Rudy reed met een BMW F650GS, 800cc, bouwjaar 2008 met verlaagde vering, verhoogd scherm en alu koffers van Hepco&becker Sofie bestuurde een BMW F650, 650 cc, bouwjaar 1997 met givi koffers
met DPM over de Vlaamse Ardennen
De drie daltons van de Everest Winter Expeditie 88-89; Maurits, Herman, Rudy
Flying parapente round Mt. Babadag, Oludeniz TR
Elbroes 5642 m
RUSLAND
rockclimbing in Spain
Hola amigos y familia !
Bienvenido - Welkom - Willkommen - स्वागत - Karibu - приветствовать - boas vindas - welcome - selamat datang - chào mừng- ย Welkom op onze blog!
12-03-2011
12 maart: Ibarreto - Paso de la Patria : 320 km
weer een heet dagje achter de rug op de 81 en bij een halte in een pompstation voor Corrientes kregen we een mailke van het Duitse koppel Elisabeth en Rupert, die we eerder ontmoet hadden voor de paso de San fransico. Ze zaten op 120 km van ons en zagen het zitten om even gas bij te geven en ons te ontmoeten in Paso de la Patria; een badstadje gelegen aan de Rio Parana. Deze grote rivier ligt tussen Argentinië en Paraguay. Zo gezegd zo gedaan, we zochten een camping en zij kwamen net op tijd voor de aperitief en de zonsondergang. We sloten de avond nog af met een duik in de Rio alvorens onder de dons te kruipen. Spijtig genoeg was het zaterdagavond disconacht en luisterde mee naar de vreselijk slechte muziek tot 4 's morgens
brug over de Rio Parana vlak voor Corrientes binnen te rijden
tentje aan de Rio Parana
11-03-2011
11 maart: Embarcacion - Ibarreta :520 km
Tijdens het ontbijt zagen op de tv wat er gebeurd was in Japan en de vrees dat een tsunami ging toeslaan in chili. Niet veel later op de dag zei men dat een aardbeving van 5.1 chili getroffen had in Socaire, een dorpje dat we 2 dagen ervoor gaan bezoeken zijn... vorig jaar maakte we het zelf mee toe we letterlijk uit ons bed geschud werden. De temperatuur steeg vandaag nog een beetje naar 35 graden; regelmatig stoppen, drinken en verkoeling zoeken in de tankstations was de boodschap. Onderweg allert blijven voor overstekende ezels, varkens, schapen, geiten, paarden, koeien, slangen... en voor de rest was de omgeving hetzelfde als honderde kilometers geleden.
langst de kant van de weg kwamen we vele baobap-bomen tegen
en cactussen
het stoffig stadje Ibarreta langsheen de routa 81 alwaar we sliepen
10-03-2011
10 maart : Salar Grande - Embarcacion : 340 km
Om 8 u zaten we al op de moto richting Jujuy om de reserveband van el jefe te laten plaatsen. De band die we in Rio Galeos gekocht en ging amper 12.000 km mee. Daarna reden we via routa 34 richting Embarcacion. Onderweg kwamen we velden rietsuiker, bananen en andere fruitsoorten tegen. Temperatuur: 33 graden, zelfs de wind geeft geen verkoeling. Dit is wel even wennen als je ziet vanuit welke plaats we vertrokken zijn. We hebben dus definities afscheid genomen van de hoge bergen en verwelkomen de bloedzuigende insecten in een tropische hitte.
camping aan de Salar Grande
op weg naar Purmamarca
lekkere verse mango's !!!
langst routa 34
Embarcacion
09-03-2011
9 maart: San Pedro de Atacama (CHI) Salar grande AR: 350 km
Op ons gemakske vertrokken naar de Paso de Jama en ons weer goed ingeduffeld tegen de koude. Het eerste deel tot aan de grens was heel mooi daarna een beetje "saai" maar ja wa wilt ge, we zijn nu eenmaal al goe verwend geweest met prachtige natuur. Alle salars die we tegen kwamen stond onder water en dat was wel spijtig, onze enige hoop was Salar Grande in Argentinië. Toen we daar na een lange dag aankwamen bleek deze ook nat te zijn maar het zicht was echt wel mooi. Veel water stond er niet op maar het leek op een gigantisch meer. Hier winnen ze zout van de 2 cm dikke laag en nu zitten ze zonder werk. Het blijkt een jaarlijks fenomeen te zijn en al goed want anders wordt het zout hier niet aangevuld.
op weg naar paso de Jama 4400 m
vulcano Lincacabur 5900 m
Salina de Jama
vreemde sculpturen door wind en regen de vele "Grutas" langst de kant van de weg, tijd voor een gebedje
in de buurt van Susques
zoutwinning salar grande
08-03-2011
8 maart : Salar de Atacama - Socaire - Talabre : 250 km
Vertrokken vanuit San Pedro gingen we naar de salar, alleen bleek de salar niet echt meer een salar te zijn. We moesten ver rijden om eindelijk nog e wat zout te vinden die was opgedroogd om tevreden e fotoke te kunnen nemen. Daarna wilden we naar Laguna Lejia maar de weg bleek te slecht te zijn, dan maar naar Talabre om te gaan kijken naar ne canon. Tegen het eind van de dag stond er 250 km op den teller. Het plan om morgen naar El Tatio te gaan, laten we vallen, de wegen zijn stuk gereden door de busjes toeristen en we hebben geen zin meer om door elkaar geschud te worden in de bakkende zon, uren aan e stuk. No sir, we gaan morgen de Paso de Jama oversteken 4275 m hoog en rijden Argentinië terug binnen.
Salar de Atacama
in de buurt van Socaire
canon bij Talabre
07-03-2011
Valle de lan Luna (San pedro de Atacama)
zoals gezegd, enkele mooie foto's van Valle de la Luna. El comandante zag bij de inkom dat het weeral te betalen ging zijn en zag een opening naast de omheining. Toen de guadeparque hem zagen rijden, riepen ze om te stoppen maar el comandante gaf gas... pech voor el jefe die op haar gemakske kwam aanrijden en de dubbele pot mocht betalen
daar moet je toch eens op staan ...
7 maart Paposa - San Pedro de Atacama : 479 km
Lange kilometers woestenij passeerde onze wielen. Overal waar je stopt spreken de mensen je aan met dezelfde drie vragen: De donde viene? Donde va? De donde son? op dat laatste wordt altijd Belgica gezegd en telkens zeggen ze : aaaaaaah Belgica ( op den duur echt grappig hoe ze het op dezelde toon zeggen ) waarop wij vragen; que saves de Belgica? waarop 99% antwoordt: Nada ! Wij vinden het raar maar ja zeg nu zelf, hoe dikwijls komt Chili of Argentinië bij ons op de TV?
Wij zijn in ieder geval tot in San Pedro geraakt en zijn door Valle de la Luna gereden die zeer de moeite waard was ! (foto's volgen)
06-03-2011
6 maart: PN Pan de Azucar - Paposa: 188 km
Alhoewel er een ongelofelijke sterrenhemel boven ons hoofd stond, zagen we s'nachts in de verte weerlichten. Gelukkig geen druppel gevoeld maar s'morgens hing er wel ziltige mist. Eerst reden we door het Nationale parc om vervolgens weer op de grote baan uit te komen tussen de camions. Zodra we konden, namen we routa 1 naar Taltal; een mooi vissersdorp met mmm lekkere verse vis. Met een dikke buik namen we een korte siesta onder de palmbomen van het parc en bolden we daarna pas verder. Rond Paposa is de kustlijn ruiger en ook de zee; giga golven storten zich op de rotsen en moedige surfers wagen hun kans. Wij klefferde op de rotsen tussen de zeesterren en de anemonen. Onze voeten legden we uiteindelijk te rusten tussen de cactussen met zicht op zee.
Veel regenen doet het hier echt niet en dus leven de planten van de dagelijkse mist
PN Pan de Azucar
Vissersdorp TALTAL
Op weg naar Paposa
niet om op te eten
tent met zicht , een hotel doet niet beter !
05-03-2011
5 maart: Bahia Inglesa - PN Pan de Azucar : 118 km
Voor we Bahia Inglesa verlieten zijn we eerst nog wat gaan zonnekloppen op het strand tot het te heet werd. Daarna een terrasje gedaan in Caldera en een lekker Dorade gegeten. Op de moto viel het best mee om in de zon te rijden want de zeebries was lekker fris. De Chileense kust is eigenlijk wel mooier dan de Argentijnse omdat er vele rotsen en bergen zijn. In Chanaral verlieten we de routa 5 (Panamericana) en namen een ripio naar Nationaal Parc; Pan de Azucar. Op een strand tussen de rotsen hielden we halt om de tent op te slaan. Tegen de avond deden we een kleine wandeling en zagen we gieren, krabben en zeeleeuwen maar die laatste waren net iets te ver om te fotograferen. Gezellig met z'n tweetjes genoten we van de branding bij zonsondergang....
Caldera;
PN Pan de Azucar
lokale fauna
04-03-2011
4 maart : Salar Maricunga - Bahia Inglesa : 240 km
Zonsopgang op de Salar, het is een mooi zicht! We ademde wolkjes uit en trokken onze dikke wanten aan. Sputterend kwamen onze rossen op gang en reden we door een bizar maanlandschap met gigantische duinen van alle kleuren. Onze camera stond niet veel stil ;-) Na een 75 km kwamen we in de tegenovergestelde richting een eenzame fietser tegen: Martin Beladen met vele flessen water kroop hij omhoog. We wish you good luck martin and hope you can go to Antoniofagasta de la sierra en do what we wanted to do ! Het laatste stuk naar Copiapo ging heel wat vlotter en na de zoveelste mijn te zijn gepasseerd waren we blij om eens te kunnen stoppen. We hielden ons echter bij het plan en reden na de break door naar de kust tot in Bahia Inglesa. Ons hotteletje ligt vlak aan de baai en wat is het zalig om de zee te ruiken en met onze blote voeten op het strand te wandelen. Geen groenten uit blik met tonijn en zakjes puree maar heerlijke vis deze keer mjam mjam
Salar Maricunga
martin on the road to Salar Maricunga
Copiapo
Bahia Inglesa
03-03-2011
3 maart: Fiambala (ARG) - Salar Maricunga /CHILE): 320 km
s'morgens vroeg opgestaan om niet te veel in de hitte te moeten rijden, bleek totaal overbodig te zijn! Wolken en koude wind stond op het menu samen met vele km stijgen. Onderweg stopte el jefe voor een plasje en werd verpletterd door haar eigen moto (dikke blauwe plek) maar bleek een hard kop te hebben waar zelfs het stuur scheef van staat ! De temperatuur bleef zakken tot aan een lutte -1,5° graad en plots kwam er sneeuw langst de weg. Voor we het goed besefte, reden we in het compleet winterdecor. De pret bleef duren tot aan de Paso San Francisco 4725m hoog en dan stopte de asfaltbaan en ook de sneeuw...maar de zon was terug De grootste en mooiste vulkanen (Ojos del salado) kregen we niet te zien maar de kleinere waren ook wel ferm. Langzaam zakte we langst Laguna Verde en zagen we weer slecht weer hangen. Eerst een lange hagelbui op onze knikker en dan regen, regen, regen tot aan de grenspost van Chili, gelegen naast Salar Maricunga. Met nog 173 km voor de boeg zagen we het niet meer zitten en kregen een zetel aangeboden in het verpleegkamertje van de grenspost tussen de flessen zuurstof en pampers, zo tof. We waren nat tot op ons vel. We bleken die dag de enige te zijn die pas hadden overgestoken.
de zon deed zijn best maar verloor terrein
sneeuwpret aan -1.5 graad
eindelijk boven !
laguna verde
weeral regen
02-03-2011
2 maart: Pipanaco - Fiambala: 287 km
Bij het ochtendgloren braken we ons wildtentenkamp op en zette koers richting Aimogasta. Onderweg zagen we geen piep van de Salar maar wel kilometers olijfbomen. Niet veel later kruisten we een Duits koppel Elisabeth en Rupert die hun reis maken met een KTM 650. Zij zetten koers naar Iguazu. Volgens hun zouden we morgen een 50 km slechte ripio te verwerken krijgen...slik De vochtige groene bergen rondom Tucuman zijn verdwenen, alles is weer dor en droog. De moto geeft 32 graden buiten temp aan, puf puf Na ons middagmaal in Tinogasta beten we nog even door en reden verder tot in Fiambala. We laten de mooie termas voor wat ze zijn en verkiezen een koude douche in een hospedaje
Morgen vertrekken we vroeg met vele flessen cola met benzine, extra proviant en water want vanaf hier is er geen dorp meer tot aan de kant van chili, zo'n kleine 500 km verder ! We zullen de etappe naar Chili in 2 dagen afleggen want de helft van de baan is ripio en er moeten vele km geklommen en afgedaald worden.
massa´s olijfbomen
Elisabeth en Rupert
oo liefde kan zo mooi zijn
weg naar Fiambala
01-03-2011
1 maart - Tucuman - Pipanaco : 260 km
Het eerste gedeelte was druk op de geasfalteerde wegen maar eenmaal we rechts afsloegen richting Andalgala en waande ons even terug op de Careterra Austral; groene tropische bossen en een kleine weg. Deze kroop helemaal omhoog en voor we het wisten zaten we boven de wolken, wat een prachtig zicht. Na enkele kleine dorpen te hebben doorgekruist, reden we weer in niemandsland en daalden we af via een andere pas. Een heel ander zicht deze keer; rotsen en cactussen tot in Andalgala. in deze stad informeerde we ons naar de volgende baan en kregen te horen dat deze voor enkel 4x4 bestemd was omdat er meerdere keren een rivier doorkruist moet worden en de weg er slecht bij ligt, ok. We hadden onze les wel geleerd in Bolivië en dus namen we de asfaltbaan richting Aimogasta ipv Belen. 50 km verder verlieten we de weg en bolden een uitgedroogd beekje in om te overnachten.
weg naar Andalgala
boven de wolken
een gewaarschuwd mens is er twee waard
27-02-2011
27 feb : Ag Caliente - Tucuman : 263 km
Saaie dag op grote wegen maar de zon deed deugd. Geleidelijk aan zagen we de thermometer stijgen tot we in de grootstad Tucuman aankwamen met 30 graden ! en als toetje zagen we vanuit de straat van ons Hostel Aconquija , een vertrekplaats van Parapenters ! aaargh ons hart bloed dat we niet in de lucht kunnen hangen. Morgen om 9 u afspraak bij BMW garage voor de nodige herstellingen in de hoop dat ze de stukken hebben slik
28 feb : Reparaties in Tucuman
We zitten nog een dagje vast in Tucucman. De oude bmw is binnen bij Berlin Motos voor vervanging van de achteras, tandwielen, ketting en groot onderhoud.... we weten weer waarvoor we gaan werken in April. Onze poolse vrienden hebben intussen hun reis van Argentinië naar Columbia beëindigd weliswaar met een accident met gebroken pols... Ook voor ons is het spannend andere hun verhalen te volgen omdat we weten hoe leuk maar ook hoe vermoeiend dit alles kan zijn. Wij hadden er niet bij stil gestaan wat het is om 70 dagen op een moto te zitten en we hebben nog een kleine 30 dagen te gaan. amaai ons gat !
Als alles meezit, kunnen we van hieruit naar Andalgala en Tinogasta rijden en zo één van de hoogste passen met de Chili oversteken : Passo de San Francisco : 4748m , benieuwd of de moto's dat gaan overleven !
26-02-2011
26 feb : Tilcara - Ag Caliente 160 km
s' morgens was het eindelijk gestopt met regenen en aan de rivieren was duidelijk te zien dat er een pak water uit de hemel was gevallen. Het pre-inca fortres was afgesneden en met de camera konden we wel nog een fotoke nemen. Na een korte wandeling in Tilcara en het laten lassen van een steun van één van de koffers van (weeral) de oude BMW die afgebroken bleek te zijn, konden we verder. We hadden de op kaart Agua Caliente zien liggenen hoopten op warmwater baden te vinden... het bleek echter een ondiepe poel te zijn die warm is... in de winter ! ha Dan maar een overnachtingsplaats gezocht en genoten van de late zang van vogels
straten van Tilcara
lokale markt
pre-inca ruine
bergraafplaats in de bergen
fauna aan de warmwaterbaden (poel) van Ag Caliente
25-02-2011
25 feb : Villazon (Bol) Tilcara (Arg) : 193 km
na lang wachten aan de grens waarbij we de kofferinhoud moesten tonen, controle van de drugshond enz mochten we eindelijk Argentinië terug binnen. We reden terug langst dezelfde weg naar benenden als we naar boven waren gekomen en toch was het zicht anders en zelfs mooier, zelfs met donderwolken. Geen tijd gehad om te stoppen om foto te nemen maar doorgereden tot we weer drijfnat aankwamen in Tilcara. We zitten in een knus hostel terwijl de regen blijft striemen en zelfs binnen loopt. Als het morgen droog is kunnen we misschien hier eens een wandeling maken naar de Inca ruines
24-02-2011
24 feb Villazon
Onze lijvekes hebben rust nodig want we hebben ze samen met de moto afgebeuld ;-) lekker picante de pollo eten en genieten van een dagje zon tussen de kleurrijke mensen We trekken morgen Argentinië terug binnen en moeten spijtig genoeg weer een garage opzoeken in Tucuman: de reparaties die aan de f650 bmw (oude) werden gedaan in Salta, zijn verkeerd uitgelopen: tandwiel niet goed en problemen met ketting en misschien de as. We kunnen geen risico lopen miserie op te lopen dus moeten we noodgedwongen terug naar het zuiden, zo een 520 km, zucht
23-02-2011
23 feb : ergens - Villazon : 185 km
De zon probeerde door te wolken de breken en de lama's kwamen uit de bergen, dicht bij het huisje. Bij het ochtendgloren zeiden we vaarwel aan mercedes en haar kleien ukkepuk. De moed wou ons in de schoenen zakken toen we na 300 m weer met modder geconfronteerd werden maar we legde gras op de slechtste stukken ploederde er door. Daarna trok de hemel open en konden we genieten van de zon en de prachtige bergen! Zelfs cactussen trokken onze aandacht, we vergaten de afgelopen miserie tot de ketting van de zwarte BMW eraf vloog ! Gelukkig zonder brokken kregen we de ketting er terug op en reden e wat voorzichtiger ;-) Toen we terug in Tupiza aankwamen, stonden er donderwolken boven onze hoofden en besliste we om door te rijden naar Villazon.
lama´s komen uit de bergen en trekken vandaar verder opzoek naar eten
lintjesaan de oren als herkenningsmiddel
mercedes en haar ukkepuk
een cactuske
terug in Tupiza
op weg naar Villazon
22-02-2011
22 feb: San Ant. de Lipez - ? ergens 91 km
De eerste 40 km tussen de dorpen vielen beter mee als we vreesden en in San Pablo konden we de pickel laten lassen, oef. s'nachts had het geregend en dat zorgde weer voor de gebruikelijke modder ellende. Deze keer kwam het herhaaldelijk vast te zitten tussen het voorste wiel en de sluiklap; foert de sluiklap eraf dan maar. Onweer omsingelde ons en we wisten dat we een schuilplaats moesten vinden. Een koppel bood onderdak aan in het kotje waar ze lamapoten droogde ( verschrikkelijke stank ) maar wij blij ! Mercecdes en haar man verzorgen 50 tal lama's die ze verkopen voor het vlees en de wol. Iedere eigenaar bindt lintjes met verschillende kleuren aan hun oren want de beesten lopen 'vrij' rond en mixen wel eens. Door de lintjes houden ze de beesten uit elkaar. Het huisje waar ze in leven is 8m² groot, we hoeven er niet bij te zeggen hoe hard hun leven wel is.
dampende bergen
voorste slijklap zat vol modder, met als gevolg dat het wiel blokkeerde
onweer op komst
huisje van mercedes
email: rudy828@hotmail.com
Druk op onderstaande knop om ons te e-mailen.
Vul bij email Uw eigen email-adres in.
Rudy was kliminstructeur bij het leger en beklom de Everest en daarna meermaals de hoogste bergen van de 7 continenten. Buiten het bergbeklimmen zit ook het vliegen, rotsklimmen en het parapente hem in het bloed.
Sofie geeft les als sportinstructeur, beklom al meerdere bergen en ging vroeger duiken, valschermspringen en skiën. Nu is het op de rotsen en in de wolken dat ze vertoeft...
***************** Samen op reis gaan is ons grootste plezier en telkens we ergens geweest zijn, krijgen we zin naar een nieuw avontuur…