aniwayopreis2020
Inhoud blog
  • Dag 116 – Zondag 04-10-2020 – Kade Blauwe Kei - Bryac
  • Dag 115 – Zaterdag 03-10-2020 – Kade Blauwe Kei
  • Dag 114 – Vrijdag 02-10-2020 – Kade Mol Donk – Kade Blauwe Kei D
  • Dag 113 – Donderdag 01-10-2020 – Kade S10 Herentals – Kade Mol Donk
  • Dag 112 – Woensdag 30-09-2020 – Kade Emblem – Kade S10 Herentals
    Archief per week
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 15/06-21/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek
  • reisverslag

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Reis 2020. Wegens corona-beperkingen NIET naar Berlijn!
    14-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 96 – Maandag 14-09-2020 – Steiger Schipdonk – Portus Ganda

    Het was deze morgen nevelig en er hingen dikke slierten mist over het water. Het is hier rustig geweest vannacht er is denk ik geen enkele boot gepasseerd voor 08:00 uur toen we net wakker waren.  Na het ontbijt vertrokken we richting Gent. We gaan over Brugse Vaart naar het centrum en via de Nieuwe Vaart naar de Tolhuissluis en zo via het Handelsdok en de Kasteelsluis naar Portus Ganda. Op het stuk van het kruispunt aan de Schipdonksluis tot aan het kruispunt met de Ringvaart en de Brugse Vaart waren er twee vrachtschepen een tijdje voor ons uit gegaan en die zijn waarschijnlijk sluis Evergem in gegaan, we hebben ze niet meer gezien. Aan het begin van de Brugse Vaart moet je je via VHF melden voor de brug Wondelgemstraatbrug en de Tolhuissluis.  Wij hebben dit gedaan maar hebben geen reactie gekregen. We hebben ook gebeld maar daar werd niet opgenomen.  Toen we de hoek omgingen naar de Nieuwe Vaart en Wondelgemstraatbrug (oude draaibrug) in zich hadden hebben wij nog eens opgeroepen en toen kregen we reactie. De brug was blijkbaar pas open geweest gezien er een jacht op ons af kwam.  We moesten dus een vijftal minuten wachten op de opening.  Op het einde van de Nieuwe Vaart kom je in een rond dok waar je linksaf de Tolhuisluis ingaat.  Hier daalden we ongeveer 1,5 meter tot op het niveau van de havendokken en het kanaal Gent-Terneuzen.  Op het einde van het handelsdok heb je weer een rond dok waar je haaks naar rechts draait in de richting van de Kasteelsluis (die heeft geen deuren meer en staat dus altijd open) en eenmaal daardoor ben je in Portus Ganda.

      

    Wondelgemstraatbrug. Tolhuissluis. Brug over de Ringvaart richting Sluis Evergem.

    We hebben eerst in een van de boxen gelegen maar die toegang is afgesloten met een hek en er hangt nergens een telefoonnummer of een code.  We zijn dan maar aan de overkant aan de Rodetorenkaai gaan liggen.  Daar vonden we ook de telefoonnummer van de havenmeester die we hebben opgebeld.  Het havenkantoor bevindt zich aan de andere zijde in hetzelfde gebouw als het zwembad. Toen ik hiervan terug kwam was het na 12:00 uur en de kades zaten vol studenten die daar hun boterhammetjes (en een aantal hun biertjes) kwamen  aanspreken.

    Na de administratie en het middageten hebben we de fietsen afgezet en zijn we vertrokken om de auto aan de Schipdonksluis op te halen en aan de parking van YH Merelbeke gaan zetten.  We hadden bij aankomst aan de boot weer 23 km gedaan. Gezien het weer zeer warm was is dit voldoende.

      

    Hier komen mooie appartementen. In Portus Ganda. Het kasteel van Lovendegem.

    Na het avondeten is Annie nog eens een wandeling gaan maken in de stad, benieuwd wanneer ze er terug door komt! We vernamen van de havenmeester dat de Brusselpoortsluis tot 30.09.2020 buiten dienst is dus moeten we morgen helemaal langs de noordkant van Gent rond om terug in Merelbeke te geraken!

    14-09-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    13-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 95 – Zondag 13-09-2020 – Kade Moerbruggebrug – Steiger Schipdonk

    Deze morgen is Annie naar de bakker gegaan en na het ontbijt waren we te 09:25 uur klaar om te vertrekken maar toen we Kruispoort opriepen om de brug te bedienen kregen we te horen dat de zondagsdienst pas te 10:00 uur begon. Pech dus. Klokslag 10:00 uur hoorden we de ene na de andere boot centrale Kruispoort oproepen om te vertrekken.  Er zouden er drie vertrekken vanuit de Coupure en enkele kwamen van Flandria onze richting uit.  We hoorden dat er ook nog vier lagen te wachten voor Steenbruggebrug. Zo vlug er even radiostilte was hebben wij dan bediening van de Moerbruggebrug gevraagd en konden we dadelijk vertrekken.

      

    Passagiersschip voor fietsvakanties. Bij momenten heel druk. De  Pietendriesmolen.

    Enkele kilometers voorbij de brug kruisten we de Labe 24 (Tjech) en drie jachten. De Labe 24 is een van de schepen die we in de buurt van Berlijn tegen gekomen zijn. Toen we die boten gekruist hadden hebben we niets meer gezien tot net voor Beernem waar we weer een vrachtschip kruisten.  Daarna werden we opgelopen door het passagiersschip Fluvius (NL) uit Maasbracht.  Het is een boot die fietsvakanties organiseert. Later zijn we nog opgelopen door een twaalftal snelle motorboten telkens in trosjes van drie.  Ter hoogte van Aalter werd het heel druk, de ene na de ander snelle motorboot die ons opliep en verschillende die ons kruisten.

      

    Gemeentehuis Beernem. De voetgangersbrug van Beernem.

    Toen we te 12:50 uur aan Schipdonksluis kwamen lag er een snelle motorboot aan de steiger en wij hebben ons daar netjes voor gelegd. Na het middageten zijn we weer gaan fietsen (32 km).  Eerst via het kanaal naar nr 6, dan richting Zomergem, dan via 61.72.77 richting Ursel, via 88.89.82.93 naar Knesselare, daarna via 79.86.26.94.33.88 naar Beernem waar de auto stond.  Die hebben we dan aan de overzijde van stuwsluis Schipdonk geplaatst.  Toen we van het fietsten terug kwamen was het hier een drukte van jewelste.

    13-09-2020, 20:18 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 94 – Zaterdag 12-09-2020 – Steiger SintKatelijnepoort – Kade Moerbruggebrug

    Het rumoer waar we hier voor gevreesd hadden is er niet gekomen. Gisteren avond hebben er enkele malen enkele jongeren op de houten steiger gezeten maar die hebben het rustig gehouden en ze waren rond 22:30 uur weg. Iets later is er wel een camionette (met vermoedelijk vissers) komen staan maar die zijn iets later toch terug vertrokken. Ook is er wel wat verkeer geweest en enkele malen is er een lawaaierige motor of bromfiets gepasseerd maar voor de rest was het rustig en hebben we goed geslapen.

    Deze morgen weer wakker geworden onder een stralende blauwe hemel, het is nog wel fris buiten maar dat zal volgens de weerberichten niet lang gaan duren.

    Na het ontbijt vertrokken we te 10:05 uur. Toen we ter hoogte van de uitvaart van Flandria Brugge kwamen hoorden we enkele boten oproepen dat ze de haven gingen uitkomen en later zagen we dat die achterop kwamen.  Aan Steenbruggebrug lagen er aan de overzijde ook twee jachten te wachten en toen de laatste achter ons gearriveerd was werd de brug geopend zodat we allen achter elkaar de brug konden passeren.  Na de brug hebben we de twee jachten die achter ons waren laten voorbijlopen gezien die vermoedelijk op weg waren naar Gent en wij maar tot aan de kade van Moerbrugge gingen varen.  Daar arriveerden we te 10:55 uur en hadden nog juist plaats aan de 24 uur-kade.  Het oude vrachtschip, een jacht, het grote ponton met de twee sleepboten liggen er nog altijd.  Die trekken zich van de beperkingen blijkbaar niets aan.

      

    Kade Moerbruggebrug. Tankertje (Met Champagne ?). Oud stationnetje van Sijsele.

    Na het middageten zijn we weer 29 km gaan fietsten langs Lieverstede, Ver-Assebroek, Assebroek, over het oude tramspoor via Sijsele tot tegen Maldegem en terug naar Moerbrugge, alles langs de nummers  2.72.84.24.54.  75.38.78.77.39.73.80.30.81.40.45.2.71.

    Toen we een tijdje terug aan de boot waren kwamen er twee mannen die het ponton den de twee sleepboten tot voooraan de kade verplaatsten.  Ze vertelden dat ze deze morgen hier vertrokken waren met een ander ponton en dat naar Merelbeke hadden gevaren en dat ze nu alles kwamen opschuiven om plaats te maken.  Nu dat die vaartuigen verplaatst zijn kunnen wij ons ook reglementair vastleggen op de 24 uurs-kade.

    12-09-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    11-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 93 – Vrijdag 11-09-2020 – Steiger Nieuwege – Steiger SintKatelijnepoort

    Dit is tot nu toe een van de beste plaatsjes waar we overnacht hebben, er moesten er zo wat meer zijn. We vertrokken na het ontbijt te 08:30 uur en hadden allemaal onmiddellijk doorvaart aan de bruggen die we tegen kwamen.  Aan de Dampoortsluis moesten we een vijftal minuten wachten want er moesten zeven jachten uit de sluis voor het onze beurt was.  Toen we in de sluis lagen kregen we van de centrale Kruispoort de mededeling dat we aan bakboordzijde (ronde zijde van de sluis) in de sluis moesten aanleggen gezien er nog een groot vrachtschip bij moest.  Gezien deze nog uit de verbindingssluis van de ringvaart met het kanaal naar Zeebrugge moest komen en hierbij haaks om moest maneuvreren zou het even duren. 

     

    Aanlegplaats aan Sint Katelijnepoort.  De heide staat in bloei.

    Ondertussen werd de verkeersbrug over de sluis gesloten.  Na een klein half uur ging deze brug terug open en even later kwam het vrachtschip binnen. Gezien de ruimte tussen de beide bruggen 80 m bedraagt en afmetingen van deze boot 85 m x 9,5 meter bedroeg moesten beide bruggen open blijven staan zodat de boeg en het hek van de boot onder de brug kwam te liggen.  Het schutten duurde een tiental minuten.  Ondertussen lagen aan de andere kant van de sluis al een jacht en een vrachtschip te wachten.  Eenmaal uit de sluis ging het langzaam de ringvaart op.  Het vrachtschip heeft aan de bruggen niet veel overschot in de breedte en voor en/of na de bruggen buigt het kanaal steeds naar stuurboord af waardoor het heel langzaam passeren was.  Dit schip is zo lang dat de beide Kruispoortbruggen samen moesten open blijven om het schip te kunnen laten passeren. Eenmaal na de Katelijnepoortbrug waar aan de andere zijde ook een vrachtschip lag te wachten hebben wij ons aan de steiger aangelegd.

        

    Dit is de Zon. Wie kent de planeten. (Het zijn er wel enkele te weinig, die hebben we gemist.)

        

    Namiddag hebben we twee fietstochten gemaakt. Een van 14 km (5.49.46.57.70.94.61.90.68.48.30) van Brugge via  Het Chartreusinnenbos, het Beisbroekbos met het Beisbroekkasteel met het Planetenpad naar Varsenare en zo terug naar Nieuwegebrug,  en later een van 12 km (88.76.86.71.82.69.5) van Beernem (waar we de auto hebben gezet) via het kanaal terug naar Brugge.

    In de late namiddag ben ik enkele malen naar het vlakbij gelegen Esso-tankstation gegaan om 100 L diesel als reserve te halen.

    11-09-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 92 – Donderdag 10-09-2020 – Steiger Oudenburg – Steiger Nieuwege

    We wilden vroeg vertrekken om de boten die hier vandaag ook moeten vertrekken voor te zijn maar tijdens het ontbijt bleek dat dat moeilijk zou zijn.  Ik denk dat de hint van de Politie gisteren voor wat ongerustheid gezorgd heeft bij de Popeye. In elk geval die vertrok in een dikke rookwolk (motor zal wel weer een DAF zijn denk ik) richting sluis Plassendale.  Terwijl Annie na het ontbijt naar de bakker ging heb ik de boot klaar gemaakt om te vertrekken en de watertank bijgevuld. Ondertussen passeerde de Watertruck IX weer aan de ligplaats.  Toen Annie een tijdje later terug kwam zijn we vertrokken en de waren net in sluis Plassendale toen de Watertruck door de brug richting Oostende voer. Het was een achttal km varen naar Nieuwege.  Ondertussen aan zagen we de Popeye aan de 24Hr steiger in Stalhille liggen. Dit is ook weer een steiger met elektriciteit en water.  Wij voeren verder tot aan de steiger aan de Nieuwegebrug en hebben ons daar weer aangelegd.

    Ik ben alleen de auto gaan ophalen  aan de Plassendalesluis en namiddag hebben we ons terrasje klaargemaakt op de steiger en genoten van het zonnetje.

         

    Een schitterende ochtend. Aanlegplaats Stalhille. Aanlegplaats Nieuwege met ons terrasje.

    10-09-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    09-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 91 – Woensdag 09-09-2020 – Steiger Oudenburg

    Namiddag een fietstocht (32 km) gemaakt via de nrs 62.66.29.27.59.26.12.98.78.96.5.67.39.99.4.15.11.94.60  en reden daarbij van Oudenburg naar Klemskerke, Vlissegem, De Haan, Vosseslag, Bredene, rond de spuikom, Oostende, Zandvoorde en terug naar Oudenburg.  In dit traject zaten een paar stukken die we ook in een van de fietstochten van de heenreis gemaakt hebben maar dat is bijna onvermijdelijk als je veel gaat fietsen. Hier zijn meer weidegronden dan akkergronden dus er lopen hier nogal wat koeien rond.  We passeerden op het traject ook drie hoeves waar ze hoeve-ijs produceren maar gezien de strakke wind en de mindere temperatuur zijn nu zo veel fietsers niet meer dus heel veel werk hebben die niet meer. We hebben de voorbije dagen veel valken zien vliegen en “bidden”. De weides zijn kort geschoren dus zien ze de muizen goed lopen denk ik.  We hebben toch verschillende malen gezien dat er eentje naar onder dook, enkele ogenblikken bleef zitten en terug opvloog met iets tussen zijn klauwen. We hebben hier de laatste dagen maar één buizerd gezien.  Op de sloten en vaarten zitten hier wel veel waterhoentjes en die zien er goed doorvoed uit.

    Toen we terug aan de boot arriveerden vernamen we van de Engelsman die achter ons lag dat de politie gekomen was om iedereen eraan te herinneren dat je hier niet langdurig mocht blijven liggen maar normaal maar 24 uur. 48 uur werd nog door de vingers gekeken maar dan moest je zeker vertrekken om geen boete te krijgen. Met het gratis liggen met gratis water en gratis elektriciteit zijn er natuurlijk altijd die daar misbruik van maken. Vermoedelijk heeft er iemand , en terecht, geklaagd dat er hier boten soms een hele week blijven liggen, misschien doelende op de Popeye uit Temse hier al een week zou liggen.

    Na het avondeten hebben we nog een machientje licht wasgoed gedraaid zodat alles weer proper is en na een tijdje TV was het weer tijd om in de kooi te kruipen.

    09-09-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 90 – Dinsdag 08-09-2020 – Steiger Leffinge - Steiger Oudenburg

    Tijdens het ontbijt passeerde het autonoom varende schip Watertruck X. Toen we later klaar waren met het ontbijt en de boot aan het klaarmaken waren om te vertrekken hoorden we de bel van de slagbomen van de Leffingebrug gaan en zagen we dat de Watertruck IX er aan kwam.  Gezien we zo goed als klaar waren hebben we de centrale opgeroepen met de vraag of we na die boot dadelijk ook konden vertrekken zodoende dat de brug maar één maal open moest.  We vertrokken dus te 09:30 uur richting Oudenburg.  Aan Gistelbrug moesten we ook niet wachten en later aan Zandvoordebrug kwamen er drie jachten in onze richting en we kwamen net op tijd aan de brug zodat die ook maar één maal bediend moest worden. Toen we te 11:15 uur aan de steiger in Oudenburg arriveerden lag deze bijna vol.  Er lagen er natuurlijk weer enkele ver uit mekaar waaronder de Popeye uit Temse die als enige het absoluut niet nodig vond om aan te schuiven zodat er voldoende plaats vrij kwam maar uiteindelijk konden we helemaal aan het einde aanleggen.  We liggen met de boeg wel 4 meter voorbij het einde maar konden toch vast maken aan de eerste middenbolder.

      

    In de haven van Oosende.  De Demeysluis. En toen kwam er een bewoond eilandje voorbij gedreven.

    We hadden nog maar net aangelegd toen er weer controle was van de FOD Scheepvaartcontrole. Toen wij de controleur vertelden dat we op 15.08.20 ook controle gehad hadden en hij dit nakeek in hun database bleek die controle niet doorgegeven te zijn door de toenmalige controleur. Hij kon niets terugvinden, noch op scheepsnaam noch op registratienummer.  Toen ik hem het naamkaartje met controledatum van 15.08.20 vertoonde wa          s alles ok.  Ik heb hem wel gevraagd of hij zijn collega een keer wou vertellen dat hij iets “vergeten” was.  Ik ben eens benieuwd of dat nu gaat rechtgezet worden. Dat de verschillende diensten die controle doen al eens iets vergeten door te geven aan mekaar neem ik nog aan maar de eigen dienst onderling mag toch wel een controle doorgeven meen ik.

    Aangezien het leek of het zou gaan regenen ben ik alleen de auto gaan ophalen en nadien gaan doorzetten naar sluis Plassendaal terwijl Annie de boor binnenin een poetsbeurt gaf. Nadien de diesel die we in twee bussen nog onderin hadden staan in de bakboordtank gedaan om voorbereid te zijn als de middelste tank zou leeg zijn.  Ik zou die graag eens helemaal leeg varen gezien ik twijfel of de niveaumeter nog goed werkt. 

    Gezien de dagen korter en de avonden langer worden beginnen we terug wat TV te kijken omdat we niet zo lang meer kunnen buiten zitten.

    08-09-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 89 – Maandag 07-09-2020 – VVW Westhoek – Steiger Leffinge

    Na het ontbijt is Annie naar een van de visboeren en naar de Carrefour hier gereden terwijl ik de watertanks heb bijgevuld en de boot heb klaar gemaakt om te vertrekken. Toen ze terug was en we de fietsen op de boot gezet hadden bleek dat ze haar portefeuille kwijt was. Vermoedelijk had ze die in de Carrefour neergelegd om alles in een tas te laden en hem vergeten op te pakken. We hebben de fietsen dan maar terug afgezet en terwijl zij terug reed had ik de telefoonnummer opgezocht en gebeld. Toen ik belde was ze blijkbaar net aangekomen. De kassajuffrouw de portefeuille zien liggen toen de volgende klant aan de kassa kwam en had hem opzij gelegd. Oef, Als die weg geweest was hadden we weer een hoop administratief rondrennen gehad.  Nu was hij terecht en konden we verder. Uiteindelijk waren we te 10:25 uur weg en konden we onmiddellijk in de Sint Jorissluis. Hier stijgen we ongeveer 80 cm dus dat duurde niet lang.  Van hieruit zitten we terug op het kanaal Plassendale-Nieuwpoort. Toen we aan de Rattevallebrug arriveerden lag daar een boot aan de kant te wachten. Toen wij kwamen aanvaren hebben we die maar voor laten gaan gezien die vermoedelijk toch sneller zou gaan varen maar dat bleek niet het geval te zijn. Iets later kwamen we aan de Slijpebrug en die werden al heel ruim op voorhand open gezet.  Eigenlijk een beetje te vroeg. Wij waren er nog ongeveer 500 meter vandaan toen die al open ging zodat we ons een beetje moesten haasten om het autoverkeer daar niet te lang op te houden.  Er stond aan beide zijden al een lange rij auto’s te wachten. Voorbij de Slijpebrug gaf de andere boot gas en toen wij in Leffinge arriveerden werd de brug ook al lang op voorhand voor hun bediend zodat ik maar opgeroepen heb dat de brug voor ons niet moest open blijven gezien wij hier zouden aanmeren. Wij lagen, weer als enige boot, vast te 11:40 uur.

      

    Het bijna lege strand en dijk in Middelkerke-Bad. Toch nog iets te zien. Mooie staalconstructie.

    Namiddag zijn we weer terug naar Nieuwpoort gefietst (17 km) langs de nrs 84.17.16.59.44.60.81.73.61 en 70. We reden van Leffinge via Wilskerke, Middelkerke, Middelkerke-Bad, Westende, Westende-Bad en Lombardszijde naar de Ganzenpoort en zo naar de parking van VVW Westhoek waar de auto stond.  Ondanks het goede weer, zonnig maar met wel wat wind, was er op het strand in Middelkerke-Bad en Westende-Bad geen kat op het strand en heel weinig volk op de dijk. Toen we terug aan de boot kwamen, kwam er uit het zuidwesten dikke donkere bewolking aanwaaien en het was gedaan met het zonnetje.  We hebben dan toch het beste stuk van de dag net gebruikt om te gaan fietsen.

    07-09-2020, 19:52 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs