Deze morgen na het ontbijt de boot een grote beurt
gegeven.De laatste laag fijne smurrie
die er nog niet af was wzeg gekregen.Nu
kunnen we nog eens normaal door de ruiten kijken !. Annie heeft ondertussen een
wandeling in de buurt gemaakt. In de zondagskrant stond een advertentie dat
hier in Halle een nieuwe fietsroute, de Vleermuisroute 29 km, ingehuldigd
werd en deze vertrok aan het station van Halle.Annie had deze morgen al stickers op enkele palen zien staan ter hoogte
van de sluis hier.Wij gaan dan namiddag
die route maar eens doen.Toen we later
aan de sluis vertrokken merkten we na enkele kilometers dat deze route dezelfde
weg volgde als die wij gisterenavond nog gedaan hadden. Onderweg een kaartje
gevonden van die route en inderdaad, net dezelfde als die wij gisteren gedaan
hadden maar dan in omgekeerde richting.Gezien wij daar geen zin in hadden zijn we dan maar rechtstreeks naar
het station gereden en hebben op internet een route van het fietsnetwerk
gehaald.
Kade Lembeek. Het vleermuizenpad. Enkele paadjes
tijdens de fietstocht. Kerk Dworp.
Wij wildenvolgende route doen; 65.64.63.62.63.61.49.50.28 en zou 26 km gaan worden
. Met de 8 km die wij van de vleermuisroute al hadden zouden dat er 34 gaan
worden maar .De route bracht ons van
Halle langs Buizingen, Huizingen, Dworp, Alsemberg, terug Dworp en zou dan via
Klabbeek terug naar Lembeek gaan. Het is hier een zeer mooie streek, maar met soms
sterke hellingen. De fietspaden die er liggen zijn wel in bedenkelijke staat,
we passeerden onderweg wel tien plaatsen waar werken in uitvoering zijn.
Hierdoor moesten we goed zoeken naar de plaatjes van het netwerk. Sommigen
lagen plat in het gras, andere stonden tussen het houtgewas, nog andere waren
op de paal verdraaid zodat je goed moest kijken waar naartoe, en de meeste
zagen zo groen dat je moest stoppen om te kijken waar de pijl naartoe wees.Onderhoud nul komma nul ! Ondanks goed
opletten kwamen we op een plaats ergens in Dworp op een splitsing waar geen
bord te vinden was.Hier moesten we
gokken, beide wegen daalden daar, de ene maakte een bocht naar links, de andere
naar rechts, dus het maakte niet veel uit of we terug moesten komen naar dat
punt.We namen de rechtse maar dat bleek
later verkeerd geweest te zijn, we kwamen weer terug aan de kerk van Dworp uit.
(Lag het aan de kriek die wij daar een half uur vroeger in het Gildenhuis
dronken misschien?)We zijn dan maar via
de grote baan richting Halle gereden. Gezien het jaagpad ter hoogte van de
spoorbruggen onderbroken was (verbredingswerken aan het kanaal) zijn we langs
de gewone weg naar Lembeek gereden.Alles bij elkaar hebben we dus zeker 40 km gedaan vandaag.Bij aankomst op de boot heeft Annie een half
uurtje platte rust genomen terwijl ik het reisverslag heb bijgewerkt.
Dag 13 â Zaterdag 20-05-2017 â YH Grimbergen - Halle
Deze morgen na het ontbijt de boot klaar gemaakt om
te vertrekken.Eerst moest er nog
gepoetst worden.Er lag een bruine
vettige laag op de boot die afkomstig was van het bedrijf dat ten zuiden van de
kom ligt.Het is een bedrijf dat
composteert en gisteravond is er een boot toe gekomen die vandaag vanaf 06:00
uur geladen werd.Met de strakke
zuiderwind werd al het stofmee geblazen
in onze richting.Ik heb een dik half
uur nodig gehad om de boot weer een beetje proper te krijgen.
Skyline Brussel van op et kanaal. Kanaalzone Brussel
We vertrokken dan pas te 09:30 uur en willen tot
Halle varen.Daarvoor moeten we de
sluizen S11 - St Jans Molenbeek, S10 Anderlecht, S9 Ruisbroek, S8 Lot en
S7 Halle door en door de ophaalbruggen Budabrug, Kuregembrug, Godshuizenbrug
en de doorvaart door Brussel nemen.Het
ging overal vlot behalve aan S10 Anderlecht en S7 Halle waar we telkens een
tegenligger hadden waar we moesten voor wachten.In Halle kwam de tegenligger uit de sluis en
werd de sluisdeur onmiddellijk terug gesloten ondanks dat we opgeroepen hadden
om geschut te worden.
Nieuwe appartementen aan het water in Halle. Zendtoren en hoeve in St Pietersleeuw.
Wanneer ik de sluisdeur terug dicht zag gaan hebben
we maar terug opgeroepen en het bleek dat de sassenier vergeten was dat we nog
lagen te wachten.Het was ook een dik
half uur geleden dat we al voor de sluis lagen.In Halle bleek de aanlegkade die er vroeger was (met water en
elektriciteit) niet meer voor de pleziervaart maar voor de passagiersboten van
Rivertours veranderd te zijn. De pleziervaart moet maar weer zijn plan
trekken.Voor de sluis van Lembeek zou
een lange kade zijn en net toen we daar aan kwamen kruisten we nog een
vrachtschip en een jacht.Aan de kade
was achteraan nog net 1 bolder beschikbaar gezien er al een vrachtschip lag.
Dan maar die ene bolder en de ladder gebruikt, zo kunnen we hier nog liggen.
Voormiddag op zoek gegaan naar een internetverbinding
(gevonden in de straat van de school aan de bushalte achter de kerk) en een
verkennend ritje in de buurt. Mooie kerk in Eppegem.
St Clemenskerk in Eppegem.
Namiddag met de fiets langs de knooppunten
14.13.47.48.56.7.6.20.77 (28 km) voor een bezoekje bij onze dochter Kim en
nadien via de knooppunten 77.44.19.49.18 en de Grimbergsesteenweg terug naar de
haven.Een mooi traject waarbij we langs
Vilvoorde, Peutie, Melsbroek, Perk en Kampenhout richting Boortmeerbeek, en
langs Elewijt, en Eppegem terug reden. De toer bracht ons langs enkele
kasteeldomeinen en mooie bossen.In
Melsbroek staat een kerk met een heel mooi interieur een bezoekje waard.
Interieur kerk van Melsbroek.
Tegen het einde van de rit, ergens tussen Elewijt en
Eppegem moesten we voor een fikse bui onze poncho aantrekken gezien we nergens
konden schuilen.Enkele kilometer verder
konden we hem al weer uit doen en later brak de zon erdoor.
Dag 11 â Donderdag 18-05-2017 â YH Klein Willebroek â YH Grimbergen
Voormiddag met de veerboot naar de overkant in Boom naar de markt gegaan voor verse groenten voor de soep en een gebraden kippetje. Tot 14:45 uur gewacht op de Adagio met Guy en Irene die vandaag naar Frankrijk zouden vertrekken van de Rupel, Schelde naar de Dender en zo verder Wallonië in om dan via de Schelde richting Somme te varen.Zij zouden normaal te 13:00 uur de sluis in Duffel nemen en rond 14:00 uur hier in Boom passeren.Gezien zij echter te 14:15 uur pas door die sluis waren hebben we hen gebeld dat we dan niet langer zouden gaan wachten gezien we vandaag tot Grimbergen willen varen.
Op de veerboot.YH Klein Willebroek. Er wordt een nieuwe YH aangelegd.
We vertrokken dus te 15:00 uur en moesten volgende ophaalbruggen passeren: Dumonbrug, Spoorbrug Willebroek (draaibrug), Vredesbrug, Brielenbrug, brug Tisselt en Jan Bogaertbrug.Enkele van deze bruggen moesten voor ons niet omhoog gezien wij er met neergelaten mast makkelijk onderdoor konden zodat het verkeer voor ons niet moest wachten.Later kwamen we aan sluis Zemst en daar lieten ze, zonder dat wij gevraagd hadden om op ons te wachten, de beroepsvaart wachten op ons en gingen we met het passagiersschep Verdi, vrachtschip Jabo en nog eentje waarvan ik de naam niet zag omhoog.Na deze sluis gingen we nog door ophaalbrug Humbeek en de Verbrande Brug in Grimbergen.Voor deze brug ligt de Zeilclub Grimbergen met één vrije maat voor ons te kleine ligplaats dus moesten we nog verder.Na Verbrande Brug meerden we aan bij VVW Grimbergen.
Hoog water in Boom.In sluis Zemst.YH Grimbergen.
Hier gaan we twee nachten blijven liggen gezien we morgen met de fiets op bezoek gaan wij Kim, Dirk, Kara en Hendrik.Dat is in vogelvlucht ongeveer 10 km.Deze avond komen Guido & Nicole hier bij ons op bezoek en nemen dan ook onze derde fiets mee tot we terug komen van de reis. Na een koffieklets met de uitwisseling van de nodige nieuwtjes en een bezoekje aan de kantine namen we afscheid en rond 24:00 gingen we slapen.
Dag 10 â Woensdag 17-05-2017 â YH Klein Willebroek
Vandaag belooft het heet te worden volgens de
weerberichten.Het heeft in de vroege
morgen wat geregend maar toen wij opstonden was het droog en kwam de zon tussen
de wolken tevoorschijn.Voor de middag
de boot droog gemaakt en wat gekuist.Nadien de badkamerkraan onder handen genomen gezien deze rare geluiden
maakte en de pompsteeds op en af
sprong. Als ik dat niet gemaakt krijg moet er een nieuwe kraan gehaald
worden.De kraan zelf is een raar geval,
ze ziet er niet uit zoals de kranen die ik tot nu toe open gedaan heb. Ik heb
er dan maar een dunne rubberen ring tussen gestopt en hoera gedaan met fluiten
en knorren van de kraan en het op en afspringen van de pomp!Bieke weet wel wat ik wil zeggen, die heeft
dat de voorbije dagen ook gehoord en kreeg er een keer een lachbui van.
Op de Zennedijk.
Monument gevallen bommenwerper.Brug
Hombeek.Brug Willebroek.
Na de middag zijn we aan een fietstocht in de buurt
begonnen. We fietsten op het
fietsknooppuntennetwerk een tocht van 36 km
(38.52.94.79.90.59.10.53.87.29.86.39.1.38). Eerst langs de Rupel op de
zuidoever tot aan de Dijle, vervolgens langs de Dijle tot aan de Zennegatsluis
en dan via de Zennetot aan de grote
watersportplas aan de spoorlijn.Vervolgens
deels via de spoorlijn, door velden en weiden tot in Tisselt waar we aan de
grote hefbrug over het Zeekanaal dit kanaal over staken en aan de overkant via
het jaagpad terug naar Willebroek fietsten.In Willebroek moesten we terug oversteken via de grote (blauwe metalen)
hefbrug naar de overkant en via het broek Denaeyer" terug naar Klein
Willeboek. Na een terrasje zijn we dan nog eens terug gereden naar Willebroek om
te winkelen zodat we alles samen vandaag 44 km hadden. We hebben vandaag voor het eerst onze zonneboiler
gebruikt op de douchen.Lekker gratis
warm water voor een verfrissende douche.
Dag 9 â Dinsdag 16-05-2017 â YH Schoten â YH Klein Willebroek
Voormiddag zijn we apart gaan winkelen, Annie voor
het eten en ik voor nog wat materiaal dat ik nodig had. Rond 11:00 uur was ik
terug en toen kwam Bieke terug met de fiets op bezoek.Te 13:00 uur vertrokken wij met de boot en
Bieke met de fiets richting Royersluis. Wij gingen achtereenvolgens door brug
14, sluis 9, brug 15 en sluis 10 en kwamen dat op het Albertkanaal.Er kwam net een groot vrachtschip uit de
richting van Wijnegem en ook nog eentje dat net onder de Hoogmolenbrug was.
Toen die van Wijnegem kwam voorbij was gingen wij die achterna.
Tot voor de laatste brug voor de Royersluis hadden we
geen enkele tegenligger. Nadat we onze FD-nummer ontvangen hadden (is een
nummer die je krijgt in het computersysteem van de Antwerpse haven en dat voor
altijd bij de boot blijft, zelfs als je hem verkoopt.) en waardoor je de
toelating hebt door de haven te varen konden we tot aan de sluis varen.Toen we de sluis opriepen vernamen we dat we
misschien moesten wachten tot de volgende schutting maar even later kregen we
toelating binnen te varen. Na ons kwam nog een jacht dat er bij gepropt
werd.We lagen in totaal met 5
vrachtschepen waarvan twee serieuze joekels, en 4 jachten in de sluis.Wij lagen achteraan 4 dik, wij tegen de kade
stuurboord, aan bakboord een van de grote vrachtschepen en tussen ons in nog 2
jachten die zich aan dat vrachtschip moesten vast maken.De schutting duurde om een mij (en de andere
jachteigenaars) onbekende reden een gans uur.Het ging tergend langzaam, het leek wel of het water met een emmertje
uit de sluis geschept werd !Na een
uurtje zakken en wachten ging eindelijk om 15:35 uur de deur open en kozen wij
het hazenpad (wel een trage haas hoor!) De jachten en twee binnenschepen gingen
richting Gent en de rest richting Vlissingen.
Brug sas Klein Willebroek, haven, standbeeld Het
schippersgezin. Een Shermantank.
Te 17:15 uur kwamen we aan
de Rupelmonding en normaal zouden we hier de Rupel opvaren doch er lag een
vrachtschip voor de sluis van Wintam te wachten en wanneer we die sluis
opriepen mochten wij samen met die er lag te wachten opgeschut worden.Uit die sluis lagen nog zes vrachtschepen
die er eerst nog uit moesten.Hier
duurde de schutting amper 10 minuten en we konden verder (makkelijke schutting
drijvende bolders) Op het zeekanaal kwamen we nog verschillende groten boten
tegen. Langs de aanlegkaders hier lagen verschillende zeeschepen te laden en te
lossen.Na enkele bruggen die voor ons
niet open moesten gezien wij maar 3,30 m hoog zijn met de mast naar omlaag
kwamen we te 18:45 uur aan de jachthaven KWYC waar we een plekje vonden.
Te 09:05 uur vertrokken en onmiddellijk door brug 11
naar sluis 2.Hier was net het
vrachtschip de een half uur voor ons vertrek in die richting gevaren was
afgeschut en de sluis werd dadelijk voor ons open gezet.Een kwartier later arriveerden we aan sluis 3
met weer dat vrachtschip dat net onder was.Hier moesten we wachten voor het opschutten van twee jachten.Aan sluis 4 liep het mis.Daar moesten we om een onbekende reden een
half uur om een nog steeds onbekende reden liggen dobberen eer er iemand
verscheen. Er werd niet gereageerd op een oproep met marifoon.Dan verder naar sluis 5 met het zelfde scenario
met dit verschil dat de sluis boven stond maar de deuren dicht waren en er twee
man in het kotje van de sluis bleken te zitten die niet reageerden op een
marifoonoproep noch op het gebruik van de claxon en bij het bellen van het
mobiele nummer kregen we het bandje de abonnee kan uw oproep momenteel niet
beantwoorden te horen.Pas wanneer een
deze persoon uit een van de huisjes naast de sluis kwam, naar het kotje toe
ging en er enkele minuten bleef en daarna terug naar zijn huisje ging kwam er dan
nog vijf minuten later twee man die naar het begin van de sluis slenterden en
terug gingen waarna de sluisdeuren eindelijk open gingen.Aan sluis 6 alles pico bello evenals aan
sluis 7 waar net een vrachtschip buiten kwam varen.Aan brug 12 was het weer van datte, weer 25
minuten aan ons broek.De bediening aan
sluis 8 en brug 12 waren dan weer in orde en te 13:00 uur waren we na amper 12
km gevaren te hebben op 4 uur gearriveerd aan de jachthaven van Schoten.Hier is de accommodatie volledig in orde,
alles proper, goed heet water en een toilet dat goed doorloopt (Dat laatste was
in Brecht een beetje een probleem).
Van hieruit ging Bieke naar huis.
Een tegenligger.Kasteeltje, een torentje en een mooie boom in het park van Schoten.
Namiddag zijn wij met de fiets eens langs het
Albertkanaal eens gaan kijken hoe de situatie daar nu is ter hoogte van de
werken aan de afgebroken Ijzerbrug.We
wilden ook aan het Straatsburgdok naar de winkelbenodigdheden Nassau gaan maar
die bleek verhuisd te zijn.We zijn dan maar
verder gereden naar de firma Femm aan kaai 138 maar daar hadden ze ook niet
alles wat we zochten. In het terug rijden nog gepasseerd bij Landtmeters een
daar vonden we wat we nog misten.In het
terug rijden begon het wat te druppen maar we zijn toch droog gebleven.
Deze morgen was Bieke vrijwilliger om een wandeling
naar de bakker te maken, alles bijeen heen en terug toch een kilometer of zes.Na de middag hebben we weer een ritje van 27
km gemaakt (99.65.49.48.47.45.43.42.44.9) langs mooie wegen en paadjes door het
weidelandschap in de buurt, door enkele bossen en langs bosranden, door enkele parken
en langs de anti-tankgracht.In de bossen en de parken zagen we meerdere
eekhoorntjes. Op een plaats zaten er vier bij elkaar rond te crossen tegen de
boomstammen en in de kruinen.Die
beestjes zijn zo aktief dat je ze zo goed als niet op de gevoelige plaat kan
zetten.Dat is wel leuk om bezig te
zien.
Later onderweg kregen we nog een seintje van een van
de kinderen die nog langs wilden komen met de kleinkinderen. Net toen we met de
fiets aan de brug aan de jachthaven arriveerden kwamen zij er aan gereden, dus
dat was juist ge timed.Met die vier
bengels was het weer onmiddellijk een stukje drukker.Ze bleven echter niet lang gezien het morgen
weer klasje is en ze nog ergens moesten stoppen om te gaan eten.We hebben ze die zaak van gisterenavond
aangeraden gezien het daar goed was.
Na het avondeten het reisverslag bij gewerkt.Van de fotos die we van de eekhoorns namen
was er helaas geen enkele waar ze goed op te zien waren.
Voormiddag zijn Annie en Bieke een wandeling gaan
maken en zijn tot in Brecht gegaan.Namiddag gaan we een fietstocht maken via Brecht richting Wuustwezel
naar Kalmthout en via Maria Ter Heide en St Job int Goor langs het kanaal
terug. (Knooppuntennetwerk nrs 99.98.81.80.91.92.03.87.06.20.21.27.37.36.41.40.69.99)Wuusztwezel heeft een zeer mooi gemeentehuis
welk in een kleinmaar mooi park
ligt.Net achter de toegangspoort van
het park staat een oorlogsmonument waar al de namen van de gesneuvelde burgers
van de gemeente op vermeld staan. Ergens tussen Kalmthout en Maria ter Heide
staat ook een monument ter herrinnering aan de hevige gevechten tijdens de
bevrijding.
Het gemeentehuis Wuustwezel. Oorlogsmonoment.
Militair museum.
Op het vliegveld van Brasschaat wordt een militair
museum ingericht. Er staan een groot aantal verschillende voertuigen waaronder
tanks, afweergeschut, en een raketlanceervoertuig.Onderweg zijn we toch eens moeten gaan
schuilen voor een fikse regenbui.Gelukkig waren we net in de buurt van een grote hoge bakstenen
elektriciteitskabine en aan de achterkant ervan konden we de bui
uitzitten.Gezien we enkele male n
gestop waren hebben we de rit wat ingekort maar we hadden bij het einde toch
nog 45 km op de teller.S Avonds zijn we lekker gaan eten in De Linden aan
de brug op 2 km van de jachthaven.Deze
zaak was ons aangeraden door de mensen van de jachthaven hier.Het was echt lekker.Na het eten met de fiets terug naar de boot
en een tijdje later onder de wol.
Na het ontbijt hebben we een fietstocht gemaakt op
het knooppuntnetwerk via de nummers 71.30.34.10.99.12.11.35.29.36.39.38.85.71
terug naar St Jozef Rijkevorsel.We reden
door een natuurgebied richting Merksplas, langs de strafinrichting richting
Wortel en zo terug naar St Jozef.De
landloperskolonie werd volldig gerestaureerd, het ziet er mooi uit en ik denk
dat er in het weekend een festiviteit is in verband met de restauratie.Er is feestverlichting opgehangen en een
terras aangelegd aan de kerk.
Onderweg passeerden we ook de oude
landlopersbegraafplaats waar op de betonnen kruisjes geen namen maar nummers
genoteerd staan. Het zijn eigenlijk toch maar anonieme graven !Na onze fietstochtzijn Annie en Bieke dan met de fiets verder
gereden tot de jachthaven van Brecht en ben ik voor de verandering eens alleen
tot daar gevaren.Hierbij passeerde ik
de sluis van Rijkevorsel en de vier opeenvolgende ophaalbruggen om eens te
testen of ik het alleen ook kon (het varen door sluizen wel te verstaan !).
Dag 4 â Donderdag 11-05-2017 â YH Het Gevaer Oud Turnhout - Rijkevorsel
De zon was paraat toen we opstonden maar er waren wel
wat stapelwolken. Voor wa vertrokken passeerde er een jacht richting Dessel en
even later de vrachtboor Christian richting Schoten.Wij vertrokken te 09:45 uur. We passeerden de
twee bruggen van Turnhout en daarna kwamen we achter de Christian te varen die
gezien hij zwaar geladen was tegen ongeveer 5 Km per uur voer. Een kwartiertje
later kwam uit de andere richting een ander vrachtschip zodat ze beiden
snelheid minderden en wij de Christian voorbij konden net nadat ze mekaar
gekruist hadden. Na nogmaals drie ophaalbruggen die hier allemaal vanuit een
centrale bediend worden arriveerden we aan de voetgangersbrug van Rijkevorsel
waar we de aanlegsteiger vonden die voorbehouden is voor jachten (max 48 uur)
en waar we nu gaan aanleggen.Te 11:50
uur lagen we vast.
Onderweg voor, in en na Turnhout.
Er zijn hier aan de overkant wel werken aan de oever,
er worden damwandplanken gezet omdat de houten palen waarmee de oever afgezet
zijn allemaal verrot zijn. Met de damwand wordt het kanaal weer een tweetal
meters breder.
Plaatje pakken, plaatje rechtzetten, plaatje inpersen en weer 1,5 meter klaar.
Dag 3 â Woensdag 10-05-2017 â YH Het Gevaer Oud Turnhout
Vandaag blijven we hier nog een dag liggen. Wij zijn
lid van het VPF en mogen hier dus 2 nachten liggen , de eerste betalend en de
tweede gratis, eigenlijk dus twee dagen aan halve prijs.Er is hier ook goed internet. Deze morgen
langs de bakker en de visboer gereden en namiddag maken we een ritje met de
fiets over het fietsknoopnetwerk langs de nummers (63.32.58.55.43.54.53.42.52.05.03.02.01
en terug naar de haven 43 Km) dat ons door de Ravelse bossen richting Poppel
tot in Weelde, Weelde Statie, over het Bels Lijntje (voormalig tramlijn naar
Baarle Hertog) langs Het Zwart Water (natuurgebied) terug naar Turnhout en dan
via Oosthoven terug naar de jachthaven voert.
Ons middageten.Mooie beestjes.Molen
Weelde.
Uitkijktoren langs het Bels lijntje
Deze morgen zaten er een tiental eenden achterop het
zwemplatform, als die er deze avond nog zitten gaan we vanavond misschien wel canard
in eigen vet eten ! Tijdens de
fietstocht stonden er te Weelde ergens een aantal alpacas die even nieuwsgierig
waren naar ons als wij naar hun. We
passeerden de windmolen van Weelde en later de uitkijktoren in het
natuurreservaat langs het fietspad dat op de bedding van de oude tramlijn,
vroeger genoemd Het Bels Lijntje, dat van Turnhout over Baarle Hertog naar
Tilburg liep.
Dag 2 â Dinsdag 09-05-2017 â Mol â YH Het Gevaer Oud Turnhout
Deze morgen te 05:45 uur wakker geworden van een motor en we dachten dat de boot voor ons ging vertrekken maar het was een kraan die gearriveerd was en ze begonnen de boot te lossen.De lading, groffe grind uit de Ardennen, werd overgeladen in vrachtwagens en rond 09:30 uur toen wij vertrokken was de boot bijna leeg.Terwijl wij aan het ontbijt bezig waren passeerde de smalle Narrowboat die vroeger in Leopoldsburg lag en die gisteren voor de Kleppende Klipper lag bij ons en die ging ook het kanaal Dessel-Schoten op dus die zullen we nog wel een paar maal zien.
Een goed half uur na ons vertrek passeerden we de ophaalbruggen Brug 2 Retie, en Brug 6 Arendonk en te 12:50 uur legden we aan in Jachthaven Het Gevaer.Op dit stuk zijn we 6 vrachtschepen, allemaal leeg, tegen gekomen. Eentje ervan had wel hééél veel plaats nodig om ons te passeren.
Na het aanmelden zijn we voor een kleine (26 km) verkenningstocht per fiets vertrokken.Eerst langs het kanaal naar de brug van de weg Turnhout-Ravels, door Ravels en vervolgens op het fietsnetwerk door enkele wijken en dan een stuk door de mooie staatsbossen tot aan het kanaal, over het jaagpad richting Turnhout tot aan de voetgangersbrug , terug naar de andere kant en zo terug naar de jachthaven.
Terwijl Annie en Bieke aan het eten begonnen nog terug gereden naar een volgens de havenmeester zeer goede bakker in Oosthoven maar daar kwam ik bijna van een kale kermis thuis. Een wachtrij van een tiental klanten die allemaal brood moesten hebben en toen het mijn beurt was waren alle groten broden vertrokken en moesten wij het met een kleintje doen.
Vandaag is het weer zover. Wij zijn weg. We
vertrokken te 11:30 uur richting Blauwe Kei met mijn zus Bieke die met de trein
van Antwerpen kwam en die ik aan het station van Lommel ben gaan ophalen. Zij
gaat een weekje of zo mee varen.Iets na
het middaguur arriveerden we voor de ophaalbrug van Nyrstar maar die werd
onmiddellijk bediend zodat we verder konden. Net voor de aansluiting met het
kanaal Bocholt-Herentals hebben we een half uur aangelegd om te eten, achteraf
bezien niet zo een goede beslissing.
Na het eten kwamen we dan aan sluis 1 Lommel en kwamen er niet twee vrachtschepen aan waarvan de eerste door de sluis wou en de tweede aanmeerde aan de zandgroeven.Tijdens het wachten arriveerde er nog eentje die we moesten laten voor gaan. Een dik half uur later was het dan onze beurt.Toen we hier buiten gingen en aan sluis 2 arriveerden zagen we dat het vrachtschip dat net voor ons versast was nog maar net in de sluis lag.Toen deze beneden was bleef hij in de sluis liggen wachten op een ander vrachtschip dat nog uit sluis 3 gekomen was en dat hij anders in de smalle vaargeul moest kruisen.Dus weer bijna een uurtje later konden wij versast worden. En het was nog niet gedaan. Aan sluis 3 moest die voor ons nogmaals wachten voor eentje die kwam opvaren zodat wij te 15:50 uur pas uit die sluis waren.
Te 16:00 uur legden wij
ons vast aan de kop van de kade voor de Pannekoekenboot. Annie en Bieke zijn
dan nog naar de uitkijktoren aan Sas 4 geweest en na het eten was het mijn
beurt om enkele fotos te gaan maken en een Wifi-stek te zoeken.Op de picnicbanken voor Pannekoekenboot en de
banken aan het bezoekerscentrum is er goede verbinding.Toen we rond 22:00 uur wilden gaan slapen is
nog een grote vrachtboot, de Houtland, voor ons komen liggen. Die heeft de hele
nacht zijn generator laten draaien maar die zijn uitlaat was goed gedempt zodat
we daar geen last van hebben gehad.We
hebben nog wel een goed half uur last gehad van overkomende vliegtuigen maar toen
viel alles zon beetje stil.