De laatste vrijdag van het schooljaar gingen we op schoolreis . We trokken met de trein richting Leuven . In de voormiddag brachten we een bezoek aan het M-museum . Een heel leuk museum waar er allerlei activiteiten voor kinderen waren.
In de namiddag gingen we naar het provinciaal domein van Kessel-Lo . Ondanks het super slechte weer hebben we toch veel plezier gemaakt .
Het einde van het schooljaar komt er stilaan aan . De juf bereidt ons al voor op het tweede leerjaar ! In het tweede leerjaar doen we stilaan meer groepswerk.
We mochten het deze week een keer uitproberen . Onder leiding van de kinderen van het vijfde leerjaar werkten we voor de eerste keer echt in groepjes . We leerden over verschillende dieren van de boerderij en daarna mochten we er over vertellen .
Er werd zeer hard gewerkt !!!!
Nina en haar groepje werkte rond het paard , eerst de tekst lezen , nadien vraagjes beantwoorden en bespreken. Wat gaan we dan allemaal vertellen aan de kinderen van de klas ????
Lucca en haar groepje . Evangelia geeft extra uitleg . Nuria luistert aandachtig .
Nadat we voor de GWP leerden over de liter en de meter , was deze week de kilogram aan de beurt . Schatten en nadien wegen ! Het werd weer een heel leuke les !
Hoeveel weegt een vriendje van de klas ? 20 appelen , 20 stiften ???? Nee juf ... 20 kilogram ! Wat is het zwaarst ? 1 pak suiker of 1 pak zout ? Allebei even zwaar , we kunnen het zien op het pak : 1 kg !
Nuria moet 1 kg appelsienen afwegen , ... Mag het een beetje meer zijn ????
Nog enkele weken en het is grote vakantie ! Toch is het nog wat werken geblazen !
Deze week begonnen we met het laatste deel van wiskunde van het eerste leerjaar . De brug over 10. De kinderen kennen dit beter als het vijvertje van 10.
Op dinsdag begonnen we eraan ! Nadat de juf alles uitgebreid had voorgedaan met de eierdozen , was het onze beurt .
We mochten onmiddellijk onze kennis van onze splitsingen tentoon stellen ! Reken maar dat er sommigen waren dat dit al zeer goed kunnen en dat er sommigen nog wat werk voor de boeg hebben !
De GWP zit er op en het was voor iedereen een fantastische week .
Dankzij het schitterende weer en de vele leuke activiteiten , leerden de kinderen zeer veel bij en leerden we ook elkaar een beetje beter kennen;
Nog enkele weken en de grote vakantie staat voor de deur !
Toch hebben we nog een beetje werk vooraleer we lekker lui kunnen genieten !
Tijdens de wiskunde lessen starten we met " de brug over 10 " , dit zijn rekenoefeningen ( zowel + als - ) waar we de 10 voorbij steken.
Wanneer dit gekend is, hebben we alle leerstof van het vakgebied rekenen van het eerste leerjaar verwerkt !
Eventjes wat uitleg over de brug over 10 :
Als voorbereiding op de brug worden oefeningen op het aanvullen en wegdoen tot 10 gemaakt.
7+ =10
15- =10
Tip: Oefen nog eens alle splitskaartjes. Flits de splitskaartjes; De splitsing is gekend als je kind het ontbrekende cijfer binnen de seconde kan benoemen. Stop de moeilijke splitsingen in een omslag . En oefen op huiswerkvrije dagen.
De eigenlijke oefeningen met brug worden eerst met een autobusverhaal (dubbeldekker) en blokjes opgelost.
De beginhoeveelheid wordt gelegd. De tweede hoeveelheid wordt er in twee stappen (splitsen!) bij gelegd of van weggenomen: eerst wordt aangevuld of weggenomen tot 10, dan wordt de resterende hoeveelheid erbij gelegd of weggedaan. Al handelend verwoorden de kinderen de stappen
Deze week werd er flink gewerkt tijdens de wiskunde lessen.
Er werd echt gebruik gemaakt van het principe 'van de hand naar het verstand '
We begonnen de week met een wedstrijdje . We moesten achter een lijn vertrekken en mochten maar 8 stappen zetten , wie tot bij de schat geraakt mocht hem opendoen .
En wie geraakte er , ... juist ja ... de juf ! Er ontstond een hele discussie dat het niet juist was , want de juf had grotere voeten
Uiteindelijk kwam er iemand met het idee om allemaal de schoenen van de juf aan te doen en zo kwamen ze tot de METER.
Op woensdag werd er volop gegoten in de klas , meetoefeningen uitvoeren met water : leuk toch . Hiba won zelfs een wedstrijd , ze was het enige kind in de klas dat kon raden hoeveel flessen van 1 liter in onze klasemmer gingen.
Op donderdag was er dan hoekenwerk dat volledig opgebouwd was rond meetkunde en metend rekenen.
We herhaalden de bouwsels , rekenden met geld op de computer en in de winkel , deden allerlei schattingen ivm lengte en gingen nadien alles nameten en natuurlijk kwam er weer water aan te pas .
Sommige kinderen herhaalden de optellingen en aftrekkingen tot 20 met een rekentaart ( tja ... )
Gieten op woensdag . Ook het schatten kwam aan bod. na de schatting , nameten natuurlijk. Metend rekenen op de computer , Roxanne werkt zeer geconcentreerd. Optellen en aftrekken met rekentaarten , veel leuker dan in onze werkboek. Bouwsels , Liv slaat een diepe zucht. Irina en Nuria werken hun rekenopdrachten in de gang af :Hoe hoog is de deur , hoe breed is de tafel ?
Tijdens het derde trimester gaan we op een andere manier tutorlezen. Sommige kinderen lezen alleen of per twee met een leerling van het vijfde leerjaar. Zij oefenen op het technisch lezen.
Sommige kinderen werken in de klas samen met de juf . Ze lezen kleine tekstjes en maken er leuke oefeningen mee. Zo reconstrueerden we de afgelopen weken al het leven van de mier , gingen we op schattenzoektocht in de speeltuin en maakten we een stripverhaal af.
Andere kinderen werken dan weer volledig zelfstandig op in groepjes per twee aan de methode speurneus , waar ze allerlei speuropdrachten binnen een tekst moeten uitvoeren.
Wanneer er tijd over is , mogen de kinderen vrij lezen in de boekenhoek ... het plezantste moment van de week !
Lezen in de boekenhoek. werken aan een speurtocht in de speeltuin. Samen lezen met een leerling van het vijfde leerjaar. Speuren naar sporen in een tekst , werken met speurneus.
Vorige week kwam er plots post van Erasmus toe. Erasmus was net na Kerstmis bij ons op bezoek geweest samen met Nele en Bas.
Nele en Bas werkten met de kinderen rond het boek 'lof der zotheid', een boek dat heel lang geleden door Erasmus werd geschreven.
Erasmus had nog een laatste opdracht voor ons , hij ging het boek herschrijven en wij mochten hem hierbij helpen.
De kinderen van de eerste klas lieten zich dat geen 2 keer zeggen .
We kregen 3 opdrachten ; - bedenk een zo gek mogelijk woord en teken het zo gek mogelijk. - bedenk de dialogen van een stripverhaal ( getekend door Erasmus ) - maak een gekken woorden zin.
Benieuwd of Erasmus dit alles gaat gebruiken voor zijn nieuw boek .
Tijdens de projectweken rond gezonde voeding leerden we ook over de verschillende smaken.
Eerst bestudeerden we onze tong ; waarvoor gebruiken we onze tong , ziet iedere tong er hetzelfde uit ? Wat zijn die gekken blaasjes op de tong ?
We mochten zelfs de tong van onze buur tekenen . Het leverde grappige taferelen op .
Nadien gingen we proeven ; we leerden over de verschillende smaken bitter , zuur , zout , zoet , aan jullie om te raden wat en welke smaken we aan het proeven zijn .
1 tip ; beelden en gezichtsuitdrukkingen zeggen soms meer dan woorden ...
Juf Annick proefde een stukje pompelmoes , volgens haar was het witloof . Dat smaakt toch ook bitter .... Nuria geniet van een citroen , Mehdi geniet van de reactie.
Younes en Samir waren de koks van dienst . Zij zorgden voor het vlees. Precious , Amber en Liv maken de tomaatjes klaar : ontpitten en ontvellen , moeilijk hoor ! Elise worstelt met de wortelen Nadat het voorbereidend werk achter de rug was, begonnen we met het vullen van de pittabroodjes.
mmmm....lekker ! De hongerige magen van de tweede kleuterklas.
Lekker tafelen met het derde leerjaar , onze woknamiddag.
Op donderdag werden onze smaakpapillen heerlijk verwend.
In de voormiddag werden we door het derde leerjaar getrakteerd op heerlijke tapa's.
In de namiddag hebben we dan gewokt in de klas ; eerst trakteerden we onszelf op een heerlijk aperitief ; advocaat met banaan en sinaasappelsap en daarna kookten we met de juffen een croque-wok , dit is een croque-monsieur met groenten en kaas , heerlijk vonden we het !