Vandaag schrijf ik de blog eens aan het begin van de dag!! Seffens gaan we vertrekken en hebben we één sluis en dan meer dan 20!!! km zonder één sluis. Dan zijn we in Bourg et Comin en zou ik graag al stoppen! Hopelijk is er een plaatsje voor ons vrij
Het zou terug heel mooi weer worden en daar wil ik van genieten, ik had graag toch ook even een kleine fietstocht gedaan maar ik zal morgen of vanavond wel weten te vertellen of dat gelukt is :)
Vanmorgen waren de groep van zes jachten ons voor, zij vertrokken alle dagen om negen uur. Dus hebben wij maar even gewacht en Willie was zo vriendelijk om even op te roepen dat de laatste ploeg de sluis in ging, dus konden wij ook vertrekken en inderdaad, er was niemand meer te zien
Rustige vaart gehad, alleen bij één sluis heb ik twee keer moeten bellen want die deed het niet en ik had eerst naar het algemene nummer van de vnf gebeld maar na een half uur was er nog steeds niemand. Toen ik naar een ander nummer belde dat ik in een boek gevonden had was er na tien minuten al direct iemand. Man, die had het druk! Volgens mij was er meer dan één sluis defect, maar wij hebben daar voor de rest geen last van gehad want op de volgende stond er al iemand op ons te wachten.
Dit stuk van het kanaal is wel mooi en heel rustig maar ook nogal eentonig, heel veel bossen, weinig doorkijk en ik denk dat we drie huizen gezien hebben en we zijn doorgegaan tot half zes!! Dit is één van de minpunten van het onderhoud van vnf, er groeien veel teveel bomen en struiken over het water, zoadat de vaarweg een stuk smaller wordt. Gelukkig zijn we de tegenliggers nooit op deze stukken tegengekomen, ik zou niet graag echt in de bomen moeten gaan liggen.
Aangekomen in Berry au Bac waar er de aftakking is van het canal de l'aisne au Marne, dat gaat richting Reims, Epernay en Parijs. De meeste boten gaan die richting, maar die hebben nog meer tijd dan wij!! Dus wij gaan richting canal de l'oise a l'aisne en dat is stilletjes aan richting Belgie, daarna canal du Nord, daar hebben we al gevaren toen we de boot gingen halen. Hopelijk kunnen we er deze keer iets meer van genieten en valt het weer mee (geen wind) Eerst gingen we langs canal du st-quentin maar omdat we onderweg de pech hebben gehad dat één van onze touwen van 30 meter gebroken is (ze was eigenlijk niet zo goed meer) gaan we die weg maar een andere keer doen. Waarschijnlijk gaan we volgende keer langs daar Frankrijk binnen varen we zullen zien, niemand weet wat de toekomst brengt
Het is er eindelijk eens van gekomen, we liggen ook eens een dagje stil
Vanmorgen de fietsen van boord gezet en even door en rond het dorp om te kijken wat er allemaal te zien was, amai, we zaten precies in Geeraartsbergen, zoveel steile heuvels om op te rijden!! Mijn pillen waren al direct bijna plat.
Maar we hadden wel een goede beenhouwer gevonden, wat daar niet allemaal in de vitrine lag! En dan was het de kunst om te kiezen
Er lag een lang stuk bladerdeeg met witte pens in waar bij stond dat het ideaal was voor het aperitief, boudin blanc is trouwens een specialiteit van Rethel dus moesten we dat wel meenemen. Voor de rest een keuze van wat vlees gemaakt want vanavond gingen we op het achterdek ons fonduepotje bovenhalen!
Alleen moesten we nog op zoek naar een tweede beenhouwer want rundsvlees, dat hadden ze niet, raar mannen die fransen
Nog een lekker brood en onze maaltijd was compleet.
Op de terugweg ben ik toch even een kapper binnen gesprongen om te vragen of ze mij nog konden helpen die dag, die kapster direct aan de telefoon om haar hulp te bellen of ze die dag nog kon komen werken, amai wat een service!! En om twee uur zat ik bij de kapper, ik zeg altijd dat ik liever naar de tandarts ga dan naar de kapper, maar hier zou het toch wel anders zijn. Wat een zachte behandeling en tijdens het wassen werd de stoel met een voetensteun omhoog gezet en werd dit een massagestoel en daarna een hoofdmassage, normaal heb ik dit niet zo graag maar dit was zo zacht dat ik bijna in slaap viel, is er bij ons zo geen kapper???!!!
Voor de kapper had ik dat "worstenbrood" nog in de oven gezet en het was heerlijk!
Toen ik een tijdje van de kapper terug was kwamen er nog twee jachten toe en gedienstig zoals wij zijn direct van boord gesprongen om de koorden aante nemen. De eerste lag vast en Marc herkende die persoon als iemand van het vvw waar hij soms contact mee heeft gehad toen hij nog bestuurslid van wsv was, de wereld is klein. Een kwartier later nog twee jachten en daar was zelfs de Willie bij, die kenden we nog beter.
Dat wil toch lukken hé, wij komen altijd wel iemand tegen die we kennen
Zoals gezegd 's avonds onze fondue en we hebben ervan genoten, supervlees!! En genoeg over voor morgen, dus twee keer genieten!
Gisteren een heel gezellige avond gehad daar onder de bomen, samen met twee Australiers en vier Engelsen een paar dingen bij elkaar gebracht om te eten en te drinken.Leuk!! Goed voor ons frans is het niet natuurlijk
Vanmorgen waren de als eerste weg, dat is wel gemakkelijk voor de sluizen al waren het er maar vier vandaag, dat is ook wel eens leuk na zo'n trap van 26!!
Dus nu liggen we in Rethel en we zijn nog niet van de boot gekomen maar morgen blijven we hier eens liggen en dan gaan we met de fiets het dorp en de omgeving verkennen. Daarstraks was er hier een flink onweer boven ons en ondertussen is de kade hier bijna volledig volgelopen met andere boten, deze keer verschillende nederlanders, en hier is toch wel wat plaats hoor! Ben benieuwd wat dat betekend voor de volgende stopplaatsen.
Ik zit hier op het achterdek en zie hier juist een grote hotelboot afkomen, benieuwd waar die gaat liggen!!
Seffens direct op internet zien waar die naartoe gaat
Ik denk dat het voor de rest een rustige avond gaat worden, Marc is de boot aan het kuisen, de bloemkool en de aardappelen staan al klaar en de snitzel is aan het ontdooien, gewone kost vanavond!! Lekker!
Vanmorgen hadden we afgesproken met de sasseniers dat we om negen uur zouden doorvaren en inderdaad, de sluis sprong om stipt negen uur op rood/groen. Dat betekend dat ze voor ons klaargezet ging worden, ongelooflijk!!!
Op de rest van het kanaal met de sluizen zijn we geen enkele boot tegengekomen, niet achter en niet voor ons. We waren alleen op de wereld!! Eigenlijk zalig
Na sluis 26 moesten we onze gegevens nog eens doorgeven en onze afstandbediening afgeven die we aan de grens gekregen hadden. Ik had even gevraagd hoe de volgende sluis ging en daar zat ook een mannetje zei hij
Bij de volgende vergat ik iets te vragen, het was eigenlijk een heeeel diepe sluis en we zijn daar maar een halve meter gezakt, dus dachten we dat op de volgende ook een mannetje zat. Nee dus, een beetje voor de sluis hangt een stang over het water waar je dan onder moet varen en een draai aan moet geven, dan springt het licht ook op rood/groen en voor de rest is het hetzelfde zoals de andere sluizen, dus geen kat te zien. Heel rustig is dat wel en je hebt het zelf een beetje in de hand.
Nu zijn we in Avvigny aangekomen en nog juist een plaatsje gevonden, zonder elektriciteit maar het is niet zo verstikkend warm meer dus de airco even opzetten voor we gaan slapen is eigenlijk al genoeg. Vanmorgen was het trouwens maar 12°, heerlijk fris en het beloofde toch een mooie dag te worden dus dat was niet zo erg.
De "Tiger" ligt hier ook weer en ze zeiden al direct dat er afgesproken was tegen zes uur om onder de bomen te aperitieven met de andere boten, daar zeggen wij geen nee tegen, maar dat verslag is dan voor later want nu gaan we wat genieten!!!!!!
Zondagmorgen en dan eten we ons croissantje, eentje maar, we moeten een beetje naar de calorietjes zien natuurlijk!
De eerste boot die over ons lag vertrok iets voor negen en daarna kwamen er twee lege spitsen de hoek om, in onze richting! Dat werd even wachten want die gaan niet zo snel en die mensen hebben wel wat meer tijd nodig om de sluis in te varen. Zij hebben nog minder plaats dan ons, ik denk zo'n goede tien centimeter, dat is er vijf langs elke kant! Niet te verwonderen dat die boten supertraag binnenvaren, zij hebben ook niet graag schade aan de boot! De Australiërs gingen er direct achter, zij zullen niet geweten hebben dat ze dan dikwijls moesten wachten aan de sluizen. Uiteindelijk zijn wij om half elf vertrokken en na de derde sluis zagen we ze al liggen. De rest heel erg traag binnen en buiten gevaren en zo zijn we op een rustig tempo door heel wat sluizen gegaan, het was zalig weer met een briesje dus best uit te houden!
Rond een uur of twee kwam de zon er meedogenloos door en in 1 uurtje was ik totaal afgepeigerd. Omdat ik schrik had dat ik daardoor fouten ging maken hebben we na de 17de sluis een plaatsje aan de kant gevonden en gaven we de pijp aan Maarten!
Ondertussen was het dus drie uur en we hadden tenslotte al 17 van de 26 sluizen gedaan. Het is wel een zaligheid eigenlijk die automatische sluizen, we hebben maar 1 keer moeten bellen en het was echt na vijf minuten al opgelost! Volgens Marc staan die achter het hoekje te wachten met hun autootje!!
We zijn aan de kant gaan liggen van de bomen voor de schaduw en dan lig je echt gerust want we kunnen zelf ook niet van de boot !! Zalige rust!
Eerst een paar sneetjes brood met lekkere dingen erop en rusten! Ik moest echt eerst even bekomen, er was wat weinig zuurstof in de lucht er hing precies onweer in de lucht. Uiteindelijk zijn er een paar druppels gevallen, veel wind en verkoeling, pfffff.
's Avonds even de groep aan voor een bordje spaghetti en we waren weeral content. Alleen stonden de bomen in de weg voor de sateliet, dat werd geen koers zien, spijtig voor de Marc 😡
Vandaag zaterdag en we varen door tot Le Chesne, dat is voor een sluizentrap van 26 sluizen!. Een prachtig stuk natuur met afwisselend vergezichten en begroeide kanten, spijtig dat op sommige stukken de struiken op de kant al wat groot geworden zijn maar ik had een trukje om mooi in de midden te varen.
Om twee uur waren we in het dorpje (met winkel en bakker) en direct ons stoelen op de kant in de schaduw, warm dat het vandaag was! De fles cava mocht niet ontbreken natuurlijk!
Onze trouwe buren, de Australiërs, kwamen direct de koorden aannemen! Ik vroeg of ze niets kwijt waren en ze hadden het nog niet eens in de gaten dat ze onderweg een grote fender, van Lindssen dan nog wel, verloren waren. Heel dankbaar dat we die opgevist hadden natuurlijk. Een half uur later stond hij daar met een fles wijn met op de hals zo'n koalabeertje dat de hals beetpakte met het opschrift "I love Australia". Hebben we de mensen maar uitgenodigd om na het eten bij ons die fles soldaat te komen maken, hij stelde voor om samen ergens te gaan eten en dat hebben we natuurlijk gedaan!! Lekker gegeten en ondertussen hebben we al meer Engels dan frans gesproken!
Vrijdagmorgen en we zijn van plan om in Charleville te blijven alleen wil Marc naar de overkant omdat daar elektriciteit is en aan onze kant niet. Het is ongelooflijk warm geweest vannacht en met elektriciteit kunnen we de airco aanzetten.
Eerst ging hij even naar de overkant om de plaats even af te stappen waar juist een boot vertrokken was, ik zag hem daar aankomen en telde even mee, 21 stappen= 21 meter! Spijtig, Marc kwam terug en volgens hem was er plaats genoeg, 26 stappen had hij geteld discussie!! Ik gaf dan maar toe en zei dat als we er niet tussen konden we maar ineens moesten doorvaren, geen probleem want er was plaats genoeg! Wat denk je? We zijn doorgevaren natuurlijk!!
Richting canal des Ardennes. Eerst hebben we nog een prachtig stuk gevaren op de Maas, echt midden in de natuur!
Dan de eerste kleine sluis, 38 op 5m20. Dat zou even wennen worden, maar geen probleem, het ging vanzelf!!
Voor en achter de volgende sluis waren er normaal ligplaatsen, alleen daar lagen wel erg veel boten die daar al jaren lagen, dat was eraan te zien!
Dan maar tegen een vrachtschip dat aan de kant lag en even gevraagd of die nog ging vertrekken in het plaatselijke cafeetje. Niet dus, we lagen gerust en vast om twee uur.
De Marc was nog even gaan horen en zien of er aan de andere kant geen plaats was maar daar lag het vol verhuurboten. Zijn we maar blijven liggen
Aan de andere kant lag al wel de boot "Tiger" dit zijn Australische mensen met een prachtige Lindssen, de favoriet van Cisse!! Heel vriendelijke, behulpzame en toffe mensen. Ze wisten te vertellen dat de andere boot, met mensen uit Mechelen, in de sluis zijn schroef verloren was en ze waren onderweg met een sleep. Allee eigenlijk een duw, want anders kan je niet stoppen met een boot zonder schroef Tegen een uur of half acht zijn ze uiteindelijk toegekomen en heel dat geval voor ons gelegd op de plaats waar normaal boten liggen die wachten op de sluis, maar die was ondertussen toch al gesloten.
Samen met iedereen in dat cafeetje nog iets gaan drinken en dan moesten we ons beste Engels bovenhalen.
Leuke avond gehad en beslist om morgen maar door te varen, zo mooi lagen we daar nu ook weer niet tussen die verhakkelde boten maar wel rustig en zalig geslapen!
Deze keer heeeel vroeg vertrokken omdat ik in de capetainerie gevraagd had of het klopte dat de sluizen van 7 tot 19 uur draaien.
Niet dus, we kwamen aan de eerste sluis en alle lichten waren nog uit, gelukkig was het ondertussen al 8u45 en moesten we, na een frans! telefoontje, wachten tot negen uur en inderdaad, de lichten sprongen om 9 uur stipt op groen/rood en de sluis werd klaargemaakt voor ons, allemaal automatisch.
Tot hiertoe werkt dat allemaal heel vlot, hopelijk blijft dat zo!!
Vandaag tot Charleville gevaren, de jachtplaatsen liggen even terug varen naar de barrage toe. Spijtig genoeg was de jachthaven maar voor boten tot 12 meter en de buitensteiger met electriciteit lag bijna vol, voor ons geen plaats meer.
Gelukkig was er nog een stuk kade aan de andere kant maar dan hadden wel geen electriciteit, dus moesten we de groep even laten draaien om toch de airco even te kunne opzetten want het was ondertussen bloedheet geworden, tot 37° echt te warm!!
Om 12 uur lagen we al vast, dat is het voordeel van wat vroeger vertrekken
In de namiddag even naar de stad om eindelijk dat SFR kaartje zodat ik terug op internet kon, heb een beetje moeten foefelen met de datums want ik kon de blog niet up to date houden en moest de dagen in Frankrijk allemaal tegelijk optekenen, daardoor vergeet een mens toch wel direct het één en ander. Gelukkig heb ik wat op onze kaarten genoteerd
's Avonds zijn we op het prachtige plein, place Ducal, bij een italiaan een pasta gaan eten, ik had gelezen dat je heel licht moet eten als het zo warm is!! Dat heeft gesmaakt!! Was echt lekker, met zeevruchten
Vertrokken om 9u30 voor de tunnel, deze ligt niet zo ver van onze laatste slaapplaats dus we waren daar snel.
Nog een boot achter ons, spijtig voor die mensen want dan zitten ze in de tunnel in onze uitlaatgassen en zoals al gevreesd was de tunnel erg krap en moest ik van links naar rechts om een fender tegen de bovenkant (tent) te houden en ik zat tegen het tegenlicht van de ingang van de tunnel dus ik zag niet zo veel. Spijtig genoeg 1 keer geraakt en de bash is een klein beetje beschadigd, maar dat zal wel niet het laatste van deze trip zijn zeker??
Vandaag tot in Fumay gevaren tot 15u15 en de temperatuur stijgt altijd maar, ZALIG!!!
's morgens was er nog een markt in Fumay en daar moest ik natuurlijk eerst eens over wandelen, een gebraden kip gekocht voor 's avonds en dat werd nog eens met liefde gemaakt zé, nog een beetje saus erbij en gebakken uitjes, dat krijg je bij ons allemaal niet
Ondertussen moesten we extra lang wachten om door te varen want er vertrokken altijd net boten als wij wilden starten en wij moeten eerst wat warm draaien dus even wachten. Uiteindelijk zijn we om 10u30 vertrokken en moesten we nog wachten aan de eerste sluis omdat de vorige er nog in lagen. Maar dat is helemaal niet zo erg, alhoewel als je niet moet wachten is het nog leuker , uiteindelijk hebben we tot 17u00 moeten varen om nog een plaatsje ergens te vinden om aan te leggen. Dat is dan Monthermé geworden aan een prachtige nieuwe steiger met electriciteit, alles splinternieuw!!
Daar stond ook een volledige rij mobilhomes en ik denk dat zij ook electriciteit enzo hadden, echt een mooie en rustige plaats!!
Vandaag waren we er vroeg bij, we zijn vertrokken om 8u55 richting Frankrijk en zoals gezegd in de eerste sluis naar boven om het vignet. Voor 1 maand voor onze boot was dat ongeveer 240 euro, redelijk veel maar voor de rest is het redelijk goedkoop liggen in Frankrijk dus dat compenseert wat
Onze eerste stop was gepland in Givet om een internetkaartje voor Frankrijk te kopen. we zijn daar inderdaad gestopt maar een kaartje nee hoor dat zullen we maar eerst in Charleville kunnen krijgen, dat is de hoofdstad van de Franse ardennen.
We waren al om 11u"à in Givet dus de rest van de dag zalig niets gedaan!!
Morgen de tunnel, ik had op internet eens naar wat foto's gekeken en dat lijkt me niet zo heel ruim, dus hopelijk geen schade. Voor onze overkapping zal het wat krap worden denk ik omdat de tunnel afgerond is en daardoor natuurlijk smaller wordt. We zullen zien.
Ondertussen komen we regelmatig dezelfde mensen tegen aan de kades, dus dat is wel leuk, alleen moet je dan wel alle talen ondereen gooien en dat maakt het er niet makkelijker mee
Rustdag????? Dat had je gedacht, we waren nog niet goed uit bed of Marc begon al met de suggestie om toch nog een stukje door te varen
Maar eerst ben ik om 9u naar de bakker geweest voor brood en croissants, het is tenslotte zondag!
Aan boord een flinke pan spek gebakken en als dessert een croissantje mmmmmmmmmmm
We konden er weer tegen en middageten moet je dan ook niet meer.
Toen ik naar de bakker ging had ik gezien dat er een rommelmarkt in opbouw was dus zijn we, nadat ik nog een wasmachine had ingestoken toch maar even gaan kijken, zelfs de Marc wou mee gaan!!!
Toen dat achter de rug was zijn we toch nog vertrokken richting Waulsort, daar zou een grote steiger zijn. Ondertussen nog geen havenmeester gezien dus aan de steiger gelegen mét elektriciteit voor 0 euro.
Rond 13u30 vertrokken en we lagen aan de kant om 15u00 dus dat was een relaxt tochtje maar zoooo mooi varen dat stuk tussen Dinant en Waulsort!! Echt de moeite, en onderweg veel mensen gezien die tegen de rotsen plakten. Hier is het met water en elektriciteit 11 euro.
Morgen richting Frankrijk, benieuwd tot waar we komen, want de laatste sluis in België moet je betalen voor het varen in Wallonië en de eerste sluis in Frankrijk moet je een vignet betalen voor daar te mogen varen. En dat brengt de nodige paperassen met zich mee natuurlijk.
Vandaag vrijdag, normaal is het dan "werfvergadering" in Clothilde, maar ja als je ergens op de maas ligt zal dat moeilijk gaan natuurlijk!!
Ik hoop dat het zonder ons ook gelukt is
We zijn dus tot op de maas gevaren vandaag, tot in Profondville. Juist dezelfde plaats en steiger als vorig jaar en terug staat er hier iemand met z'n tong tot op de grond naar de skiërs te zien die door de piste gaan Hij heeft zelfs iets gezegd als"het zou mij nu echt afgaan zé" !!
We hebben ook eens op de kaart gekeken naar onze route en volgens mij moeten we die serieus inkorten willen we wat minder vaaruren per dag maken, ik had toch graag altijd rond de middag ergens vastgelegd. Want anders, zoals de voorbije dagen, als je maar rond 3-4 uur toekomt doe je niet veel meer. Zien dat je goed vastligt, even aperitieven en het is al bijna tijd om iets aan het eten te doen. Zo gaan we niets ontdekken van de streek en dat was dit jaar echt wel de bedoeling. Natuurlijk hadden we dit stuk al gedaan dus vanaf nu gaat écht de rem erop!!
Morgen naar Dinant en daar zouden we dan twee dagen blijven, ben benieuwd wat we dan allemaal gaan doen!
Vandaag is het zaterdag en varen we tot in Dinant, daar waren we vorig jaar ook en toen was dit ons verste punt, gelukkig moeten we deze keer niet terug draaien en kunnen we nog een eind doorvaren!!
We zijn om 9 uur vertrokken en zijn 4 sluizen gepasseerd en om 12u30 waren we in Dinant, nog even vastleggen en de elektriciteit aansluiten en om één uur waren we al aan de aperitief!! Goede gewoonte hé, zo direct aperitieven als je ergens aankomt? Onderweg is dat natuurlijk geen optie als je nog moet varen!
Daarna op een heel rustig tempo de fietsen van de boot gezet en naar de winkel gereden, dat was makkelijk die wisten we nog zijn van vorige keer
Op de terugweg stopte de Marc ineens en riep iemand aan, ik had ook al eens gekeken maar dacht nee, dat kan niet.
Maar dus toch wel, er meerde juiste een speedboot aan met mensen die we kennen, Leon en Bea met dochter en vriendinnetje. Toch ongelooflijk hé, vorig jaar in Namen Ronny en Kathy en nu iemand anders. Natuurlijk direct naar de boot de boodschappen wegleggen en terug voor een terrasje mee te pikken wat had je gedacht!!
Nadien zijn wij nog een kleine fietstocht gaan maken tot de volgende jachthaven en terug en gestopt bij een kleiner zusterschip dan de onze maar helemaal nieuw gebouwd!! Mooi!! En blinken dat die deed! Heel vriendelijke mensen die ons na een praatje uitnodigde om na het eten een borrel te komen nemen en de boot even te bekijken maar wij hadden net Leon en Bea uitgenodigd na het eten voor een borrel, alleen spijtig dat zij niet meer langsgekomen zijn, het zal te laat geweest zijn
Trouwens het is nog steeds geweldig weer en we genieten volop!!
Vandaag héél vroeg vertrokken vanuit viesville en het heeft z'n vruchten afgeworpen, vanaf de tweede sluis samen met een vrachtschip en een klein jacht tot het midden van de samber gekomen. We liggen aan een mooie steiger in Sambreville, de moeite, veel winkels dus even wat extra proviand ingeslagen en bij de slager wat vlees gaan halen voor op de BBQ, lekker!! Natuurlijk ook nog snel een terrasje meegepikt of wat had je gedacht??? Ons eerste van de vakantie en we zijn al vier dagen weg!!
Door de verroeste stad (allee toch een klein deel ervan) blijft toch speciaal en zeker nu we in Marcinelle moesten blijven liggen echt tussen de fabrieken waar ze de schepen aan het laden zijn. Alles ziet daar echt verroest uit en lawaai!!
We moesten even wachten omdat een duiker iets van tussen de deuren moest halen maar dat is redelijk vlug opgelost geweest en we hadden een beetje spektakel!
Toch nog tot bijna drie uur doorgevaren, vanaf morgen gaat de rem erop!! Nu is het echt mooi varen en komen we stille plekjes tegen en ook mooie steden om even te stoppen. Maar dat is voor later
Vanmorgen was ik al om half zeven paraat!! Natuurlijk alleen, mijn compagnon lag nog te snurken
Rond half negen kwam er beweging in en konden we eventueel vertrekken alleen er waren een paar schepen onderweg, en allemaal rond de 70 meter. Spijtig dat de sluis dan met 81 meter is, we pasten er niet meer bij!! uiteindelijk was het onze beurt maar het was dan wel al half elf!!
Een sluis van 14 meter omhoog, dat is echt wel een diepe kom waar je dan in ligt en na 20 minuten waren we boven, gelukkig met geleidende bolders. Stel je voor dat je telkens de koord moest verpakken, dat zou een klein beetje stress zijn en nu ontspannen in lift
Daarna op een rustig tempo van 8 km per uur richting het hellend vlak.
Mooie omgeving!!
In Ronquire toegekomen even opgeroepen en we konden mee met de bak van half twee, dus een aperitiefhapje klaargemaakt (tomaat, mozzarella en toebehoren) daarna onze lunch (toast champignon met verse kruiden uit ons kruidentuintje) en we konden al terug vertrekken.
Indrukwekkende installatie maar je mag niet schrikachtig aangelegd zijn want die bak durft al eens veel lawaai beginnen te maken.
Héél ontspannen de hoogte overwonnen van ongeveer 70 meter (in Frankrijk moet je daar hééééél veel sluizen voor nemen) en daarna zaten we op het hoogste bevaarbare punt van Belgie.
Een heel mooi pand helemaal tot bij de sluis in Viesville, alleen spijtig dat er nergens geen plaats was voor ons om te stoppen onderweg, weeral doorgevaren tot 16u15!! Maar dit was een prachtige dag!
Voor de sluis lagen nog een paar jachten die hier zouden overnachten en zowaar, voor ons was ook nog plaats
We zijn begonnen met het gepaste aperitief en daarna twee kleine voorgerechtjes in plaats van een zwaar hoofdgerecht, wij zijn goe bezig!!
Misschien straks nog een beetje gebakken banaan met een beetje ijs van Hagen Das???? (wij zijn nie goe bezig)
Ben benieuwd om welk uur ik morgen weer klaarwakker zal zijn, gisterennacht was het echt muisstil aan de sluis, hier zal het iets anders zijn, dicht bij de E19 en vlak bij de spoorweg, maar dat lijkt al te minderen. Morgen richting samber, daar zijn we vorig jaar al geweest maar in de andere richting (zie vorige verslagen) eerst nog eens door het verroeste Charleroi
Vanmorgen om 8u15 vertrokken uit Vilvoorde, goed op tijd! De eerste sluis die we moesten nemen was Molenbeek, midden in brussel. Alles verliep redelijk vlot, kun je geloven dat ik even moest wennen om terug een sluis te nemen? Maar ja, na de tweehonderdste zal het wel beter gaan zeker
In de tweede sluis van vandaag ging eerst een barger"ding" een boot kon je dit niet noemen eerder een grote bak met een motor en veel banden langs de kant. Toen we het hebben zien varen wisten we waarom, dat ding was bijna niet te besturen en paste maar net in de breedte in de sluis. Als die wou uitvaren schuurde dat ding gewoon heel de tijd langs de kant en eenmaal uit het sas zwalkte hij meer dan dat hij rechtdoor vaarde. Ook was de snelheid niet zo hoog, de volgende stukken tussen de sluizen ging aan ongeveer vier per uur. Dus dat duurde een tijdje voor we in Halle waren! Eindelijk de sluis in Halle gepasseerd en we dachten dat we hier konden stoppen, spijtig geen plaats door andere boten en een rondvaartboot. We dachten, nog een stukje en dan is er wel een kade. Niet dus, nog de sluis in Lembeek genomen en op weg naar Ittre. Daar vlak voor de sluis toch maar aan de achterkant van de wachtsteiger gelegen, de dag had lang genoeg geduurd het was al na vier uur!!!! Amai, dat kan tellen als eerste echte vakantiedag! Ik hou er zelfs niet zo'n goed gevoel aan over, dat was niet echt een ontspannende dag en de tocht door Brussel kan mij eigenlijk niet echt bekoren en als ik niet op tijd eten krijg wordt ik een beetje lastig 😡
Hopelijk morgen wat meer geluk, we moeten trouwens de lift in Ronquires nemen, ben benieuwd! Maar ik denk dat het vanaf Ittre wel een stuk mooier varen wordt.
We zitten bijna in de startblokken!! Marc is onze laatste vuilniszak naar de overkant gaan dragen en nog even een brood gaan halen en dan is het zover, we vertrekken. Ondertussen is het opgehouden met regenen, laat ons hopen dat we voor de eerste zes weken geen regen meer zien!! Dat zou wat zijn zeg
De voorspellingen zien er de eerste twee weken toch redelijk goed uit, maar we zullen maar niet te hard roepen, ik ken dat!!
Dus de eerste brug die voor ons open moet is de vredesbrug in Willebroek, ken je ze? Het monster van ijzer en staal waar zo mooi over gezongen wordt?
Daarna de sluis van Zemst en nog twee bruggen en we liggen in Vilvoorde, vorige keer hebben we daar twee uur en een kwartier over gedaan, ben benieuwd hoelang het nu zal duren
Blijf ons volgen via de blog en je mag altijd een commentaar achter laten, dat stimuleert om meer te posten
Het is zo lang geleden dat ik hier iets gepost heb dat ik alle gegevens om in te loggen vergeten was, schandalig!!
Ondanks al die goede voornemens lukt het toch niet zo erg om een blog bij te houden als je niet onderweg bent. Dus als we straks vertrekken, zou het dan beter gaan?? Hopelijk wel want het is de enige manier om een beetje bij te houden waar je allemaal komt en wat je gezien hebt. Door onze "hoge" leeftijd vergeet je al eens iets
Als ik even tijd heb zal ik zelf maar de vorige reis even terug doornemen
Vandaag is het dus maandag 22 juni 2015 en we moeten eerst nog het één en ander regelen en zijn dan in de late namiddag van plan om te vertrekken vanuit klein Willebroek richting Vilvoorde, daar is een prachtige stijger aangelegd waar we de nacht zullen doorbrengen. dinsdag zullen we dan doorvaren tot voorbij Halle, want dan zou die sluis gestremd zijn voor enkele dagen, daardoor ons vroege vertrek.
Het begint alvast goed want het regent hier nu al pijpenstelen, hopelijk straks minder!! Maar vanaf morgen wordt het stilaan beter en gaat het eindelijk zomer worden. Ben benieuwd!!
Viola, we liggen in Vilvoorde en onze eerste aperitief is een feit! iets langer gevaren dan de vorige keer, het hangt natuurlijk een beetje van de sluis in Zemst af maar om acht uur lagen we vast. natuurlijk in de sluis viel de regen met bakken uit de hemel en als we aan de steiger aankwamen waren er nog steeds regenblaasjes op het water te zien. Gelukkig heb ik waterdichte kledij alleen mijn broek was een beetje nat maar dat is natuurlijk makkelijk op te lossen. Als je stil ligt doe je een ander aan Lekkere boterhammetjes gegeten met Parmaham van het italiaans kraam van de markt, lekker! En ik denk dat het hier straks rustig gaat worden want is de sluis niet om 10 uur dicht?? Morgen moeten we nog een paar uur verplicht varen en door vijf sluizen zodat we voor de stremming Halle gepasseerd zijn. en nu nog even genieten van een rustige avond, een koffie en een kleine borrel. Slaap lekker!!