Vertrokken te 09:40 uur en aangekomen steiger Avelgem
11:20 uur. Het was weer heet vandaag, de auto staat vlakbij dus hebben we
vandaag niet gefietst. Alleen veel met
water gestoeid en gerust. Toen we net
vast lagen aan de steiger kwam er aan de kade aan de sluis nog een jacht (GB)
aanleggen.
Een van de wrakjes die hier liggen.
Voor de rest zijn er hier een aantal vrachtschepen op en
af gevaren en dat was het.
Het Nederlandse vrachtschip dat gisteren avond nog
aangelegd had voor sluis Zwevegem was deze morgen al vertrokken. Wij zijn er niet van wakker geworden, we
hebben het alleszins niet gemerkt. Na de bakkersronde naar de Okay en na het
ontbijt hebben we weer een fietstocht van 23 km gemaakt naar Kortrijk en
omgeving. Een deel van de rit ging over de Trimaarzate die ons van Zwevegem tot
in het centrum van Kortrijk bracht. We
passeerden nog eens aan de jachthaven aan de Broeltorens waar we naartoe wilden
waar nu over de hele lengte van het hele plein langs de oude Leiearm terrasjes
zijn opgezet. Er is nog weinig volk en
die mensen die er rondlopen en fietsen dragen op een uitzondering na allemaal
mondmaskers.
Gerestaureerde industriële site.Enkele beelden uit het Groeninghepark. Een
van de vele voetwegen in de buurt.
We fietsten ook langs het zwembad van Kortrijk, langs het
Groeninghepark waar volgens de overlevering de Guldensporenslag in 1302 plaats
vond, langs nieuwe wijken, oude gerenoveerde fabrieksgebouwen en langs de
jeugdherberg waar we 23 jaar geleden samen met onze vrienden Oscar en
Bernadette overnacht hebben tijdens onze fietsvakantie. Op een pas gerooid
aardappelveld hebben we na-geoogst, iets wat we vroeger toen ik 6-7 jaar oud
was moesten doen van mijn grootvader. Met andere woorden, toen moesten de
aardappeltjes die te klein waren om geschild te worden en op het veld waren
blijven liggen, opgeraapt worden en gekookt te worden om te voeren aan het
varken dat toen bij heel veel gezinnen vetgemest werd. Nu vind je in alle bijna
winkels deze aardappeltjes als krielpatatjes en wordt er nog geld aan uit
gegeven.
De oude Leiearm door Kortrijk. De Broeltorens. De Abdijmolen. De duiktank op de Transfo-site.
Toen we in de namiddag op de boot waren zijn er een uurtje na mekaar twee
vrachtschepen achteruit uit de Zwevegemsluis gekomen die hier in de zwaaikom
hebben gedraaid en richting Bossuit gevaren zijn. Blijkbaar kunnen die voorbij de sluis nergens
gedraaid komen om terug te varen. De
boten waren dan ook 80 m en 110 m lang. In de late namiddag heeft Annie het nog eens
aangedurfd om alleen het stadje in te trekken.
Hopelijk vindt ze haar weg terug weer zonder al te veel moeite.
Na het avondeten hebben we nog een fietstocht van 24 km
gemaakt zodat het totaal vandaag op 47 km kwam.
We reden langs het kanaal tot aan de smalspoorbrug , naar de overkant
over de Keiberg, langs de gehuchten Vierkeer en Truweel naar Otegem. Langs Klein Ronse en de Vossenhoek naar
Vichte en vervolgens via Brandemolen en Veemeersen tot aan sluis Zwevegem waar
we terug overstaken en aan de boot arriveerden.
Weer een rustige nacht gehad. Gisteren is hier, althans terwijl wij aan de boot, waren geen
enkele boot gepasseerd. Met die kapotte deur aan de laatste sluis in Kortrijk
komen er toch zeker bijna geen jachten langs. We zijn rond 08:00 uur wakker
geworden van het lawaai van her verkeer aan de overkant van het kanaal. Na het
ontbijt vertrokken we richting Zwevegem.
We hadden het kanaal vandaag met uitzondering van een viertal roeiers
weer helemaal voor ons alleen. Vandaag alleen door sluis Moen en dan door tot
net voor Bekaert in Zwevegem waar we aanmeerden op de hoek van de grote
zwaaikom, net aan een laddertje zodat we ondanks de hoge kade, zij het met wat
moeite, toch de fietsten kunnen afzetten.
Te 11:20 uur lagen we vast.
Fabrieksgebouw wordt gerenoveerd. Er zijn hier enkele
kano- en roeiverenigingen.
Na het middageten en de afwas vertrokken we weer voor een
fietstochtje van 24 km. Van Zwevegem
reden er langs het kanaal in de richting van Kortrijk waar we op de Leie aan
sluis 11 uitkwamen. Daar ben ik even
gaan informeren naar de stremming van deze sluis die normaal tot 10.08.20
geprogrammeerd was. Van de bedienaar van de sluis (inderdaad, de bedienaar van
de sluis die reeds van april 2020 gestremd is en nog steeds bemand is ondanks
er geen enkele boot meer gepasseerd is!) vernam ik dat de sluis voorzien werd
van nieuwe deuren maar dat er nog problemen waren die eerst nog moesten
opgelost worden en dat dat pas na het bouwverlof zou gebeuren. Hij had er geen
goed oog in dat de stremming op 10.08 voorbij zou zijn! Dat weten we dan ook
alweer, we zullen overmorgen maar terugdraaien en via de Schelde verder
richting Gent varen. We gaan hier nu
weer geen week blijven wachten zoals voor de werken aan de brug in Geraardsbergen
enkele weken terug. Vervolgens fietsten we langs de Leie tot in Harelbeke waar
nu de nieuwe sluis en de nieuwe stuw klaar is en grotere schepen aankan.
Oude pakhuizen tussen sluis 10 en 11.Het mooie stationsgebouw van Harelbeke.
De kades in Harelbeke zijn helemaal vernieuwd en er ligt
een imposante draaibrug voor het fietsverkeer.
Van hieruit ging het richting provinciaal domein De Gavers waar we
helemaal omheen fietsten en dan richting Deerlijk. Over de snelweg ligt hier een knappe
fietsbrug met aan beide zijden het fietspad dat in een grote cirkel omhoog
loopt tot op de brug. Na 24 km
arriveerden we terug aan de ligplaats maar zijn we nog door gereden naar het
centrum om daar eens te gaan kijken. Er
zijn allerhande winkels maar er is geen echte winkelstraat zoals dat in sommige
steden is. Vlak bij de ligplaats, op loopafstand (100 m) van het kanaal, is er een
nieuwe Okay gekomen. Voordien moest je door het centrum naar een Delhaise, een
Carrefour of de Aldi en dat is te voet wel een eindje. Op het einde van de rit
kregen we enkele verspreide druppels te verwerken en we waren 5 minuten aan de
boot toen er een fikse bui uit viel.
Deze morgen zaten aan de overkant al een paar vissers op
het stek. Op het stekje van de Avergemse
Ski Club was ook al activiteit. Er stond
een kampeerauto en er zaten al mensen in het waterskibootje maar er werd nog
niet gevaren. Aangezien er weer warm
weer voorspeld werd zijn we al vroeg voor onze fietstocht vertrokken. Wa maken vandaag een tocht van 32 km die ons
via de nrs 66.84.67.74.69.50.80.57.77.61.76.72.23.83 en 86 terug naar de
aanlegplaats voerde.
Molen, rabarberveld en het Laatste Oordje in Bellegem.
We reden weer langs mooie plaatsjes, soms over van die kleine
voetpaadjes die dedorpjes buiten de
normale weg dwars door de akkers en weides met mekaar verbinden, dan weer eens
steil bergop met de beloning van een mooi panorama. Ergens onderweg, de straat
noemt daar “Het Laatste Oordje” passeerden we net op de middag aan restaurant
“De geit” waarvan we geprofiteerd hebben en daar weer lekker zijn gaan eten
(Stoofvlees van varkenswangetjes met Bevergems bruin bier met frietjes en een
salade).Met het buikje vol begonnen we
aan de resterende kilometers en rond 15:00 uur arriveerden we terug aan de
boot.
Nu was er wel activiteit bij de ASC maar we hebben daar
geen last van gehad. Na het avondeten
ben ik nog een rondje ter plaatse (6 km) gaan maken maar dit maal aan de
overkant van het kanaal Kortrijk-Bossuit tot in Moen en terug. S’ Avonds waren
we weer moe en toen het wat frisser werd zijn we de kooi opgezocht.
Het vrachtschip was deze morgen al vroeg vertrokken maar
dat hebben we niet gemerkt. Na het bakkersbezoek en het ontbijt zijn we ook
vertrokken richting Sluis Hérinnes. Daar
aangekomen werd op ons verzoek onmiddellijk de sluis klaar gemaakt en konden we
binnen. We hebben hier ook water bij
getankt gezien ik verwacht dat we dat niet onmiddellijk ergens nog kunnen hier. Toen we sluis Hérinnes uit voeren kwam er al
een koppelverband aangevaren. Onderweg vandaag nog een jacht tegen gekomen en
net voor sluis Bossuit nog een lege spits. Aan sluis Bossuit hetzelfde
scenario, sluis dadelijk klaar, wij binnen en naar boven. Dit duurde wel een kwartier gezien de sluis
185 m lang en 12,5 m breed is en er een verval van 10 m en er een massa water
voor naar binnen moet. Voorbij de sluis legden wij aan aan de steiger van
Avelgem. Hier liggen vier boten waarvan
er zeker 3 niet meer varen of toch al een hele tijd geen bezoek gehad hebben. Ze liggen dan ook allemaal nog een 5 a 6 meter
van mekaar zodat er niet veel plaats overblijft. Ik denk dat ik eens een mailtje met fotos
van de toestand naar de gemeentedienst Avelgem ga sturen met de vraag eens
maatregelen te nemen zodat passanten ook eens kunnen aanleggen.
Vrouwen aan het stuur. Hertenboerderij in Knokke. Hier
stond vroeger het station van Sint Denijs.
We hebben vandaag ook onze 1000e km van deze
reis gefietst.Vandaag was het een ritje
van 23 km via de nrs
86.66.72.76.60.83.23.42.43.5.26.50.40.46.51.92.48.52.64.63.57. Hier komen de
twee netwerken, Schelde en Leistreek tegen mekaar.Het is hier zeer landelijk, licht glooiend
met zeer grote velden waarop in de meester gevallen granen staan die momenteel
geoogst worden.Het is dan ook een heen
en weer gerij van tractoren met grote aanhangwagens en van grote maaidorsers.
Nieuwe stuw aan sluis Hérinnes. Gemaaid vlasveld. Ligplaats van Avelgem boven
sluis Bossuit.
Voormiddag een fietstocht van 18 km gemaakt langs het
Spierekanaal tot Leers-Nord en zo terug naar Pecq. Het kanaal is heropend in
2010 maar veel beweging is er niet meer. Begin van het seizoen was er een
scheepvaartbericht uitgegeven dat er maar 90 cm water stond maar de sluizen
zijn nu allemaal boordevol, dus dat probleem is er niet meer maar het bericht
staat nog steeds actief bij de scheepvaartberichten! Wordt dat dan helemaal
niet gecontroleerd en aangepast? Voor
sluis Leers-Nord ligt een kleine rondvaartboot maar die is zo te zien ook al
lang niet meer van plaats geweest.
Herdenkingsplaat heropening Spierekanaal. Sluis Leers-Nord net op de grens. Ligplaats aan de
kade in Pecq.
Wegens de hitte voor de rest niet veel meer gedaan vandaag
buiten ons van binnen en van buiten goed nat gehouden. s Avonds hebben we dan
na 19:00 uur nog een kleine tocht (5km) gemaakt naar Spiere en terug.
Rond 22:30 uur is er nog een groot vrachtschip voor ons
komen liggen. (sluizen sluiten op vrijdag hier te 22:00 uur) Laat op de avond
begonnen er zich onweerswolken bijeen te pakken en in de verte ten oosten van
ons in de richting Ath en ten noorden van ons richting Oudenaarde brak er een
serieus onweer uit. Het flikkerde met momenten net of er iemand met een grote
stroboscooplamp bezig was. Op die plaatsen werd de lucht bijna zwart en het
moet daar flink geregend hebben.Wij
verheugden ons ook op een goed plensbui maar het enige resultaat was dat de
boot net nat genoeg was om ze een beetje op te poetsen maar onze zwemkledij
hebben we quasi droog opgeborgen.
Aangezien de binnen-thermometer op 36 graden stond hebben
we aanvankelijk een tijdje buiten geslapen maar Annie lag niet comfortabel op
de bank en is naar binnen gegaan. Ik ben
enkele uren later gevolgd toen het wat afgekoeld was.
Toen we deze morgen opstonden was de Blue Steel reeds
vertrokken. Wij hebben hier niets van
gehoord of we dachten misschien dat het een voorbij varend vrachtschip
was. Na het ontbijt vertrokken wij ook
richting Doornik waar we wilden gaan liggen omdat daar elektriciteit en water
te krijgen is. Toen we echter te 10:10
uur arriveerden aan de halte fluvial bleek deze een werf te zijn geworden.
De werf van de Halte Fluvial van Doornik. Op de Schelde
tussen Doornik en Pecq.
Een stukje steiger was er nog wel maar de verbinding met
de oever was weg, dus dan kan je niet van de boot en daar zijn we dan ook niets
mee. Toen ik via de radio informeerde bij sluis Kain bleek de enige
mogelijkheid om op dit stuk van de Schelde aan te leggen met pleziervaart in
Antoing was en daar kwamen we net vandaan.
Dan maar verder gevaren en in Pecq kwamen we aan de nieuwe kade die we
enkele jaren ook gebezigd hadden en daar hebben we dan maar aangelegd.
Kasteeltje van Instituut Saint-André. Watermolen
Froyennes. Oude opengewerkte cementoven met onderaan de stookgaten en midden
erin een soort kegel die het afgewerkt cement naar de buitenkant duwde waar het
kon opgeschept worden. Het moet
daarbinnen zo heet als in de hel geweest zijn voor de arbeiders.
Na de middag met de fiets terug naar Antoing via de nrs 59.58.63.62.67.86.85.84.13.23.27.3.48.49.51.8.11.9
en 10 en kwamen door Pecq, Esquelmes met zijn Chateau, Ramegnies-Chin met zijn
Chateau Ramegnies, Chateau de Chin, Chateau Belle Rive en het mooie gebouw (oud
kasteeltje) van Instituut Saint-André, Doornik Centrum, Les Bastions, Allain en
Vaulx waar we de Schelde terug overstaken en via de ruines van de oude
cementovens tot aan de brug van Antoing reden en daar terug overstaken.
Dag 51 â Woensdag 29-07-2020 â Halte Fluvial Antoing
Na het ontbijt efkes naar de bunkerboot Neptunus gegaan
voor de aanschaf van een nieuwe vlag, de onze is zo door de zon afgeschenen dat
er bijna geen kleur meer op zit. Tevens
een nieuwe vlotterschakelaar gaan halen voor de douchepomp gezien die af en toe
kuren vertoont en soms blijft draaien als de bak leeg is. Als dat nu nog te
dikwijls gebeurt moet ik die vervangen.
Nadien hebben we weer een fietstocht gemaakt via de nrs 10.24.51.73.96.58.59.60.62.94.73.53.14.16.12
en terug naar 10 dat ons van Antoing naar Bruyelle, Wez-Velvain,
Jollain-Merlin, Hollain, Bléharies, Laplaigne, Péronnes-Lez-Antoing en terug
naar Antoing voerde met onderweg nog een ommetje over het grondgebied van
Flines-Lez-Mortagne waar we nog gaan kijken zijn naar een plaats waar eind 1944
een Langcaster bommenwerper neergestort was nadat die verderop geraakt was door
luchtafweer toen hij van een bombardement terug keerde. Pas in 2010 werd hier
ter nagedachtenis een monument opgericht zowat midden in het bos net op de
grens B/Fr.De plaats is enkel te voet
en met de fiets bereikbaar over een klein smal paadje.
Toen we terug aan de boot arriveerden had het jacht Blue
Steel (NL) op de plaats voor ons aangemeerd. Aan boord een Engels koppel dat
mede-eigenaar is van de boot en die hun vakantie hier doorbrengen. Ze hebben
samen met twee andere koppels de boot aangekocht en houden achter mekaar aan
drie weken vakantie op de boot.
Schelde in Bléharies. Monument in Flines-Lez-Mortagne.
Plein met rotonde in Antoing.
In de namiddag ben ik te voet door Antoing, langs het
chateau (maar er is niet veel van te zien buiten de torens gezien er helemaal
rondom een hoge muur rond staat) gegaan om de auto te gaan halen aan het
administratief centrum en hem hier op de parking beneden te zetten.
Torens van Chateau Antoing.De bovenste ingang met de steile weg
ernaartoe.
Er staan hier wel een aantal mooie oude gerestaureerde
gebouwen en er zijn enkele mooie pleintjes te ontdekken. In de hoofdstraat zijn
allerhande winkels, enkele cafés, een paar restaurants, een boucherie en aan de
rand van het kleine centrum beneden langs de Schelde is een nieuwe Aldi. En
boven kort bij het Administratieve Centrum en het kerkhof bevindt zich een
Colruyt. Dus hier kan je normaal wel vinden wat je doorgaans nodig hebt.
Dag 50 â Dinsdag 28-07-2020 â Kade boven S Maubray
Weer een goed plaatsje om te overnachten. Deze morgen om 06:10 uur vertrok de Memphis maar
ik werd pas wakker toen de boot bijna in de sluis lag. Het is wat grijs overtrokken en vannacht
heeft het blijkbaar een kleine bui gedaan, het dek is nat maar achteraan onder
de kap is alles nog droog dus veel zal er niet gevallen zijn. Iets voor 08:55 uur waren we klaar om te
vertrekken en gezien de sluis bovenaan nog open stond hebben wij de sluis maar
opgeroepen en we mochten dadelijk binnen.
Het is hier weer een sluis met een verval van 12 m maar er zijn
drijvende bolders. Het duurde een vijftal minuten en toen waren we weer beneden. We komen nu op La Grande Large, het meer
tussen de twee sluizen met een basis van ADEPS, de jachthaven Péronnes en in de
rechterhoek jachthaven Antoing. Wij gaan
echter verder. Aan de overzijde van het meer aan sluis Péronnes moesten we
wachten op een vrachtschip dat naar boven ging en toen was het onze beurt. Hier is het verval ongeveer 8 meter maar hier
zijn geen drijvende bolders, dus is het hier herpakken op de verschillende
muurbolders in de sluiswand. Toen we
onder en buiten waren kwamen we al dadelijk een vrachtschip tegen en toen we
iets verder op de Schelde arriveerden passeerden we een Frans koppelverband van
spitsen die net naar de sluis draaiden.
La Grande Large van Péronnes.Mooie vergezichten tijdens onze fietstocht.
Ruine (14 Eeuw) van het Chateau van Vaulx.
Wij wilden naar Bleharies aan het oude douanekantoor net
voor de grens gaan en daar gaan liggen maar het lag er vol binnenschepen en dan
zijn we maar terug gekeerd naar Antoing naar de Halte Fluvial.Daar lagen twee jachten, de Alma die we ook
in Ath hebben gezien, en de Nausicaa uit Anseremme.Beide lagen tegen de achterste kade, de kade
vooraan was helemaal vrij.
Onze fietstocht van 34 km voerde ons namiddag over het
glooiende landschap met mooie vergezichten en kleine dorpjes en langs enkele
Chateaus. We reden via de nrs 10.12.17.40.38.35.1.34.32.30.48.7.1.23.4.5.11.9
en terug naar 10 waarbij we door de dorpjes Fontenoy, Vezon, Barry,
Froidmanteau, Maulde, Beclers, Havinnes, Warchin, Allain, Vaulx, Calonne en
terug naar Antoing reden. Onderweg kwamen we enkel twee andere fietsers en drie
wielertoeristen tegen en ergens onderweg stonden enkele jongeren met een fiets
aan de kant. Er wordt hier blijkbaar heel weinig gefietst ondanks dat het hier
wel een mooie streek is en er een goed bewegwijzerd fietsnetwerk ligt.
Toen we terug aan de halte fluviale kwamen had er nog een
Nederlands jacht uit Hilversum aangelegd.
Dag 49 â Maandag 27-07-2020 â YH Peruwlez â kade voor sluis Maubray
Vanmorgen wakker geworden onder een grijze hemel. Vannacht heeft het een klein beetje geregend.
Iets voor we te 09:45 uur vertrokken klaarde het op en werd het zonnig tussen
de witte wolken door en even later moest zelfs de zonnebril boven gehaald
worden. We zijn tot aan de kade voor
sluis Maubray gevaren en blijven hier vandaag liggen. Het is maar 14 km maar we
hebben alle tijd. We moeten alleen maar
voor 01.08.20 door de sluis van Péronnes gaan want daar gaat weer gewerkt worden
en we mogen niet te vroeg op de Schelde in Bossuit zijn want daar wordt een
sluisdeur gerepareerd en we willen daarlangs naar Kortrijk naar de Leie.
Na het middageten maakten we weer een fietstocht alles
samen van 27 km. We vertrokken naar het
Grand Large de Péronnes welk tussen de twee sluizen van Maubray en Péronnes
ligt. Hier op het einde van het meer
wordt een nieuw groot vakantiepark gebouwd en ik vermoed dat hij ook een nieuwe
jachthaven gaat komen. Er liggen aan de overkant al een aantal boten maar die
liggen gewoon tegen de kant. Vervolgens
volgden we het Ancien Canal Pommeroeul-Antoing.
Le
Grand Large tussen de twee sluizen en Le Petit Large aan de oude sluis.
Op het grondgebied van Maubray is dit kanaal in de heuvel
ingegraven en is het maar zo smal dat er net een spits door kon. Wij volgen dit
traject en komen naar schatting 20 meter boven het kanaal dat door bomen en
struiken aan ons zicht onttrokken wordt.
Toen indertijd beslist werd het kanaal bevaarbaar te maken voor grotere
schepen hebben ze vermoedelijk ingezien dat de verbreding van dat stuk veel
meer zou kosten dan een nieuw kanaal te graven. Op het oude kanaal dat maar
geschikt was voor spitsen (39 x 5 m) lagen ook 13 sluizen waardoor een schip in
een drukke periode 4 uur tot 3 dagen nodig had om het traject van 14 km te
overbruggen. Nu, op het nieuwe kanaal
zijn maar twee sluizen waar 4 spitsen tegelijk in konden. Spitsen zie je hier
nog wel maar niet zo veel, nu zijn het bijna allemaal schepen van 80 m lang en
9 tot 11,5 m breed zodat er zo maar één tegelijk in kan. De twee sluizen op dit
nieuwe kanaal zijn 85 m x 12 m. Op het
oude kanaal zijn de voormalige sluiswachtershuisjes bijna allemaal mooi
gerenoveerd. Zo reden we verder tot Peruwlez en nadien toen we de auto aan het
gemeentehuis in Antoing hadden geplaatst van daaruit terug naar de boot. Rond 20:00 uur arriveerde er nog de
vrachtboot Memphis maar aangezien deze sluizen maar tot 19:30 uur bediend
worden is bij ons komen aanmeren.