijk om de structuur van een gebouw - indien mogelijk - een tweede leven te geven. Volledige afbraak zou immers betekenen dat al het afbraakmateriaal weer moet gestort worden, wat niet alleen de stortplaatsen belast maar ook duizenden extra vrachtwagens zou betekenen met verkeershinder en verkeersonveiligheid, stof- en lawaaihinder , zware milieubelasting (diesel), schade aan het wegennet en openbaardomein, enz...  Dit brengt de ecologische footprint van vele Bomenaren in evenwicht. 
    Omdat het OCMW Boom met zijn diverse en kwaliteitsvolle dienstverlening iedere Bomenaar wil bereiken, wil ik eerst nog tot slot benadrukken dat in de gemeente Boom niets of niemand verloren gaat, ook het patrimonium niet.
    Nourdine Elkouakibi, Voorzitter OCMW

    03-10-2011 om 00:00 geschreven door Luc Zaman  


    >> Reageer (0)
    01-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.sp.a en Groen! Rumst gaan samen voor de volgende generaties

    Afgelopen vrijdag 23 september keurden de algemene vergaderingen van sp.a en Groen! Rumst unaniem en vol enthousiasme de toekomstplannen goed met het oog op de gemeenteraadsverkiezingen van 2012.

    sociaal & duurzaam als roodgroene draad door koepeltekst

    Dit progressief project streeft naar een sociaal & duurzaam beleid met daarin de uitbouw van een solidair gemeenschaps- en verenigingsleven in een groene en landelijke gemeente. De focus ligt daarbij op een gezond evenwicht tussen economie en natuur, tussen verblijven en werken, met het oog op een betaalbaar en kwalitatief woonklimaat met ruimte en kansen voor kinderen, én duurzame mobiliteit in heringerichte en vernieuwde dorpskernen en buurten.

    We willen erover waken dat onze gemeente aantrekkelijk is en blijft voor iedereen: op maat van elke deelgemeente, dorpskern, wijk en van alle bewonersgroepen.
    Iedereen verdient het perspectief op vooruitgang. Lokale Sociale Zekerheid en in het bijzonder duurzame oplossingen vinden voor het bestrijden van armoede en het voorkomen van uitsluiting is daarbij een prioritair aandachtspunt in elk beleidsdomein, net als de ambitie om van Rumst een klimaatneutrale en duurzame gemeente te maken.

    Drie krachtlijnen voor de toekomst

    In een koepeltekst, leggen sp.a en Groen! alvast drie toekomstperspectieven voor met als roodgroene draad de sociale, duurzame en ecologische uitdagingen van de 21ste eeuw. In de komende maanden wordt deze tekst verder uitgewerkt tot een concreet programma. sp.a en Groen!
    zullen daarbij in dialoog gaan met alle inwoners die mee willen denken en bouwen aan dit project van de toekomst.

    Als ik groot ben, wil ik in Rumst…

    1.…kunnen blijven wonen: betaalbaar en kwalitatief

    2.…mobiliteit zonder hinder tussen groene ruimten

    3.…werken en welzijn op mensenmaat: duurzame jobs in een diverse samenleving waarin iedereen meetelt.

    Elkaar gevonden

    De afgelopen jaren werd al langer ervaren dat de verstandhouding tussen beide progressieve partijen meer dan ooit aanvullend was. Ook wat zware uitdagingen in de toekomst betreft voor ‘de gewone man of vrouw’ blijkt het verschil in visie niet groot. Dit kan duidelijk worden afgeleid uit de koepeltekst die de twee partijen hebben opgesteld als basis voor het toekomstproject.

    Sociaal zijn betekent respect voor en van iedereen

    In het toekomstproject wordt duidelijk gesteld dat de samenleving verantwoordelijkheid moet opnemen voor alle inwoners, met een openheid ten aanzien van de diversiteit van individuen. Zo zullen ook voor het sociaal beleid nieuwe krijtlijnen worden uitgestippeld. Daarbij hebben alle inwoners recht op onderwijs, ondersteuning, een dak boven het hoofd,… Die rechten leiden tot kosten die de samenleving solidair moet dragen. Maar iedereen die ervan wil genieten, moet er ook aan bijdragen. Niet enkel financieel maar ook maatschappelijk. Sociaal zijn betekent immers evenzeer respect tonen voor elkander en zijn of haar omgeving. Dat recht op en die plicht tot respect geldt voor elke inwoner."

    sp.a-Groen! als kartelnaam

    De toenadering tussen de Rumstse socialisten en groenen is natuurlijk niet nieuw. Ook bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen spraken de twee progressieve partijen al over een kartel, maar toen bleek er nog onvoldoende draagvlak te zijn. Vandaag zijn beide partijen door hun interne versterking klaar om een lijstverbinding aan te gaan voor een periode van 6 jaar. Als kartelnaam wordt gekozen voor sp.a-Groen!
    Deze naam combineert beide sterke partijlogo's waardoor ook de inhoud duidelijk blijft voor elke kiezer. Bovendien garandeert deze formule dat beide partijen hun eigen identiteit en werking kunnen bewaren. Ze presenteren zich wel aan de kiezers met een gemeenschappelijk programma.

    Huidige meerderheid wordt versterkt

    In tegenstelling tot sommige fracties, die deze legislatuur door het vertrek van hun boegbeelden verzwakten, wordt dit jaar de huidige socialistische
    meerderheidsfractie nog versterkt met Groen! Hierdoor benadrukt het kartel dat er reeds boven de partij- en ideologische grenzen gewerkt wordt en geeft ze een signaal van openheid. De sp.a die sinds de jaren ‘90 in de meerderheid zetelt, benadrukt dat het bestaande bestuursakkoord met CD&V/N-VA loyaal zal worden uitgevoerd.

    Burgemeester voor 6 jaar

    Over alle effectieve (nieuwe) namen op de lijst worden nog geen uitspraken gedaan. Zeker is wel dat de huidige leden van het schepencollege, de gemeente- en OCMW-raad de ruggengraat zullen vormen van het kartel.
    Voor sp.a staan wel reeds de namen vast van Eerste Schepen Francy Van der Wildt als lijsttrekker en van schepen Chris Ceuppens als lijstduwer van het kartel.
    Groen! levert 7 kandidaten. Gemeenteraadslid en fractieleider Louis Schoofs neemt alvast de tweede plaats voor zijn rekening en Mikke Maerschalck wordt mededuwer op de voorlaatste plaats.

    In 2006 haalde de sp.a 22 procent en Groen! 9 procent. Door het Vlaams kiessysteem kan de progressieve frontvorming leiden tot de grootste politieke formatie. Dit geeft de beste garantie om een burgemeesterskandidaat voor te dragen voor een volledige ambtsperiode en het programma maximaal uit te voeren.

     











    01-10-2011 om 07:56 geschreven door Luc Zaman  


    >> Reageer (0)
    22-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vijf puntjes op de i
    De taak van de oppositie is om oppositie te voeren, maar … dan wel met de juiste cijfers als het even kan. Naar aanleiding van de betoging van het VB op donderdag 22 september rond ‘tien jaar ziekenhuisbelasting’ in Boom houden de meerderheidspartijen Boom één, CD&V en Open VLD er dan ook aan om de puntjes op de i te zetten: vijf puntjes op de i zelfs ! 

    1.Meest uitgebreide aanbod dienstverlening van België: elke euro gaat terug naar de Bomenaar
    Al twee jaar op rij werd Boom verkozen tot de gemeente met de beste of meest uitgebreide sociale dienstverlening in heel (!)
    België en dat in een onafhankelijk onderzoek van de katholieke universiteit van Louvain-La-Neuve. Dat komt ook omdat Boom tal van voorzieningen heeft zoals een cultureel centrum, een modern woon- en zorgcentrum, serviceflats, een bibliotheek, een openlucht zwembad, de grootste buitenschoolse kinderopvang uit de regio, een preventiedienst en een brandweer die het Z-centrum van de streek is. En ja, het is elk jaar een financiële evenwichtsoefening maar liever dat dan de dienstverlening terug schroeven.
    Boom zal sociaal zijn of … niet zijn! 

    2. Een gemeentebelasting voor een totaal dienstenpakket met een bedrag vandaag op niveau van jaren ‘80
    De algemene gemeentebelasting – die overigens niets met het ziekenhuis te maken heeft- veranderde maar toevalligerwijs in dezelfde periode van de sluiting van de campus van naam. Ze werd niet in 2001 in het leven geroepen, maar al decennia geleden. Alleen noemde ze vroeger anders: het noemde toen nog ‘de milieubelasting’. Eigenlijk zou het VB dus een bijna ‘dertig jaar belasting’ moeten‘vieren’ en geen tien jaar. 
    Wat is er gebeurd? In 2001 is de milieubelasting die al van in de jaren tachtig bestond, van naam veranderd. Ze werd vanaf dan voortaan ‘algemene gemeentebelasting’ genoemd, omdat ze ook de enige aanvullende belasting is die elke Bomenaar betaalt voor het gehele dienstenpakket dat de gemeente aanbiedt.. Toegegeven, tussen 2001 en 2008 werd het bedrag enkele jaren verhoogd, maar zodra het financieel haalbaar was, hebben de meerderheidspartijen -zoals beloofd trouwens- de algemene
    gemeentebelasting met ongeveer een derde verlaagd. Dat is in 2009 effectief gebeurd. Nu al drie jaar op rij bedraagt de algemene belasting 90 euro voor een gezin: te weten…voor een gezin zelfs 7 euro lager dan in 1991 , of anders nog… een bedrag op het niveau van de jaren ’80.
     
    3. De levensduurte neemt toe, de gemeentebelasting daalde
    Sinds 1991 (moment van de invoering van de milieubelasting) is de inflatie, de levensduurte met 35 % toegenomen. De algemene gemeentebelasting van haar kant is tussen 2001 en 2011 met ca.30 % verminderd: van 124 euro naar 90 euro voor gezinnen. In de kering een verschil zouden we zeggen  van 62 % procent . We dagen elke andere politieke partij én elke andere gemeente uit om beter te doen, zonder daarbij aan het uitgebreide dienstenpakket te raken!

    4. Schulden blijven, de schuldenlast niet
    Het klopt dat Boom een schuldenlast heeft, maar in dat opzicht zijn we geen slechtere leerlingen dan de anderen van de klas: 
    Elke gemeente heeft  de jongste jaren zwaar geïnvesteerd in wegenis en nieuwe rioleringsstelsels. Daarnaast had elke gemeente het zwaar te verduren . De liberalisering van de energiemarkt gaven de overheidsdividenden een flinke dreun. Personeelskosten stegen ingevolge toegenomen inflatie. Dat verklaart ook waarom er in 2010 slechts tien gemeenten in Vlaanderen in slaagden hun aanvullende personenbelasting (APB) te verlagen, de rest hield de APB gelijk of liet ze stijgen. Bovendien haalt niet elke gemeente per inwoner even veel uit 1% APB. In de provincie alleen al gaan ons op dat vlak al jaren meer dan zestig andere gemeenten voor. 
    We zijn er wel in geslaagd door een zorgvuldig schuldenbeheer  en een daling van de intrestvoeten de jaarlijkse schuldenlast naar beneden te krijgen: we betalen dus gewoonweg minder af.

    5. Den Brandt: naar een ‘leefboulevard’
    Wie stelt dat we niet als ‘goede huisvaders en –moeders’ met de ‘erfenis’ van Campus Den Brandt hebben omgegaan, heeft geen oog voor de toekomst, maar enkel voor het verleden. Op de site Den Brandt herrijst een modern dienstencentrum met tal van faciliteiten ten dienste van de Bomenaar. 
    De vergrijzing van onze bevolking deed ons vroeger al kiezen voor een beleid waar volop de kaart van de ouderenzorg wordt getrokken, onder andere met de realisatie van het gloednieuw woon- en zorgcentrum Den Beuk. Daar komen straks op de site Den Brandt nog eens 62 serviceflats bij, naast een nieuw politiezone-commissariaat, een grote buitenschoolse kinderopvang, kantoren van VDAB en RVA enz. 
    Het Van Cleemputplein en de campus Den Brandt worden zo als het ware een heuse leefboulevard waar je in de verschillende stadia van je leven terecht kan voor wonen, werken, leven. 
    Alle studiebureaus hebben trouwens aangetoond dat de afbraak van de site en de volledige nieuwbouw met dezelfde mogelijkheden zo’n 3,5 miljoen euro meer zouden kosten. De ‘oude’ sceletstructuur behouden is dus effectief een duurzame en kostenbesparende keuze geweest, zoals de Bomenaar dat trouwens van ons verwacht. 
    Kortom: wie daar geen oog voor heeft, is blind voor de uitdagingen van de toekomst.!

    Meer info:
    Patrick Marnef, 0475/46.75.12

    Anita Ceulemans, 0477/76.29.50 namens Boom één

    Bart De Smet, 0495/54.01.12 namens CD&v

    Nicole Schreppers, 0473/95.16.28 namens Open VLD

     
    GEZIN ALLEEN WIGW - toelage alleenwonende met voorkeurtarief gezin met voorkeurtarief één-ouder-gezin één-ouder-gezin met voorkeurtarief
    BEF EUR BEF EUR BEF EUR EUR EUR EUR EUR
    1991 MILIEUBELASTING 3.900 96,68 2.900 71,89 geen geen
    1992 MILIEUBELASTING 3.900 96,68 2.900 71,89 geen geen
    1993 MILIEUBELASTING 3.900 96,68 2.900 71,89 geen geen
    1994 MILIEUBELASTING 3.900 96,68 2.900 71,89 geen geen
    1995 MILIEUBELASTING 3.900 96,68 2.900 71,89 geen geen
    1996 MILIEUBELASTING 4.400 109,07 3.400 84,28 700 17,35
    1997 MILIEUBELASTING 4.400 109,07 3.400 84,28 700 17,35
    1998 MILIEUBELASTING 4.400 109,07 3.400 84,28 700 17,35
    1999 MILIEUBELASTING 1.900 47,10 1.900 47,10 700 17,35
    2000 MILIEUBELASTING 1.900 47,10 1.900 47,10 700 17,35
    2001 ALG.GEMEENTEBELASTING 5.000 123,95 3.000 74,37 500/1000/2000/2500 12,39/24,78/49,57/61,97 61,98 99,17 74,38 61,98
    2002 ALG.GEMEENTEBELASTING 5.002 124,00 3.005 74,50 504,24/1008,49/1996,82/2501,07 12,5/25,00/49,50/62,00 62,00 99,00 74,50 62,00
    2003 ALG.GEMEENTEBELASTING 5.002 124,00 3.005 74,50 504,24/1008,49/1996,82/2501,07 12,5/25,00/49,50/62,00 62,00 99,00 74,50 62,00
    2004 ALG.GEMEENTEBELASTING 5.002 124,00 3.005 74,50 504,24/1008,49/1996,82/2501,07 12,5/25,00/49,50/62,00 62,00 99,00 74,50 62,00
    2005 ALG.GEMEENTEBELASTING 5.002 124,00 3.005 74,50 504,24/1008,49/1996,82/2501,08 12,5/25,00/49,50/62,0 62,00 99,00 74,50 62,00
    2006 ALG.GEMEENTEBELASTING 5.002 124,00 3.005 74,50 504,24/1008,49/1996,82/2501,09 12,5/25,00/49,50/62,0 62,00 99,00 74,50 62,00
    2007 ALG.GEMEENTEBELASTING 5.002 124,00 3.005 74,50 504,24/1008,49/1996,82/2501,10 12,5/25,00/49,50/62,0 62,00 99,00 74,50 62,00
    2008 ALG.GEMEENTEBELASTING 5.002 124,00 3.005 74,50 504,24/1008,49/1996,82/2501,11 12,5/25,00/49,50/62,0 62,00 99,00 74,50 62,00
    2009 ALG.GEMEENTEBELASTING 3.631 90,00


    22-09-2011 om 19:07 geschreven door Luc Zaman  


    >> Reageer (1)
    16-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GOED WONEN.RUPELSTREEK start dit jaar nog met de renovatie van de appartementen in de Antwerpsestraat 443 tot 451 (Langblok 1).
     In het kader van een tweede renovatiegolf wordt dit jaar ook gestart met de renovatie van deze 70 appartementen en de gelijkvloerse lokalen. Na een lange administratieve weg is de kogel eindelijk door de kerk. Het renovatiedossier werd goedgekeurd door de Vlaamse overheid. Dit wil zeggen dat dit jaar nog de werken zullen starten.  In een eerste fase worden de appartementen Antwerpsestraat 449-451 gerenoveerd, daarna komen de appartementen van het nummer 447 aan de beurt en tenslotte worden de appartementen van de huisnummers 443 en 445 aangepakt. Het bestaande gebouw voldeed niet meer aan de huidige normen wat betreft de brandveiligheid en het wooncomfort. Renovatie drong zich op en van de gelegenheid wordt ook gebruik gemaakt om de liften te vergroten. Er zullen nog drie liften in het gerenoveerde gebouw overblijven en via een gang op de verdiepingen zullen dan alle appartementen te bereiken zijn. Bij deze grondige renovatie is het onmogelijk te blijven wonen tijdens de werken. De huurders hebben de keuze: ofwel kunnen zij terug keren na de renovatie (indien dit mogelijk is vanwege de rationele bezetting), ofwel kunnen zij ergens anders definitief gaan wonen in ons patrimonium, afhankelijk van de vrije appartementen. In ieder geval worden de verhuisbewegingen gecoördineerd en betaald door Goed Wonen.Rupelstreek. De huurders van de huisnummers 449 en 451 zijn reeds tijdelijk of definitief ergens anders in ons patrimonium ondergebracht. Ook de gelijkvloerse verdieping wordt gerenoveerd en zowel tijdens als na de renovatie zullen het strijkatelier en het kantoor van de mutualiteit hier onderdak vinden. Het is ook de bedoeling om een gemeenschapsruimte/ontmoetingscentrum ten dienste van de onmiddellijke woonomgeving te openen na de renovatie van het gelijkvloers gedeelte. Dit in samenwerking met de gemeente Boom en partners uit het sociale middenveld. Hiermee wil Goed Wonen.Rupelstreek nogmaals benadrukken dat niet alleen de stenen belangrijk zijn, maar dat ook al wie tussen deze stenen leeft voor de huisvestingsmaatschappij belangrijk is. 

    16-09-2011 om 14:52 geschreven door  


    >> Reageer (0)
    15-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.overlijden Luc Van Linden (burgemeester Niel)
    Gisteren is op 55 jarige leeftijd Luc Van Linden, gewezen burgemeester van Niel, overleden. Dit voorjaar werd bekend dat de Nielse burgervader aan kanker leed. Freddy Vermeiren uit Hellegat had in augustus de taak van burgemeester reeds overgenomen. In het gemeentehuis van Niel is een rouwregister geopend voor mensen die hun medeleven willen betuigen. Uiteraard enkel tijdens de openingsuren van het gemeentehuis.  

    We verzamelen nu maandag om 20u ten laatste ten gemeentehuize Boom, vanwaar we te voet naar het uitvaartcentrum Lenchant Varkensmarkt gaan om een laatste groet te brengen. We kunnen dit tot ten laatste 20u30. Patrick Marnef

    15-09-2011 om 00:00 geschreven door Luc Zaman  


    >> Reageer (0)
    13-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wekelijkse markt is verhuist
    De eerste marktdag op de nieuwe locatie was ondanks het Belgische weer, een succes. Gezien de geplande werken in het centrum, was het noodzakelijk om de markt te verhuizen. Dit gebeurde in overleg met de locale middenstand en de marktkramers. Verandering in een menselijk patroon wekt altijd weerstand, en de nieuwe locatie werd argwanend onthaald. Een verplaatsing van de kramen heeft naast een logistieke wijziging, ook een technisch kant. Er moest elektriciteit voorzien worden voor elk kraam, want de meeste werken niet autonoom. In het voorjaar werd met een investering van meer dan 25000 euro (dankzij de contacten van onze burgemeester een koopje te noemen) de nodige kasten voorzien. Maar na de eerste marktdag werd snel duidelijk dat de juiste beslissing genomen was. Er was opvallend veel volk, het openbaar vervoer volgt speciaal voor de markt een ander traject, en ook de locale middenstand (zeker die van de Grote Markt) kregen meer mensen over de vloer dan andere marktdagen. We kunnen enkel hopen dat ze op dit elan verder kunnen. Hou alvast hun promotiecampagnes in het oog. En… tot een volgende donderdag. 

    13-09-2011 om 17:44 geschreven door  


    >> Reageer (0)
    06-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Restaurantdag

    Onze onovertroffen restaurantdag gaat weer door! 

    Kom genieten van onze vernieuwde culinaire hoogstandjes op: 
    zondag 23 oktober 2011 van 12u tot 14u en van 17u tot 19u 
    clubhuis Pertsgad, Wetenschapstraat 32850 Boom  -  tel. 03/888.35.07 


    MENU
    Hapje van de chef
    ***
    Bouché met kip en shiitake, Noordzee garnalen, Zachte citroensaus en Gekookte aardappelen
    of
    Varkenshaasje met Herfstgroenten en Madeira calvadossaus en Kriel aardappelen
    of
    Zalm en scampi, Rode currypasta, tomaat, champigions, augurk, lentenui, look , Cherry roomsaus en Frans brood
    ***
    Dessert met koffie of thee 

    KOSTPRIJS
    22.00 € voor volwassenen
    10.00 € voor kinderen (tot 12 jaar)

    INSCHRIJVING EN BETALING VOORAF VEREIST
    Dit kan telefonisch op GSM 0477/918.397. Inschrijving kan eveneens op donderdag 29 september, donderdag 6 en 13 oktober, op het bureel van de socialistische mutualiteit "De Voorzorg" Antwerpsestraat 33, 1st verdieping (lift aanwezig) telkens tussen 9.30 uur en 11.30 uur.Pas dan kan je storten op rekeningnr.877-80.09.601-33 met vermelding van uw naam en 'restodag'. 

    Boom één, sp.a en curieus Boom hopen U dan weer te zien, en wensen U alvast smakelijk eten. 

    06-09-2011 om 23:26 geschreven door Luc Zaman  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Samen op weg naar goedkopere groene energie
    Van 12 juli tot 2 oktober 2011 kan men  opnieuw intekenen op de groepsaankoop groene stroom en gas van het Antwerpse provinciebestuur. Vorig jaar bespaarden meer dan 12 000 huishoudens gemiddeld zo’n 225 Euro per jaar. Onze gemeente steunt dit initiatief. Inschrijven is vrijblijvend en eenvoudig.  Doe mee, bespaar op je energiekosten en draag je steentje bij tot een beter milieu. Voor meer informatie surf naar www.samengaanwegroener.be. of neem contact op met de duurzaamheidsambtenaar om het nummer 03/880.18.56. Om u nog beter van dienst te zijn organiseren het provinciebestuur en de gemeentebesturen van Niel, Rumst en Boom een infoavond op woensdag 14 september 2011 om 19.30 u in het Feestpaleis.  

    06-09-2011 om 20:39 geschreven door  


    >> Reageer (0)
    05-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opening Kerkhofstraat-Kapelstraat

    Gelijktijdig met de start van het nieuwe schooljaar werden Kapelstraat en Kerkhofstraat, na maandenlange werkzaamheden terug geopend. Dat deze twee straten belangrijke toegangswegen naar en uit Boom zijn, bleek uit de ingewikkelde omleidingen, waardoor menig GPS systeem oververhit raakte.Vrijdag 2 september werd de heropening dan officieel ingehuldigd. De bewoners waren uitgenodigd om mee de straten in te wandelen, en aansluitend een glaasje te klinken op de realisatie. De opkomst was erg groot. Garage Van Camp nodigde iedereen uit om een tussenstop te houden.Tijdens de inleiding vertelde Bee Van Eeckhoven, voorzitster van wijkraad centrum, over de hinder die eenieder had moeten doorstaan om zijn woning te bereiken, maar dat het uiteindelijke resultaat toch gezien mag worden. Schepen van openbare werken, Anita Ceulemans, als tweede aan het woord, kon dit beamen, en ook al maak je een strakke en gedetailleerde planning, door een aantal factoren zoals het weer, machinale pech, lekkage,...  kon je de vooropgestelde planning wekelijks gaan aanpassen. Maar eind goed, al goed. De burgemeester, Patrick Marnef, keek dan weer vooruit in zijn speech. Want Boom staat niet stil. Een volgend project is de heraanleg van de handelsas Hoogstraat-Blauwstraat. Hij benadrukte dat het bestuur een belangrijke inspanning (4 miljoen euro) doet om het handelsgebeuren nieuw leven in te blazen, en dat het een verhaal moet zijn van en/en waarbij ook van de handelaren een inspanning gevraagd zal worden. Alleen op die manier zal er een meerwaarde gecreëerd kunnen worden, wat de middenstand ten goede moet komen.  Auteur: Luc Zaman  







    05-09-2011 om 00:00 geschreven door Luc Zaman  


    >> Reageer (0)
    04-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.in de rand van de rekening 2010
    De Boomse cijfers:Boom, gemeente aan de Rupel, en ook een gemeente in beweging, net zoals de stroom.Dat maakt dat er de afgelopen jaren vele investeringen uitgevoerd zijn, en er nog verschillende in het verschiet staan. Het is niet fout om ambitieus te zijn, zolang je de financiële balans niet uit evenwicht brengt. Kwatongen beweren dat Boom failliet zou zijn. Maar dat kunnen we met objectieve cijfers weerleggen. Het algemene begrotingsresultaat tikte af op iets meer dan 7 miljoen euro. Dit was zeker niet altijd het geval! Kijken we 16 jaar terug, dan stond dit cijfer op 1.5 miljoen euro. M.a.w. een stijging sindsdien met 300%. Kijken we enkel naar de huidige legislatuur (van 2006 tot nu), dan noteren we een verbetering van 25%.Mogen we dan achterover leunen, en ons catalogiseren bij de rijke gemeentes. Neen, helaas niet, en dat zullen we in de nabije toekomst ook niet worden. Redenen daarvoor zijn velerlei en divers. We huisvesten zeer veel jongeren en bejaarden. We hebben reeds lang gekozen voor een sociaal beleid, en hebben veel sociale woningen (dat zorgt er wel voor dat we nu reeds de quota, opgelegd door de hogere overheid, hebben bereikt, m.a.w. geen bijkomende inspanningen op dat vlak). Het inkomensniveau van de gemiddelde Bomenaar ligt laag. Dit zijn dezelfde symptomen van een grootstad, alleen ontvangen we niet dezelfde financiële ondersteuning als een stad.Dienstverlening naar de burger is altijd één van de belangrijkste peilers geweest van het sociale beleid dat we willen voeren. Thuis ondervinden we het ook in onze portemonnee dat alles duurder wordt. Dat is voor een gemeente niet anders. De liberalisering (lees monopolisering) van de energiemarkt is daar een voorbeeld van. Met de uit te voeren projecten en stijgende kosten, dienden we meer te lenen maar hebben, net als vele inwoners, kunnen profiteren van de lage intrestvoeten om onze begroting niet uit evenwicht te brengen. De jaarlijkse schuldenlast bedraagt 15% van de begroting.En zoals in de inleiding aangehaald, hebben we nog ambitieuze plannen. Stilstaan is achteruitgaan. Iedereen heeft kunnen merken dat Boom afgelopen jaar/jaren één grote bouwwerf was, met een kluwen van omleggingen. De vernieuwing en ontdubbeling van het rioleringstelsel wordt van de hogere overheid opgelegd. Aquafin subsidieert deze werken gelukkig voor het grootste stuk. De heraanleg van de bestrating komt echter op kosten van de lokale overheid. Dit weegt uiteraard zwaar op de begroting, maar is een inspanning die op langere termijn loont. We kijken dus niet enkel naar huidige legislatuur, maar hopen onze kinderen en kleinkinderen ook een kwaliteitsvolle gemeente te kunnen aanbieden.Wat staat er verder nog op het lijstje: De ontwikkeling van het dienstencentrum Den Brandt, met inrichting van bijkomende serviceflats, politiebureau, VDAB en een kinderopvang.Vernieuwing van het handelscentrum, in het bijzonder de handelsas Hoogstraat-Blauwstraat. Realisatie van de “poort tot Noeveren”, en het verder zetten van de rioleringswerken in de wijk Noeveren.Renovatie van de schouwburg.Via het AGB (Autonoom Gemeentebedrijf) worden er strategische ontwikkelingsprojecten voorbereid die onze gemeente verder moet uitbouwen en versterken.Kortom, er wachten ons nog vele plannen, en geld zal, net zoals thuis, altijd een bepalende factor en een beperking zijn.Anita Ceulemans, Schepen van Financiën  

    04-09-2011 om 01:08 geschreven door  


    >> Reageer (0)
    12-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stevaert en De Prins duiden winnaars aan
    “Rivierpaling gesmoord in Klinkaertbier met wortelparels” Zo begint het winnende recept van Bomenaar Walter Sluyts. Walters recept werd door Steve Stevaert en Dirk De Prins als laureaat gekozen, vooral vanwege de lokale/regionale toets en de originaliteit van het gerecht. Walter ontving uit handen van Patrick Marnef een mooie prijs. Twee andere winnaars, van de meer dan 40 inzendingen, werden eveneens in de bloemetjes gezet : Diane Van der Rauwelaert en het Klinkaert-team. Proficiat aan alle deelnemers!

    12-07-2011 om 00:00 geschreven door Luc Zaman  


    >> Reageer (0)
    30-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Steve Stevaert en Dirk De Prins bekronen Recepten op Boomse wijze
    Drie weken geleden verspreidde Boom één een receptenboekje onder de inwoners van Boom. Elk “Recept op Boomse wijze” was vergezeld van een politieke statement die de zin voor eensgezinde inzet, economische vooruitgang en onderlinge solidariteit van Boom één moest onderstrepen. Tegelijk werden de Boomse inwoners uitgenodigd om zelf een nieuw recept op Boomse wijze samen te stellen. Geen eenvoudige opdracht want alle recepten zijn bij wijze van spreken al tien keer uitgevonden. Desondanks slaagde tientallen Bomenaars erin met een origineel recept voor de dag te komen.  

    “GaultMillau” en “Mijn Restaurant”  

    Geen keukenpiet zonder beoordeling door een jury, zo luidt het motto tegenwoordig. Voor één keer ook geen Peter Goossens in de jury, maar Steve Stevaert, jawel, en Dirk De Prins. Steve Stevaert is voorzitter van de prestigieuze GaultMillau Gids. En voor wie het niet wist: Stevaert is ook gediplomeerd kok. Dirk De Prins is een bekende TV-persoonlijkheid en wordt alom beschouwd als culinair expert. Onlangs jureerde hij nog in “Mijn Restaurant”.  Zondag 3 juli zullen Steve Stevaert en Dirk De Prins de winnaar aanduiden. De jurering en de prijsuitreiking vinden plaats aan ’t Steencaycken tussen 16u en 19u. Uiteraard valt daar ook een stevige hap te verorberen.  

    Tot dan! 
    Patrick Marnef
    Voorzitter Boom één  




    30-06-2011 om 13:13 geschreven door Luc Zaman  


    >> Reageer (0)


    Foto

    Archief per week
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 04/10-10/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 22/06-28/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 20/10-26/10 2008

    E-mail ons

    Druk op onderstaande knop om ons te e-mailen.


    Partijprogramma
  • Programma Boom één
  • Beleidsverklaring 2009
  • Beleidsverklaring 2010
  • Beleidsverklaring 2011
  • Beleidsverklaring 2012



  • Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs