Voor het hoofddoekenverbod
|
Tegen het hoofddoekenverbod
|
Zelfs in de moslimgemeenschap is er onenigheid over of de Koran het dragen van een hoofddoek verplicht of niet. Er zijn ook moslims die zeggen dat als de wet hoofddoeken niet toelaat, een moslima haar hoofddoek moet afleggen.
|
Het is een religieus symbool. En in ons land is er vrijheid van godsdienst
|
Door een hoofddoekenverbod in te voeren, worden scholen weer echt pluralistisch. Iedereen voelt er zich welkom, niet alleen praktiserende moslimas. Door de hoofddoek buiten de schoolmuren te houden, breng je gelijkheid weer binnen. Als niemand een hoofddoek draagt, ziet iedereen er weer hetzelfde uit. De nadruk ligt op overeenkomsten in plaats van op verschillen.
|
Onze gemeenschap is multicultureel. Als je de hoofddoek op school verbiedt, bereid je jongeren niet voor op de multiculturele samenleving waarmee ze sowieso te maken zullen hebben.
|
Door de hoofddoek te verbieden, vermijd je dat meisjes door vrienden onder druk worden gezet om hem te dragen zonder dat ze dat eigenlijk willen.
|
Jongeren moeten leren eigen keuzes te maken. Door de hoofddoek niet te verbieden, wapen je jonge mensen om op een zelfbewuste en assertieve wijze hun eigen keuzes te maken. Zo worden het mondige en geëmancipeerde burgers.
|
Door de hoofddoek te verbieden, bescherm je meisjes die door hun streng islamitische vaders of broers verplicht worden om hem te dragen.
|
Vrouwen en meisjes moeten zelf kunnen beslissen of ze wel of niet een hoofddoek dragen. Een hoofddoekenverbod is een beknotting van dat zelfbeschikkingsrecht.
|
De hoofddoek is steeds meer een politiek symbool geworden, en niet alleen meer religieus. Het is de uiting van een groep mensen die zich afzetten tegen de rest van de samenleving.
|
Een algemeen hoofddoekenverbod duwt moslims naar moslimscholen. Dat is geen goede zaak voor de integratie. Bovendien zullen moslims en niet-moslims zo nog meer uit elkaar groeien.
|
De hoofddoek heeft met gelijke onderwijskansen te maken. Als aanvaard wordt dat het niet mag, wordt hij ook gemakkelijker afgelegd. Zo hangt de schoolkeuze niet af van het al dan niet mogen dragen van een hoofddoek.
|
Een verbod op hoofddoeken zet een rem op emancipatiekansen van meisjes met een hoofddoek. Hun recht op onderwijs wordt beperkt en dus ook hun kansen op werk krimpen in.
|
Een algemeen verbod is duidelijk. Het brengt geen scholen in moeilijkheden en vermijdt protestacties voor de schoolpoort.
|
Voor veel meisjes is de hoofddoek dragen een deel van hun identiteit ontwikkelen.
|
Meisjes die hun hoofddoek afleggen vanwege een verbod op school, zullen gemakkelijker hetzelfde doen in een werksituatie. Dat verhoogt hun kansen op de arbeidsmarkt aanzienlijk.
|
Door de hoofddoek te verbieden, wordt het een strijdpunt, een symbool waar om gestreden moet worden.
|
Een pet mag ook niet in de klas. Een hoofddoek bijgevolg ook niet.
|
Een verbod werkt radicalisering in de hand. Meer gematigde moslimas die de nood niet voelden om een hoofddoek te dragen, beginnen er door het verbod wel een te dragen.
|
De hoofddoek is een vorm van de onderdrukking van de vrouw. Vrouwen in onze samenleving hebben te hard gestreden om nu opnieuw te worden onderdrukt.
|
Een verbod bevordert de maatschappelijke intolerantie omdat het de boodschap geeft dat een hoofddoek iets slechts is.
|
Scholen moeten hun neutraliteit kunnen bewaren. De hoofddoek is niet neutraal.
|
Wat met de Sikhs? Zij kunnen hun tulband niet afzetten. Niemand voelt zich door hen onder druk gezet of bedreigd, maar hun tulband is toch ook een religieus symbool?
|