Inhoud blog
  • Afstandsleren week 10
  • Afstandsleren week 10
  • Afstandsleren week 9
  • Week 9: De toestand in Noord - Korea
  • Afstandsleren week 7 + 8
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Audi alteram partem
    Luister naar de andere kant...
    24-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkom!

    Beste lezers,

    Welkom op mijn persoonlijke blog! Om te beginnen zal ik mij even voorstellen: ik ben Kris Stokmans, 23 jaar oud en woonachtig te Hasselt. Momenteel zit ik in het laatste jaar van mijn lerarenopleiding en ik studeer de vakken PAV en  geschiedenis.

    Door mijn vakkenkeuze is de actualiteit uiteraard iets dat ik nauw op de voet volg. Wanneer je naar het nieuws kijkt dan merk je dat het bol staat van de conflicten, oorlogen en egocentrisme. Ondanks alle communicatiemiddelen die we hebben, ondanks het feit dat we met iedereen contact kunnen hebben, heeft de mensheid nog nooit zo individualistisch geleefd.  De doelstelling van deze blog is dan ook dat we eens naar de andere kant gaan luisteren. Elke week zal één maatschappelijk thema waarover discussie is besproken worden. Door middel van verslagen van boeken, interviews, … gaan we eens luisteren naar de andere kant:  audi alteram partem!

    24-09-2009 om 12:18 geschreven door Kris_Stokmans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inleiding: het hoofddoekenverbod
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Week 1: Het hoofddoekenverbod

    Op 1 september brak de eerste schooldag aan. Tienduizenden jongeren gingen met volle moed terug naar de schoolbanken. Wanneer je ’s avonds echter het nieuws bekeek, dan ging het niet over deze jongeren. Het hoofdthema van het nieuws was het hoofddoekenverbod dat  werd ingevoerd in de athenea van Hoboken en Antwerpen.

     

     

    Vandaag, op 26 september is dit nog steeds een actueel onderwerp. Nog steeds laaien de discussies hierover op. Aan de ene kant heb je mensen die voor dit verbod zijn, maar aan de andere kant zijn er ook mensen die er tegen zijn. Zelfs de politieke partijen discussiëren mee over dit onderwerp.

    Maar welke argumenten gebruiken zij eigenlijk om zich uit te spreken voor of tegen het hoofddoekenverbod?  Hieronder heb ik een tabel ontworpen waar de meest frequente argumenten in voorkomen:[1]

    Voor het hoofddoekenverbod

    Tegen het hoofddoekenverbod

    Zelfs in de moslimgemeenschap is er onenigheid over of de Koran het dragen van een hoofddoek verplicht of niet. Er zijn ook moslims die zeggen dat als de wet hoofddoeken niet toelaat, een moslima haar hoofddoek moet afleggen.

    Het is een religieus symbool. En in ons land is er vrijheid van godsdienst

    Door een hoofddoekenverbod in te voeren, worden scholen weer echt pluralistisch. Iedereen voelt er zich welkom, niet alleen praktiserende moslima’s. Door de hoofddoek buiten de schoolmuren te houden, breng je gelijkheid weer binnen. Als niemand een hoofddoek draagt, ziet iedereen er weer hetzelfde uit. De nadruk ligt op overeenkomsten in plaats van op verschillen.

    Onze gemeenschap is multicultureel. Als je de hoofddoek op school verbiedt, bereid je jongeren niet voor op de multiculturele samenleving waarmee ze sowieso te maken zullen hebben.

    Door de hoofddoek te verbieden, vermijd je dat meisjes door vrienden onder druk worden gezet om hem te dragen zonder dat ze dat eigenlijk willen.

    Jongeren moeten leren eigen keuzes te maken. Door de hoofddoek niet te verbieden, wapen je jonge mensen om op een zelfbewuste en assertieve wijze hun eigen keuzes te maken. Zo worden het mondige en geëmancipeerde burgers.

    Door de hoofddoek te verbieden, bescherm je meisjes die door hun streng islamitische vaders of broers verplicht worden om hem te dragen.

    Vrouwen en meisjes moeten zelf kunnen beslissen of ze wel of niet een hoofddoek dragen. Een hoofddoekenverbod is een beknotting van dat zelfbeschikkingsrecht.

    De hoofddoek is steeds meer een politiek symbool geworden, en niet alleen meer religieus. Het is de uiting van een groep mensen die zich afzetten tegen de rest van de samenleving.

    Een algemeen hoofddoekenverbod duwt moslims naar moslimscholen. Dat is geen goede zaak voor de integratie. Bovendien zullen moslims en niet-moslims zo nog meer uit elkaar groeien.

    De hoofddoek heeft met gelijke onderwijskansen te maken. Als aanvaard wordt dat het niet mag, wordt hij ook gemakkelijker afgelegd. Zo hangt de schoolkeuze niet af van het al dan niet mogen dragen van een hoofddoek.

    Een verbod op hoofddoeken zet een rem op emancipatiekansen van meisjes met een hoofddoek. Hun recht op onderwijs wordt beperkt en dus ook hun kansen op werk krimpen in.

    Een algemeen verbod is duidelijk. Het brengt geen scholen in moeilijkheden en vermijdt protestacties voor de schoolpoort.

    Voor veel meisjes is de hoofddoek dragen een deel van hun identiteit ontwikkelen.

    Meisjes die hun hoofddoek afleggen vanwege een verbod op school, zullen gemakkelijker hetzelfde doen in een werksituatie. Dat verhoogt hun kansen op de arbeidsmarkt aanzienlijk.

    Door de hoofddoek te verbieden, wordt het een strijdpunt, een symbool waar om gestreden moet worden.

    Een pet mag ook niet in de klas. Een hoofddoek bijgevolg ook niet.

    Een verbod werkt radicalisering in de hand. Meer gematigde moslima’s die de nood niet voelden om een hoofddoek te dragen, beginnen er door het verbod wel een te dragen.

    De hoofddoek is een vorm van de onderdrukking van de vrouw. Vrouwen in onze samenleving hebben te hard gestreden om nu opnieuw te worden onderdrukt.

    Een verbod bevordert de maatschappelijke intolerantie omdat het de boodschap geeft dat een hoofddoek iets slechts is.

    Scholen moeten hun neutraliteit kunnen bewaren. De hoofddoek is niet neutraal.

    Wat met de Sikhs? Zij kunnen hun tulband niet afzetten. Niemand voelt zich door hen onder druk gezet of bedreigd, maar hun tulband is toch ook een religieus symbool?

    Het is in ieder geval duidelijk dat er snel een oplossing zal moeten komen. Het gemeenschapsonderwijs heeft al besloten dat er vanaf volgend schooljaar een hoofddoekenverbod op de scholen komt. De vraag is maar of dit effectief zal lukken want het kan in strijd zijn met de grondwet: men moet respect hebben voor de culturele identiteit van de individuele burger[2]. Meer dan ooit is een dialoog nodig, in plaats van onmiddellijke maatregelen.

    Als westerling ben ik vrij onwetend over de hoofddoek. Uiteraard ken ik ze wel, maar ik weet niet welke waarde het heeft voor de moslima’ s. Zou het een bepaalde verplichte traditie zijn of is het eerder een keuze die je maakt? Of zijn het anderen die deze keuze voor je maken? Bij de argumenten zie je ook staan dat het zowel een teken van onderdrukking maar ook kan het een manier zijn om een bepaalde geloofsovertuiging te uiten. Om een antwoord op deze vragen te zoeken ga ik het boek  “als sluiers vallen” geschreven door Nadia Dala lezen. Ik wil hiermee dan ook een antwoord zoeken op al mijn voorgaande vragen. Als slotconclusie had ik graag een genuanceerd antwoord gegeven op de vraag als het effectief mogelijk is om pro of contra te zijn in het hoofddoekendebat of is het gewoon een persoonlijke keuze die iedere moslima voor haarzelf moet maken? In dit boek staan tien getuigenissen van tien verschillende moslima’s. Ik ben benieuwd wat ze te zeggen hebben…

     

    24-09-2009 om 00:00 geschreven door Kris_Stokmans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)


    Archief per week
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs