De media berichten over mogelijke stijging
van de prijzen bij De Lijn. Voor Booméén is het duidelijk: geen
besparingen op de kap van gezinnen, jongeren en gepensioneerden, maar blijven
inzetten op een betere dienstverlening.
Vlaanderen
voerde jarenlang een beleid om het openbaar vervoer
te promoten. Met resultaat. Vlaanderen zag de jongste vijf jaar een fenomenale
stijging van de prestaties van het openbaar vervoer. Het aantal
voertuigkilometers gereden door de Lijn is enorm gestegen. Ook het
reizigersaantal steeg de voorbije jaren spectaculair.
Dit succes komt er niet zomaar, maar
dankzij forse inspanningen zowel in verbindingen en comfort, als in de
prijspolitiek. We zullen niet accepteren dat dit succesverhaal wordt
aangepakt. Openbaar vervoer zorgt niet alleen voor een betere, duurzame
mobiliteit, het heeft ook een belangrijke sociale rol, aldus de gezamenlijk
Booméén fractie.
Het Vlaams Regeerakkoord is zeer
uitgesproken: We bereiken een hogere kostendekkingsgraad zonder in te boeten
op comfort en dienstverlening, alsook buiten de jaarlijkse indexering zullen
de tarieven van De Lijn niet stijgen. Het klopt dat De Lijn in de nieuwe
beheersovereenkomst 2011-2015, die begin 2011 in voege ging, de opdracht kreeg
om scenarios aan de Vlaams Regering voor te leggen om de kostendekkingsgraad
te doen stijgen. De kostendekkingsgraad is het aandeel van de totale
werkingskost dat door de reizigers zelf wordt betaald. Maar, een gezonde
bedrijfsvoering en efficiënt financieel beheer mogen niet leiden tot hogere
tarieven of een afbouw van het openbaar vervoer in kwaliteit en kwantiteit,
zegt Patrick Marnef.
We begrijpen dat vandaag iedereen de
tering naar de nering moet zetten. Besparingen zijn noodzakelijk, maar lineaire
besparingen op kap van gezinnen, jongeren en gepensioneerden zien wij absoluut
niet zitten, besluit Patrick Marnef.
23-12-2011 om 14:53
geschreven door Luc Zaman 
|