Rudy reed met een BMW F650GS, 800cc, bouwjaar 2008 met verlaagde vering, verhoogd scherm en alu koffers van Hepco&becker Sofie bestuurde een BMW F650, 650 cc, bouwjaar 1997 met givi koffers
met DPM over de Vlaamse Ardennen
De drie daltons van de Everest Winter Expeditie 88-89; Maurits, Herman, Rudy
Flying parapente round Mt. Babadag, Oludeniz TR
Elbroes 5642 m
RUSLAND
rockclimbing in Spain
Hola amigos y familia !
Bienvenido - Welkom - Willkommen - स्वागत - Karibu - приветствовать - boas vindas - welcome - selamat datang - chào mừng- ย Welkom op onze blog!
De videocamera heeft er gisteren de brui aan gegeven heel spijtig en de oudste van de BMW's begint rare geluiden te maken bij het schakelen en het nemen van putten en de ketting is versleten (zucht). Hopelijk laat hij ons niet in de steek ... Toen we de pas van Miranda met de rode rotsen en cactussen over waren gestoken, kruisten we een fietser... en niet zomaar een fietser: Bert, de zoon van charles riep rudy zijn naam en toen wisten we wie het was. Zijn tocht startte in La Paz in Bolivië half januari. Hij gaat zuidwaarst richting Ushuaia en zijn reis verliep kennelijk al moeizaam door het slechte weer. maar gisteren had hij zo maar eventjes 220 km gefietst, amaai ! Na een korte lunch moesten wij hem al uitwuiven door een naderend onweer. Wij wensen hem veel sterkte en plezier de komende vele kilometers. Vlak na zijn vertrek, stopte er een motard met identiek dezelfde moto als rudy de zijne! Deze Noor reed solo door peru, bolivië en ecuador om nu via de routa 40 argentinië af te dalen tot in Ushuaia. Zijn ervaring met Grimaldi was nog rampzaliger als de onze; 3 weken duurde het eer hij zijn moto vrij kreeg, met extra geld natuurlijk. Ook de BMW garage in Buenos Aires had hem als XXX behandeld, net zoals ons. Het gaat je goed, Kent Moller !
korte gezellige lunch met bert
bert en zijn fiets
de moto's zijn gelijk maar de motards niet; Rudy en Kent met de GS650
12-02-2011
12 feb Villa Nueva - Guandacol : 261 km
de eerste 50 km van de 88 km ripio verliepen goed met uitstekend weer! Toen we weer een gendarmepost gepasseerd waren, werd de "weg" slechter en slechter totdat de rivier zich eigen maakte van de weg... slik ( zie bijlage filmpje ) Met net geen natte voeten kwamen we heelhuids toe op de asfalbaan in Iglesia. Vandaar werd het verder braden aan 32 graden langst ongelofelijke panorama's! Soms leek het of we op een andere planeet zaten, zo onwezelijk... In guandacol was maar 1 hotel dus we hadden geen keuze en doken het zwembad in
Een mooie dag begon en die werd in gezet met een wandeling in de lavavelden met zicht op cordilleras. We kregen eindelijk wat bergen te zien ! Toen de wolken weer kwamen opzetten reden we verder en zagen in Calingasta het befaamde kerkje te zien. De hete zon dreef ons verder maar net voorbij Villa Nueva kleurde de lucht heel donker. Enkele bliksems verder keerden we onze karretjes en vroegen in Vila Nueva aan een "gendarmeria" kazerne om te mogen schuilen. Onze tent werd opgezet in de garage en uiteindelijk kwam het onweer niet tot daar... tja
wandeling PN Leoncito
op de top van Co Leoncito
kerkje van Calingasta
een kerkhof zoals je in de westernfilms ziet
10-02-2011
10 feb (vervolg): Villavincencio - PN Leoncito : 184 km
De R149 volgende, reden we in een vallei tussen twee grote bergketens. Beiden waren echter bedekt met wolken en maar af en toe zagen we een topje. Toen we de Bareal de Leoncito gepasseerd waren, ( een groot uitgedroogd meer) sloegen we af naar het gelijknamend NP. Hier staan 2 observatoriums om naar de sterren te loeren. De grootste heeft een lens van 50 ton en is bestand tegen een aardbeving met een kracht van 10 op de schaal van Richter! Men kan ze zelfs 's nachts bezoeken maar met dit weer hadden we weer eens pech. Dan maar een gewone overnachting onder de tent in de regen want het rieten dak hield niks tegen
10 feb : Villavincencio ...
Wij zijn nu in Uspallata en rijden verder richting Calingasta om via Villa union en verder te reizen. Hier zitten we in het droge noorden met zoutvlakten, bizare rotsformaties en de grootste bergen van de Andes; Aconcagua 6950m en Ojos de Salado 6879m. Spijtig dat de wolken hier vroeg opkomen en het zicht ontnemen. De pas die we overstaken was gigantisch leuk ! Boven was het maar 5 graden warm en even later kregen we zicht op de Andesketen met mooie rotsen.
09-02-2011
9 feb : Pareditas - Villavincencio: 135 km
Noodgedwongen stoppen in Mendoza voor een groot onderhoud, vervanging van de remplaatjes en tot reparatie van de ventilator die was komen vast te zitten door het stof of zand. De rempomp van de achterste rem van de F650 zwarte bmw is niet te herstellen dus zal het behelpen worden met het remmen op de motor. Het factuur was niet mals omdat luxegoederen veel duurder zijn dan in Europa maar we kregen wel een superservice waarbij de moto's grondig gekuist werden. In de krant stond nieuws over het hevig onweer waarvoor we gisteren moesten schuilen bij een familie. Daarna reden we nog even verder tot aan een camping niet ver van Villavincencio.
krant van 9 feb;
das waar ;
zicht op de Andes
familie die ons onderdak gaf bij de hevige regen 9 feb
08-02-2011
8 feb : Malarqüe - Pareditas: 323 km
We maakte de verkeerde keuze om de betonweg te volgen via San Rafael; oersaaie rechte baan tussen pampas. Net voor San Rafael echter maakte we een ommetje om naar een canon te gaan zien maar ook daar moesten we rechtsom keren omdat de baan te zanderig was. Door ons gewicht zakken we te diep weg en is sturen een ramp. Net aangekomen in Pareditas brak een hevig onweer los. We reden de baan af en parkeerde onze moto's bij een gezin die in een oude garage woonde. Het werd een leuke babbel met natuurlijk maté, de gewoonte bij Argentijnen. Maté is een mengelmoes van kruiden die in een potje wordt gedaan met suiker en heet water. in het potje staat een buisje waaruit je de mate opzuigt. Het is traditie bij ontvangst van vrienden, dat de mate de ronde doet tussen de genodigde.
Valle Grande
dorp 25 de Mayo
zicht op de Andes
07-02-2011
7 feb : Buta Ranquil - Malarqüe: 265 km
Gisteren hadden we ontmoeting met de 'europese vader' van Cadel Evans; George Probst die argentinië afreist met (natuurlijk) de fiets. Zijn website noemt l'enfer du sud en we bergijpen waarom. Toen we 's morgens op de baan waren, passeerde we hem na 30 km, hij was kennelijk vroeg vertrokken. Een 30 tal km verder zagen we nog een dappere fietser. Hij bleek een fransman te zijn die ook de wereld rondtrekt. Als je ziet wat die mannen presteren, wel hoedje af en alle respect ! Onze weg liep door lavavelden en prachtige schilderijen van bergen in alle kleuren. Aangekomen in Malarque zochten we een garage om de achterrem van rudy te vervangen maar geen geluk. We zullen daarvoor in mendoza moeten gaan kijken. Misschien geen 160 km ripio via de routa 40 maar een omweg met beton via San Rafael, die keuze moeten we morgen maken.
George Probst en rudy
06-02-2011
Routa 40
foto's van routa 40 tussen Las Lajas en Buta Ranquil met een kaart waarop te zien is waar we ongeveer zitten; (kaart klik om te vergroten)
6 feb: Rio Litran - Buta Ranquil 326 km
Hoera er is er één jarig vandaag hiphip hoera ! El Comandante werd er 55 !!
We werden geconfronteerd met een nieuw fenomeen; woestijnzand. Ongevraagd en onverwacht tangodansen met de moto ! Het zicht was weer fenomenaal mooi en we waren blij dat we deze binnenweg genomen hadden. Eénmaal terug op de gewone baan trokken de valleien open en leek het net of we terug in de ampas reden. Op de middag zaten we in La Cajas en trokken verder richting Noorden via de routa 40 naar Buta Ranquil. Het was een vermoeiende dag met veel warmte 32 graden en de kilometers lieten zich voelen.
05-02-2011
5 feb Pilolil - Rio Litran : 185 km
De ochtend was fris maar het zicht geweldig. De weg liep steeds naast een rivier en in de valleien was er veel mooi groen terwijl de bergen dor en soms zeer rotsig waren. Iets voorbij Alumine sloegen we links af richting het nationaal parc Lanin. Dit bleek een prachtige keuze wat ook hier was de natuur mooi met de monkeypuzzletree's en vele meren. Juist het laatste stuk was wat minder omdat we stof hapte telkens een maf ons kruiste. Het weer was subliem, heel lekker warm met geen wolkie aan de blauwe hemel ! Overnachting aan een rivierke zonder bijtende forellen onder de aappuzzelboom.
04-02-2011
4 feb Va. Angostura - Pilolil : 194 km
ongelofelijk maar waar, er scheen zon toen we wakker werden wauw, rap ontbijt genomen, visgerief gekocht omdat el jelfe het vliegvissen eens wilde proberen en weg. De routa de los 7 lagos was een tegenvaller; de ene bus na de andere hobbelde over de weg en de meren waren niet bijzonderder dan hetgeen we al gezien hadden. In San Martin los Andes ( een oostenrijks stadje ) deden we inkopen en verlieten voorbij Junin de los Andes de betonweg en daarbij ook de drukte. In de verte zagen we de vulkaan Lanin 3776m , de hoogste van patagonie en daarna verdwenen alle bomen. De groene bergen maakte plaats voor een westernachtig gebied. De eerste rivier die we tegenkwamen werd onze overnachtingplaats. Onnodig te zeggen dat het vliegvissen van el jefe geen vis op de tafel bracht ;-)
03-02-2011
3 feb : Pajantos CHI - Angostura ARG: 80 km
Tijdens de nacht waren er sterren te zien maar tegen de ochtend zat alles weer potdicht; het regende niet, het goot ! Ijskoude regen met bakken uit de hemel gekieperd ( 5 graden ) staken we als verzopen en bevroren kiekens de grens over ... en daar bleek het niks beter te zijn. We vonden een droog onderkomen in een motel bij Angostura en hopen op beter weer om de ruta de 7 lagos te kunnen berijden. Het was echt zonde van het weer want de pas ging tussen 2 prachtige besneeuwde vulkanen waarvan we geen piep hebben gezien
02-02-2011
2 feb : Liluco - Pajantos: 278 km
Alhoewel de zon op de tent scheen, dreigde onweerswolken in de verte en dreven ons van het eiland Chiloe af. De oversteek met de ferry duurde amper 30 minuten en voor ons lag terug het vaste land Chili. Puerto Montt lieten we links liggen en verlieten de autosnelweg aan Frutillar om binnendoor te rijden naar Entre lagos. Vanhieruit ging de baan tussen de 2 grote meren en klom naar een pas op 1305 m hoogte. Alvorens de pas en terzelfde tijd de grens met Argentinie over te steken, draaide we een grindwegje in om te overnachten. Een gastvrije familie liet ons schuilen voor de hevige regen, gaven ons thee met een gebakken eitje en lieten ons overnachten in een aanpalende woning. We waren direct verliefd op de prachtige ligging en na lang overleg over de belachelijke lage prijs, ziehier ons nieuw vakantiehuis;
01-02-2011
1 feb : Cucao - Liluco: 157 km
Chiloe heeft buiten de nationale parken niet veel aan ruige natuur te bieden omdat er veel hout gekapt werd en er veel aan veeteeld gedaan wordt. Wat ze wel nog hebben zijn kleine visserhaventjes en dito huisjes met kerkjes ;-) Quemchi was de leukste haven die w zagen en waar we rauwe mosselen met citroen proefden mmmm We volgden de kustlijn aan de oostkant tot aan een vierhuizengroot gehucht om te overnachten tussen de vogels
31-01-2011
31 jan: Castro - Cucao: 70 km
Castro, de derde oudste stad van Chili sedert 1567, heeft al drie aardbevingen, één oorlog, drie grote vuren en één tsunami overleefd ! Veel van de oude gebouwen zijn er de dag van vandaag niet meer maar sommige "palafitos" staan nog steeds recht. Deze kleurrijke kleine huisjes op palen vindt je nog op drie plaatsen. Daarna reden we verder naar het nationaal parc van Chiloe dat niet veel gaf tenzij je een wandeling van een dag of twee maakt, hetgeen we niet zagen zitten. De baan stopte in Cucao en op de terugweg zagen we een onweerstaanbaar campingplekje aan Lago Cucao met bijhorende zonsondergang !
30-01-2011
30 jan Chaiten - ferry naar Castro op het eiland CHILOE - 15 km
De tent stond opgesteld tussen een kabbelend beekje en de zee alwaar dolfijnen tegen het strand kwamen jagen op vis. Alhoewel het zicht fantatisch was, bleek het een luidruchtige nacht te zijn met weinig slaap voor el cmdt. De ochtendstond gaf bakken regen in de mond en van armoe schuilden we in het toerisme-infokotje tot we de boot op konden. De oversteek naar Castro koste voor 2 personen en 2 moto's 67000 pesos en duurde 7u30. Gelukkig was het weer gekalmeerd toen we zee gingen varen en konden we zelfs genieten van zwemmende (vliegende) pinquins en mooie eilanden. Chiloe is het tweede grootste eiland van zuid-amerika en heeft vele unieke vissersdorpen die op palen zijn gebouwd. Verder is het heel rijk aan grote ongerepte natuur en wildernis.
29-01-2011
29 jan Lago Yelchq - Chaiten 75 km
Er was geen wolk te bespeuren aan de hemel en dat is hier zeer uitzonderlijk ! Voor we in Chaiten toekwamen, verlieten we de weg naar Termas de Amarillo en kwamen onderweg een koppel canadezen tegen met de moto, eindelijk eens een andere vrouw op twee wielen ! Zij gingen hetzelfde doen als ons maar dan in omgekeerde volgorde. De thermen liggen tussen de groene bergen en het warmwater is een zwembad groot. Het duurde niet lang of we lieten ons glijden in het hete water, zaaaaaaaalig ! Deze thermen waren maar 3000 pesos pp en er is een camping aan verbonden, echte aanrader. Daarna vetrokkene naar El Chaiten; in mei 2008 barste de vulkaan achter het dropje uit en liet daarbij een een rivier door de dijken breken. Als gevolg hiervan werd de helft van het dorp weggepoeld door de modder. Vandaag de dag lijkt chaiten een spookstad met verlaten huizen maar schijn bedriegt. Een 400 tal mensen weigerden hun dorp te verlaten en proberen er nieuw leven in te blazen. De vulkaan is trouwens nog steeds aktief en kan zelfs bezocht worden via het parc Pumalin.
28-01-2011
28 jan Puyuhuapi - Lago Yelcho 150 km
Terwijl we 's morgens bij de warme bakker stonden begon het alweer te regen en moeten we inventief omgaan met de flora... gewoon een bladje plukken langst de kant van de weg om te gebruiken als paraplu Het slecht weer duurde maar even en op onze weg passeerde we kleine dorpjes zoals Villa Vanguardia en Villa St Lucia. Even later torende een grote gletjser boven de bossen uit: Glaciar Yelcho. Aan de brug van het gelijknamend meer hielden we halt om de tent op te slaan en om te genieten van al deze prachtige natuur.
glacial Yelcho
27-01-2011
27 jan :Amengual - Puyuhuapi 70 km
Nadat we uitgeregend waren en de tent e wat te hebben gedroogd, namen we afscheid van de familie Jose en reden verder. We begonnen aan een klim over een kleine modderige weg vol met plassen en omringt door weelderig groen. Boven de groene hel, loste wolken op en lieten soms de met glesjer bedekte bergen zien. Slingerend tussen de putten en dikke keien, niet stilvallend of slippen op de modder en ons een wegbanend tussen de haarspelbochten, kropen we de col over en daalden af naar fjorden van Puyuhuapi. Dit stukje was weer chili op zijn best, zelfs met de regen, mist en koude !! Aan de eerste fjord zagen we zelf dolfijnen en een zeeotter. De warmwaterthermen van Puyuhuapi waren niet voor onze portefeuille bestemd en dus logeren we in een knus hostelletje met een groot bad ;-) net even goed! Morgen rijden we door naar Va. Vanguardia alwaar we moeten beslissen welke weg we verder nemen 1) carretera austral : el chaiten, ferry naar Hornopiren 2) naar chaiten ferry naar eiland Chiloe 3) via Futaleufu naar Argentinië
email: rudy828@hotmail.com
Druk op onderstaande knop om ons te e-mailen.
Vul bij email Uw eigen email-adres in.
Rudy was kliminstructeur bij het leger en beklom de Everest en daarna meermaals de hoogste bergen van de 7 continenten. Buiten het bergbeklimmen zit ook het vliegen, rotsklimmen en het parapente hem in het bloed.
Sofie geeft les als sportinstructeur, beklom al meerdere bergen en ging vroeger duiken, valschermspringen en skiën. Nu is het op de rotsen en in de wolken dat ze vertoeft...
***************** Samen op reis gaan is ons grootste plezier en telkens we ergens geweest zijn, krijgen we zin naar een nieuw avontuur…