Bron: Associated Press.
Prescott, Arizona-
Zelf -hulp Guru" James Arthur Ray kreeg met
meer af te rekenen dan enkel de jury op zijn proces voor de zweethut -ceremonie
die aan drie mensen het leven gekost heeft. Leden van de American Indian community hebben in
een stil protest tegen Rays misbruik van een sacred traditie, het hele
proces bijgewoond.
Na een lang proces dat eindigde in de veroordeling
voor doodslag door nalatigheid ,en dat geen gewag maakte van de Native cultuur
en tradities zit Ray nu twee jaar gevangenisstraf uit. Hij heeft gezworen nooit nog een zweethut te
doen.
Maar of Ray zijn les geleerd heeft valt nog te
bezien, zegt Ivan Lewis van de Fort McDowell Yavapai Nation.
Hij heeft onze ceremonie ontheiligd, hij heeft
het geschonden, hij heeft het op willekeurige manier gebruikt om zijn zakken te
vullen. Hij was verwittigd dat hij het niet mocht doen en nu heeft hij zijn
straf.
Zweethutten worden gebruikt bij de Indianen om
het lichaam te reinigen, als voorbereiding op de jacht, ceremonies en andere
gebeurtenissen. Er zijn nooit meer dan 12 mensen in de hut. Bij Ray zater er in
Sedona 50!
Bij de ceremonie worden stenen gebruikt die
buiten de hut worden heet gemaakt. Dan worden ze binnen gebracht en in een put
geplaatst. De deur wordt gesloten en water op de stenen gegoten. Dat produceert
een hitte die reinigend werkt.In traditionele zweethutten wordt het water
gegoten door iemand die kan aanvoelen hoe de anderen in de hut reageren op de
hitte, in veel gevallen grijpen ze in voor het probleem zich stelt.
Dag na dag glipten Lewis en Cheryl Joaquin van
de Gila River Indian community in het gerechtshof binnen om te luisteren naar
de getuigenissen. Aanklagers namen het woord zweethut nauwelijks
in de mond. Men had het steeds over Rays uitdaging om hitte te verdragen. De
meeste deelnemers waren nog nooit in een zweethut geweest.
Lewis was één van de groep die Ray, vlak na de
bewuste ceremonie voor de rechter daagden . Zij stelden dat hij door zweethutten
te verkopen de Indian Arts en
Crafts Act heeft geschonden.Een federale rechter heeft de civiele klacht van
de tafel geveegd, zeggende dat de act
over goederen ging en niet over diensten.
Bill Bielecki, een advocaat die optreed voor de
Black Hills Sioux Nation Treaty Council van het Pine Ridge reservaat zei: Je
maakt geen grote hut, mensen moeten gemakkelijk buiten kunnen en niemand mag
aangemoedigd worden om te blijven tot het uiterste.
Ray verkondigde fier dat zijn zweethut ceremonie
heet als de hel was en beweerde dat hij het geleerd had van een Native
American Shamaan!
Vlak voor de deelnemers binnen gingen zei hij
dat hij ook andere culturen en religies kon invoegen. Ray vertelde dat een vriend hem eens gezegd had.
mensen weten niet wat een zweethut is voor ze die van jou hebben meegemaakt.
Hij vroeg meer dan $9.000 van de deelnemers aan
zijn 5-daagse Spirit Warrior evenement die samenliepen met zijn zweethut.
3 mensen zijn er in dood gebleven, 18 anderen
moesten naar het ziekenhuis gebracht worden.
De doden en gewonden zorgden voor woede bij de
Indianen die duidelijk het onderscheid aantoonden tussen wat Ray deed en een
traditionele Indiaanse zweethut. Albert Hale, voormalig voorzitter van de Navajo
Nation zei dat de lessen die getrokken moeten worden uit Rays proces niet
alleen voor hem zijn. De les moet ook getrokken worden door diegenen
die willen deelnemen, zij moeten voorzichtig zijn en de moeite nemen om
diegenen die zichzelf voorstellen als' expert' dat ook echt zijn.
Rays aanhangers getuigden op het proces dat het
voor hen niet belangrijk was of hij al dan niet geschikt was om die
activiteiten te leiden want zij hadden het 'volste vertrouwen in hem'!
Ze zullen het nu wel belangrijk vinden zei Hale
Nota van NAIS: Of de zweethutten nu door experts gegeven worden of niet. NAIS is van mening dat non-natives moeten afblijven van rituelen en ceremoniën uit de Amerikaans Indiaanse cultuur. Helemaal fout wordt het wanneer men er klakkeloos "shamanen" en "shamanisme" gaat bijsleuren en dan nog deelnemings prijzen (soms vermomd als 'donatie') uit de pan laat swingen. Wij , het o zo met zichzelf ingenomen 'blanke ras' hebben zowat alles van de Indianen afgepakt! Laat hen hun religie en ceremoniën. In onze eigen cultuur zijn vast nog boeiende 'spirituele' kicks te vinden!
|