Vorig jaar noteerden wij een record van 513 bloedgiften en misschien gaan we er dit jaar los over en beste donor, dit hangt af van jou en onze andere trouwe bloedgevers!
Na drie bloedafnames zitten we op een totaal van 387 bloedzakjes, dus nog 127 te gaan om ons record te breken.
Wil je hieraan meewerken, kom dan op donderdag 23 november langs in het Baljuwhuis tussen 17u00 en 20u30 en breng zeker één of meer nieuwe bloedgever(s) mee!
Inschrijven kan online via het donorportaal van het R+ (zie link hierna) of telefonisch op het gratis nummer 0800/777 00.
We kunnen jullie nu reeds verklappen dat elke donor een ......taart ontvangt en één of meerdere drankje(s) na afloop.
Heb je nog geen kaarten van ons eetfestijn van 2 en 3 december, niet getreurd, je kan nog kaarten bekomen op de afname. En nee, bij ons voel je nog geen inflatie, wij hanteren nog betaalbare prijzen (18 euro voor een volwassen menu - ook kindermenu te bekomen).
Hopelijk zien we jou op 23 november en op 2 en/of 3 december op ons eetfestijn. Hoe meer volk hoe meer vreugd
De opbrengst van ons eetfestijn wordt zoals steeds gebruikt om jou als bloedgever in de watten te leggen tijdens de bloedafnames en voor het huldigingsfeest van onze verdienstelijke bloedgevers. De volgende editie hiervan gaat door op 27 januari 2024.
Iedereen die minstens 18 jaar is, mag bloed geven.
De eerste bloedgift moet wel voor de dag van je 66e verjaardag plaats vinden. Na
je 66ste mag je blijven doneren als je al eerder bloed, plasma of plaatjes hebt
gegeven. En dat niet langer dan 3 jaar geleden.
Verder moet je goedkeuring
hebben van de arts op de bloedinzameling. Er staat dus geen maximumleeftijd
meer op doneren, zo lang je regelmatig doneert.
Deze informatie vind je ook
terug op de website van het Rode Kruis: klik hier
Er zijn wel een aantal risicosituaties die een belangrijke rol spelen in de veiligheid van zowel de donor als de ontvanger.
Wil je dus zeker spelen doe dan eerst de donorzelftest vooraleer je inschrijft.
Met een vorig bericht meldde ik dat Paul onze nieuwe vaandeldrager werd.
Tijdens een vergadering bij twee van onze leden (bij Dirk & Rita) ontving Paul officieel de vlag waarmee hij in de toekomst mag paraderen in naam van onze vereniging en hij genoot zichtbaar (zie volgend beeldverslag).
Van links naar rechts: Christian onze CEO, Marc onze penningmeester
Na lange en intense onderhandelingen tussen de voorzitter, de penningmeester en de secretaris , werd beslist om twee nieuwe functies te creëren binnen onze vereniging.
Bleek nl. dat alleen de mannelijke leden van onze vereniging een officiële functie hadden en omdat wij staan voor diversiteit en emancipatie kregen onze twee vrouwelijke bestuursleden eindelijk ook een waardige functie toebedeeld.
Beide functies werden bekrachtigd tijdens de vergadering van 5 september 2023 ten huize van twee van onze bestuursleden (Dirk & Rita).
Deze nieuwe functies werden genotuleerd in het verslag en een bijlage bij de statuten werd door de betrokken partijen ondertekend.
Cecile zal dus vanaf nu de functie waarnemen van "Public Relations Officer" en Rita deze van "Catering Officer".
Heel het bestuur is ervan overtuigd dat ze deze taak met volle overgave zullen uitvoeren.
Rita, Cecile en André.
Deze laatste was blij dat hij mee op de foto mocht.
En of het in orde was bij Dirk en Rita! Eerst belegde broodjes en daarna (zie hierboven).
Het is ons eindelijk gelukt om een foto te maken van het ganse bestuur.
Tijdens een bloedafname zijn er altijd personen die niet mee op de foto staan om een of andere reden en nu tijdens een vergadering bij Dirk & Rita is het ons eindelijk gelukt om gans de ploeg (zelfs met rode polo) samen op de foto te krijgen.
Bedankt aan Femke, de dochter van Paul om dit te vereeuwigen
Onlangs vroeg het Vlaamse Rode Kruis ons om toe te treden tot hun organisatie want tot nu opereerden wij als onafhankelijke vereniging en waren wij geen officiële medewerkers van het R+.
Na het invullen en opsturen van het nodige papierwerk mogen wij ons vanaf nu "Rode Kruis Vrijwilliger" noemen, maar behouden wij wel onze entiteit als "vrijwillige vriendenkring" en hangen we niet af van een plaatselijke R+ afdeling zoals bijvoorbeeld Halle.
Deze registratie levert ons bestuursleden o.a. volgende voordelen op:
toegang tot de officiële vrijwilligerswebsite;
beschikking hebben over een vrijwilligersmailadres (correspondentie naar privé-mailadres vervalt per 1/9/2023);
identieke behandeling als de andere R+ medewerkers (wij zijn dus ook verzekerd bij officiële events);
enz.
Al onze bestuursleden ontvingen inmiddels een vrijwilligersbadge (zie voorbeeldje hierna).
Ik ben Erik Dhaeyer, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Nonkel Erik.
Ik ben een man en woon in Galmaarden (België) en mijn beroep is gepensioneerd preventieadviseur.
Ik ben geboren op 26/09/1957 en ben nu dus 67 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: tuinieren, reizen, wandelen, fotografie, ....
Ik ben sinds 1993 secretaris van onze vereniging.