Lekker tafelen met het derde leerjaar , onze woknamiddag.
Op donderdag werden onze smaakpapillen heerlijk verwend.
In de voormiddag werden we door het derde leerjaar getrakteerd op heerlijke tapa's.
In de namiddag hebben we dan gewokt in de klas ; eerst trakteerden we onszelf op een heerlijk aperitief ; advocaat met banaan en sinaasappelsap en daarna kookten we met de juffen een croque-wok , dit is een croque-monsieur met groenten en kaas , heerlijk vonden we het !
Woensdag werden we samen met het tweede leerjaar verwacht in de bibliotheek. In het kader van de jeugdboekenweek kwam 'meneer zee 'een spannend verhaal vertellen over een prinses die een groot geheim had 1
Ze was namelijk een echte drakenprinses.
Het werd een zeer boeiende ochtend .
Meneer zee wacht geduldig tot iedereen er klaar voor is . Iedereen luistert aandachtig ... Amine heeft een vraag voor meneer zee . Youri en Rayane vinden het heel erg grappig . de drakenprinses...
Roxanne maakt het werkje van de tekenhoek " wat ziet een piraat door zijn verrekijker ?" Ayman werkt aan het werk van de lees - en woordenschat hoek : de een tekenplaat met echte piraten woordjes .
Ook Liv is druk in de weer met de piratenwoordjes .
Irina maakt een werkje van de rekenhoek : een aanzet met het werken met cöordinaten en zo een heuse piratenvlag maken , met doodshoofd .
Yeline is druk in de weer met het werkje van de tekenhoek .
In november zijn we gestart met het tutorlezen . De leerlingen van het vijfde leerjaar komen iedere dinsdag in groepjes lezen met de kinderen van het eerste leerjaar .
Zowel voor de kinderen van het eerste leerjaar als voor de kinderen van het vijfde leerjaar zijn deze lessen zeer waardevol .
Er wordt veel over lezen nagedacht en de kinderen van het eerste leerjaar krijgen zeer veel leeskansen .
Momenteel lezen de kinderen boekjes volgens hun eigen AVI niveau , dit om het technisch lezen vlotter te laten verlopen .
Yassine begeleidt Elias en Elise .
Felix van de vijfde klas aan het werk met zijn groepje .
Iedereen leest aandachtig mee , Mathieu leidt dit groepje .
Deze week werkten we in de klas rond schatkaarten . We leerden op een speelse manier een schatkaart lezen nadat we er ééntje in de klas hadden gemaakt . De juf gaf een andere naam aan onze schatkaart . Vanaf nu waren het geen schatkaarten meer maar plattegronden . Op maandag leerden we over de plattegrond van de klas , we leerden wat een legende is .
Op dinsdag gingen we dan zelf aan het werk , we kregen een prent van een piratenboot en we moesten zelf de plattegrond en de legende ervan tekenen. We vonden dat heel erg leuk ! Op vrijdag leerden we dan werken met de plattegrond van de school , maar dat was iets moeilijker ...
Raihan vraagt uitleg aan Liv over het tekenen van de plattegrond . Liv moet er blijkbaar zeer goed over nadenken .
Er wordt heel hard gewerkt in het eerste leerjaar van ' t Regenboogje; Deze week sluiten kern 7 van veilig leren lezen af . U hebt het misschien al geraden : piraten staan centraal in dit thema .
Het aanvankelijk lezen ( = het leren lezen ) is achter de rug . We leerden dit thema al de hoofdletters en de klanken sch in ng . Vorige week oefenden we woordjes die eindigen op d en b , maar die uitgesproken worden als t en p . Moeilijk hoor !
Volgende week komen de moeilijke kopjes aan de beurt ( vb fl en th ...) maar dat zal wel lukken ! Ook het tutorlezen blijft verder doorgaan , samen met de kinderen van het vijfde leerjaar . De kinderen lezen nu in boekjes volgens hun avi niveau .
Tijdens de rekenlessen zijn we druk bezig met de getallen tot en met 20 : - leren ordenen op de getallenas , rangschikken van klein naar groot , groeperen , ... het komt allemaal aan bod. - we leren ook al optellen en aftrekken met de getallen tot en met 20 . -> dit leren we naar analogie : 1 + 2 = 3 DUS 11+2 = 13 Hierdoor is het dus zeer belangrijk dat we onze splitsingen tot en met 10 dus zzeeerrrr goed kennen . Deze week gaan we verder met de cijfers 14 15 en 16.
Verder leren we ook de helft nemen van de getallen tot en met 20 . Dit moet zeker lukken .
Tijdens de lessen WO gaan we op schattentocht . We leren kaartlezen met kapitein Bleekscheet . We leren ook een legende maken . Vorige vrijdag moesten we zelf een schatkaart ontwerpen . Dit was een hele leuke opdracht ! Maar we mochten wel niet vergeten om de legende te tekenen , de vindplaats van de schat aan te duiden en onze windroos te tekenen.
Volgende week gaan we aan de slag met plattegronden ...
Als laatste zijn we vorige week aan het " bingelen " geslagen . Sommige kinderen hebben ook al thuis gebingeld ! We vinden dit allemaal zeer leuk . Momenteel mogen de kinderen nog vrij experimenteren , maar binnenkort zal hun circustent aangevuld worden met persoonlijke taken . Deze taken worden dan tijdens het hoekenwerk gemaakt .
En nu : Hijs de zeilen voor een nieuwe schoolweek !!!!!!
De tijd staat niet stil. Digitale apparaten zoals de computer krijgen een steeds prominentere plaats in het Vlaamse onderwijs. Ook in onze school.
De school heeft toegang gekregen tot bingel.be, de nieuwe online oefenmodule van uitgeverij Van In waarmee uw kind thuis leerstof kan oefenen die in de klas behandeld werd.
Hoe werkt bingel.be?
Op bingel.be maken de leerlingen oefeningen op een zwevend eiland. Elk element op het eiland bevat een link naar de oefeningen van een bepaalde boekenreeks van uitgeverij Van In. Door op de gewenste hoofdstukken en onderwerpen te klikken kan de leerling navigeren tussen de verschillende oefeningen. Meer info over de werking van de oefeningen vindt u op: www.bingelsite.be/demofilmpjes.
De leerkracht wordt via bingel.be op de hoogte gehouden over de vorderingen van de leerlingen. De dag nadat de leerlingen oefeningen gemaakt hebben op bingel.be kan de leerkracht het resultaat van de gemaakte oefeningen bekijken.
In de circustent kunnen de leerlingen taken zien die de leerkracht heeft klaargezet en als de leerling genoeg punten heeft verdiend door te oefenen, kan hij of zij kleurplaten afdrukken of korte spelletjes spelen. In de circustent kan uw kind ook zijn of haar avatar (online-vriendje) samenstellen die bij de oefeningen feedback en tips zal geven.
Hoe krijgt mijn kind toegang tot bingel.be?
Omdat bingel.be een online oefenmodule is, heeft u een computer met internettoegang nodig. Door naar www.bingel.be te gaan en op leerling te klikken, ziet u het inlogscherm van bingel.be. De gegevens die uw kind daar moet invullen, kleven vooraan in de schoolagenda.
De kinderen kunnen deze week nog eens vrij oefenen. Binnenkort krijgen ze oefeningen op hun niveau aangeboden .
Gedurende het eerste trimester werden er in onze klas allerlei gekke berichten en voorwerpen achtergelaten . Stickers op de stoelen en de banken , een brief die je moest draaien om te lezen , gekke puzzelstukken ,een reusachtige tekening van een hele rare kip,... Telkens werd alles achtergelaten door iemand die zichzelf 'e 'noemde.
Lang was het onduidelijk wie die 'e'was , ook de juf had er nog nooit van gehoord
Tot enkele weken geleden Bas en Nele plots in onze klas stonden . Bas en Nele waren gestuurd door Erasmus (= e ) die hen de opdracht gegeven had om met de eersteklassers allerlei gekke dingen te doen .
Dat lieten we ons natuurlijk geen twee keer zeggen . Gedurende 4 vrijdagvoorniddagen toverden we met letters , maakten we gekke maskers , deden we gek , .... Erasmus was in de wolken .
We eindigden de workshop wel met een groot dilemma , waar de kinderen absoluut geen antwoord op wisten : maar juf . wie is nu de oudste ? Sinterklaas of Erasmus ? Hebben jullie een idee ?
Bas en Nele leggen de opdrachten van de dag uit . Iedereen luistert zeer goed.
We spelen gekke situaties na , de andere kinderen moeten raden . Melina en Precious moeten dringend plassen . Raihan en Mehdi veroozaken een autobotsing. Amber en Hiba zijn zwanger . Ayman en Amine genieten ervan .
Elise puzzelt ijverig aan de foto van Erasmus ( de puzzelstukjes noesten we trouwens gaan zoeken in en rond de school ) Herkennen jullie de gekke jongens ?????
Op het einde van de workshop werden de kinderen onderworpen aan een heuse ondervraging : wie was Erasmus ??????
Dinsdag was er in onze klas de plechtige uitreiking van het officiële letterdiploma. Nu kern 6 achter de rug is en we bijna alle letters kennen kregen we van de juf een heus diploma . Het bewijs dat we echt wel op weg zijn om goed lezers te worden .
De voorzitter van de jury geeft een speech . Iedereen luistert aandachtig
Deze week hebben we weer hard gewerkt in de klas. Tijdens de lessen taal leerden we onze laatste twee woordjes van kern 6 : duif en ei. Al onze letters ( op enkele clusters na ) zijn nu gekend.
Tijdens de rekenlessen was het volop oefenen van optellen en atrekken tot 10 .
Op vrijdag kwam Bas langs om met ons te knutselen ( daarover volgende week zeker meer )
Tijdens de lessen WO ging het over het weer . We leerden over de verschillende soorten neerslag . Op donderdagnamiddag hadden we een zeer leuk groepswerk : we mochten zelf een weerbericht maken . Eerst keken we naar het weerbericht van de dag , ook dit van Karrewiet werd kritisch besproken Daarna gingen we per twee aan de slag . Volgens een stappenplan bouwden we ons weerbericht op : de temperatuur , de neerslag , de wind ,... het moest er allemaal op komen.
Juf Katrien had voor een televisie gezorgd ( het leek er toch op ) en de weermannen in spé gaven het beste van zichzelf !
Het stappenplan dat we moesten gebruiken : stap per stap ons weerbericht opbouwen . Nadat we in ons groepje hadden overlegd hoe ons weerbericht er ging uitzien , gingen we aan de slag .
Wanneer onze affiche klaar was , kleurden we deze mooi in . Het oog wil immers ook wat . Dit is het resultaat van Rayane ... Weerman Younes. Weervrouw Nuria.
Momenteel zijn we in de klas druk bezig met optellen en aftrekken tot en met 10. Sommige kinderen vinden dit heel leuk , anderen doen dit niet zo graag !
Voor iedereen is er dan dit leuk spelletje ! In 100 seconden moet je proberen om 15 juiste oefeningen op te lossen .
We sloten het thema " sprookjes " af met een leuk en leerrijk hoekenwerk op donderdagnamiddag.
Melina en Nuria werken op de computer . Een website rond sprookjes werd uitgebreid uitgetest . In de schrijfhoek : een werkje rond Joris en de draak. De wolf en de zeven geitjes rekenden mee met Mehdi. Samir en Irina lezen het sprookje van roodkapje. De tekenhoek rond het verhaal Anansi en de olifant. Elsa en Precious zijn klaar met hun werkje in de leeshoek en gaan snuisteren in de boekenhoek. Samen met juf Katrien winkelen in de sprookjeswinkel . Hebben we wel genoeg geld om te kopen wat we willen ? Hoeveel krijg ik terug ? Hoeveel heb ik tekort? Pourya past enkele verkoopstechnieken toe , Liv telt het geld na Samir kan er maar niet genoeg van krijgen en begint alle verhaaltjes in het sprookjesboek te lezen.