Deze morgen na het ontbijt de boot klaar gemaakt om
te vertrekken. Eerst moest er nog
gepoetst worden. Er lag een bruine
vettige laag op de boot die afkomstig was van het bedrijf dat ten zuiden van de
kom ligt. Het is een bedrijf dat
composteert en gisteravond is er een boot toe gekomen die vandaag vanaf 06:00
uur geladen werd. Met de strakke
zuiderwind werd al het stof mee geblazen
in onze richting. Ik heb een dik half
uur nodig gehad om de boot weer een beetje proper te krijgen.

Skyline Brussel van op et kanaal. Kanaalzone Brussel
We vertrokken dan pas te 09:30 uur en willen tot
Halle varen. Daarvoor moeten we de
sluizen S11 - St Jans Molenbeek, S10 Anderlecht, S9 Ruisbroek, S8 Lot en
S7 Halle door en door de ophaalbruggen Budabrug, Kuregembrug, Godshuizenbrug
en de doorvaart door Brussel nemen. Het
ging overal vlot behalve aan S10 Anderlecht en S7 Halle waar we telkens een
tegenligger hadden waar we moesten voor wachten. In Halle kwam de tegenligger uit de sluis en
werd de sluisdeur onmiddellijk terug gesloten ondanks dat we opgeroepen hadden
om geschut te worden.

Nieuwe appartementen aan het water in Halle. Zendtoren en hoeve in St Pietersleeuw.
Wanneer ik de sluisdeur terug dicht zag gaan hebben
we maar terug opgeroepen en het bleek dat de sassenier vergeten was dat we nog
lagen te wachten. Het was ook een dik
half uur geleden dat we al voor de sluis lagen.
In Halle bleek de aanlegkade die er vroeger was (met water en
elektriciteit) niet meer voor de pleziervaart maar voor de passagiersboten van
Rivertours veranderd te zijn. De pleziervaart moet maar weer zijn plan
trekken. Voor de sluis van Lembeek zou
een lange kade zijn en net toen we daar aan kwamen kruisten we nog een
vrachtschip en een jacht. Aan de kade
was achteraan nog net 1 bolder beschikbaar gezien er al een vrachtschip lag.
Dan maar die ene bolder en de ladder gebruikt, zo kunnen we hier nog liggen.
SL/D Sl/T VKm/D VKm/T VU/D VU/T
F-WKm/D F-WKm/T U-teller
5 21 30 142 05:45 28:40 41 294 2358,9
|