American Indian Movement : een geschiedenis
van strijd en hoop
Door Brenda Norrell Censored News Exclusive
Translation by NAIS with
permission Brenda Norrell
Vertaald door Alice Holemans voor de NAIS Gazette met toelating
van Brenda Norrell
Fotos: Brenda Norrell
San Francisco
Maandag morgen begon de zesde jaarlijkse AIM
West Conference met een gebed en een drum lied.
Lakotas Bill Means en Madonna Thunder Hawk
waren bij de eersten die arriveerden voor de bijeenkomst.
Het programma vandaag omvat presentaties en
morgen de jaarlijkse un -thanksgiving
maaltijd en een concert op vrijdag.
Bill
Means begon met een Lakota begroeting: Mijn
hart is sterk en ik steek mijn hand uit in vriendschap
Means zei dat hij deel van AIM wou uitmaken
toen hij in een bunker in Vietnam zat en een foto van zijn broer Russell Means , in de legerkrant Stars
and Stripes zag. Russel Means, die ondertussen overgegaan is
naar de geestenwereld, hield een protestactie aan de Oostkust in 1968.
In het artikel zei Means : Plymouth Rock zou eerder geland moeten zijn
op de pelgrims in plaats dat de pelgrims landen op Pymouth Rock
Bill Means zei dat hij niet kon wachten om weg
te gaan uit het leger om deel uit te maken van deze beweging.
Bill Means sprak over de drie geïdentificeerde
vijanden van Indiaanse volken, en hoe AIM de oplossingen aanreikte, waaronder ook
de eis om de verdragen te eren, en liefdadigheidspogingen gefocust op Native
volk te herbekijken en te focussen op jobs en op het ontwikkelen van de
gemeenschappen .
AIM werd in de jaren 1960s opgericht en het
was een tijd zoals er nooit een geweest was.
Het was de tijd van de Black Panters in San
Francisco; Martin Luther King in Alabama; vrouwenrechten; de anti -oorlogbeweging. Means zei dat hij lid was van Vietnam
veteranen tegen de oorlog.
Means ontmoette de American Indian Movement
tijdens de bezetting van Alcatraz en kon niet wachten om het naar Pine Ridge te
brengen.
Voor alles wat we gingen aanpakken hadden
wij een oplossing
Means zei dat er een 20- punten opstelling stond
in de Trail of Broken Treaties.
AIM stelde vast dat er drie vijanden van de
Amerikaanse Indianen waren : ten
eerste , de regering van de Verenigde Staten in de vorm van het BIA (Bureau voor Indiaanse zaken), die
thuishoorden in het departement van oorlog, tweede waren de kerken, en de derde
was het onderwijssysteem.
De oplossing zou beginnen met de verdragen die
gesloten werden tussen de naties. Onze
ouderen hebben ons altijd gezegd: gebruik de verdragen. Means zei ook dat AIM goed georganiseerd was
en zij goed hun huiswerk maakten.
Naast de VS regering, zei Means, zijn de grote
vijanden van indianen de kerken en de scholen.
Hun motto was Red het kind, dood de Indiaan. Het was assimilatie en acculturatie .
AIM daagde de kerken uit om te werken met de
gemeenschappen in plaats van zich te focussen op de armoede en kinderen weg te
halen van hun Indiaanse thuis.
Toch, ondanks dit alles bleef Amerika de
Indianen zien als romantische afbeeldingen.
Maar
wij zijn nog steeds hier en we hebben het recht om te zijn wie we zijn, aldus Means.
Binnen het AIM begonnen de Amerikaanse
Indianen hun eigen curriculum in scholen te controleren.
Dat was
in die tijd heel revolutionair.
AIM identificeerde de vijanden en sprak over
manieren om deze aan te pakken.
Means zei dat het protest tegen mascots een
kwestie is van respect. Dit basis respect is nodig voor er andere kwesties
zoals de verdragen kunnen aangepakt worden.
Means zei: dat de film A Man Called Horse protest uitgelokt had omdat het over een
blanke man ging die de Indianen ging redden. De marsen tegen deze film had
echter een averechts effect en de film werd beroemder omdat iedereen wou zien
waarover die Indianen zich zo druk maakten. Daar
hebben we lessen uit geleerd.
Terugdenkend aan de 60s zei Means dat het
een tijd was van sociale verandering en marsen. Amerika was in een heel andere
plaats dan nu.
Madonna
Thunder Hawk, Lakota en Jean Whitehorse, Dine namen op maandagmorgen het woord.
Thunder
Hawk legde nadruk op de belangrijkheid van het
uitbreiden van families en gemeenschappen, en de strijd tegen de staat in Zuid
Dakota die profijt trekt uit het weghalen van Indiaanse kinderen.
Whitehorse beschrijft hoe zij werd mishandeld in de kostschool voor het spreken
van het Dine , haar moedertaal.
Thunder
Hawk vertelde dat ze in San Francisco woonde toen ze
jong was. Thunder Hawk herinnerd zich nog dat Bill
Means vader in 1964 naar Alcatraz ging om het te bezetten, nog voor de langere
bezetting van Alcatraz die jaren later plaatshad.
Wij
waren familie georiënteerd zei Thunder Hawk. Zij sprak over de ,op de Lakota manier
uitgebreide families. Zij zei dat zij na de wereldoorlog hier in het
San Francisco gebied woonde, en haar familieleden opgroeiden met de familieleden
van Bill Means.
Thunder Hawk zei dat de beweging is kunnen is
kunnen overleven door de organisatoren van de gemeenschappen. Zij zei dat de VS
hen niet allemaal heeft kunnen wegvagen omdat zij gebaseerd zijn op gemeenschap
en familie.
Waar
het om gaat is het beschermen van het land
Thunder Hawk zei dat er vandaag zoveel
dreigingen zijn, waaronder de Keystone XL pijpelijn. De olie die naar China
gestuurd gaat worden.
Thunder Hawk beschrijft hoe vandaag de dag de
strategie van de VS en energie bedrijven het privatiseren van Indiaans land
inhoudt .
Energie bedrijven pikken er individuele
landeigenaars uit die wanhopig naar geld op zoek zijn en kopen het land en de
rechten op mineralen van hen.
Tegelijkertijd zetten ze mannenkampen op in de
olie en gas velden.
Vandaag richt een groot deel van de strijd
zich op de Indian Child Welfare Act
die profijt haalt uit het kinderwelzijn en indiaanse kinderen weghaalt bij
hun families.
De
staat van Zuid Dakota is erachter gekomen dat zij miljoenen kunnen verdienen
door het kinderwelzijn voor de hele staat over te nemen zei Thunder Hawk.
Ze zei dat jongeren hoop bieden. De jonge mensen zijn werkelijk actief en
worden wakker.
Er is veel om voor te vechten in de Dakotas nu
blanke suprematisten binnenkomen en land opkopen in kleine stadjes. Dit is net gebeurd in Leith, Noord Dakota,
nabij de Standing Rock Indian Nation.
Deze
kleine stadjes zijn stervende.
In Leith waren er slechts 26 inwoners toen de
neo-Nazi de huizen en gronden opkochten. De inwoners lanceerden een oproep voor hulp.
Wij
worden meer dan ooit belegerd zei Thunder Hawk toen
ze de aanvallen op de mensen, gemeenschappen en Indiaanse naties in de Dakotas
beschreef.
De kerken hebben zich een nieuwe strategie
aangemeten voor het rekruteren van indianen. Tegenwoordig gebruiken ze salie en de
priesters dragen beadwork.
Zij
zijn druk bezig om het Indiaanse volk te bekeren. Zij zeggen: Wij betalen uw
elektriciteit rekening wel voor jou.
Verder krijgen de Indianen te maken met de
over - medicatie en het verdoven
van jongeren door de Indiaanse gezondheidsdienst. (IHS). IHS geeft aan jongeren overmatig
stemmingsveranderde pillen die hen suf maken.
De kwestie is overleving.
Thunder Hawk zei dat ze graag naar de
jaarlijkse AIM West bijeenkomst komt omdat hier progressieve indianen zijn. Terwijl er in zuid
Dakota een grens mentaliteit heerst.
Er is gebrek aan bronnen en gebrek aan
advocaten.Verder willen de mensen niet tegen de staat
opboksen, het idee om tegen de staat op te treden is té radicaal voor hen.
Moccassins
on the ground, dat is wie ik ben zei Thunder Hawk.
Verder zei ze: AIM West is een doorgangshuis voor internationaal werk, en verder
heeft het Internet jonge mensen toegestaan om het grotere beeld te zien?
Wij
staan niet alleen, ik ben echt blij hier te zijn.
Jean
Whitehorse, Dine, herinnerd zich de bezetting van
Alcatraz en de strijd om het land, ongebondenheid, rechtvaardigheid en
vrijheid. Zij bracht ook het
racisme in de literatuur voor kinderen naar voor en de noodzaak aan een
nieuw type van onderwijs.
Whitehorse zegt dat mensen dikwijls vragen: Waarom Alcatraz, wat is daar, waarom willen
jullie indianen dat?
Dan antwoord zij : Alcatraz lijkt op een indiaans reservaat, er is niets daar.
Whitehorse sprak over hoe deze maatschappij
Amerikanen etiketten opplakken zelfs nog voor ze geboren werden. Zij toonde een
pamflet dat uitgedeeld werd aan Navajo vrouwen over gezinsplanning . Het pamflet illustreerde met tekeningen dat
indien een Navajo vrouw een kind had, dan zou ze vele paarden hebben, maar
indien ze veel kinderen had, zou ze niet veel paarden hebben.
Er zijn vele gevallen van verpleegsters en
dokters die Navajo babys gestolen hebben. Nu komen deze verloren vogeltjes terug om naar hun familie te zoeken. En dat is niet alleen zo bij de Navajo, maar
overal.
Mormonen namen Navajo kinderen weg uit Navajo
land.
Whitehorse toonde kinderboeken om aan te tonen
hoe Indianen worden afgebeeld. Wij
worden afgebeeld als idioten ,dom en opopgevoed.
Zij toonde ook een recept uit een boek dat
beweerde over indiaans voedsel te gaan en iets dat veronderstelde Indiaans Fry
Bread te zijn. Het leek meer op koekjes
In een kinderboek gooide de auteur Navajos,
Hopis en Pueblos allemaal in één stam, het geheel was een verward verhaal.
Whithorse wees erop dat er wel degelijk boeken
geschreven zijn die de ware geschiedenis vertellen. Navajo dichter Luci Tapahonsos boeken zijn een
voorbeeld van authentieke Native auteurs.
In
harmonie en in balans leven is ons gebed, zei ze. Whitehorse zei dat haar grootmoeder ,na de
gedwongen verhuis naar San Francisco haar geleerd had om steeds te leven in
harmonie en balans in de Beauty Way.
Tijdens de namiddag werd de film Autodescubrimiento 1492-1992 (Zelf -ontdekking) getoond over Inheemse
rechten.
De film bevat vroeg beeldmateriaal van vele Dine ouderen van Big Mountain die
overgegaan zijn naar de geestenwereld, en liederen gezongen door Ute/Navajo
Willie Lonewolf, die ook zijn reis naar de geestenwereld aangevat heeft, en nog
vele anderen.
De 62 -minuten durende film werd geproduceerd
door Rodrigo Betancur. Het is een documentaire over de 500 jaar strijd van
inheemse volken waaronder Dine van Big Mountain en de officiële en oppositie-
vieringen in San Francisco.
De film zegt dat het doel van de documentaire
is : het demystificeren , confronteren
en de beelden van de officiële geschiedenis weerleggen.
Tony Gonzalez
AIM West Conference Coördinator Tony Gonzales zei dat de discussies op dinsdag zullen
gaan over de Vallejo school die de Apache mascotte heeft laten vallen en
inheemse kwestie bij de Verenigde Naties.
Brenda Norrell
http://bsnorrell.blogspot.com/2013/11/live-aim-west-monday-nov-25-2013.html
info over de bijeenkomst :
http://bsnorrell.blogspot.com/2013/10/aim-west-conference-november-2013.html
|