Bron: Indian Country Today - Door ICTMN staff
Foto: Alton Little Soldier Belt
Slechts 46% van de Native studenten behalen hun
middelbare school diploma en slechts 17% gaan door naar de universiteit. De American Indian Education Foundation heeft
zich tot doel gesteld om native studenten te helpen deze schrikwekkende statistieken te doorbreken en hen duidelijk te maken dat zij de vele
academische uitdagingen aankunnen.
AIEF woordvoerder Helen Oliff zegt:
Door jaren met de studenten te werken hebben wij
een goed inzicht gekregen in de obstakels die verder studeren in de weg staan. Een groot probleem is dat de studenten zelf geloven dat verder studeren geheel buiten hun
bereik ligt. Maar sommige van die factoren die studenten na
hun middelbare school ontmoedigen zijn eigenlijk eenvoudig . Sommigen voorbeelden zijn: niet weten hoe zij
moeten zoeken naar een universiteit dat hen ligt, hoe ze de universiteit
toegang - en financiële - hulp - aanvragen, die voor hen vreemd en soms intimiderend zijn, moeten invullen , en
niet in staat zijn om geschikt advies te krijgen van school adviseurs omdat de
reservaat scholen steeds in de laagste 10% van DOE (Departement of Education)
fondsen vallen.
Een ander probleem is dat de studenten dikwijls
de eersten zijn in hun families die naar de universiteit willen. Er is nood aan 'rolmodellen'. Wanneer zij in
contact komen met verplegers, onderwijzers, advocaten en boekhouders, die een
positieve verandering voor hun stammen betekenen, zowel in het reservaat als
daarbuiten zal dat hen duidelijk maken dat een universiteit diploma echt wel
een verschil kan maken. Rechtstreeks contact met zulke rolmodellen kan
helpen om het idee dat universitaire studies geen optie zijn te doorbreken en zullen
meer indiaanse studenten gemotiveerd kunnen worden. Gebrek aan aanmoediging en persoonlijke steun
(emotioneel of financieel) kan een student ontmoedigingen om de stap te zetten
of het op te geven. De steun van de ouders en anderen is cruciaal.
Maar dat geldt voor alle studenten.
Succes verhaal
In de reservaten verlaten 30% tot 70%
vroegtijdig de middelbare school. Ongeveer 34% van alle volwassenen zonder middelbare
school diploma of GED leven in gezinnen onder de armoedegrens.
Alton Little Soldier Belt is een van de GED
successen.
Alton bracht zijn kindertijd door in het Pine
Ridge reservaat . Zijn familie was dikwijls dakloos dus werd hij naar een
kostschool in het reservaat gebracht. Als kind droomde Alton ervan om later
beroepswielrenner of lange afstand loper te worden zoals Billy Mills. Toen Alton 16 was stierf zijn moeder. Jaren van
miserie en hoploosheid maakte dat hij de middelbare school verliet. Vele jaren later ontdekte Alton dat hij een
rechtstreekse afstammeling was van de zoon van Sitting Bull. Het ontdekken van deze connectie betekende een
keerpunt in zijn leven. Alton wou zijn levenswijze veranderen zodat hij
meer te bieden zou kunnen hebben aan zijn volk. Een GED behalen was de eerste
stap. Hij overwon zijn lees- en leermoeilijkheden en uiteindelijk behaalde hij zijn
GED op de leeftijd van 45 jaar. Hij wou naar de universiteit en ging op zoek
naar studiebeurzen die het mogelijk zouden maken zijn droom waar te maken. Het was door het AIEF dat Alton studiebeurzen
kon verwerven voor zijn eerste twee jaar in de Universiteit. Vandaag werkt hij als adviseur stagiair in Zuid
Dakota en helpt Natives om van hun verslavingen af te raken en hun leven op het
juiste spoor te brengen. Alton is dankbaar dat hij de gelegenheid heeft
gekregen iets terug te geven aan
zijn volk en dat hij zijn AA diploma kan behalen.
|