Rudy reed met een BMW F650GS, 800cc, bouwjaar 2008 met verlaagde vering, verhoogd scherm en alu koffers van Hepco&becker Sofie bestuurde een BMW F650, 650 cc, bouwjaar 1997 met givi koffers
met DPM over de Vlaamse Ardennen
De drie daltons van de Everest Winter Expeditie 88-89; Maurits, Herman, Rudy
Flying parapente round Mt. Babadag, Oludeniz TR
Elbroes 5642 m
RUSLAND
rockclimbing in Spain
Hola amigos y familia !
Bienvenido - Welkom - Willkommen - स्वागत - Karibu - приветствовать - boas vindas - welcome - selamat datang - chào mừng- ย Welkom op onze blog!
26-03-2011
26 maart : Montevideo - Buenos Aires
's middags met de bus van Montevideo naar Colonia en dan de boot op naar Buenos Aires. Dat bootreisje was wel indrukwekkend, deze boot kan zo maar eventjes 42 knopen aan en dat gevuld met 1200 mensen. Zijn motoren 6x6000 kw aub ! We kwamen aan in ons hotelletje daar waar de reis hebben aangevat... het deed raar om terug voetganger te zijn
Hotel Victoria in BA
25-03-2011
25 maart: Montevideo
Heel de dag werden we rondgegidst door Ricardo, een vriend van Willi en in de namiddag voegde een Mexicaan zich bij ons. In Montevideo, de hoofdstad van Uruguay, leeft zo ongeveer de helft van de ganse bevolking ! 1,3 miljoen. Dit viel ons wel op toen we door Uru reden, er leken meer koeien rond te lopen dan mensen haha Deze Mexicaanse dappere piloot, zegde zijn baan op en besloot om de wereld rond te reizen met zijn GS800 in 2,5 tijd. Hij is zijn reis nog maar net begonnen (7 maand) en rijdt nu door naar Ushuaia. Het bleek een super toffe gast te zijn en wij wensen hem dan ook alle sterkte en plezier ! 's avonds aten we traditioneel uruguyaans ;-) en namen afscheid van onze trouwe tweewielers snif snif
Puerto Montevideo
eten in de mercado: Ricardo en Oscar
indrukwekkende gebouwen in de hoofdstad van Uruguay
24-03-2011
24 maart : Solis - Montevideo: 110 km
Toen de tent en onze spullen gedroogd waren, hebben we de laatste trip ingezet: Montevideo. We hadden van onze canadees Craig gehoord van een goed adres en dus gingen we er heen: Willi motos gelegen Fr Solano Lopez 1684, tel 6192901 of mail: willilemes31@hotmail.com Ongelofelijk hoe ze die moto's van ons in hun overvolle garage kregen... We werden heel hartelijk ontvangen, kregen gratis onderdak en genoten van een zonsondergang aan de kust met de zoon Kevin en sloten de dag af met een lekker pizza bij een bende motorvrienden.
We kregen super service bij Milton
mooie dingen bij Wili motos in Montevideo
de drie daltons : Craig zijn machien naast de onze. Ze zagen elkaar voor het eerst in de camping Las Torres, lang geleden ...
Montevideo bij zonsondergang
23-03-2011
23 maart: regen in Solis
's nachts begon het hevig te onweren en heel de dag bleef het regenen. We waren opgesloten in onze tent en hielden ons maar bezig met boek lezen, pc tokkelen, mp3 beluisteren en luieren... gelukkig stopte het met regenen tegen de avond want onze tent was één zeef geworden. Geen restaurant om de pijn te verzachten maar wel koken in de tent, knackwurst met puree en champignonen uit blik mmmm
geen weer om te gaan zwemmen
22-03-2011
22 maart : Solis
Geen zin om nog op de moto te kruipen maar wel om eens lekker te luieren in de zon en eens in de zee te springen !
liefde is .... samen op het strand liggen
20-03-2011
21 maart : Lago Palmar - Solis 340 km
op naar Montevideo, hoofdstad van Uruguay; een enorme badstad met super goe weer. We kwamen toe rond de middag en zijn opzoek gegaan naar een stalplaats voor onze moto's. We hadden keus tussen BMW garage Motorhaus dewelke 630 dollar per moto vroegen voor 10 maanden stalplaats of een motowinkel waar nog moto's staan van medereizigers en die maar 400 dollar vroegen.. Vrijdag zullen we dus bij Willi motos onze motos plaatsen en dan naar Buenos Aires vertrekken. In januari 2012 keren we dan terug en zetten onze reis in Zuid-Amerika verder !Na de overeenkomst hebben we onze weg verder gezet zodat we nog van het goede weer konden profiteren. We volgde de kustbaan tot aan Solis, een niemandsland kustdorpje waar het heel rustig is en meer moest dat niet zijn. El jefe werd onderweg geflitst maar werd gelukkig niet van de weg geplukt !
hier moesten we toch een foto van nemen !
Montevideo
strand van Solis
20 maart Salto Grande (AR) - Lago Palmar (URU) 302 km
De grensovergang naar Salto ging zeer vlotjes en we kregen onze 12 maanden om de moto's te kunnen achterlaten. De wegen hier zijn beter en de natuur leuker; meer landbouw dan in AR maar dan met heel veel palmbomen wat het een tropisch sfeertje geeft. .. Na 300 hete kilometers stopten we aan een groot meer dat heel uitnodigende bomen met schaduw had en lekker verfrissend water. Het beviel ons zo dat we er bleven overnachten.
19-03-2011
19 maart : La Cruz - Salto Grande 333 km
Vanuit La Cruz was het saai rijden langst vele wegenwerken, slechte baan met vele vrachtwagens naar Concordia. Een 15 km voor deze stad sloegen we een zijweg in en vonden via de lokale bevolking een super plaatske aan Salto Grande. Enkel wij een een paar vissers was al wat aan de kant van deze oevers stond. De nacht met volle maan was dan ook super rustig en zo romantisch.
el comandante in zomertenu
Salto Grande
18-03-2011
18 maart El Soberbio - La Cruz 430 km
we verlieten El Soberbio en reden zuidswaarts langst de Rio Uruguay onder een dik wolkenpak. De plantengroei verminderde naarmate we verder reden en vanaf Santo Tome is er geen originele jungleboom meer te bespeuren. Wat ons wel opviel de laatste dagen was dat er veel "blanken" rondliepen in dorpjes langst de arg/braziliaanse kant. Ze zijn opvallend slank, groot, blond en hebben blauwe ogen .... een lokal vertelde was we al dachten; hier zijn colonies van Duitse en Poolse nazaten, gevlucht na de 2de wereldoorlog
Rio Uruguay ( overkant Brazilië )
Santa Maria
17-03-2011
17 maart : PN Urugua-I - El Soberbio : 352 km
's morgens nog een wandelingetje gedaan en nog minder gezien in den jungle dan de dag ervoor; teken om verder te rijden. Het landschap is een kapotte jungle met veel landbouw en sobere hutjes. We reden steeds langst de grens met Brazilië tot aan El Soberbio. hier is een vreemde waterval alwaar het water in een scheur loopt die meer als 100 m diep is maar omdat er zoveel water is, is de scheur gevuld en is er enkel een watervalleke van 1,5 m.. Dit is voor ons niet de moeite om te gaan kijken en weer es 80 pesos de man op te hoesten dus gaan we halt houden aan een klein watervalleke waar we hopelijk kunnen zwemmen en afkoelen ( t'is hier weer 33 graden ).
kolibri
16-03-2011
16 maart : Iguazu - PN Urugua-I : 110 km
geheel ongepland stopte we aan het NP van Urugua-I, daar waar het land beschermd is tegen de houtkap en de aanplanting van yerba, thee en dennenbomen. Ons tentje aan het rivierke geplaatst en eens gaan wandelen in het parc opzoek naar vogels en wilde beesten. Veel kregen we niet te zien want ze waren ons steeds te vlug af behalve de wilde varkens, vlinders en een beest dat op een kalkoen lijkt maar wel goed kan vliegen
eerst kijken of er geen krokodil op de loer ligt en dan pas zwemmen !
vlinders komen op je lichaam zitten om het zout van het zweet op te likken , en zweten doe je hier genoeg ...
15-03-2011
beestjes in Iguazu
vlinderpracht in het parc en vele andere diertjes;
15 maart Watervallen van Iguazu (ARG)
De grootste watervallen van de wereld bezoeken was echt wel een prachtdag op zich. We begonnen onderaan in het parc en wandelde geleidelijk aan naar boven tot we het mooiste zicht kregen. Tonnen water bulderden oorverdovend naar beneden ( er was een abnormaal hoog niveau door de masale regevnval van de laatste weken ) en je werd zuipenat; heerlijk ! We kregen de watervallen van alle kanten te zien en er waren loopbruggen voorzien waardoor je recht naar beneden kon kijken, echt de moeite waard. En er was niet enkel natuurpracht maar ook heel veel mooie vlinders, slangen en vogels te bewonderen.
14-03-2011
14 maart: : Ituzaingo - Iguazu : 448 km
We zijn nog zo een 116 km verwijderd van Iguazu en hebben tot nu toe genoten van de mooie bossen, akkers vol met Hierba de mate en theeplantages. Het is weer een lekker warm en we verheugen ons erop om morgen de watervallen te gaan bezien.
13-03-2011
13 maart : Paso de la Patria - Ituzaingo : 220 km
Deze morgend samen ontbeten en vele verhalen verteld maar toch afscheid genomen; zij bleven nog een dagje en wij reden verder. We hebben geen jaar meer maar enkel nog een vijftien-tal dagen, het begint te korten. Onderweg was het even wennen, 17 graden ipv 36 zoals gisteren en met een stevige zijwind... We zijn opweg naar de beroemde watervallen van Iguacu en hopen op goed weer om de laatste dagen tot een goed einde te brengen !
Have a save and great trip and we hope to see you again !!!
12-03-2011
12 maart: Ibarreto - Paso de la Patria : 320 km
weer een heet dagje achter de rug op de 81 en bij een halte in een pompstation voor Corrientes kregen we een mailke van het Duitse koppel Elisabeth en Rupert, die we eerder ontmoet hadden voor de paso de San fransico. Ze zaten op 120 km van ons en zagen het zitten om even gas bij te geven en ons te ontmoeten in Paso de la Patria; een badstadje gelegen aan de Rio Parana. Deze grote rivier ligt tussen Argentinië en Paraguay. Zo gezegd zo gedaan, we zochten een camping en zij kwamen net op tijd voor de aperitief en de zonsondergang. We sloten de avond nog af met een duik in de Rio alvorens onder de dons te kruipen. Spijtig genoeg was het zaterdagavond disconacht en luisterde mee naar de vreselijk slechte muziek tot 4 's morgens
brug over de Rio Parana vlak voor Corrientes binnen te rijden
tentje aan de Rio Parana
11-03-2011
11 maart: Embarcacion - Ibarreta :520 km
Tijdens het ontbijt zagen op de tv wat er gebeurd was in Japan en de vrees dat een tsunami ging toeslaan in chili. Niet veel later op de dag zei men dat een aardbeving van 5.1 chili getroffen had in Socaire, een dorpje dat we 2 dagen ervoor gaan bezoeken zijn... vorig jaar maakte we het zelf mee toe we letterlijk uit ons bed geschud werden. De temperatuur steeg vandaag nog een beetje naar 35 graden; regelmatig stoppen, drinken en verkoeling zoeken in de tankstations was de boodschap. Onderweg allert blijven voor overstekende ezels, varkens, schapen, geiten, paarden, koeien, slangen... en voor de rest was de omgeving hetzelfde als honderde kilometers geleden.
langst de kant van de weg kwamen we vele baobap-bomen tegen
en cactussen
het stoffig stadje Ibarreta langsheen de routa 81 alwaar we sliepen
10-03-2011
10 maart : Salar Grande - Embarcacion : 340 km
Om 8 u zaten we al op de moto richting Jujuy om de reserveband van el jefe te laten plaatsen. De band die we in Rio Galeos gekocht en ging amper 12.000 km mee. Daarna reden we via routa 34 richting Embarcacion. Onderweg kwamen we velden rietsuiker, bananen en andere fruitsoorten tegen. Temperatuur: 33 graden, zelfs de wind geeft geen verkoeling. Dit is wel even wennen als je ziet vanuit welke plaats we vertrokken zijn. We hebben dus definities afscheid genomen van de hoge bergen en verwelkomen de bloedzuigende insecten in een tropische hitte.
camping aan de Salar Grande
op weg naar Purmamarca
lekkere verse mango's !!!
langst routa 34
Embarcacion
09-03-2011
9 maart: San Pedro de Atacama (CHI) Salar grande AR: 350 km
Op ons gemakske vertrokken naar de Paso de Jama en ons weer goed ingeduffeld tegen de koude. Het eerste deel tot aan de grens was heel mooi daarna een beetje "saai" maar ja wa wilt ge, we zijn nu eenmaal al goe verwend geweest met prachtige natuur. Alle salars die we tegen kwamen stond onder water en dat was wel spijtig, onze enige hoop was Salar Grande in Argentinië. Toen we daar na een lange dag aankwamen bleek deze ook nat te zijn maar het zicht was echt wel mooi. Veel water stond er niet op maar het leek op een gigantisch meer. Hier winnen ze zout van de 2 cm dikke laag en nu zitten ze zonder werk. Het blijkt een jaarlijks fenomeen te zijn en al goed want anders wordt het zout hier niet aangevuld.
op weg naar paso de Jama 4400 m
vulcano Lincacabur 5900 m
Salina de Jama
vreemde sculpturen door wind en regen de vele "Grutas" langst de kant van de weg, tijd voor een gebedje
in de buurt van Susques
zoutwinning salar grande
08-03-2011
8 maart : Salar de Atacama - Socaire - Talabre : 250 km
Vertrokken vanuit San Pedro gingen we naar de salar, alleen bleek de salar niet echt meer een salar te zijn. We moesten ver rijden om eindelijk nog e wat zout te vinden die was opgedroogd om tevreden e fotoke te kunnen nemen. Daarna wilden we naar Laguna Lejia maar de weg bleek te slecht te zijn, dan maar naar Talabre om te gaan kijken naar ne canon. Tegen het eind van de dag stond er 250 km op den teller. Het plan om morgen naar El Tatio te gaan, laten we vallen, de wegen zijn stuk gereden door de busjes toeristen en we hebben geen zin meer om door elkaar geschud te worden in de bakkende zon, uren aan e stuk. No sir, we gaan morgen de Paso de Jama oversteken 4275 m hoog en rijden Argentinië terug binnen.
Salar de Atacama
in de buurt van Socaire
canon bij Talabre
07-03-2011
Valle de lan Luna (San pedro de Atacama)
zoals gezegd, enkele mooie foto's van Valle de la Luna. El comandante zag bij de inkom dat het weeral te betalen ging zijn en zag een opening naast de omheining. Toen de guadeparque hem zagen rijden, riepen ze om te stoppen maar el comandante gaf gas... pech voor el jefe die op haar gemakske kwam aanrijden en de dubbele pot mocht betalen
daar moet je toch eens op staan ...
7 maart Paposa - San Pedro de Atacama : 479 km
Lange kilometers woestenij passeerde onze wielen. Overal waar je stopt spreken de mensen je aan met dezelfde drie vragen: De donde viene? Donde va? De donde son? op dat laatste wordt altijd Belgica gezegd en telkens zeggen ze : aaaaaaah Belgica ( op den duur echt grappig hoe ze het op dezelde toon zeggen ) waarop wij vragen; que saves de Belgica? waarop 99% antwoordt: Nada ! Wij vinden het raar maar ja zeg nu zelf, hoe dikwijls komt Chili of Argentinië bij ons op de TV?
Wij zijn in ieder geval tot in San Pedro geraakt en zijn door Valle de la Luna gereden die zeer de moeite waard was ! (foto's volgen)
06-03-2011
6 maart: PN Pan de Azucar - Paposa: 188 km
Alhoewel er een ongelofelijke sterrenhemel boven ons hoofd stond, zagen we s'nachts in de verte weerlichten. Gelukkig geen druppel gevoeld maar s'morgens hing er wel ziltige mist. Eerst reden we door het Nationale parc om vervolgens weer op de grote baan uit te komen tussen de camions. Zodra we konden, namen we routa 1 naar Taltal; een mooi vissersdorp met mmm lekkere verse vis. Met een dikke buik namen we een korte siesta onder de palmbomen van het parc en bolden we daarna pas verder. Rond Paposa is de kustlijn ruiger en ook de zee; giga golven storten zich op de rotsen en moedige surfers wagen hun kans. Wij klefferde op de rotsen tussen de zeesterren en de anemonen. Onze voeten legden we uiteindelijk te rusten tussen de cactussen met zicht op zee.
Veel regenen doet het hier echt niet en dus leven de planten van de dagelijkse mist
PN Pan de Azucar
Vissersdorp TALTAL
Op weg naar Paposa
niet om op te eten
tent met zicht , een hotel doet niet beter !
05-03-2011
5 maart: Bahia Inglesa - PN Pan de Azucar : 118 km
Voor we Bahia Inglesa verlieten zijn we eerst nog wat gaan zonnekloppen op het strand tot het te heet werd. Daarna een terrasje gedaan in Caldera en een lekker Dorade gegeten. Op de moto viel het best mee om in de zon te rijden want de zeebries was lekker fris. De Chileense kust is eigenlijk wel mooier dan de Argentijnse omdat er vele rotsen en bergen zijn. In Chanaral verlieten we de routa 5 (Panamericana) en namen een ripio naar Nationaal Parc; Pan de Azucar. Op een strand tussen de rotsen hielden we halt om de tent op te slaan. Tegen de avond deden we een kleine wandeling en zagen we gieren, krabben en zeeleeuwen maar die laatste waren net iets te ver om te fotograferen. Gezellig met z'n tweetjes genoten we van de branding bij zonsondergang....
Caldera;
PN Pan de Azucar
lokale fauna
04-03-2011
4 maart : Salar Maricunga - Bahia Inglesa : 240 km
Zonsopgang op de Salar, het is een mooi zicht! We ademde wolkjes uit en trokken onze dikke wanten aan. Sputterend kwamen onze rossen op gang en reden we door een bizar maanlandschap met gigantische duinen van alle kleuren. Onze camera stond niet veel stil ;-) Na een 75 km kwamen we in de tegenovergestelde richting een eenzame fietser tegen: Martin Beladen met vele flessen water kroop hij omhoog. We wish you good luck martin and hope you can go to Antoniofagasta de la sierra en do what we wanted to do ! Het laatste stuk naar Copiapo ging heel wat vlotter en na de zoveelste mijn te zijn gepasseerd waren we blij om eens te kunnen stoppen. We hielden ons echter bij het plan en reden na de break door naar de kust tot in Bahia Inglesa. Ons hotteletje ligt vlak aan de baai en wat is het zalig om de zee te ruiken en met onze blote voeten op het strand te wandelen. Geen groenten uit blik met tonijn en zakjes puree maar heerlijke vis deze keer mjam mjam
Salar Maricunga
martin on the road to Salar Maricunga
Copiapo
Bahia Inglesa
03-03-2011
3 maart: Fiambala (ARG) - Salar Maricunga /CHILE): 320 km
s'morgens vroeg opgestaan om niet te veel in de hitte te moeten rijden, bleek totaal overbodig te zijn! Wolken en koude wind stond op het menu samen met vele km stijgen. Onderweg stopte el jefe voor een plasje en werd verpletterd door haar eigen moto (dikke blauwe plek) maar bleek een hard kop te hebben waar zelfs het stuur scheef van staat ! De temperatuur bleef zakken tot aan een lutte -1,5° graad en plots kwam er sneeuw langst de weg. Voor we het goed besefte, reden we in het compleet winterdecor. De pret bleef duren tot aan de Paso San Francisco 4725m hoog en dan stopte de asfaltbaan en ook de sneeuw...maar de zon was terug De grootste en mooiste vulkanen (Ojos del salado) kregen we niet te zien maar de kleinere waren ook wel ferm. Langzaam zakte we langst Laguna Verde en zagen we weer slecht weer hangen. Eerst een lange hagelbui op onze knikker en dan regen, regen, regen tot aan de grenspost van Chili, gelegen naast Salar Maricunga. Met nog 173 km voor de boeg zagen we het niet meer zitten en kregen een zetel aangeboden in het verpleegkamertje van de grenspost tussen de flessen zuurstof en pampers, zo tof. We waren nat tot op ons vel. We bleken die dag de enige te zijn die pas hadden overgestoken.
de zon deed zijn best maar verloor terrein
sneeuwpret aan -1.5 graad
eindelijk boven !
laguna verde
weeral regen
02-03-2011
2 maart: Pipanaco - Fiambala: 287 km
Bij het ochtendgloren braken we ons wildtentenkamp op en zette koers richting Aimogasta. Onderweg zagen we geen piep van de Salar maar wel kilometers olijfbomen. Niet veel later kruisten we een Duits koppel Elisabeth en Rupert die hun reis maken met een KTM 650. Zij zetten koers naar Iguazu. Volgens hun zouden we morgen een 50 km slechte ripio te verwerken krijgen...slik De vochtige groene bergen rondom Tucuman zijn verdwenen, alles is weer dor en droog. De moto geeft 32 graden buiten temp aan, puf puf Na ons middagmaal in Tinogasta beten we nog even door en reden verder tot in Fiambala. We laten de mooie termas voor wat ze zijn en verkiezen een koude douche in een hospedaje
Morgen vertrekken we vroeg met vele flessen cola met benzine, extra proviant en water want vanaf hier is er geen dorp meer tot aan de kant van chili, zo'n kleine 500 km verder ! We zullen de etappe naar Chili in 2 dagen afleggen want de helft van de baan is ripio en er moeten vele km geklommen en afgedaald worden.
massa´s olijfbomen
Elisabeth en Rupert
oo liefde kan zo mooi zijn
weg naar Fiambala
01-03-2011
1 maart - Tucuman - Pipanaco : 260 km
Het eerste gedeelte was druk op de geasfalteerde wegen maar eenmaal we rechts afsloegen richting Andalgala en waande ons even terug op de Careterra Austral; groene tropische bossen en een kleine weg. Deze kroop helemaal omhoog en voor we het wisten zaten we boven de wolken, wat een prachtig zicht. Na enkele kleine dorpen te hebben doorgekruist, reden we weer in niemandsland en daalden we af via een andere pas. Een heel ander zicht deze keer; rotsen en cactussen tot in Andalgala. in deze stad informeerde we ons naar de volgende baan en kregen te horen dat deze voor enkel 4x4 bestemd was omdat er meerdere keren een rivier doorkruist moet worden en de weg er slecht bij ligt, ok. We hadden onze les wel geleerd in Bolivië en dus namen we de asfaltbaan richting Aimogasta ipv Belen. 50 km verder verlieten we de weg en bolden een uitgedroogd beekje in om te overnachten.
weg naar Andalgala
boven de wolken
een gewaarschuwd mens is er twee waard
email: rudy828@hotmail.com
Druk op onderstaande knop om ons te e-mailen.
Vul bij email Uw eigen email-adres in.
Rudy was kliminstructeur bij het leger en beklom de Everest en daarna meermaals de hoogste bergen van de 7 continenten. Buiten het bergbeklimmen zit ook het vliegen, rotsklimmen en het parapente hem in het bloed.
Sofie geeft les als sportinstructeur, beklom al meerdere bergen en ging vroeger duiken, valschermspringen en skiën. Nu is het op de rotsen en in de wolken dat ze vertoeft...
***************** Samen op reis gaan is ons grootste plezier en telkens we ergens geweest zijn, krijgen we zin naar een nieuw avontuur…