Rudy reed met een BMW F650GS, 800cc, bouwjaar 2008 met verlaagde vering, verhoogd scherm en alu koffers van Hepco&becker Sofie bestuurde een BMW F650, 650 cc, bouwjaar 1997 met givi koffers
met DPM over de Vlaamse Ardennen
De drie daltons van de Everest Winter Expeditie 88-89; Maurits, Herman, Rudy
Flying parapente round Mt. Babadag, Oludeniz TR
Elbroes 5642 m
RUSLAND
rockclimbing in Spain
Hola amigos y familia !
Bienvenido - Welkom - Willkommen - स्वागत - Karibu - приветствовать - boas vindas - welcome - selamat datang - chào mừng- ย Welkom op onze blog!
27-02-2011
27 feb : Ag Caliente - Tucuman : 263 km
Saaie dag op grote wegen maar de zon deed deugd. Geleidelijk aan zagen we de thermometer stijgen tot we in de grootstad Tucuman aankwamen met 30 graden ! en als toetje zagen we vanuit de straat van ons Hostel Aconquija , een vertrekplaats van Parapenters ! aaargh ons hart bloed dat we niet in de lucht kunnen hangen. Morgen om 9 u afspraak bij BMW garage voor de nodige herstellingen in de hoop dat ze de stukken hebben slik
28 feb : Reparaties in Tucuman
We zitten nog een dagje vast in Tucucman. De oude bmw is binnen bij Berlin Motos voor vervanging van de achteras, tandwielen, ketting en groot onderhoud.... we weten weer waarvoor we gaan werken in April. Onze poolse vrienden hebben intussen hun reis van Argentinië naar Columbia beëindigd weliswaar met een accident met gebroken pols... Ook voor ons is het spannend andere hun verhalen te volgen omdat we weten hoe leuk maar ook hoe vermoeiend dit alles kan zijn. Wij hadden er niet bij stil gestaan wat het is om 70 dagen op een moto te zitten en we hebben nog een kleine 30 dagen te gaan. amaai ons gat !
Als alles meezit, kunnen we van hieruit naar Andalgala en Tinogasta rijden en zo één van de hoogste passen met de Chili oversteken : Passo de San Francisco : 4748m , benieuwd of de moto's dat gaan overleven !
26-02-2011
26 feb : Tilcara - Ag Caliente 160 km
s' morgens was het eindelijk gestopt met regenen en aan de rivieren was duidelijk te zien dat er een pak water uit de hemel was gevallen. Het pre-inca fortres was afgesneden en met de camera konden we wel nog een fotoke nemen. Na een korte wandeling in Tilcara en het laten lassen van een steun van één van de koffers van (weeral) de oude BMW die afgebroken bleek te zijn, konden we verder. We hadden de op kaart Agua Caliente zien liggenen hoopten op warmwater baden te vinden... het bleek echter een ondiepe poel te zijn die warm is... in de winter ! ha Dan maar een overnachtingsplaats gezocht en genoten van de late zang van vogels
straten van Tilcara
lokale markt
pre-inca ruine
bergraafplaats in de bergen
fauna aan de warmwaterbaden (poel) van Ag Caliente
25-02-2011
25 feb : Villazon (Bol) Tilcara (Arg) : 193 km
na lang wachten aan de grens waarbij we de kofferinhoud moesten tonen, controle van de drugshond enz mochten we eindelijk Argentinië terug binnen. We reden terug langst dezelfde weg naar benenden als we naar boven waren gekomen en toch was het zicht anders en zelfs mooier, zelfs met donderwolken. Geen tijd gehad om te stoppen om foto te nemen maar doorgereden tot we weer drijfnat aankwamen in Tilcara. We zitten in een knus hostel terwijl de regen blijft striemen en zelfs binnen loopt. Als het morgen droog is kunnen we misschien hier eens een wandeling maken naar de Inca ruines
24-02-2011
24 feb Villazon
Onze lijvekes hebben rust nodig want we hebben ze samen met de moto afgebeuld ;-) lekker picante de pollo eten en genieten van een dagje zon tussen de kleurrijke mensen We trekken morgen Argentinië terug binnen en moeten spijtig genoeg weer een garage opzoeken in Tucuman: de reparaties die aan de f650 bmw (oude) werden gedaan in Salta, zijn verkeerd uitgelopen: tandwiel niet goed en problemen met ketting en misschien de as. We kunnen geen risico lopen miserie op te lopen dus moeten we noodgedwongen terug naar het zuiden, zo een 520 km, zucht
23-02-2011
23 feb : ergens - Villazon : 185 km
De zon probeerde door te wolken de breken en de lama's kwamen uit de bergen, dicht bij het huisje. Bij het ochtendgloren zeiden we vaarwel aan mercedes en haar kleien ukkepuk. De moed wou ons in de schoenen zakken toen we na 300 m weer met modder geconfronteerd werden maar we legde gras op de slechtste stukken ploederde er door. Daarna trok de hemel open en konden we genieten van de zon en de prachtige bergen! Zelfs cactussen trokken onze aandacht, we vergaten de afgelopen miserie tot de ketting van de zwarte BMW eraf vloog ! Gelukkig zonder brokken kregen we de ketting er terug op en reden e wat voorzichtiger ;-) Toen we terug in Tupiza aankwamen, stonden er donderwolken boven onze hoofden en besliste we om door te rijden naar Villazon.
lama´s komen uit de bergen en trekken vandaar verder opzoek naar eten
lintjesaan de oren als herkenningsmiddel
mercedes en haar ukkepuk
een cactuske
terug in Tupiza
op weg naar Villazon
22-02-2011
22 feb: San Ant. de Lipez - ? ergens 91 km
De eerste 40 km tussen de dorpen vielen beter mee als we vreesden en in San Pablo konden we de pickel laten lassen, oef. s'nachts had het geregend en dat zorgde weer voor de gebruikelijke modder ellende. Deze keer kwam het herhaaldelijk vast te zitten tussen het voorste wiel en de sluiklap; foert de sluiklap eraf dan maar. Onweer omsingelde ons en we wisten dat we een schuilplaats moesten vinden. Een koppel bood onderdak aan in het kotje waar ze lamapoten droogde ( verschrikkelijke stank ) maar wij blij ! Mercecdes en haar man verzorgen 50 tal lama's die ze verkopen voor het vlees en de wol. Iedere eigenaar bindt lintjes met verschillende kleuren aan hun oren want de beesten lopen 'vrij' rond en mixen wel eens. Door de lintjes houden ze de beesten uit elkaar. Het huisje waar ze in leven is 8m² groot, we hoeven er niet bij te zeggen hoe hard hun leven wel is.
dampende bergen
voorste slijklap zat vol modder, met als gevolg dat het wiel blokkeerde
onweer op komst
huisje van mercedes
21-02-2011
21 feb San Antonio de Lipez - 45 km
We lieten ons niet afschrikken door de wolken en reden vol goeie moed de modder tegemoet... wegwijzers kwamen we niet tegen en een lokal liet ons weten dat er 2 wegen liepen naar Quetena. We probeerde de eerste; Pueblo Fantasma (oud verlaten dorp) maar het duurde niet lang of we stonden stil. Deze modder ( die gebruikt wordt om huizen mee te bouwen ) kleeft verschrikkelijk, kruipt overal tussen en in en wordt beenhard als het droog is. Na wat gepeuter met een takje, handen en water, na het afladen van de volledige bagage en deze tevoet verder dragend, geraakte we uit de brij om even verder vast te stellen dat de weg volldig kapot gereden was door de 4x4. Hier was geen doorkomen meer aan, zucht, even foto nemen van het dorp en terugkeren. We hadden op 3 u, 13 km afgelegd.
Dan maar weg 2 die iets meer de vallei leek te volgen maar daarna weer omhoog liep en bere slecht werd. Dikke keien, geulen van weglopend water en modder deden wederom ons de das om. We waren al laat in de namiddag, hadden met zakken gesleurd op de moeilijkste stukken, en stonden maar amper 15 km verder dan ons origineel vertrekpunt ! We hadden het raden naar het aantal resterende km ( we schatten een 80 km in totaal tot in Quetena ) het weer was onbetrouwbaar, de wegen waren voor een zwaar beladen moto als de onze te slecht en we waren kapot van het sleurwerk. We lieten ons gezond verstand spreken en besloten terug te keren. De tol van de vermoeidheid sloeg echter toe en el comandante slipte en botste op een grashoop. Hij jumpte in de lucht en maakte een perfecte para-rol. Hij kon er nog mee lachen ook ! Iedereen kwam er zonder builen ( wel blutsen ) vanaf. Nadat we de laatste rivier overstaken werd echter een ander probleem vastgesteld; de steun van de zwarte BMW was deels afgebroken net zoals de slijklap achteraan. Gebroken sliepen we op ons zelfde plaatske als de nacht ervoor. We deden 8 uur over 45 km en kwamen op een hoogte van 4600 m .
alles gaat beter met een Jawa 350
ahh miserie
slecht ;
slechter ;
slechtst ;
Pueblo fantasma 4600 m
sherpa rudy
oeps
gaas !
steun afgebroken
20-02-2011
20 feb Colorada - San Antonio de Lipez 126 km
Vroeg in de ochtend lastig de moto's om te starten. Pruttelend trokken we verder en genoten we van het mooie zicht en kleine nederzettingen .Hier leven de mensen van veeteelt ( lama's, geiten of schapen ) en kom je geen gewassen tegen. De zomers zijn nat en de winters poederdroog en ijzig koud ;-20 graden overdag ! We zitten namelijk op de altiplano ( rond de 4000m hogte ) San antonio de lopez is een klein dorp waar we bezine konden kopen bij de mensen en het duidelijk werd dat we in de zomer zijn ( veel regen ) Veel vervoer zie je hier niet buiten een brommer Jawa 350 en grote jeeps die toeristen een vier-daagse rondrit geven via Lago Verde naar Salar de uyuni. Regelmatig zagen we Alpaca's grazen op de vlakten terwijl we vloekten op de slechter wordende wegen en dito overstekende rivieren. We hielden halt in een "dorp" verder; San Antonio de Lipez. Hier keken ze verbaast op want ze hadden hier nog geen gringo's op moto gezien ! YES eindelijk !! De meesten zijn hier gringoschuw en verstoppen zich achter een muurtje als je ze iets wilt vragen
san antonio de pablo
slechte weg ?
alpaca
met z´n drieën is leuker dan alleen
overnachting san antonio de lipez
19-02-2011
19 feb Villazon (BOL) Colorada 153 km
Alhoewel het een beetje regende, zagen we het het komende avontuur helemaal zitten; via de Boliviaanse Cordillera de grens over steken naar Chili. De weg naar Tupiza was meermaals onderbroken en door de regen waren de wegomleidingen geen pretje door de modder. Het valt op dat Bolivië het armste land van gans Zuid-Amerika is want het is dikwijls armoe troef. In Tupiza kochten we zoveel mogelijk bezine want in de volgende dorpen zijn er geen tankstations. De bezine kost in hier 3,5 bolivianos de liter ( 1 euro = 8 bolivianos) Vreemde nummerplaten betalen tot 100 km van de grens, het dubbele. We parkeerden onze moto's 50 m verder en konden met lege cola flessen aan de gewone prijs bezine kopen Deze uitleg kregen we van de bezinehouder zelf ! Na een lekker maaltijd tussen de mensen vertrokken we richting de bergen en hadden 500 km offroad voor de boeg. De weg slingerde over bergkammen en duikelde dan meermaals de vallei in. Moe maar voldaan zetten we het tentje op bij zonsondergang op de 4200m hoogte (altiplano) wat s'nachts serieus wat koppijn gaf.
vertrek uit Villazon;
splitsing in de weg
Tupiza;
opgepast, overstekende lama s
busje, euh camioneke komt zo
regen op komst
altiplano overnachting 4200 m hoogte
18-02-2011
18 feb Iruya (ARG) - Villazon (BOL) 180 km
's nachts had het geregend en daar hadden hadden we schrik voor; de rivieren die we weer moesten oversteken konden krachtiger zijn en de wegen slechter. Vroeg vertrokken terwijl de wolken de bergen omringde met een mysterieuze sfeer, verlieten we Iruya. Hoe hoger we klommen richting de pas, hoe slechter de baan werd; modderworstelen !! Alle groeven gevuld, rode klei kleefde tussen de remmen, de wielen mama ! Met engelendgeduld kwamen we zonder kleerscheuren terug op de gewone baan , routa 9. El comandante vlamde deze keer volle gas door het water en viel niet meer stil. Slecht weer lag achter ons en dreef ons naar de grens met Bolivië. In La quiaca ( de laatste Argentijnse stad op 5121km van ushuaya verwijderd) besloten we het erop te wagen de grens over te steken met Bolivië alhoewel onze verzekering dit niet dekt en ge zonder verzekering normaal niet binnen geraakt. Gelukkig voor ons was de groene kaart afgeleverd door een agentschap dat in heel Zuid-America bestaat en zodoende zagen de politieagenten geen probleem ! Rijden maar !!! De kleuren en de drukte van Bolivië zijn een aangename afwisseling en van hieruit plannen we een tocht via Tupiza , San pablo de Lipez, Laguna Colorada naar San Pedro de Atacames (CHILI).
ik denk niet dat ze daar al met ne moto zien camperen hebben
we verlaten de vallei van Iruya
road to heaven or hell ?
to hell :
soms dacht de achterband dat hij de voorband was... en de voorrem kwam vast te zitten door het slijk
dat verdient een bloemetje
stukje eten om te bekomen van de rit
speciaal teruggekeerd om te zien of we juist gelezen hadden, en ja hoor we hebben zelfs mijnen in argentinië
van Zuid Ushuaya naar Noord Quiaca, Argentinië doorkruist
Bolivië here whe come ! Bolivië aqui estamos ¡
Bolivië zoals het is
17-02-2011
17 feb Salta - Iruya 300 km
De baan tussen Salta en Jujuy ( routa 9 ) was een goede aanrader van Craig; een baan met 365 bochten tussen overweldigend groen, super asfalt en bijna geen tegenligger YOEHOE het duurde niet lang of we moesten stoppen omdat de achterrem was aan het roken was hihi Na Jujuy veranderde het landschap drastisch en kregen we weerom mooi gekleurde bergen te zien rondom Humahuaca. Daar kregen we het schitterende idee om wat avontuurlijks te gaan doen; rijden naar Iruya ! Dit dorpje weggestoken tussen de bergen aan de rivivier ligt achter een pas van 4000m hoogte en de weg er naar toe; een bus breed en geen asfalt. Het waren maar 47 km maar we deden er 3u30 over om er te geraken; het wegje kronkelde, zigzagde, steeg naar de pas en dook weer naar beneden de bergen in. De hoogte laat zich hier duidelijk voelen: alles gebeurdt in een vitesse lager want de motor krijgt net zoals onze longen, veel minder zuurstof binnen ! Rivieren werden overgestoken met chassis en voeten in het water ;-) SUPER El comandante (rudy) reed zich telkens vast en zodoende werden zijn voeten extra gewassen. Iruya lijkt helemaal niet meer op het Argentinië maar eerder op Bolivië of Peru. De mensen, de huizen alles is hier anders...
Humahuaca
weg naar Iruya
rivierke oversteken
busje komt zo
op de pas, hijg hijg, 4000 m hoog
zigzag naar beneden
dat rivierke beneden moesten we 2x maal oversteken, goe loco ¡
als je in het midden kijkt , zie je enkele huisjes
Iruya
16-02-2011
vervolg rustdag in Salta
Alhoewel de dag droog begon, is het nu toch aan het regenen. De rustdag heeft deugd gedaan, eindelijk eens mails kunnen beantwoorden enz Morgen rijden we verder via de routa 9 die naar het schijnt heel mooi moet zijn, richting Quiaca, grens met Bolivië. Van daaruit keren we terug naar beneden en dan naar links richting Chili, over de pas de Jama 4400 m hoog en zo naar Salar de Atacama. Hieronder e wat foto'kes van Salta en een wonder Alain, er stond een Pan te blinken op de Plaza 9 de Julio, ongelofelijk. 's middags zijn we gaan eten in de Mercado Central: 14 pesos ( 3 euro ) voor een bord met kip, salade, rijst en fritten
16 feb Salta : rustdag
We gaan na 62 dagen en 11.000 km te hebben gereden, eindelijk eens een rustdag nemen ! Eens uitslapen, lekker eten, internetten en opzoek gaan naar info hoe we de moto's kunnen hierlaten zodat we volgend jaar kunnen terug komen om Bolivië, Peru, Ecuador en Columbia ( Ja goemie, we komen er aan ! ) te doorkruisen.
15-02-2011
15 feb - Quilmes - Salta : 302 km
De lieve muiskonijntjes liepen nieuwsgierig rond onze tent maar wij konden niet blijven. We moeten de ketting dringend veranderen en staken weer van wal. Op weg naar Cafayate passeerden we de ene bodega na de andere. Kilometers wijngaarden tussen groene valleien. Plosteling werd el jefe gestoken door een bij in haar broek en stond na enkele seconden stil, sprong van de moto en stond even later in haar onderbroek te dansen voor een restaurant. El comandante heeft het kunnen filmen maar gelukkig niet kunnen fotograferen !
Even later weer op weg, veranderde de natuur naar ruige rode bergen met mooie sculpturen. Soms leken de bergen in twee gescheurd zoals Garganta del Diablo wat een spectaculair beeld geeft. Na een vermoeidende rit kwamen we aan in het groene Salta. Geen tijd verloren en opzoek gegaan naar een garage die ons kon helpen. Het tandwiel bleek in slechtere staat dan gedacht. Aangezien er geen BMW gagare is, moest een gelijkaardig tandwiel uitgeslepen worden en gaten herboord... maar het resultaat was meer dan OK, we kunnen weer bollen JIEPIE
's morgens zagen we dat de ketting van de oude bmw weerom aangespannen moest worden en dit na 1 dag bollen. In een nabijgelegen garage bekeken ze de boel en werd duidelijk hoe slecht het achterste tandwiel er eigenlijk aan toe was. We lieten het gezond verstand zegevieren; geen 500 km ripio langst Antofagasta de la sierra waar de baan er slecht zal bij liggen door het afgelopen weer maar wel asfaltbaan tot in Salta, een grote provinciestad waar we de moto in orde kunnen zetten. Vandaag werd nogmaals duidelijk hoe veel regen hier de laatste dagen gevallen is. Heel veel modder ligt langst de kant van de straten en regelmatig moeten we water doorkruisen. Dit weer is ook volgens de inwoners abnormaal. De wind is fris ook al is het 22 graden, wolken hangen dreigend rond de bergen en 's avonds is er meestal onweer en dit voor een streek waar het rond 40 graden heet moet zijn en er geen druppel valt...
De videocamera heeft er gisteren de brui aan gegeven heel spijtig en de oudste van de BMW's begint rare geluiden te maken bij het schakelen en het nemen van putten en de ketting is versleten (zucht). Hopelijk laat hij ons niet in de steek ... Toen we de pas van Miranda met de rode rotsen en cactussen over waren gestoken, kruisten we een fietser... en niet zomaar een fietser: Bert, de zoon van charles riep rudy zijn naam en toen wisten we wie het was. Zijn tocht startte in La Paz in Bolivië half januari. Hij gaat zuidwaarst richting Ushuaia en zijn reis verliep kennelijk al moeizaam door het slechte weer. maar gisteren had hij zo maar eventjes 220 km gefietst, amaai ! Na een korte lunch moesten wij hem al uitwuiven door een naderend onweer. Wij wensen hem veel sterkte en plezier de komende vele kilometers. Vlak na zijn vertrek, stopte er een motard met identiek dezelfde moto als rudy de zijne! Deze Noor reed solo door peru, bolivië en ecuador om nu via de routa 40 argentinië af te dalen tot in Ushuaia. Zijn ervaring met Grimaldi was nog rampzaliger als de onze; 3 weken duurde het eer hij zijn moto vrij kreeg, met extra geld natuurlijk. Ook de BMW garage in Buenos Aires had hem als XXX behandeld, net zoals ons. Het gaat je goed, Kent Moller !
korte gezellige lunch met bert
bert en zijn fiets
de moto's zijn gelijk maar de motards niet; Rudy en Kent met de GS650
12-02-2011
12 feb Villa Nueva - Guandacol : 261 km
de eerste 50 km van de 88 km ripio verliepen goed met uitstekend weer! Toen we weer een gendarmepost gepasseerd waren, werd de "weg" slechter en slechter totdat de rivier zich eigen maakte van de weg... slik ( zie bijlage filmpje ) Met net geen natte voeten kwamen we heelhuids toe op de asfalbaan in Iglesia. Vandaar werd het verder braden aan 32 graden langst ongelofelijke panorama's! Soms leek het of we op een andere planeet zaten, zo onwezelijk... In guandacol was maar 1 hotel dus we hadden geen keuze en doken het zwembad in
Een mooie dag begon en die werd in gezet met een wandeling in de lavavelden met zicht op cordilleras. We kregen eindelijk wat bergen te zien ! Toen de wolken weer kwamen opzetten reden we verder en zagen in Calingasta het befaamde kerkje te zien. De hete zon dreef ons verder maar net voorbij Villa Nueva kleurde de lucht heel donker. Enkele bliksems verder keerden we onze karretjes en vroegen in Vila Nueva aan een "gendarmeria" kazerne om te mogen schuilen. Onze tent werd opgezet in de garage en uiteindelijk kwam het onweer niet tot daar... tja
wandeling PN Leoncito
op de top van Co Leoncito
kerkje van Calingasta
een kerkhof zoals je in de westernfilms ziet
10-02-2011
10 feb (vervolg): Villavincencio - PN Leoncito : 184 km
De R149 volgende, reden we in een vallei tussen twee grote bergketens. Beiden waren echter bedekt met wolken en maar af en toe zagen we een topje. Toen we de Bareal de Leoncito gepasseerd waren, ( een groot uitgedroogd meer) sloegen we af naar het gelijknamend NP. Hier staan 2 observatoriums om naar de sterren te loeren. De grootste heeft een lens van 50 ton en is bestand tegen een aardbeving met een kracht van 10 op de schaal van Richter! Men kan ze zelfs 's nachts bezoeken maar met dit weer hadden we weer eens pech. Dan maar een gewone overnachting onder de tent in de regen want het rieten dak hield niks tegen
10 feb : Villavincencio ...
Wij zijn nu in Uspallata en rijden verder richting Calingasta om via Villa union en verder te reizen. Hier zitten we in het droge noorden met zoutvlakten, bizare rotsformaties en de grootste bergen van de Andes; Aconcagua 6950m en Ojos de Salado 6879m. Spijtig dat de wolken hier vroeg opkomen en het zicht ontnemen. De pas die we overstaken was gigantisch leuk ! Boven was het maar 5 graden warm en even later kregen we zicht op de Andesketen met mooie rotsen.
09-02-2011
9 feb : Pareditas - Villavincencio: 135 km
Noodgedwongen stoppen in Mendoza voor een groot onderhoud, vervanging van de remplaatjes en tot reparatie van de ventilator die was komen vast te zitten door het stof of zand. De rempomp van de achterste rem van de F650 zwarte bmw is niet te herstellen dus zal het behelpen worden met het remmen op de motor. Het factuur was niet mals omdat luxegoederen veel duurder zijn dan in Europa maar we kregen wel een superservice waarbij de moto's grondig gekuist werden. In de krant stond nieuws over het hevig onweer waarvoor we gisteren moesten schuilen bij een familie. Daarna reden we nog even verder tot aan een camping niet ver van Villavincencio.
krant van 9 feb;
das waar ;
zicht op de Andes
familie die ons onderdak gaf bij de hevige regen 9 feb
08-02-2011
8 feb : Malarqüe - Pareditas: 323 km
We maakte de verkeerde keuze om de betonweg te volgen via San Rafael; oersaaie rechte baan tussen pampas. Net voor San Rafael echter maakte we een ommetje om naar een canon te gaan zien maar ook daar moesten we rechtsom keren omdat de baan te zanderig was. Door ons gewicht zakken we te diep weg en is sturen een ramp. Net aangekomen in Pareditas brak een hevig onweer los. We reden de baan af en parkeerde onze moto's bij een gezin die in een oude garage woonde. Het werd een leuke babbel met natuurlijk maté, de gewoonte bij Argentijnen. Maté is een mengelmoes van kruiden die in een potje wordt gedaan met suiker en heet water. in het potje staat een buisje waaruit je de mate opzuigt. Het is traditie bij ontvangst van vrienden, dat de mate de ronde doet tussen de genodigde.
Valle Grande
dorp 25 de Mayo
zicht op de Andes
07-02-2011
7 feb : Buta Ranquil - Malarqüe: 265 km
Gisteren hadden we ontmoeting met de 'europese vader' van Cadel Evans; George Probst die argentinië afreist met (natuurlijk) de fiets. Zijn website noemt l'enfer du sud en we bergijpen waarom. Toen we 's morgens op de baan waren, passeerde we hem na 30 km, hij was kennelijk vroeg vertrokken. Een 30 tal km verder zagen we nog een dappere fietser. Hij bleek een fransman te zijn die ook de wereld rondtrekt. Als je ziet wat die mannen presteren, wel hoedje af en alle respect ! Onze weg liep door lavavelden en prachtige schilderijen van bergen in alle kleuren. Aangekomen in Malarque zochten we een garage om de achterrem van rudy te vervangen maar geen geluk. We zullen daarvoor in mendoza moeten gaan kijken. Misschien geen 160 km ripio via de routa 40 maar een omweg met beton via San Rafael, die keuze moeten we morgen maken.
George Probst en rudy
06-02-2011
Routa 40
foto's van routa 40 tussen Las Lajas en Buta Ranquil met een kaart waarop te zien is waar we ongeveer zitten; (kaart klik om te vergroten)
6 feb: Rio Litran - Buta Ranquil 326 km
Hoera er is er één jarig vandaag hiphip hoera ! El Comandante werd er 55 !!
We werden geconfronteerd met een nieuw fenomeen; woestijnzand. Ongevraagd en onverwacht tangodansen met de moto ! Het zicht was weer fenomenaal mooi en we waren blij dat we deze binnenweg genomen hadden. Eénmaal terug op de gewone baan trokken de valleien open en leek het net of we terug in de ampas reden. Op de middag zaten we in La Cajas en trokken verder richting Noorden via de routa 40 naar Buta Ranquil. Het was een vermoeiende dag met veel warmte 32 graden en de kilometers lieten zich voelen.
05-02-2011
5 feb Pilolil - Rio Litran : 185 km
De ochtend was fris maar het zicht geweldig. De weg liep steeds naast een rivier en in de valleien was er veel mooi groen terwijl de bergen dor en soms zeer rotsig waren. Iets voorbij Alumine sloegen we links af richting het nationaal parc Lanin. Dit bleek een prachtige keuze wat ook hier was de natuur mooi met de monkeypuzzletree's en vele meren. Juist het laatste stuk was wat minder omdat we stof hapte telkens een maf ons kruiste. Het weer was subliem, heel lekker warm met geen wolkie aan de blauwe hemel ! Overnachting aan een rivierke zonder bijtende forellen onder de aappuzzelboom.
04-02-2011
4 feb Va. Angostura - Pilolil : 194 km
ongelofelijk maar waar, er scheen zon toen we wakker werden wauw, rap ontbijt genomen, visgerief gekocht omdat el jelfe het vliegvissen eens wilde proberen en weg. De routa de los 7 lagos was een tegenvaller; de ene bus na de andere hobbelde over de weg en de meren waren niet bijzonderder dan hetgeen we al gezien hadden. In San Martin los Andes ( een oostenrijks stadje ) deden we inkopen en verlieten voorbij Junin de los Andes de betonweg en daarbij ook de drukte. In de verte zagen we de vulkaan Lanin 3776m , de hoogste van patagonie en daarna verdwenen alle bomen. De groene bergen maakte plaats voor een westernachtig gebied. De eerste rivier die we tegenkwamen werd onze overnachtingplaats. Onnodig te zeggen dat het vliegvissen van el jefe geen vis op de tafel bracht ;-)
03-02-2011
3 feb : Pajantos CHI - Angostura ARG: 80 km
Tijdens de nacht waren er sterren te zien maar tegen de ochtend zat alles weer potdicht; het regende niet, het goot ! Ijskoude regen met bakken uit de hemel gekieperd ( 5 graden ) staken we als verzopen en bevroren kiekens de grens over ... en daar bleek het niks beter te zijn. We vonden een droog onderkomen in een motel bij Angostura en hopen op beter weer om de ruta de 7 lagos te kunnen berijden. Het was echt zonde van het weer want de pas ging tussen 2 prachtige besneeuwde vulkanen waarvan we geen piep hebben gezien
02-02-2011
2 feb : Liluco - Pajantos: 278 km
Alhoewel de zon op de tent scheen, dreigde onweerswolken in de verte en dreven ons van het eiland Chiloe af. De oversteek met de ferry duurde amper 30 minuten en voor ons lag terug het vaste land Chili. Puerto Montt lieten we links liggen en verlieten de autosnelweg aan Frutillar om binnendoor te rijden naar Entre lagos. Vanhieruit ging de baan tussen de 2 grote meren en klom naar een pas op 1305 m hoogte. Alvorens de pas en terzelfde tijd de grens met Argentinie over te steken, draaide we een grindwegje in om te overnachten. Een gastvrije familie liet ons schuilen voor de hevige regen, gaven ons thee met een gebakken eitje en lieten ons overnachten in een aanpalende woning. We waren direct verliefd op de prachtige ligging en na lang overleg over de belachelijke lage prijs, ziehier ons nieuw vakantiehuis;
01-02-2011
1 feb : Cucao - Liluco: 157 km
Chiloe heeft buiten de nationale parken niet veel aan ruige natuur te bieden omdat er veel hout gekapt werd en er veel aan veeteeld gedaan wordt. Wat ze wel nog hebben zijn kleine visserhaventjes en dito huisjes met kerkjes ;-) Quemchi was de leukste haven die w zagen en waar we rauwe mosselen met citroen proefden mmmm We volgden de kustlijn aan de oostkant tot aan een vierhuizengroot gehucht om te overnachten tussen de vogels
email: rudy828@hotmail.com
Druk op onderstaande knop om ons te e-mailen.
Vul bij email Uw eigen email-adres in.
Rudy was kliminstructeur bij het leger en beklom de Everest en daarna meermaals de hoogste bergen van de 7 continenten. Buiten het bergbeklimmen zit ook het vliegen, rotsklimmen en het parapente hem in het bloed.
Sofie geeft les als sportinstructeur, beklom al meerdere bergen en ging vroeger duiken, valschermspringen en skiën. Nu is het op de rotsen en in de wolken dat ze vertoeft...
***************** Samen op reis gaan is ons grootste plezier en telkens we ergens geweest zijn, krijgen we zin naar een nieuw avontuur…