Deze week werd er flink gewerkt tijdens de wiskunde lessen.
Er werd echt gebruik gemaakt van het principe 'van de hand naar het verstand '
We begonnen de week met een wedstrijdje . We moesten achter een lijn vertrekken en mochten maar 8 stappen zetten , wie tot bij de schat geraakt mocht hem opendoen .
En wie geraakte er , ... juist ja ... de juf ! Er ontstond een hele discussie dat het niet juist was , want de juf had grotere voeten
Uiteindelijk kwam er iemand met het idee om allemaal de schoenen van de juf aan te doen en zo kwamen ze tot de METER.
Op woensdag werd er volop gegoten in de klas , meetoefeningen uitvoeren met water : leuk toch . Hiba won zelfs een wedstrijd , ze was het enige kind in de klas dat kon raden hoeveel flessen van 1 liter in onze klasemmer gingen.
Op donderdag was er dan hoekenwerk dat volledig opgebouwd was rond meetkunde en metend rekenen.
We herhaalden de bouwsels , rekenden met geld op de computer en in de winkel , deden allerlei schattingen ivm lengte en gingen nadien alles nameten en natuurlijk kwam er weer water aan te pas .
Sommige kinderen herhaalden de optellingen en aftrekkingen tot 20 met een rekentaart ( tja ... )
Gieten op woensdag . Ook het schatten kwam aan bod. na de schatting , nameten natuurlijk. Metend rekenen op de computer , Roxanne werkt zeer geconcentreerd. Optellen en aftrekken met rekentaarten , veel leuker dan in onze werkboek. Bouwsels , Liv slaat een diepe zucht. Irina en Nuria werken hun rekenopdrachten in de gang af :Hoe hoog is de deur , hoe breed is de tafel ?
Tijdens het derde trimester gaan we op een andere manier tutorlezen. Sommige kinderen lezen alleen of per twee met een leerling van het vijfde leerjaar. Zij oefenen op het technisch lezen.
Sommige kinderen werken in de klas samen met de juf . Ze lezen kleine tekstjes en maken er leuke oefeningen mee. Zo reconstrueerden we de afgelopen weken al het leven van de mier , gingen we op schattenzoektocht in de speeltuin en maakten we een stripverhaal af.
Andere kinderen werken dan weer volledig zelfstandig op in groepjes per twee aan de methode speurneus , waar ze allerlei speuropdrachten binnen een tekst moeten uitvoeren.
Wanneer er tijd over is , mogen de kinderen vrij lezen in de boekenhoek ... het plezantste moment van de week !
Lezen in de boekenhoek. werken aan een speurtocht in de speeltuin. Samen lezen met een leerling van het vijfde leerjaar. Speuren naar sporen in een tekst , werken met speurneus.