Het is hier rustig de laatste tijd, ik zit wat achter met m'n verhaaltjes en de schuldige is alweer... Juist ja, Ayame. 't Is te zeggen, ze slaapt slecht en is vroeg wakker, en daardoor slapen wij dus ook slecht en zijn we vroeg wakker. Verder heeft zich een onverwachte gebeurtenis voorgedaan, waarover later ongetwijfeld meer.
26-02-2008 om 00:00
geschreven door Leen
25-02-2008
Onwerkloos.
Elk jaar is het zo'n beetje hetzelfde verhaal. Eerst heb ik weinig uren op school. Een maand later is alles prima. En dan blijven de uren maar komen, zoveel zelfs dat ik er bijna altijd moet weigeren. En nu is het dus weer zover; ik had een aanbieding om voltijds te werken al eens afgeslaan dit jaar, maar nu heb ik toch toegehapt. Want anders heb ik volgend jaar weer weinig uren. Lijkt het nu.
25-02-2008 om 00:00
geschreven door Leen
24-02-2008
De foor!
Deze week was De Week van de Leeghoofdige Massaconsumptie. Zalig! Woensdag zijn we voor het eerst met Ayame naar de Quick geweest. We hebben haar niet gehoord. Van begin tot einde heeft ze zich geconcentreerd gestort op het eten van frietjes (of het likken van de mayonaise van frietjes). Alweer net haar vader dus.
Vandaag zijn we naar een oord geweest van deuntjes voor randdebielen, vettige kots, excuseer, kost en gillende tieners: de kermis! En ook dat viel in de smaak bij ons meisje. Ze is op de molentjes geweest (4 keer). In het begin leek ze maar een beetje voor zich uit te staren, dus dachten we dat het niet direct een succes was. Tot het molentje stopte. Dat was niet naar wens voor de mejuffrouw in het roze Barbie-autootje. Papa probeerde ook (tegen beter weten in) een Bumba te vangen. Twee keer zelfs. Maar je kan niet in alles uitblinken, nietwaar?
Eendjes vangen, nog zo'n klassieker. Vooral het feit dat er maar eendjes bléven komen vond Ayame enorm indrukwekkend.
En we zijn ook nog in een soort autobaan gegaan, heel traag op van die railtjes. Gezien ze er nog een beetje klein voor was, had ik gevraagd of mijn man meemocht in het wagentje. Zegt die man: nou, je man weegt te veel, maar jij mag wel mee. Ahum, dacht ik zo bij mezelf, het scheelt nochtans helemaal niet veel, maar alla. Ging ik toch maar dubbelgeplooid in zo'n wagentje gaan zitten, Ayame helemaal weggedrukt in een hoekje, ocharme. We moesten wel in het eerste wagentje gaan zitten. Waarom weet ik niet, want op "den bergop" werkte de zwaartekracht flink tegen en alle kindjes achter ons botsten tegen onze auto op; ja hoor, mama veroorzaakte file. Gelukkig konden we terug wat voorsprong nemen als we naar beneden sjeesden!
En in de namiddag kwamen ook nog eens opa en meter op bezoek: waren alle dagen maar zo, moet Ayame gedacht hebben.
24-02-2008 om 00:00
geschreven door Leen
23-02-2008
Fel prinsesje.
Als Ayame op onbekend terrein komt, heeft ze wel eens de neiging om plots te veranderen in een verlegen kneusje. Lief hoor, dan komt ze bij mama hangen, schootje zitten en braaf zijn. Ze doet dat nog altijd, maar het ijs breekt steeds sneller. Haar ware deugnietenaard laat zich niet meer langer dan tien minuten onderdrukken. U weze gewaarschuwd.
23-02-2008 om 19:40
geschreven door Leen
22-02-2008
Datumloze dagen.
Vandaag helemaal naar Antwerpen voor een studiedag waar we hoop en al 3,5 uur geëntertained werden en waar ik dan eigenlijk nog eens helemaal niets van bijgeleerd heb ook. En da's heus niet alleen te wijten aan mijn onmetelijke intelligentie. Jammer he. Goed dat ik op de trein heb kunnen genieten van een heerlijk boek (volgens Ayame geschreven door haar opa, Jeroen Brouwers. Vol verrassingen zit hij, mijn vader). De overheid wil besparen? Ik heb wel enkele ideetjes.
22-02-2008 om 00:00
geschreven door Leen
18-02-2008
Mutsje.
De voorbije nacht heb ik alleen in ons echtelijk bed geslapen. Niet dat we in onmin leven. Onze dochter was er alweer in geslaagd papa in haar kamer te doen slapen. En ja hoor, ze heeft een dik half uur langer geslapen dan anders. Nochtans is haar papa eigenlijk altijd bij haar in de kamer. De beruchte foto van in de kindertijd van haar vader ("papa mutsje aan" - het mutsje in kwestie is zijn kapsel van in die tijd) is zelfs een belangrijk element in het gaan-slapen-ritueeltje van dochterlief. En gezien wij de eerste keer natuurlijk erg moesten lachen met haar opmerking (allez, vooral ik dan) maakt ze elke keer luid lachend hetzelfde mopje. Ook midden op de dag maakt ze regelmatig hetzelfde mopje. F.C. de kampioenen dus, alleen maar veel grappiger.
18-02-2008 om 22:32
geschreven door Leen
16-02-2008
Njam.
Joepie!!! Vanavond mag ik gaan tafelen met fijn gezelschap (mensen die ik natuurlijk veel te weinig zie). En dat is het fijnste wat er is! Zeker als de gastvrouw Nigella, Jamie en Piet makkelijk naar de kroon steekt.
16-02-2008 om 00:00
geschreven door Leen
15-02-2008
Trop is teveel... maar niet altijd.
Mijn schoonzus, die had een tijdje terug geen TV meer. Dus hadden wij voor haar verjaardag een klein TV'tje cadeau te geven. Wat bleek? Het is ondertussen reeds het *derde* toestel in haar huis. "Ideaal voor in de slaapkamer!" zo zei ze vrolijk. Dus heeft u een TV teveel: ik weet een prima adres waar uw dierbare elektrotoestel vast een mooi plaatsje krijgt in het toilet.
15-02-2008 om 00:00
geschreven door Leen
14-02-2008
Oh my sweet Valentine.
Ja hoor, hij heeft het gedaan! Al jaar en dag geef ik niet zo subtiele hints dat mijn favoriete cadeau zelfgeplukte bloemen is. Genre: "Weet je wat ik nu echt het perfecte moederdagcadeau vind? Zelfgeplukte bloemen." En gisteren heb ik er gekregen! Vier narcissen van ergens tussen Ninove en onze woonstee!
't Is lang geleden, we moeten onze camera eigenlijk ook wat meer in de aanslag houden. Maar hier dan toch... ons fotomodel.
13-02-2008 om 20:46
geschreven door Leen
11-02-2008
Selectief doof.
Een zwangere vrouw, daar sol je niet mee. Vandaar dat ik vandaag mijn streng gezicht heb moeten opzetten. Mijn leerlingen waren naar een toneelstuk gaan kijken, waardoor ik opeens een klas zesdejaars onder mijn hoede kreeg. 1. De leerlingen vragen in het leerlingensecretariaat waar ze heen moeten. Antwoord: lokaal 212, deze leerkracht (op mij doelend) zal meegaan. 2. Leerlingen blijken spoorloos verdwenen. Of nee, ik zie er nog nét eentje buitenglippen. 3. Ik roep (voor de hele straat, vrees ik): leerlingen, hier komen! 4. Ze komen mee. 5. Onderweg vraagt een leerling van een andere klas mij iets (en ik antwoord hem natuurlijk, beleefd als ik ben). 6. Ondertussen blijken mijn zesdejaars foetsie. 7. Ik, doortastend, weer naar buiten. Ik ken alle truken (ge weet wel, stropers en boswachters). 8. Kwaad en streng spreek ik de leerlingen toe. 9. En luisteren dat ze deden! Allez, na wat protest toch.
En als het volgende keer niet lukt, stuur ik gewoon commandant Ayame erop af.
11-02-2008 om 20:55
geschreven door Leen
10-02-2008
Spice up your life.
Liedjes zingen? Leuk! Maar de meeste kinderliedjes zijn braaf en saai. Daarom maakt Ayame er haar eigen spannende versie van. Neem nu Broeder Jacob. Luidende klokken? Gaaaaaap. Tuurlijk slaapt die broeder altijd maar verder. Ayame's wekmethode is vast efficiënter: Broeder Jacob, broeder Jacob, slaapt gij nog, slaapt gij nog? Hoor de krokodillen, hoor de krokodillen, bimbambom. Bimbambom.
Uitgeput ben ik. Dat ene eenentwintigmaandertje slaagt erin me meer te vermoeien dan 400 pubers. Ze sleurt je van hot naar her. Zondag bijvoorbeeld, toen we gezellig een speeltuin bezochten, heeft ze papa àlle hoekjes van de speeltuin laten zien. Ze slaapt nauwelijks. Is het omdat ze voluit wil genieten van de (nu nog) exclusieve aandacht? Ze slaapt maximaal een uur 's middags en eigenlijk is ze nog moe als ze wakker wordt, maar dat zou ze nog niet voor alle Nijntjes, koekjes en haarspeldjes van de wereld toegeven. Ze praat ononderbroken en als je één nanoseconde niet meebent of haar niet begrijpt krijg je meteen een streng standje. Ze is een strengere juf dan ik, dat in ieder geval. Ze commandeert een hele dag door en als ze merkt dat dat bij mama niet zo goed schijnt te lukken, richt ze haar pijlen op die arme Elmo, die nu eens subito presto moet verschijnen als ze roept en zich wilens nillens moet laten aaien, en dan weer niet snel genoeg buiten kan zijn (als Elmo koekjes probeert te stelen).
Maar boven alles is ze natuurlijk zo innemend en schattig dat je niks anders wil dan een hele dag met haar spelen en... je laten uitputten.
08-02-2008 om 19:44
geschreven door Leen
06-02-2008
Van de hak op de tak.
Nu Ayame het Nederlands steeds beter onder de knie heeft, kunnen wij meer en meer haar hersenspinsels volgen. Zo heeft ze het met de regelmaat van de klok doch telkens geheel onverwacht over die keer dat papa op straat een omgevallen kerstboom rechtgezet heeft. Of die keer dat papa met Nieuwjaar op tafel stond om onze spots te draaien. Of ze herinnert ons even aan het feit dat vriendinnetje O. een meisje is en baby F. een jongen. Of als we de trap oplopen en ze ziet onze afbeelding van Jezus staan, dan onderbreekt ze àlle activiteiten (ja, ook een hysterische huilbui) om Jezus te begroeten.
Het leukste is dat we ook meer en meer haar redeneringen kunnen volgen. Over een foto van papa-als-hij-klein-was met een "coupe castrol" zegt ze dat het papa met een mutsje op is. Of als ze de telefoon van moemoe opneemt, dan zegt ze niet zoals gewoonlijk "Hallo, ja...ja...", maar wel "Met M.", precies zoals moemoe dat bij die specifieke telefoon doet.
Leuk om te zien, die evolutie. Iedereen vraagt zich af van z'n baby wat er allemaal in dat hoofdje omgaat en dat mysterie wordt nu steeds meer onthuld.
06-02-2008 om 22:06
geschreven door Leen
04-02-2008
Mijnheer doktoor.
Onze beste vriend is hij momenteel, mijnheer den doktoor. Want bij hem kunnen we ons kleintje in volle actie zien. Hij/zij zwaaide naar ons. Wij blij natuurlijk! Verder alles dik in orde met ons, nu enkel nog het bloedonderzoek afwachten.
04-02-2008 om 22:02
geschreven door Leen
02-02-2008
Van den vos...
Ayame is een sluw vosje, dat wist u al. Haar trukendoos wordt daarenboven steeds uitgebreider. Zo probeert ze 's nachts of 's ochtends ons zo snel mogelijk naar haar bedje te lokken. Binnen de minuut kan ze dan met gemak vier redenen-om-mij-te-komen-halen opdreunen: tutje gevallen - Ayame overgeven - kaka gedaan - pijn gedaan. Maar zelfs ik, de weekhartigheid zelve, laat me niet meer zó makkelijk vermurwen. Of toch niet altijd. Want ja, als ze zich nu eens echt pijn gedaan heeft? Nog goed dat mijn grote vermoeidheid mij nog enigszins aan het bed gekluisterd houdt... en mijn echtgenoot dus meestal degene is die de kastanjes uit het vuur gaat halen.
02-02-2008 om 00:00
geschreven door Leen
Van den vos...
Ayame is een sluw vosje, dat wist u al. Haar trukendoos wordt daarenboven steeds uitgebreider. Zo probeert ze 's nachts of 's ochtends ons zo snel mogelijk naar haar bedje te lokken. Binnen de minuut kan ze dan met gemak vier redenen-om-mij-te-komen-halen opdreunen: tutje gevallen - Ayame overgeven - kaka gedaan - pijn gedaan. Maar zelfs ik, de weekhartigheid zelve, laat me niet meer zó makkelijk vermurwen. Of toch niet altijd. Want ja, als ze zich nu eens echt pijn gedaan heeft? Nog goed dat mijn grote vermoeidheid mij nog enigszins aan het bed gekluisterd houdt... en mijn echtgenoot dus meestal degene is die de kastanjes uit het vuur gaat halen.
02-02-2008 om 00:00
geschreven door Leen
01-02-2008
Uit de krant van 26 januari.
Als dit waar is... Vreselijk toch? En wij maar allemaal ons best doen om een beetje milieuvriendelijk proberen leven: sorteren, fietsen, een energiezuinig huis kopen...
01-02-2008 om 00:00
geschreven door Leen
Krantenartikel van 26 januari.
Citaat uit De Morgen van dit weekend:
De wagen van de toekomst bestond al
Milieuvriendelijkste auto's ooit werden in 2003 tot het laatste exemplaar vernietigd
Morgen sluit het Autosalon de deuren. Het stond in het teken van het milieu. Bij het ter perse gaan bedroeg het aantal verkochte elektrische auto's op de stand van Green Mobile exact nul. door Douglas De Coninck BRUSSEL l De elektrische auto is niet de toekomst, hij is het verleden. In Californië verscheen de EV1 van General Motors in 1996 op de wegen. Er kwamen elektrische tankstations, de fabriek kon de vraag van de klant niet volgen. In 2003 werden alle EV1-rijders verplicht hun auto terug te brengen. De nog in perfecte staat verkerende auto's werden, ver weg in de woestijn, tot het laatste exemplaar vernietigd. In een talkshow legde acteur Tom Hanks in 1997 de werking van zijn EV1 uit: "It's amazing. Wat je met zo'n auto doet, is het volgende. Je steekt de sleutel in het contact, je draait met die sleutel en dan is er zo'n ding onderaan. Een pedaal."
Op zijn stand op het Autosalon laat Joeri De Ridder van Green Mobile filmpjes zien waarin de EV1 het ooit opnam tegen Ferrari's en Porsches. "De EV1 won altijd", zegt De Ridder. "Het acceleratievermogen was veel hoger. De mensen bekijken dat, ik zie ze denken 'wat voor weirdo is dit?', en ze stappen verder. Ze geloven het simpelweg niet."
Een overrompelend succes
De EV1 werd in januari 1990 door General Motors (GM) gepresenteerd op het autosalon van Los Angeles. 's Werelds eerste gebruiksvriendelijke zero emission vehicle. De auto rekende af met alle vooroordelen. Leuk design, plaats genoeg. Toen de EV1 in 1996 op de markt kwam, bleek hij niet eens zo duur. "Je kon 'm niet kopen, alleen leasen", zegt Chelsea Sexton. Zij was in die tijd net afgestudeerd in marketing, kon aan de slag bij GM om de EV1 te helpen promoten en nam er zelf ook één. "Voor het goedkoopste model betaalde je 250 dollar per maand, voor het duurste 500."
Er rolden tussen 1996 en 2000 in totaal 1.057 EV1's van de band. Geen ervan stond langer dan een dag in de etalage. "Het was een hype", zegt Sexton. "Mede dankzij mensen als Tom Hanks, die er niet over uitgepraat geraakte. De wagen maakte amper geluid, de kosten voor verbruik drukten zich uit in dollarcenten, en je had er nooit problemen mee. Het enige nodige onderhoud was een controle van de banden om de 9.000 kilometer en het bijvullen van het sproeibakje. Opladen deed je 's nachts, in je garage."
Tegen 1998 had Panasonic al een batterij ontwikkeld die de EV1 een autonomie gaf tot 240 kilometer. En dat was nog maar het begin, dachten de fans. Gecharmeerd van deze auto had de staat Californië de zero emission act uitgevaardigd. Twee procent van alle verkochte auto's moest tegen 1998 volledig uitstootvrij zijn. Tegen 2001 zou dat 5 procent worden, in 2003 al 10 procent. De wet leek op maat geschreven van GM, dat een ruime straatlengte voorsprong had op de concurrentie. GM had 1 miljard dollar geïnvesteerd in ontwikkeling en productie van de EV1, en kon royaal putten uit een door de regering-Clinton gecreëerd fonds, waarbij 1,25 miljard dollar was vrijgemaakt voor elektrische auto's.
Onder de pletwals
Ze zijn zeldzaam, de auto's waarvoor ooit een begrafenisplechtigheid werd gehouden. Het gebeurde op 24 juli 2003 op een kerkhof in Hollywood. Tot hun verbazing hadden alle EV1-gebruikers van verdeler Saturn bericht gekregen dat het leasecontract met onmiddellijke ingang werd stopgezet en dat ze hun auto moesten terugbrengen. GM had de productie in 2000 al "tijdelijk" stilgezet met het argument dat er te weinig klanten waren.
Een absolute leugen, zo liet documentairemaker Chris Paine in 2006 zien in de reportage Who Killed the Electric Car?. Er was helemaal geen gebrek aan klanten: er waren er juist te veel. "General Motors geloofde in het begin helemaal niet dat de wagen zou aanslaan", zegt Sexton. "Zij dachten dat hij zou worden weggelachen, waarna tegenover de overheid de onzinnigheid van emissienormen bewezen zou zijn. Ze hielden op geen enkel moment rekening met ellenlange wachtlijsten of het bedenken van een coherente uitleg waarom ze ermee zouden stoppen."
Het is een aangrijpend beeld: een stoet van tientallen glimmende EV1's tijdens hun laatste rit en de toespraak: "Beste vrienden, wij zijn hier vandaag samengekomen om afscheid te nemen van een heel speciale vriend." De rouwenden hadden op dat ogenblik geen idee wat GM met de meer dan duizend in perfecte staat verkerende EV1's zou doen. Hun lot werd eerder toevallig gefilmd door een cameraploeg bij een autosloper in de woestijn in Arizona. De EV1's werden een na een geplet en verpulverd. Raar, inderdaad, beaamde de sloper: de auto's die hier aankomen, zien er nooit zo fonkelend nieuw uit. "Er mocht niet één stukje van overblijven", zegt Sexton. "En dan te bedenken dat al die klanten meer wilden betalen, een overeenkomst wilden tekenen om GM te ontslaan van alle onderhoudsplichten en zelf wilden investeren in het produceren van wisselstukken, als daar ooit nood aan zou zijn."
Geen alleenstaand verhaal
Wie vermoordde de elektrische auto? In de documentaire is de meest gehoorde verklaring dat de Amerikaanse auto-industrie principieel weigerde te leven met het idee dat de overheid ze kon verplichten andere auto's te bouwen dan ze zelf wou. "Wat je zag", zegt Sexton, "is dat het hele systeem rond autoverkoop dreigde in te storten: geen onderhoudsbeurten meer, geen wisselstukken meer. Een ramp."
Toch ligt de ware reden elders, denkt Joeri De Ridder: "Kijk naar de data van het annuleren van die contracten. Dat viel bijna dag op dag samen met de verovering van Bagdad. De oorlog in Irak was gewonnen, de oliekanalen waren gevrijwaard. Ingewikkelder dan dat is het niet."
De EV1 is geen alleenstaand verhaal. Nissan kwam in 1999 met de Hypermini, die in Pasadena werd ingezet door al het gemeentepersoneel en ook vrij snel gewild werd door het publiek. Vorig jaar werden alle wagens teruggeroepen om in de woestijn onder de pletwals te eindigen. "Peugeot had tot 2003 een elektrische versie van de 106", zegt De Ridder. "Gek hoe snel mensen dat vergeten, want bij de lancering werd veel drukte gemaakt. Citroën had een elektrische Saxo en Berlingo. Al die types zijn in 2003 verdwenen. De auto-industrie weigert simpelweg te investeren in auto's zonder uitstoot. GM kwam met de Hummer, de meest milieubelastende auto ooit, en die heeft de EV1 helemaal doen vergeten."
De EV1 heeft nog steeds zijn fans, die zich verenigden in een actiegroep met de alleszeggende naam DontCrush en inmiddels succesjes beginnen te boeken. Ondanks, alweer, beloftevolle verkoopscijfers, wou Toyota onlangs alle exemplaren van zijn RAV4-EV, een elektrische 4x4, terugroepen en tot het laatste exemplaar slopen, maar zag daar onder druk van de actiegroep van af. "Juist doordat de industrie het spel zo grof speelde is het in de VS een thema geworden", zegt De Ridder. "Tijdens dit Autosalon hebben wij van onze stock van zeven Reva's (een elektrisch miniautootje van Indische makelij, DDC) nul exemplaren verkocht. Niet dat ik anders had verwacht. Het bereik, 80 kilometer, is nog veel te klein. De aankoopprijs, 14.900 euro, veel te hoog. In Londen rijden er al 800 Reva's rond, omdat ze daar worden vrijgesteld van een speciale emissietaks die automobilisten al snel 50 euro per dag kost. Hier in België zijn we nog volop aan het lobbyen, en wil het nog niet lukken om de overheid ervan te overtuigen dat de Reva, uitstoot: nul, in aanmerking mag komen voor een ecobonus. De weg is nog lang."
01-02-2008 om 00:00
geschreven door Leen
31-01-2008
Arbeid adelt.
Morgen hebben wij pedagogische studiedag. Nu hoor ik jullie al denken: jàà, de vakantie begint dus eigenlijk al een beetje. Niks hoor, ik moet weer keihard zwoegen en 's morgens zelfs lesgeven aan een soort mensen die naar het schijnt de moeilijkste klanten zijn van allemaal: Leraars...