Goed geslapen hier. Vannacht niets gevoeld van schepen die
voorbij gevaren zijn. Ook geen lawaai
hier. Deze morgen zat er een visser voor de boot en daar kwamen een paar mannen
hun zegje tegen doen. Het is daar dat we
wakker van geworden zijn. Na het ontbijt vertrokken we te 09:20 uur. We kwamen onderweg meerdere vrachtschepen en
zowaar verschillende jachten tegen. Toen
we te 11:10 aan sluis Sambeek arriveerden kregen we dadelijk toelating de sluis
in te varen en we werden helemaal alleen geschut. We hoorden de voorbije dagen via WatsApp
verontrustende berichten van lage waterstanden op de Zuidwillemsvaart, het
kanaal Bocholt-Herentals en het kanaal van Beverlo maar hier is blijkbaar water
genoeg. We moesten niet wachten en werden alleen geschut. In de afvaart hoorden
we twee jachten die binnen mochten zodra wij eruit waren en een paar jachten
die niet vroeg geroepen hadden dat ze eraan kwamen mochten nadien ook
onmiddellijk binnen.

Veerpont Grubbenvorst. Alleen maar heideplantjes in alle
kleuren. Een pompoentje nodig?
We passeerden vandaag ook twee veerponten, die van Afferden
en die van Bergen, en zelfs die wachtten tot wij gepasseerd waren voor ze over
staken. Toen we ter hoogte van de invaart van het Leukermeer kwamen draaide
daar net ook een ander boot die uit de andere richting kwam in.
We namen ligplaats op de kop van de passantensteiger omdat
op de hele lengte ervan weer een aantal boten lagen met net niet genoeg ruimte
voor ons tussen.
Toen we later onze fietstocht naar Geldern (26 km) deden
om de auto op te halen zagen we dat op de plaatsen die op de kaart als vrije
ligplaatsen genoteerd staan nu voorzien zijn van mooie steigers. Op de heenreis
lagen die er zeker niet gezien we tot helemaal naar achter waren gevaren om te
kijken. Gezien ik ondertussen het liggeld al betaald had zijn we dan maar
blijven liggen maar de volgende keer gaan we zeker daar ergens liggen. We
plaatsen de auto nadien op de parking in Arcen en we varen morgen tot daar. Het
ritje terug naar het Leukermeer (16 km) deden we langs de N271.
|