Deze morgen vertrokken er 4 boten in de richting die wij
uit willen gaan dus moesten wij ons niet haasten daar we dan toch ergens zouden
moeten wachten voor een sluis. Na het
ontbijt en het water bijvullen vertrokken we te 09:20 uur. Het is vandaag 15 km varen met 13 sluizen tot
we aan de kade boven sluis 1 ter hoogte van Diane-Capelle zullen zijn. We
arriveerden daar te 13:40 uur en hadden nergens geen panne (hier is de mecaniek
veel beter onderhouden dan aan de sluizen op de Maas, alles loopt hier
letterlijk en figuurlijk gesmeerd, er staan geen struiken of bomen voor de
deuren of voor de detectors aan de deuren en aan de ontvangers van de
afstandsbediening).
Kerkje van Rhodes. Interieur. TV toren voor de regio. Het dorre
landschap hier, aan de horizon de Vosgezen.
We hadden ook telkens geluk aan een aantal sluizen dat er
net een tegenligger uit gekomen was zodat de sluis leeg onder stond. We kwamen vandaag 7 tegenliggers tegen
waarvan 6 huurboten. Het is vrijdag, dan
zijn er veel die terug binnen moeten denk ik.
We liggen hier
tegen het Etang du Stock, een meer op de grootste lengte een 7 km met
verschillende vertakkingen van enkele km lang.
Waar we nu liggen is het hoogste nieveau van het Canal de Houillière (ook
wel het Saarkanaal genoemd) en van het Canal de la Marne au Rhin (Ouest). Van hieruit gaan we dus richting Nancy terug
naar de Moezel zakken. Als we morgen aan
het punt komen beide kanalen bij mekaar komen zitten we ook op het verste punt
van onze reis en beginnen we aan de terugweg.
Namiddag hebben we een fietstocht gemaakt (32 km)
van sluis 1 terug langs het kanaal tot het Bassin dAlbeschaux, via de Dç( door
het Bois dAdelhouse naar Rhodes aan de andere kant van het Etang du
Stock. Hier zijn verschillende campings
waarvan er eentje de kerk bijna omringt en een kanoclub en zeilclub. Het is vrijdag namiddag en de campings
stromen vol. Het gaat hier in het wekend
goed vol zitten denk ik. Van Rhodes
reden we naar Fribourg. Onderweg reden we over een heuvelrug en zagen toen aan
de horizon de bergen van de Vogezen. Van daaruit reden we terug over een
heuvelrug verder naar Languimberg en zo verder naar het Etang de
Gondrexange. Er loopt een lage dijk
dwars door het meer waarover de weg naar Réchicourt-le-Château loopt die wij
volgden tot aan het Canal de la Marne au Rhin. Van daaruit ging het over het
fietspad langs dit kanaal tot aan het begin van het Canal de Houillière waar we
via de voetgangersbrug overstaken en dan terug naar sluis 1 reden. Het was een mooi ritje over berg en dal,
langs de Etangs en door grote loofbossen.
Voormiddag zijn we de auto in Diane-Capelle gaan zetten.
Dit is bijna aan het begin van het kanaal en de plaats waar we morgen naar toe
varen. Met de fiets was het 18 km terug langs het kanaal. Hier zitten nog 14
sluizen die we dan morgen moeten doen waarvan er enkele in een sluizentrap
zitten.
Yh Mittersheim.
Laadpaal voor elektrische autos én boten. Picknickplaats van de haven.
Onderweg kwamen we de boten tegen die vanmorgen
vroeg uit de haven vertrokken. Wanneer we rond 12:00 uur terug aan de haven
arriveerden was het tijd om te eten.
Toen we een half uurtje terug waren begon het het te regenen en daarbij
was een fikse bui waardoor de temperatuur nu weer lekker is. Na het eten wachtte er een karweitje aan de
afvoer van de gootsteen die volledig strop zat en als gevolg daarvan was het
daarna weer tijd om binnen een keer te poetsen.
Tijdens het poetsen arriveerden twee boten, de Palma (B) uit Antwerpen
en een Nederlands bootje die we enkele sluizen terug in de sluis hadden zien
liggen en waarmee we een praatje gemaakt hadden. Die twee legden hier aan om te eten en zouden
dan verder varen maar ze vroegen of we meer informatie hadden over de Saar,
Moezel en Rijn en over mogelijke aanlegplaatsen. Namiddag werd het weer zonniger maar met
flink wat wind en of en toe een dicht trekkende hemel.
Dag 87- Woensdag 08-08-2018 - Kade S16 â YH Mitttersheim
Gisteren avond kwam er een onweer opzetten maar dat
geraakte niet tot bij ons en hadden we serieus last van muggen. Het was de
eerste keer dat ze last gehad hebben van muggen, mogelijks omdat we gisteren in
een bos lagen. Vandaag moeten we maar 7
km varen met 3 sluizen, dus daar gaan we vermoedelijk vlug door zijn. We
vertrokken te 08:50 uur en waren al te 10:30 aan de jachthaven van Mittersheim.
De kleine kade beneden sluis 16. Het Grand Etang de Mittersheim.
Daar vonden we een plaatsje aan de eerste vingersteiger
dus liggen we alleszins aan een kant vrij. Na het aanleggen zijn we
onmiddellijk met de fiets vertrokken gezien het nu nog te doen was van
temperatuur. Na het ophalen van de auto nog gaan winkelen en dan terug
Mittersheim. Rond 17:20 uur nog
vertrokken voor een fietstochtje rond het Grand Etang de Mittersheim hier in de
buurt.
Dag 86 - Dinsdag 07-08-2018 - Sarralbe â Kade S16
De Duitse boot achter ons vertrok vandaag als eerst. Wij te 08:50 uur om na 4 sluizen en 14 km te
arriveren aan een kleine kade voor sluis 16.
Hier vertrok de Duitse boot net en er lag nog een huurboot
aangemeerd. Dit lijkt ons een leuk
plaatse voor de nacht. We legden aan de
achterkant aan waar we net de schaduw hadden van een Scharlakeneik over her
grasveldje naast de boot. Dat was ook
weer de enige plek waar het te doen was om te zitten. De wind stond net goed zodat die onder de
boom kon gezien aan de andere kant een dichte haag stond. We hebben er de hele
namiddag onder gezeten, we moesten af en toe gewoon mee draaien met de
schaduw. De huurboot vertrok rond een
uur of 18:00 en toen lagen we er alleen.
Als hier vanavond niet te veel jeugd opdaagt zou het wel eens rustig
kunnen zijn. Een half uur later kwam er echter een auto aangereden maar dat
waren maar een paar vissers en die zijn ook niet al te lang gebleven gezien de
vis blijkbaar geen goesting had om aan de haak te gaan hangen. Tegen een uur of 10 kwam er in de verte een
zwaar onweer opzetten. Het bliksemde volle bak maar we hoorden geen donder, dus
het onweer zal ver weg geweest zijn.
Yh Sarralbe.
Onderweg aan een manege. Weer veel ooievaars. Rustig plaatsje onder de
Scharlakeneik.
Toen we wilden gaan slapen merkten we dat de boot
vol muggen zat en hebben we een muggengevecht van enkele uren gehouden. Het was voor de rest hier wel rustig, geen
lawaai van de jeugd maar nu van de muggen. Rond 04:00 uur begon het te waaien,
het leek wel een orkaan zu schudde de boot heen en weer aan de meertouwen. Een
uur later was het voorbij zonder één druppel regen.
We blijven vandaag hier liggen. Met die hitte kunnen we
eigenlijk geen beter plaatsje hebben met een gratis waterkraantje. We zijn namiddag nog wel gaan fietsen maar
het viel tegen omdat het weer zo heet was.
We waren dan ook al rond 16:00 uur terug en hebben maar 23 km
gedaan. Langs het kanaal tot Bissert,
dan naar Harskirchen en via Sarre-Union, Schopperten, Keskastel en zo terug
naar Sarralbe.
Net toen we aan de boot terug kwamen
kwam er nog eentje aangevaren die hier achter ons ging liggen. Hij had bij het aanleggen problemen gezien
zijn boegschroef niet meer werkte. Zijn motor hoorde hij op hoog toerental
draaien maar het had aan zijn schroef geen effect dus zal de breekpen tussen
motor en haakse overbrenging of de breekpen tussen de as en de schroef gebroken
zijn vermoed ik.
Deze morgen vertrok de Ierse boot als eerste richting
Sarreguemines net voor wij te 08:25 uur wilden vertrekken richting
Sarralbe. Wij gaan vandaag vermoedelijk
tot Sarralbe of we moesten nog een mooi plaatsje onderweg zien. We kwamen onderweg één jacht tegen en verder
was het heel kalm. Misschien vindt
iedereen het te warm om te varen. We
passeerden de sluizen S22 en S21 en kwamen 17 km verder aan de kade van
Sarralbe aan. Hier lagen twee boten en
gezien de kade ongeveer 100 meter lang is hadden we alle plaats. Hier is liggen, elektriciteit en water gratis
dus het verwondert ons dat hier niet meer boten liggen. Na het aanleggen
onmiddellijk de waterslang aangesloten en nog eens een lekker ijskoude douche
genomen.
Kanaal naast rivier. Kerk Sarralbe, watermolen met de
barrage erbij. Ooievaarsnest op het
station.
Het water in de watertanks is niet echt verfrissend
meer en met dat van de zonnetank op het dak kan je de afwas doen ! Gezien het geen weer is om iets buiten te
doen dan maar een wasje gedaan en die was op een tijd van niets droog. Deze avond hebben we na het eten een
verkennigstochtje door het dorp gemaakt.
Hier mondt de Albe in de Saar uit, vandaar de naam Sarralbe. Op het
stationsgebouw en op het gemeentehuis staan twee ooievaarsnesten. Die van het station was bewoond en in de
weiden langs de Saar zagen we er nog twee rondstappen. Het is hier een waterrijk gebied met nogal
wat weides met beken en verschillende stuwmeertjes vandaar dat die kleppers
hier genoeg eten hebben. Er staat hier ook een oude watermolen (eerste molen dd
14e eeuw) en de kerk heeft hier twee slanke torens. De brug over de Saar is sedert 11-06-2018
afgebroken en het zal een jaar gaan duren eer er een nieuwe ligt. Het dorp is mooi aangelegd met zoals
gewoonlijk in deze streek veel aanplantingen en fonteinen en waterpartijen.
Enkele bakkers, terrasjes, een zwembad (maar wegens renovatiewerken nu
gesloten, verdomme !) en twee supermarkten een Netto en een SuperU. Dit lijkt mij weer een gezellig plaatsje.
Vandaag zijn we alleen met de fiets naar Sarreguemines
gereden om de auto op te halen en hebben hem gaan verder zetten in
Sarralbe. We konden niet tot in het dorp
rijden met de auto gezien de brug weg was maar we hebben hem dan maar aan het
station gezet.
Watermolen op de Saar.
Station Sarralbe, leuke woontoren aan het station, YH Saaralbe
Gezien we vroeg vertrokken waren was het nog te doen met de fiets maar tegen dat we de
23 km afgemalen hadden en terug aan de boot waren was het weer te heet om
iets te doen en hebben we maar onder de bomen gezeten en gelezen en spelletjes
gespeeld.
Bunker van de Maginot ligne, serieuze katvis +- 1
meter, emmerbaggermolen.
Dag 82 - Vrijdag 03-08-2018 - Sarregemines âZetting
Gisteren avond hebben we serieus last gehad van het koppel
van de Engelse boot die daar voor ons komen liggen was. Het was een oude houten versleten en verwaarloosde
boot met als bemanning een overjaars hippiekoppel, of een koppel duidelijk in
een midlife crisis dat het nodig vond om tot 02:30 uur vooraan op de boot te
zitten en daarbij de muziek telkens harder te zetten en met zn twee zo vals
als het maar kon mee te zingen. Zon
partij kan je beter niet als buren op een ligplaats hebben !
Net een echte
hé. Sluis 26 en later in
sluis 26
Deze morgen eerst nog naar de Intermarché aan de
overkant geweest gezien we gisteren geen bakker gezien hadden en dan na het
ontbijt te 10:45 uur vertrokken. We passeerden vandaag de sluizen S27 tot en
met S23. De sluizen zijn hier
geautomatiseerd dus als alles goed is moet je hier nergens wachten. Sluis S27
deden we samen met de Cronos (D) die net toen we voor de sluis kwamen aan een
steiger vertrok. In deze sluis moet je
je vaarvignet kopen als je dat nog niet hebt, dus wij konden gewoon verder maar
de Cronos diende dat nog aan te schaffen en moest wachten. Wij gingen verder en konden overal alleen
schutten. Voor de Cronos is het ook
makkelijker alleen te schutten gezien zij telkens van de boot moeten om vast te
maken, zij hebben blijkbaar een enterhaak en de kades in de sluizen zijn hier
hoog en iemand moet telkens langs het laddertje omhoog om vast te maken. Na sluis S 23 legden wij in Zetting aan de
kade aan. Hier liggen nog twee boten
maar er is voor ons nog ruim plaats.
Dag 81 - Donderdag 02-08-2018 - YH Saarbrucken - Sarregemines
We vertrokken te 09:30 uur als eerste uit de haven. Toen we de haven uit kwamen en op de Saar stroomopwaarts
gingen kwamen we een zestal roeisboten tegen.
Die zijn vermoedelijk aan t trainen tegen het weekend als het
Saar-spectakel door gaat. Het zijn
allerlei watersporten met wedstrijden allerhande. De roeiers van de Drakenboten die we in Volklingen
zagen gaan hier naar eigen zeggen ook aan mee doen. Na enkele km arriveerden we
aan sluis Gudingen, de laatste op Duits grondgebied. Hier gingen we samen met de Cronos, die ons
achterna gevaren kwam en net aan de Sluis bij ons was, mee naar boven. Hier ontvingen we weer een afstandsbediening
voor de sluizen. Vanaf hier zijn het
weer kleine sluizen met de afmetingen van 40x5,2 meter, dus spitsenmaat.
Leuke hagedissen hier. De voetgangersbrug aan de haven en het restaurant aan het
Casino .
Van hier ging het verder naar de sluis S30-
Grosbliederstroff. Dit is de eerste
sluis met afstandsbediening en je raad het nooit ! Inderdaad, na weken gevaren te hebben zonder enig
obstakel of defect komen we aan de eerste sluis in Frankrijk en we hebben
prijs. Met twee boten dan maar achteruit
terug naar het bedieningskastje en de camera en na herhaaldelijk drukken en
oproepen werd de sluis eindelijk in gang gezet en konden we na een tijdje
binnen.
Een oude faienceoven, Standbeeld en het justitiepaleis, mooi gesnoeide boompjes.
Aan sluis S29 Wetterding kregen we een tegenligger. Na
sluis S28-Sarregemines arriveerden we te 11:55 uur aan de steiger van YH
Sarregemines. Het was weer heet tijdens
de fietstocht (16 km) vandaag. Gelukkig lag het fietspad voor een gedeelte in
de schaduw van de bomen erlangs.
Savonds zijn we met de fiets nog de stad gaan verkennen. Mooie stad, proper, heel veel terrasjes,
verschillende verkeersvrije winkelstraten, een mooi stationsgebouw en de
gerestaureerde Hallen (de vroeger stationsopslagplaatsen.). De straten zijn allemaal voorzien van mooie
bloembakken, bomen en aanplantingen. Het
lijkt mij een gezellige stad.
Deze morgen zijn we te 09:00 uur thuis terug vertrokken
naar Saarbrucken. Eenmaal voorbij Luik hadden we bijna geen verkeer meer. Ook aan de werken, een zestal in totaal, waar
we telkens op één rijstrook en soms nog naar de andere zijde moesten, moesten
we nergens stoppen of aanschuiven en konden we gewoon blijven rijden. Het was
zonnig tot we in de buurt van Prum kwamen waar het donkerder en donkerder werd
en het duurde niet lang of het begon te regenen. Met momenten viel er goed wat uit de
lucht. Het regende verder met
tussenpozen tot we in Saarbrucken arriveerden. Daar hadden we nog een
probleempje met de toegangspoort waarvan blijkbaar de code veranderd was. Toen we naar de havenkapitein belden nam die
aanvankelijk nog niet op maar enkele minuten later belde hij zelf terug en
kregen we de nieuwe kode zodat we binnen konden.
Pleintje in Saarbrucken.
De Smart-tower, YH Saarbrucken
en oude energiecentrale.
Het heeft de hele namiddag nog met buien geregend
en tussendoor heb ik dan de boot maar gepoetst.
In de late namiddag zijn we dan nog een fietstochtje in de stad gaan
doen, eerst op linkeroever en dan op de rechteroever terug.