Vorige week was het een heel drukke week in onze klas ...
Op dinsdag en woensdag schreven we onze nieuwjaarsbrief , lieve mama's en papa's we zullen jullie verrassen ! Op donderdagvoormiddag waren het klasoverschrijdende workshops .1 keer per trimester werken we met de hele lagere school rond het vak muzische vorming . Dit keer was het thema ...KERSTMIS.
Elise , Elias en Samir maken kerststukjes.
Amber en Elsa bakken kerstkoekjes. Ook Yeline was vorige week jarig , ze werd 6 jaar ! De juf had die dag haar fotoapparaat niet mee , maar dat wil niet zeggen dat we het niet gevierd hebben . Proficiat , Yeline !!!!!!!!!!
Na de speeltijd was het dan zover ... de sint in onze klas.
De heilige man neemt plaats in onze klas en zwarte piet begint ondertussen met de blokjes te spelen De telramen van de kinderen ... dat vindt de piet heel leuk , je kan er veel lawaai mee maken . De Sint doet zijn gouden boek open , van wie staat er iets in het boek geschreven ???? Iedereen wacht vol ongeduld. De sint vertelt ... en zwarte piet , die geeft op alles commentaar ! We zingen het liedje 'pepernotensamba 'en gebruiken hiervoor ritme stokjes.
Dinsdagnacht was er blijkbaar vreemd bezoek geweest . De hele klas was overhoop gehaald. Wat was er gebeurd ?
Zelfs op het bord stond iets geschreven , de lades waren opengetrokken en ze hadden zelfs een brief achtergelaten... De eersteklassers komen stomverbaasd binnen , wat is hier gebeurd ? Er stond al vlug een glimlach op hun gezicht , want de vreemde bezoekers hadden lekkere koekjes achtergelaten. Waren de pieten op bezoek geweest ? Elise en Liv ontcijferen wat er op het bord staat ... Ja hoor , blijkbaar hadden de pieten onze klas ontdekt. De rijmpiet had een brief achtergelaten. Hij vroeg zich af waar de brieven van de eerste klas bleven . Vlug aan de slag dus ... Ijverige schrijvers En dit is het resultaat ...
Sinds maandag knippen we iedere dag een stukje van onze kalender . Zo komen ze alle dagen een stukje dichter bij de Sint.
Op vrijdagnamiddag hadden we een zeer leuke knutselactiviteit. Samen met de juf zochten we naar 'gekke pieten 'en fantaseerden we hierrond. Nadien mochten we aan de slag om deze gekke pieten voor te stellen : Wat vind je van onze zeur-piet , snot-piet , piet piraat , friet-piet , piet-bel en piet-Za ?
Om ons thema rond de Sint af te sluiten , schreven we vandaag ons eerste opstelletje . We zijn er heel fier op .
Op donderdagnamiddag was het weer tijd voor hoekenwerk.
Taalwerkjes rond de Sint. Ook de hoek 'elektriciteit 'kende weer veel succes. Oefenen met de juf rond ruimtelijk inzicht.Nadien kregen we er punten op.
Omdat het afgelopen week voorleesweek was , kwamen enkele ouders ( en grootouders ) voorlezen in onze klas. Ook enkelen leerlingen van het eerste leerjaar durfden het aan om een boekje voor te lezen.
De oma van Núria vertelde een spannend sprookje. De mama van Elias had het over een reus die ging babysitten... Ook Roxannen , Raihan en enkele anderen lazen een boekje voor. De papa van Irina deed het in het Frans en de juf vertaalde .
Deze week stonden de lessen WO in het teken van techniek. Door allerlei proefjes ontdekten we nieuwe dingen . We leerden een moeilijk stappenplan lezen om een opdracht in groepjes en zonder hulp van de juf tot een goed einde te brengen. Tijdens het hoekenwerk mochten we in de verschillende hoekjes verschillende proefjes uitproberen . We vonden het allemaal een supernamiddag !!!!!
Aandachtig luisteren naar de uitleg . Juf Annick en juf Katrien legden ons uit wat er van ons werd verwacht. We onderzoeken verschillende soorten materialen , welke materialen zijn goed om deegvormpjes te maken en welke niet ? Kan je ook zeggen waarom ? We testen het uit op plasticine.
Proefjes met elektriciteit . Volg het stappenplan op een juiste manier en laat het lampje branden. Joepie , gelukt ! Pourya aan het werk.
Blokkentorens bouwen , wie maakt de stevigste toren? Wie kan de toren van de andere zo correct mogelijk nabouwen ?
Wij blazen bellen . Wat heb je er allemaal voor nodig ? Kijk goed naar het stappenplan en maak het sop. Maak 2 verschillende bellenblazers , welke gaat het beste en weet je ook waarom ?
Drijven en zinken , Wat is het verschil tussen drijven en zinken ? Welke voorwerpen blijven drijven en welke zinken ? Raad en overleg eerst , doe de proef en vul je blaadje in. Liv geeft deskundige uitleg .
Deze week werd Hiba 6 jaar en dat hebben we gevierd ! Hiba had een lekkere abrikozencake mee , waar we na het zingen en de kussen lekker van gegeten hebben.
Een fiere Hiba. De hele klas zingt uit volle borst , ook 'Joske met zijn broske'zingt mee. Een overheerlijke taart mmmmmmmmmm....
Om ons thema 'de herfst 'af te sluiten , maakten we samen met de klas een woordveld om te kijken welke woorden we nu echt hebben onthouden.
We oefenden ons dictee van deze week met de letterdoos . Lettertjes zoeken en zo woordjes en zinnen vormen. Iedereen werkt zeer geconcentreerd. Kijk eens wat wij al kunnen ...
Iedere dinsdag lezen de kinderen van het eerste leerjaar in kleine groepjes. De kinderen van het vijfde leerjaar helpen hen hierbij. Zo komt iedereen meer aan bod en kan er nog meer geoefend worden. Nesle helpt Roxanne en Precious. Mathieu begeleidt Melina , Raihan en Rayane. Milan samen met Elsa ,Yeline en Elise. Daniel samen met Irina ,Amber en Liv. Felix helpt Youri en Nuria.
Deze week moesten we voor de allereerste keer ons werk zelf plannen. De juf had een aantal opdrachten op het bord geschreven die we helemaal alleen moesten afwerken. Dat was soms moeilijker dan gedacht ...
zelfstandig werk in ons werkboekje van taal.
oefenen van de splitskaartjes tot 8. Yeline oefent haar naam. Rayane oefent zijn naam op papier. Liv maakt rekenoefeningen op de computer. Irina en Youri werken samen ... Roxanne en Elsa oefenen hun naam.
Deze week werden we maar op 3 dagen in de klas verwacht : op maandag , op dinsdag en op woensdag . Omdat juf Annick deze week haar fotoapparaat was vergeten , zijn er spijtig genoeg geen foto's te bewonderen !
Toch een klein overzichtje van wat we deze week allemaal hebben geleerd .
Op maandag gingen we zwemmen ! Dat vinden wij allemaal heel leuk ! De juf leerde ons drijven , dat is zeer belangrijk om goed te leren zwemmen.
We oefenden verder met het woordje poes en de letters van dit woordje. We leerden ook een nieuw woordje : koek en we onthouden het lettertje k.
Verder hebben we veel gelezen ! Volgende week starten we met " tutorlezen " , kinderen van het vijfde leerjaar komen iedere dinsdag met ons lezen , maar daarover volgende week zeker meer.
We maakten ook kennis met de letterdoos , waarin zzzzzeeeeerrrr veel kleine lettertjes staken , we mochten zelf allemaal woordjes vormen.
Tijdens de rekenlessen was het herhalen geblazen ! Volgende week beginnen we met blok 4 en dan staat er ook een toets van blok 3 op het programma. We leerden de hoeveelheden tot 10 , we herhaalden de splitsingen tot en met 8 ( en we gebruikten ook het rekenrek ! ) en we herhaalden nog een keer de meetkundige begrippen rondje , driehoek , vierkant , rechthoek , gebroken en gebogen lijn. We zijn zeker goed voorbereid voor de toets van volgende week !
Op donderdag was er dan geen school , want het was wapenstilstand en vrijdag hadden we een extra dagje vrijaf !