Onze wandeling eindigde op een zeer leuke manier . De heks vertelde een spannend verhaal over een prinses die werd vastgehouden in een kasteel. Om haar te bevrijden moest de draak gedood worden , wie ging dat doen , denk je ?... Onze stoere prinsen en prinsessen.
Daarna mochten we vertellen of de heks geschikt was om vanavond naar het heksenfeest te gaan , kende ze voldoende over de dieren in het bos? Kon ze goed toveren ? Kon ze spannende verhalen vertellen over de natuur en over prinsen en prinsessen ? Iedereen antwoordde volmondig JJJJJJJAAAAAAAAAA !
De heks vertelde een spannend verhaal over de natuur .Iedereen luistert aandachtig .
Het verhaal van de draak , de kinderen van het eerste leerjaar waren vlug overtuigd , zij gingen die draak wel eens verslaan !
Gelukt ! De draak is verslagen en de prinses is vrij ! Joepie !!!!
Om ons thema 'mijn lijf 'leuk en leerrijk af te sluiten kwam meester Sven op donderdagnamiddag in onze klas. Meester Sven is vrijwilliger bij het Rode Kruis en weet dus heel veel over het verzorgen van wondjes .
Meester Sven vertelt over het 'rode kruis', iedereen luistert aandachtig. Elias heeft in zijn hand gesneden . Wie weet wat we moeten doen ? Door allerlei rollenspelen leerden we wat we moesten doen wanneer er een vriendje gekwetst was . Elsa helpt Elias . Younes is gevallen op de speelplaats en heeft zijn voet pijn gedaan. Liv helpt hem. NĂºria heeft een bloedneus , Melina weet beslist wat ze moet doen.
Amber heeft een schaafwonde , meester Sven legt uit hoe we de wonde moeten verzorgen. Nadien legt hij er een verband rond , iedereen kijkt zeer goed , want nadien moeten we het zelf doen .
Nadat meester Sven ons heel veel had verteld , was het onze beurt . We leerden verbanden leggen , heel leuk !
Spiraalverbanden hebben voor ons geen geheimen meer .
Elise verzorgt Irina. Raihan aandachtig aan het werk. Younes en Samir. Precious is trots op het werk van Amber en Mehdi. Liv ontsmet de wonde van Ayman. Samir verzorgt het been van Younes. Hiba in actie. Pourya concentreert zich. Ra , ra , ra ... welk spiraalverband werd het beste gelegd ?
Deze week werd het thema 'mijn lijf'afgesloten met enkele leuke activiteiten. Een ervan was tanden poetsen. Aan de hand van een stappenschema uit ons WO boekje leerden we hoe het echt moest.
We hebben allemaal onze tandenborstel mee , we bespreken de verschillende tandenborstels : electrische , gewone , We kijken naar de verschillende soortend tandpasta's en dan ... Onze mond spoelen... een klein beetje tandpasta op onze tandenborstel doen ... een poetsen maar , vergeet ook de tong niet ...
na het spoelen van onze mond , waren al onze tanden hagelwit .
Het was afsluiting en herhalingsweek van kern 2 bij het lezen , volgende week volgen de controletoetsen. Op vrijdag hadden we ons wekelijks dictee , dit keer was er ook een auditief dictee bij . Een dictee waar we niet mochten piepen...
Bij de rekenlessen oefenden we de getallen van 7 en 8 in en was het splitsen geblazen ; met kaarsjes , met blokjes , met kaartjes ,... we kunnen het allemaal.
We hebben deze week ook weer in groepjes gelezen ; we oefenden de letters en lazen een tekst over aap saar en beer ben.
Voorbereiden van het dictee , wie kent de letters en woorden en kan ze correct schrijven?
brrr... dictee , we zitten met ons rug naar het bord , zodat we niet kunnen kijken hoe de letters en woorden worden geschreven.
Woensdag was er geen school voor ons. Toen we op donderdag in de klas kwamen , hingen er overal geheimzinnige stickers in de klas , met een gek mannetje er op.
Ook op het bord stond een gek zinnetje geschreven "ZOTHEID OVERAL De juf vertelde , na een zeer grondig onderzoek , dat het gekke mannetje Erasmus was , een heel slimme meneer die zeer lang geleden leefde , wordt vervolgd...
Tijdens de lessen WO leren we momenteel over 'mijn lijf' . De juf heeft er een vriendje van haar bijgehaald die haar helpt bij de lessen.
We zijn reeds goed op de hoogte van de buikmannetjes ...
Op vrijdag leerden we over de tanden , de snijtanden , de hoektanden en de kiezen of maaltanden. Wat is er gezond voor onze tanden ? Wij weten het ...
Op vrijdagnamiddag is het knutseltijd. Vandaag moesten ze onszelf in schrijfpotlood tekenen ( we oefenden de verschillende delen van het lichaam , maar ons hoofd moest ZEER groot zijn. Nadien werkten we onszelf af met zwarte stift en kleurden we alles netjes in met wasco.
Om te eindigen tekenden we onze handen en plakten we die samen met een zakdoek op ons gezicht...
Na een lange week van werkjes maken , doen we het op vrijdagnamiddag rustiger aan. Als het knutselwerkje klaar is , is het spelletjes tijd ! Geniet mee.
Samir en Amine spelen een spelletje micado.
Ayman speelt met de knex
Pourya denkt na waarin hij zich zal verkleden.
Elsa geniet van een boek.
Nuria en Amber houden een gezellig onderonsje terwijl ze een tekening maken.
Deze week hebben we weer hard gewerkt in de klas. We leerden de woordjes een , neus en buik. We leerden de letters ee , n en b. We hebben ook in groepjes gelezen , dit is niet zo gemakkelijk !
Op donderdag hadden we geen hoekenwerk , maar contractwerk , we vonden dit superleuk en werkten zeer hard.
We hadden ook een toets van WO over het verkeer , de juf vertelde ook al enkele leuke dingen over ons nieuwe thema 'mijn lijf ', maar daarover volgende week meer !
Tijdens de lessen rekenen leerden we verder tot 8 , we hadden toets van blok 2 en we leerden al splitsen tot 4 .
We hebben dus zeer veel werk gehad deze week !
duolezen , we helpen elkaar bij het lezen . Gemakkelijker gezegd dan gedaan !
Eventjes genieten van het mooie herfstweer , we spelen spelletjes op de speelplaats.
Contractwerk op donderdagnamiddag , zeer geconcentreerde leerlingen ...
Een andere groep leerlingen deed op donderdagnamiddag hoekenwerk rond het menselijk lichaam ; observeren ,commentaar geven en nadien tekenen wat ze hebben gezien.
Om de verkeersweken af te sluiten , gingen we samen met de kinderen van het eerste , tweede , derde en vierde leerjaar naar het automuseum aan het jubelpark . We keken onze ogen uit : een auto waar het stuur aan de verkeerde kant zat , auto's dat je moest opwinden zoals een wekker , een echte 'brom'fiets , een oude brandweerauto ,... De eersteklassers vonden het KEILEUK !
Op donderdagavond was het de beurt aan de mama's en de papa's om naar de klas te komen. De juf leerde hen lezen . Reken maar dat de mama's en de papa's het ook moeilijk vonden ! Op het einde van de les kregen alle ouders ook tips om hun kinderen thuis te helpen indien dat nodig zou zijn ! Het was een boeiende avond !
Ook deze week stond het thema verkeer centraal in de school en Zeppe en Zikki , die waren alle dagen van de partij . Op vrijdag eindigden de verkeersweken met een tentoonstelling en de traditionele fluodans ( als de muziekinstallatie het niet liet afweten tenminste )
De bouwhoek : we bouwen een stad .
Lezen bij de juf , iedereen ging een keertje alleen met de juf lezen.
Twister als verkeersspel , het was eens iets anders !
werken op de computer , we oefenen het lezen op een andere manier , we schreven ook op een lei , dat was moeilijk !
een tekening rond verkeer in de tekenhoek , Elsa en Amber doen hun best !
De WO hoek : wie kent de juiste helper in het verkeer ? Rayane zeker wel !
Deze week oefenden we hard op de kwadraatbeelden tot en met 6. We moesten tellen met onze ogen , in ons hoofd , ... Op het einde van de week maakten we voor het eerst kennis met de splitsmannetjes , we hebben namelijk het cijfer 4 gesplitst ! We vonden het een zeer leuke les !
we leggen de kwadraatbeelden samen met onze getalbeelden tot en met 6 . Wie kan dit zonder te tellen met de vingers ?
De juf maakte er een spelletje van , om te vlugst ...en niet piepen bij elkaar!!!!!!
We maken kennis met de getallenas tot en met 6 , ja inderdaad allemaal getallen naast elkaar , in de juiste volgorde , wordt een getallenas genoemd. Youri werd er zelfs moe van !
Donderdagnamiddag is het tijd voor hoekenwerk. Omdat het deze week herhalingsweek was , deden we allerlei herhalingsoefeningen in de hoekjes en moesten we voor 1 keer alle hoekjes doen.
wisselrijtjes oefenen in de leeshoek.
links en rechts oefenen in de rekenhoek.
steunwoorden en letters inoefenen in de schrijfhoek.
Op vrijdag gingen we voor de eerste keer naar de bib. De juf toonde ons welke boekjes we konden kiezen.
Deze week hebben we weer heel hard gewerkt in de klas . We maakten een toets van wiskunde ,we leerden de symbolen < en > en we lazen zeer veel in ons boekje.
Vanaf deze week heeft onze juf ook een nieuw hulpje in de klas , die samen met haar ons zal helpen tijdens de lessen lezen : Joske met zijn broske.
Tijdens de lessen WO maakten we ons thema tijd af en volgden we de avonturen van Zeppe en Zikki , want de verkeersweken zijn weer begonnen.
Op donderdag was het toetsdag van taal , we maakten allerlei moeilijke oefeningen. Maandag beginnen we met ons tweede boekje . Volgende letters kunnen we al lezen : i m r v s p e aa
Lezen in groepjes.
Joske met zijn broske maakt kennis met de klas.
de juf en Joske
Joske kijkt met de nodige commentaar de werkjes na , gelukkig is de juf er ook nog !
De filmpjes van Zeppe en Zikki , telkens een moment om naar uit te kijken .
Op vrijdag was het groot feest in de klas . Er waren twee jarigen. Precious en Nuria werden allebei 6 en reken maar dat dit werd gevierd !
Precious neemt de verjaardagswensen in ontvangst.
De klas zingt uit volle borst . Een megagigantische verjaardagstaart ! Dat wordt smullen . Kan Precious de kaarsjes in 1 keer uitblazen ? Roxanne, Rayane , Hiba en Amber wachten samen met de hele klas gespannen af . Zonder woorden...