Deze week werd Hiba 6 jaar en dat hebben we gevierd ! Hiba had een lekkere abrikozencake mee , waar we na het zingen en de kussen lekker van gegeten hebben.
Een fiere Hiba. De hele klas zingt uit volle borst , ook 'Joske met zijn broske'zingt mee. Een overheerlijke taart mmmmmmmmmm....
Om ons thema 'de herfst 'af te sluiten , maakten we samen met de klas een woordveld om te kijken welke woorden we nu echt hebben onthouden.
We oefenden ons dictee van deze week met de letterdoos . Lettertjes zoeken en zo woordjes en zinnen vormen. Iedereen werkt zeer geconcentreerd. Kijk eens wat wij al kunnen ...
Iedere dinsdag lezen de kinderen van het eerste leerjaar in kleine groepjes. De kinderen van het vijfde leerjaar helpen hen hierbij. Zo komt iedereen meer aan bod en kan er nog meer geoefend worden. Nesle helpt Roxanne en Precious. Mathieu begeleidt Melina , Raihan en Rayane. Milan samen met Elsa ,Yeline en Elise. Daniel samen met Irina ,Amber en Liv. Felix helpt Youri en Nuria.
Deze week moesten we voor de allereerste keer ons werk zelf plannen. De juf had een aantal opdrachten op het bord geschreven die we helemaal alleen moesten afwerken. Dat was soms moeilijker dan gedacht ...
zelfstandig werk in ons werkboekje van taal.
oefenen van de splitskaartjes tot 8. Yeline oefent haar naam. Rayane oefent zijn naam op papier. Liv maakt rekenoefeningen op de computer. Irina en Youri werken samen ... Roxanne en Elsa oefenen hun naam.
Deze week werden we maar op 3 dagen in de klas verwacht : op maandag , op dinsdag en op woensdag . Omdat juf Annick deze week haar fotoapparaat was vergeten , zijn er spijtig genoeg geen foto's te bewonderen !
Toch een klein overzichtje van wat we deze week allemaal hebben geleerd .
Op maandag gingen we zwemmen ! Dat vinden wij allemaal heel leuk ! De juf leerde ons drijven , dat is zeer belangrijk om goed te leren zwemmen.
We oefenden verder met het woordje poes en de letters van dit woordje. We leerden ook een nieuw woordje : koek en we onthouden het lettertje k.
Verder hebben we veel gelezen ! Volgende week starten we met " tutorlezen " , kinderen van het vijfde leerjaar komen iedere dinsdag met ons lezen , maar daarover volgende week zeker meer.
We maakten ook kennis met de letterdoos , waarin zzzzzeeeeerrrr veel kleine lettertjes staken , we mochten zelf allemaal woordjes vormen.
Tijdens de rekenlessen was het herhalen geblazen ! Volgende week beginnen we met blok 4 en dan staat er ook een toets van blok 3 op het programma. We leerden de hoeveelheden tot 10 , we herhaalden de splitsingen tot en met 8 ( en we gebruikten ook het rekenrek ! ) en we herhaalden nog een keer de meetkundige begrippen rondje , driehoek , vierkant , rechthoek , gebroken en gebogen lijn. We zijn zeker goed voorbereid voor de toets van volgende week !
Op donderdag was er dan geen school , want het was wapenstilstand en vrijdag hadden we een extra dagje vrijaf !
Op vrijdag 29 oktober trokken we met de hele klas naar het park van Tervuren. Onder leiding van een gids gingen we op sprookjeswandeling. Op een leuke manier gingen we genieten van het mooie park en de gezonde boslucht. Groot was dan ook de verbazing van sommige kinderen dat de gids een echte heks bleek te zijn. Geniet mee van de foto's .
De heks stelt zichzelf voor ...
We luisteren in het bos , naar een eerste spannend verhaal . Aandachtige luisteraars... We zoeken onze toverstok , we mochten geen takken afbreken en kwamen tijdens onze zoektocht 'rare'planten ( lees gekke paddenstoelen ) tegen. We leren vliegen zoals echte heksen en tovenaars . Tussen twee kerktorens . Opgelet , uilen en raven...
Na enkele oefeningen in het vliegen zoals heksen en tovenaars , moesten we onze toverstok camoufleren met blaadjes. Nadien leerden we hoe we straks in het bos moesten gebruik maken van onze toverstok om de stoute heksen in het bos te ontvluchten.
Als we achter de toverstok staan , zien de heksen ons niet .
Younes camoufleert zijn toverstok. Liv doet hetzelfde . Yeline is geconcentreerd bezig , ze wil zeker niet dat haar toverstok wordt afgepakt. De heks keurt de toverstokken. Irina is onzichtbaar ( maar niet voor de foto ! ) De hele klas oefent op 'hoe word ik onzichtbaar '. Genieten van het uitzicht . Stond hier echt een fabriek ? We maken ons klaar om toe te treden tot het heksenbos , maar eerst nog een spelletje.
De heks moest ook bewijzen dat ze kon toveren : ze betoverde eieren , maakte een raar drankje en serveerde juf Annick heksensoep. De heksensoep mochten we zelf mee helpen maken ! Met allerlei soorten blaadjes die we probeerden te benoemen.
Juf Annick proefde en werd er zowaar groen van , en er kwamen blaadjes uit haar horen !
Gelukkig kon de heks het oplossen met een anti-gif !
Nadien moesten we het heel erg stil maken in het bos , want er kwamen allemaal heksen voorbij en als we keken , werden we ook betoverd ( zo leerden we op een speelse manier luisteren naar allerlei geluiden in het bos )
We wachten vol ongeduld af , we zijn op een plek in het bos waar de heksen 's nachts samenkomen ! Spannend !
De heks die ons begeleidde ging bewijzen dat ze kon toveren , ze maakt alles klaar . Iedereen kijkt aandachtig .
We helpen bij het maken van de heksensoep , wie weet van welke boom het blaadje komt dat je in de soep doet? De heks leert ons de toverspreuken. We doen enthousiast mee ... De beruchte heksensoep , die onze juf betoverde . nog een tovertrucje ... de betoverde eieren . Nog een tovertrucje , een pompoen veranderen in een appel ! Dat kan alleen een echte heks . vieze drankjes ....
Onze wandeling eindigde op een zeer leuke manier . De heks vertelde een spannend verhaal over een prinses die werd vastgehouden in een kasteel. Om haar te bevrijden moest de draak gedood worden , wie ging dat doen , denk je ?... Onze stoere prinsen en prinsessen.
Daarna mochten we vertellen of de heks geschikt was om vanavond naar het heksenfeest te gaan , kende ze voldoende over de dieren in het bos? Kon ze goed toveren ? Kon ze spannende verhalen vertellen over de natuur en over prinsen en prinsessen ? Iedereen antwoordde volmondig JJJJJJJAAAAAAAAAA !
De heks vertelde een spannend verhaal over de natuur .Iedereen luistert aandachtig .
Het verhaal van de draak , de kinderen van het eerste leerjaar waren vlug overtuigd , zij gingen die draak wel eens verslaan !
Gelukt ! De draak is verslagen en de prinses is vrij ! Joepie !!!!
Om ons thema 'mijn lijf 'leuk en leerrijk af te sluiten kwam meester Sven op donderdagnamiddag in onze klas. Meester Sven is vrijwilliger bij het Rode Kruis en weet dus heel veel over het verzorgen van wondjes .
Meester Sven vertelt over het 'rode kruis', iedereen luistert aandachtig. Elias heeft in zijn hand gesneden . Wie weet wat we moeten doen ? Door allerlei rollenspelen leerden we wat we moesten doen wanneer er een vriendje gekwetst was . Elsa helpt Elias . Younes is gevallen op de speelplaats en heeft zijn voet pijn gedaan. Liv helpt hem. Núria heeft een bloedneus , Melina weet beslist wat ze moet doen.
Amber heeft een schaafwonde , meester Sven legt uit hoe we de wonde moeten verzorgen. Nadien legt hij er een verband rond , iedereen kijkt zeer goed , want nadien moeten we het zelf doen .
Nadat meester Sven ons heel veel had verteld , was het onze beurt . We leerden verbanden leggen , heel leuk !
Spiraalverbanden hebben voor ons geen geheimen meer .
Elise verzorgt Irina. Raihan aandachtig aan het werk. Younes en Samir. Precious is trots op het werk van Amber en Mehdi. Liv ontsmet de wonde van Ayman. Samir verzorgt het been van Younes. Hiba in actie. Pourya concentreert zich. Ra , ra , ra ... welk spiraalverband werd het beste gelegd ?
Deze week werd het thema 'mijn lijf'afgesloten met enkele leuke activiteiten. Een ervan was tanden poetsen. Aan de hand van een stappenschema uit ons WO boekje leerden we hoe het echt moest.
We hebben allemaal onze tandenborstel mee , we bespreken de verschillende tandenborstels : electrische , gewone , We kijken naar de verschillende soortend tandpasta's en dan ... Onze mond spoelen... een klein beetje tandpasta op onze tandenborstel doen ... een poetsen maar , vergeet ook de tong niet ...
na het spoelen van onze mond , waren al onze tanden hagelwit .
Het was afsluiting en herhalingsweek van kern 2 bij het lezen , volgende week volgen de controletoetsen. Op vrijdag hadden we ons wekelijks dictee , dit keer was er ook een auditief dictee bij . Een dictee waar we niet mochten piepen...
Bij de rekenlessen oefenden we de getallen van 7 en 8 in en was het splitsen geblazen ; met kaarsjes , met blokjes , met kaartjes ,... we kunnen het allemaal.
We hebben deze week ook weer in groepjes gelezen ; we oefenden de letters en lazen een tekst over aap saar en beer ben.
Voorbereiden van het dictee , wie kent de letters en woorden en kan ze correct schrijven?
brrr... dictee , we zitten met ons rug naar het bord , zodat we niet kunnen kijken hoe de letters en woorden worden geschreven.
Woensdag was er geen school voor ons. Toen we op donderdag in de klas kwamen , hingen er overal geheimzinnige stickers in de klas , met een gek mannetje er op.
Ook op het bord stond een gek zinnetje geschreven "ZOTHEID OVERAL De juf vertelde , na een zeer grondig onderzoek , dat het gekke mannetje Erasmus was , een heel slimme meneer die zeer lang geleden leefde , wordt vervolgd...
Tijdens de lessen WO leren we momenteel over 'mijn lijf' . De juf heeft er een vriendje van haar bijgehaald die haar helpt bij de lessen.
We zijn reeds goed op de hoogte van de buikmannetjes ...
Op vrijdag leerden we over de tanden , de snijtanden , de hoektanden en de kiezen of maaltanden. Wat is er gezond voor onze tanden ? Wij weten het ...
Op vrijdagnamiddag is het knutseltijd. Vandaag moesten ze onszelf in schrijfpotlood tekenen ( we oefenden de verschillende delen van het lichaam , maar ons hoofd moest ZEER groot zijn. Nadien werkten we onszelf af met zwarte stift en kleurden we alles netjes in met wasco.
Om te eindigen tekenden we onze handen en plakten we die samen met een zakdoek op ons gezicht...