Inhoud blog
  • 2007 Fr 1 augustus We zijn er mee weg
  • 2007 FR 2 En nu definitief?
  • 2007 Fr 3 Lac de la Platte Taille
  • 2007 FR 4 Via Lac du Der naar Goncourt s/Meuse
  • 2007 FR 5 Goncourt - Villars Les Dombes
  • 2007 FR 6 Villars naar Serrières en Chautagne
  • 2007 FR 7 naar Thones
  • 2007 FR 8 naar Die via Corrençon en Vercors
  • 2007 FR 9 naar Montbrison en St Saturnin Lez Apt
  • 2007 FR 10 naar St Paul l/Durance
  • 2007 FR 11 naar Les Salles de Verdon
  • 2007 FR 12 naar Le lauzet Ubaye
  • 2007 FR 13 naar l'Argentière La bessée
  • 2007 FR 14 Via Col du Lauteret , Galibier, Télégraphe, Col de la Croix de Fer, col du Glandon
  • 2007 FR 15 naar St Paul Lez Durance tot St André les Alpes
  • 2007 FR 16 naar Colmar les Alpes
  • 2007 FR 17 naar Annot
  • Griekenlandnajaar 2006
  • overtocht Italië Ancona naar Griekenland Igoumenitsa
  • Corfu
  • Plataria
  • Lefkas en Kefalonia
  • terugreis door Italië
  • terugreis door Frankrijk
  • Griekenland voorjaar 2006
  • vervolg Griekenland voorjaar: de terugreis
  • Portugal Maart/April 2006
  • Frankrijk najaar 2005
  • Frankrijk Alpen aug 2005
  • Nederland Valkenswaard WE Nov 2004
  • Frankrijk Norm/Bret sept 2004
  • Frankrijk Alpen aug 2004
  • Portugal voorjaar 2003
  • Andorra Transitland
  • Marokko voorjaar 2001
  • Oost-Duitsland Jena-Lobeda 1988
  • Tsjechoslowakije - de splitsing
  • We schrijven 1968
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    ribbe1
    reisverhalen tekst
    31-08-2004
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Frankrijk Alpen aug 2004

                                      Frankrijk - Alpen
                                                         augustus 2004


    Eindelijk vertrokken op donderdag 05 08 04 na de middag.

    Gereden tot de afdamming van de Vesder in Eupen.

    Er staan verschillende kampeerauto’s.

    We slaan een praatje met een frans koppel die naar Rusland vertrekken met een groep van 15 franse kampeerauto’s waarmee ze afgesproken hebben op een parking in Duitsland.

    Onze pa praat nog met een groepke vrolijke belgen.

    Rustig geslapen

     

    Vrijdag 06 08 04
    Ons verplaatst naar de overkant onder de bomen. 

    Een praatje geslagen met de belgen en een wandeling gaan doen.

    Scooter doet het goed.

    Als we in een wegske staan te praten komen plots de belgen aangefietst om ons te verwittigen dat de zijdeur nog wagewijd openstaat. Onze pa gelooft ze eerst niet omdat het nogal grapjassen zijn maar het is wel degelijk zo.

    In de namiddag doen we terug een wandeling en nemen het eerste wegske li. Heel mooi.

    Aan de eerste kruising slaan we re af en dan de asfalt en de grote tussenweg.
    De Vlaanderaars hebben brood voor ons meegebracht zodat wij niet meer weg moeten

    (zijn fervente fietsers en wandelaars)

    Tegen de avond doen we de wandeling langs het boswachtershuis en het meer

     

    Zaterdag 07 08 04

    Pa verjaart – een berichtje van Els en Peter en Mieke bellen

    Terug langs het eerste wegske maar aan de kruising rechtdoor. We komen aan een heel mooi ven

     en nemen daarna terug re, re en slaan af aan het wegske dat we de eerste dag in de andere richting dachten te doen. Aan een bergske op moet ik me aan de balustrade verder trekken en komt pa ook ff duwen. Een zeer mooi stuk.

    Deze avond nemen we afscheid van de vrienden.

     
    Zondag 08 08 04

    Naar huis – we zijn de batterijlader vergeten en die wil ik toch mee hebben.

    De kinderen verwittigd dat we er aan komen.

    Elie en Carine ongerust omdat we al terug thuis waren Haha 't was maar voor dat kabeltje...

    Goed geslapen in ons bedje

     

    Maandag 09 08 04

    Ontbijt aan bed door Carine. Onze pa serieus verrast. Een heel mooi verzorgde schotel.

    Het is ondertussen slecht weer geworden

    Rond de middag vertrekken we naar Botassart- le tombeau du géant. Heel mooi uitzicht.

    Wel kleine staanplaats. Er is een waterkraan aan het buffetgebouw en achteraan openbare wc’s.

    Geen mogelijkheid om ver te wandelen voor ons wegens te steil.

     

    Dinsdag 10 08 04

    regenweer

    Naar Frahan. Er is wel degelijk plaats om te staan aan de picknick plaats.

    Verder langs Bouillon waar blijkbaar verbodsplaten gezet zijn voor MH.

    Getankt aan 0,923€/l verder bijgetankt in Luxemburg aan 0,79€

    Autostrade Metz en overnacht in Millery sur Moselle.

    Dump en water gratis. Een paar MH kunnen mooi staan met luifel uit en zicht op rivier –de andere staan in de rij op de autoparking en het wordt getolereerd. 

    Winkel op 5 km.

     

    Woensdag 11 08 04

    Goed geslapen

    Onderweg tussen 12 en 16u de winkels gesloten. Op zoek dus naar brood. Vinden toch nog een bakkerij open.

    Thaon sur moselle

    Een heel mooie camperplaats aan het water- geen schaduw- dump en water gratis - winkels nabij- goed om wat rond te rijden met scooter of naar stadje te gaan.

    Het is heet. We zetten luifel met sun blocker uit. Af en toe komt er een boot voorbij.

    Aan het petanqueveld is het heerlijk koel onder de bomen.              

     

    Donderdag 12 08 04

    We vertrekken met mooi weer maar onderweg overtrekt het en begint het te regenen

    We nemen vooral mooie en rustige banen

    Baume les Dames. Er is een camperplaats aan het kanaal- er staat veel volk – hebben juist nog een plaatsje (8 kunnen er goed staan – 10 als men plaats maakt)

    Water- dump en electr gratis. Er zijn er die hier een hele periode blijven staan en continu gebruik (misbruik) maken van de gratis electriciteit. Het is een stukje van het centrum. ’s Morgens komt de bakker langs. 

    Bij mooi weer zal er wel wat beweging zijn op het water. Er is ook mogelijkheid om met de scooter te rijden.

    Maar het blijft maar regenen.

    ’s Avonds komen er nog een deel campers bij die zich voor de anderen plaatsen.

     

    Zaterdag 14 08 04

    Goed geslapen

    In Ornans gaan we even rondrijden. Daar is ook een grote p wat verder dan de post

    We volgen de Loue. In Lods is er een klein p juist over het brugske. Het stadje ligt heel mooi. 

    Via Pontarlier naar Lac de St Point.

    De camperplaats ligt nabij de camping op gravel- goed voor wie aan watersport doet. €4,5 - vergeten te kijken naar de dump en het water of dit apart te betalen is.  Zo niet: gewone pitstop doen.

    Aan de andere kant van het meer in Malbuisson is er een grote parking en zijn er ook franse wc’s – niet erg proper.

    Nabij office de tourisme en winkels. Pa gaat telefoonkaart kopen met gratis inbelnummer.

    We rijden via binnenwegen naar Mouthe- beneden in het centrum is een grote p en een openbare wc. Het water aan de waterbak is niet drinkbaar

    We rijden naar boven naar de source du Doubs. We parkeren voor de camping en tegenover skischooltje..

    De openbare wc’s zijn gesloten. Geprobeerd naar Els te bellen –lukt niet (later ontdekt dat met deze kaart naar een GSM bellen een probleem is – ik hoor het niet bellen maar zij wel en toch komt de verbinding niet tot stand.) Naar Peter thuis bellen lukt wel.

    Van hieruit mooie wandelingen te doen – ook met scooter naar dorp. Nu echter te killig en de wandelwegen zijn modderig.

    Praten met Duitsers op geasfalteerde parking. Zij zetten zich meer naar achter wij terug op de gravel aan de camping (op de bovenkant staan geen plassen)

    ’s Avonds komen er veel auto’s aan. Ze komen met de boules spelen tot ver in de nacht. Het terrein is verlicht. Ze gaan drinken in het kantoortje van de skilift.

    Hopelijk niet teveel zatten deze avond.

    Om 1u15 vertrekt de laatste. Onze pa en de Kaya slapen al lang.

     

    Zondag 15 08 04

    Op de parking beneden zijn de duitsers water aan ’t indoen. Zij waren om middernacht reeds naar beneden gekomen omdat het pleintje juist naast hun deur was.

    Wij gaan dumpen in de openbare wc’s en ontdekken dat het water aan de kraan “non potable” is.

    We nemen terug zoveel mogelijk kleine wegen

    Foncine Le Haut: een goede P maar we stoppen er niet want de regen valt met bakken uit een donkere lucht.

    En dan klaart het wat uit en wordt het weer aangenaam rijden.

    St Claude: water en dump li van de baan ri Lons Le Saunier (aangegeven) geen parkeermogelijkheid hier.

    We rijden verder naar La Pesse

    Alle parkings scheef- openbare WC en water

    Straks komen er massa’s ruiters, wandelaars en wielertoeristen die op een driedaagse zijn. Het wordt hier druk Elke weide is voorzien voor camping.

    In de late namiddag rijden we naar boven. Het is ondertussen mooi opgeklaard.

    Van hieruit kunnen mooie wandelingen gemaakt worden maar de alp is verboden voor honden.

    We blijven hier boven op 1250 m slapen. Aan de overkant komt nog een kleine camper staan met 4 kinderen.

     

    Zondag 15 08 04

    Koude nacht gehad. Heel mooi weer nu.

    Honderden paarden komen naar boven en heel veel wandelaars. Ons hartje doet een beetje pijn dat we niet meer mee kunnen in het bergwandelen. Op de alp zijn geen honden toegelaten maar veel ruiters en wandelaars hebben de hunne wel bij.

    We rijden via kleine mooie wegskes naar Serrieres…. Er is dump en water. De openbare wc’s (franse) zijn smerig. Het is hier 35° en heel veel volk aan het meertje met strand en kinderspelen enz. In de namiddag rijden we verder want het zal hier behoorlijk druk worden. Men kan vooraan ook op de asfalt parking staan in ’t centrum.

    Via Annecy (dump en water ergens in Annecy Le Vieux) naar Thones.

    Er is een camperplek aan de rivier waar men 48u mag staan

    Kunnen van hier met de scooter naar het centrum en gaan wandelen langs de rivier (wel slechte gravel)
    Het is wel druk wegens de activiteiten ter gelegenheid van de 15e aug. 

    Elke zondag om 18u gratis drank en broodjes met kaas aan theater nabij tourist office. Ik probeer nog steeds Els te bellen……….kan met scooter in de telefooncel rijden.

     

    maandag 16 augustus 2004

    In de voormiddag samen gaan winkelen. In office de tourisme kan men émailen met een telefoonkaart - geen idee hoeveel het eigenlijk kost daar ze met beleenheden tellen. Daarna Els gebeld. Zij heeft telkens gehoord als ik probeerde te bellen maar kreeg geen verbinding. We gaan verder het stadje verkennen en dat lukt prima met de scooter.

    Namiddag: regen. We lezen en  luieren

     

    dinsdag 17 augustus 2004

    Deze nacht onweer en regen. Ons Kaya nogal onrustig. Vooral de regen op de dakluiken maakt veel lawaai in de nacht.

    Nu is het gestopt met regenen maar nog somber. We rijden verder al voelden we ons hier wel goed in dit stadje.

    St Jean de Sixt grote gravel p re naar Grand Bornand of li nar La Clusaz. Had niet goed opgelet en dacht dat we al in La Clusaz waren.

    Entremont grote asfalt p juist noord dorp li

    Bonneville p re komende van Annecy

    Tangines: mooie parking aan de rivier re af komende van Bonneville voor de brug

    Les Gets: grote gratis parking  Euro relais vooraan 4,5€/20 minuten

    Als men de grote baan volgt is er ook nog een grote gravel p. begin dorp re voorbij rondpunt

    Via Morzine naar Avoriaz.

    Avoriaz grote betalende parking of een paar kleine voor het station langs de baan li en re waar men gratis kan staan.

    Wij zijn verder naar beneden gereden naar het geitendorp en geparkeerd aan de liften.

    Zijn de laatste dagen weer vergeten foto’s te nemen. Halen nu onze schade maar in.    

     Het is de gande namiddag mooi geweest maar om 5u begint het te gieten.

    Daarna klaart het weer wat op en rijden we tot in het geitendorpje Les Lindarets.    

     Blijven hier overnachten

     

    Woensdag 18 augustus 2004

    Het heeft deze nacht wat geonweerd. Ff was er ook veel wind. Het was een koude nacht en ’s morgens ff de verwarming opgezet om de kou te breken.

    Het is prachtig weer nu. Het wordt zelfs heet. We zitten de ganse dag voor de kampeerauto of pa gaat wat wandelen. Er komt enorm veel volk en er is heel wat te zien.

    Gelukkig hebben we ons goed ingesmeerd want de zon brandt. Het is of mijn borst onder mijn t shirt verbrandt.  

    Juist voor ons kan men met ponyrijden      

    In de late namiddag doen we nog een wandeling.

    De koeien gaan ’s morgens naar de berghut en de geiten naar ’t dorp. ’s Avonds worden ze weer opgehaald.

    We blijven nog maar een nachtje hier.

     donderdag 19 augustus 2004

     We vertrekken redelijk vroeg om niet teveel tegenliggers te hebben op het smalle baantje naar beneden.In Les Lindarets is het op de geiten na, verlaten.

    Lac de Montrond waar we vroeger al eens overnachtten en rond het meer gingen wandelen:.

    De parkings hebben barelen op 2m. Op het hoekske aan het hotel, bijna halfweg, zouden we nog wel kunnen staan. We vermoeden echter dat de rondwandeling nogal modderig zal zijn en rijden dus maar verder.

    In Montrond centrum zijn een paar bakkers en er is nog voldoende plaats op het parkingske aan de kerk.

    In Morzine rijden we naar de sportterreinen. Daar is een redelijk grote parking (er staat een andere camper met afgedekte voorruiten- vermoeden dat die hier bleef overnachten) Er is een mooi parcours uitgezet. Mooi zo al die sportinfrastructuur bij mekaar: tennisvelden- sporthal- zwembad- speelpleinen- avonturenpark- paardrijden en fitnesparcours. We doen hier een wandeling van een uurtje. Nemen wel het fotoapparaat mee maar de batterijen lijken plat te zijn. Geen foto’s dus van dit mooie stukje.

    We rijden terug via Montrond. Had korter gekund maar we hadden ons vergist. Daarmee ontdekten we wel nog een parking aan de afslag naar het meer. Niet groot, wel tussen de bomen en eigenlijk wat afgelegen.

    We rijden naar Le praz de Lys. Het is hier heel rustig. Er zijn een paar mooie parkings voor MH en er is een WC met water. In het centrum is ook nog een p. en aan de afslag naar de col de la Ramaz. We dumpen en vullen alle water bij.

    Onderweg en op de pashoogte zijn ook nog een paar kleine parkings. Wel overal prachtige uitzichten. De afdaling gaat door tunnels en langs rotswanden.

    In de super U van Taninges tanken we aan 0,910€/l  (was een paar dagen geleden  nog 0,899) en doen wat aankopen. De politie komt langsgereden om te controleren of we wel een geldige parkeerkaart voor mindervaliden hebben. Zouden ze bij ons ook beter eens doen.

    Onze pa vind de P in Taninges wat scheef. Er zijn er nog verschillende goeie maar hij wil liever nog wat rijden.

    Richting Samoens. Redelijk vlakke baan. In Samoens de Flot Bleu niet gezien –wel aan de camping uitgekomen. De parkings in de omgeving hebben allen een bareel op 2m. Er was wel een kleine p langs de drukke baan aan de rafting.

    Als we ri Sixt Fer a Cheval rijden is er re een grote P waar veel MH staan. We gaan toch eerst verderop eens kijken en komen wel terug moest het nodig zijn.

    In Sixt Fer a cheval is er een goede P aan het toerist bureau in ’t centrum.

    Er is een Flot Bleu aan 5€ maar ook een openbare Wc waar water is – zelfs warm water.

    Het is weer onweerachtig.

    We gaan nog een rondje doen en ik word volop door de dazerikken gebeten. Zal me leren een lange broek aan te doen.

    Bellen de kinderen en thuis schijnt alles normaal te zijn.

    Rond 8u30 begint het wat te druppelen.

     

    Vrijdag 20 aug. 04

    Het heeft deze nacht heel hard geregend.

    Ik ontdek water in de badkamer. Loopt af aan de achterkant van het gordijn. Komt het binnen via de bovenkant van de deur? Hopelijk geen lek in het dak. Zullen het als de scooter er af gaat eens beter bekijken.

    Het regent nog steeds. We rijden naar de waterval. Het moet hier mooi zijn als het zonneke schijnt.

    We rijden ook nog een 3tal km verder maar daar is alleen een restaurant en p langs de baan voor wandelaars.

    Fer a cheval. Er is een grote p waar Mh en bussen moeten parkeren. Men heeft een mooi zicht op de rotswand en heel veel watervallen. 

    We mogen nog 2km doorrijden. Daar is parkeergelegenheid voor de wandelaars. De baan verderop is bedolven onder puin van landslidings vorig jaar. Gelukkig was de camping leeg want ze ligt nu bedolven onder meer dan een meter steenslag.

    We rijden terug en in Samoens stoppen we aan het off.tourisme. Problemen met de pc en geen internettoegang. In een bar verderop zou men wel terecht kunnen maar de stoepen zijn niet geschikt voor mij en de baan zelf super druk.

    Hier is ook een grote parking en ik vermoed dat ge er wel kunt blijven staan. Nu is het er een mierennest.

    De zon is ondertussen weer doorgebroken

    In Morillon is er parking aan het water en speel- en picknickpleinen. In het centrum zelf is er richting Samoens li een enorme parking.

    Cluses is een grote stad en we hebben er dom aan gedaan niet door het centrum te rijden want ze laten ons een heel grote toer maken. Voor we richting Sallanches rijden is er wel een parking(niet gestopt).

    Het is druk op de baan.

    Ook in Magland een mooie parking(niet gestopt)

    In Servoz zijn er blijkbaar mooie kloven met boardwalks. Te doen met scooter? Vermoedelijk nu te glad door de regen die zo stillekens aan op onze pa zijn systeem gaat werken.

    Even voor Chamonix hebben we een mooi uitzicht op een gletsjer die tot heel beneden aan het dorp komt.                                                                                            

    De parking voor MH in Chamonix is heel groot (en ook duur 6€/24u) en ligt nog een stukje van het centrum. Wij stoppen aan de P aan de sportpleinen en de bibliotheek is wat verderop maar met veel trappekens.

    We eten hier en rijden weer verder. Beter terug eens langskomen buiten het seizoen.

    We stoppen uiteindelijk in Argentière. Een p waar men 1 dag mag staan. Vooraan het dorp was er ook zo’n p alleen een klein beetje kleiner.

    Pa is gaan wandelen en misschien ziet hij achteraf nog een mooi plaatsje want hier is de jeugd aan ’t samenkomen. Weet niet wat er gaande is. Ze hebben rugzakken bij maar er staan ook muziekboxen!!!!!!! We zien straks wel.

    Pa heeft op office de tourisme vernomen dat er een andere grote p is aan de kabelbaan waar overnachten getolereerd wordt.

    We staan er aan de waterkant. Achter ons komen nog fransen staan. Wat verderop komen er later nog een paar.

    Het begint weer te regenen en het lek in de badkamer heeft zich uitgebreid naar het handdoekkastje. Komt het van de deur? Het dak? Het dakvenster? We weten het niet.

    Als we in bed liggen hoor ik weer iets druppelen. Het lekt in pa zijn bed. Gelukkig had ik het gehoord want als we hadden moeten wachten tot hij het zou gevoeld hebben zaten we serieus met natte boel. (natte donsdekens...) We zijn er een beetje down van. Zakdoeken tussen gestoken en maar hopen dat het niet te erg wordt deze nacht.

     

    Zaterdag 20 aug 04

    Pa heeft niet te best geslapen- de ganse nacht regen en ongerust dat hij zou nat liggen. Ik ben een paar maal opgestaan om de zaken te gaan controleren.

    We besluiten op zoek te gaan naar een MH verdeler.

    In Cluses op het off tour. stuurt men ons naar Chevonnax nabij Annecy. Ze zijn er heel vriendelijk en doen voorlopig gratis coating rond het dakvenster in ‘t midden. Achteraan zien ze niet goed waar het lek zit. De 2 dakluiken zijn versleten en gecraqueleerd van de zon of is het aan de vijzen van de catrol. Ze kunnen er nu niets aan doen. Mogen volgende week dinsdag terugkomen. Maar afwachten.

    We rijden via de col de la Colombiere terug naar Thones. Het regent niet meer maar het is wel fel bewolkt.

    In Thones email lezen en bellen naar de kinderen. Email slokt de helft van mijn telefoonkaart op. Later maar eens een berichtje sturen naar Jos en Germaine

    Het is ondertussen uitgeklaard

    We doen nog een toertje door het stadje- zijn een paar mooie wandelwegskes en brugskes.

    Voor het bal populaire blijven we thuis.

     

    Zondag 21 aug 04

    Het is weer eens mooi weer. Gelukkig.

    Vandaag zijn er hier inline skating wedstrijden. Het zal dus serieus druk worden op de parking. We kunnen dus beter wat gaan rijden.

    Via de col des Arravis ( een heel mooie) Met zicht op Mont Blanc  

    In Flumet overdruk er zijn attellage wedstrijden. Moeten 2x door het stadje omdat de omleiding zeer slecht is aangegeven om naar de col des Saisies te rijden

    Ook een mooie beklimming. Onderweg stoppen we op een picknick plaats en kammen de Kaya.

    In Les Saisies eerst wat rondgereden. Blijkbaar mag men met een invalidenparkeerkaart overal gratis staan. Zullen dat de volgende dagen nog eens controleren.

    Op de MH P staan Vera en Ludo van het forum van de campersite. Een babbeltje gedaan. Ze tonen ons een baantje om een mooi uitzicht te hebben op de Mont Blanc. Het is prachtig daar boven maar de weg er naartoe is archi slecht (wel breed genoeg)            

    Terug beneden komt er een jonge vrouw geld vragen….ze woont in Ypres en is haar geld kwijt- woont daar 10maand  enz.enz.  geven niets- vinden het nogal verdacht

    Uiteindelijk heeft ze het ook bij de andere belgen geprobeerd maar daar vertelde ze dat ze 7 maand in Ieper woonde…ook daar bot gevangen.

    Het blijft mooi tot het om 8u plots fel afkoelt en we weer in ons huisje kruipen.

     

    Maandag 22 augustus

    Heel goed geslapen

    We stoppen in Beaufort – we kunnen er in de WC’s dumpen en water pakken. Doen onze voorraad water in.

    Het dorpje is heel klein om met mijn scooter rond de rijden. Rond de kerk zelfs heel steil.

    We rijden toch maar naar de Cormet de Rosselend. Onze eerste stop daar is aan de boord van de barrage. Boven is re nog een parking waar men kan staan.    

    Terug  verder naar de col – even voorbij het water is in de eerste klim li een parkingske met een waterbak. Verder nog verschillende mogelijkheden om op kleine plaatsen te staan. Bovenop de col is een redelijke parking.   

    De afdaling is mooi, met kortere bochten maar geen P meer. Het laatste stuk is zelfs redelijk smal en gaat door een kloof. Na de afdaling beneden is er een riviertje waar men mooi kan staan. Vooral in ’t gehuchtje l’Ecot. Daar zijn openbare WC’s en is er water. Er is een klein winkeltje waar men de hoogst noodzakelijke dingen kan kopen. Bij mooi weer zouden we hier zeker een tijdje blijven staan.

    In Bonneval s arc, een oud dorpje zijn er ook voldoende parkings. We eten er en ontdekken dat we weer een lek hebben. Zullen dus maar rustig naar huis rijden. Het is nu 15u

    In Bourg St Maurice geslapen op de P van de bussen li als ge van de Rosselend komt. En nabij grote warenhuizen.

     
    Dinsdag 23 augustus

     Een rustige nacht

    Het regent vandaag. Doen we de Col de l’Iseran of niet? Het is een hoge en wie weet hoe het boven is. We willen het toch proberen. Krijgen onderweg veel en harde regen. Maar eens hogerop klaart het uit. Rond de barrage in Tignes is men werken aan ’t doen. We rijden dus niet omhoog naar Tigne (ook al voor het weer).

    In Val d’Isère zijn grote parkings maar allemaal ingenomen voor autoshows. We stoppen aan het office de tourisme en men zegt dat de col goed open is.

    Gelukkig is het wat opgeklaard want het is een heel mooie col. Boven is er slechts weinig parking. In Villaron en Lanslevillard zijn ook mooie P

    De Mont Cenis zal voor een andere keer moeten blijven.

    St Jean de Maurienne, Chambery: onderweg verschillende MH stelplaatsen en goede parkings

    Bourg en Bresse. We willen de eerst volgende parking nemen maar zoals gewoonlijk zijn er hier weer geen of een paar scheve. We rijden St Amour in en overnachten op 20m van de camping aan een oude wasplaats.

     

    Woensdag 24 augustus

     Vandaag wordt het een dag rijden via Epinal, Nancy, Metz en Luxemburg.

     

    Terug effe thuis

     

    Emmelcamper is met verlof tot half september.

    We rijden eerst naar Amigo Paramedico voor de dichting rond de kabel van de stroomvoorziening. Zien als we achteraan de deuren openen het kabeltje steken langswaar de druppels op het rolluikje vielen.

    Vinden een verdeler van MH in Neerijse die bereid is het dakluik uit te nemen en te dichten. Volgens hem zijn er geen problemen met de achterste luiken. We mogen maandag langsgaan. Het kostte ons ongeveer 125€. We hopen dat het degelijk gedaan is.

     

    31-08-2004 om 00:00 geschreven door ribbe  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (6 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-04-2003
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Portugal voorjaar 2003
    .        Portugal

                         Algarve 2003

             een afspraak met vrienden
     
    klik op foto voor diavoorstelling

    verslag: ooit nog eens te maken als we weer wat meer thuis zijn.

    30-04-2003 om 00:00 geschreven door ribbe  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (7 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-08-2002
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Andorra Transitland

    Prinsdom Andorra

    Image hosted by Photobucket.com Prinsdom
    Andorra



    Andorra is een prinsdom dat bestuurd wordt door een Spaanse co-vorst (de Aartsbisschop) en de Franse co-prins (het huidige Franse regeringshoofd) Nogal een dubbel gedoe. Voor de Euro waren er dus 2 nationale munten, zelfs Franse en Spaanse postzegels.
    Voor de meeste toeristen is het vooral "belastingsvrij". Daardoor zijn er veel douanecontroles. Herhaaldelijk reden we door Andorra op de heen- of terugreis. Er is slechts één doorgangsbaan. De enige andere baan loopt vanaf La Vella noordwaarts en loopt dood aan de Spaanse grens. Kan me geen enkele keer herinneren dat we niet ergens in de file stonden. Ofwel bij het binnenrijden langs Pas de la Casa (waar gelukkig een paar parkings zijn waar MH kunnen staan) ofwel bij 't doorrijden van Andorra La Viella, ofwel aan de Spaanse grens.
    Waar we wel steeds genoten van de mooie natuur vooral tussen Pas de la Casa en Soldeu. Ook noord van La Vella is rust gegarandeerd en is het een prachtig wandelgebied
    Ik hou eigenlijk niet zo van het gedoe in Andorra al hebben we er ooit zalig en rustig kunnen skieën nabij Pas de la Casa en veel gewandeld in het Noord Westen.

    Ook wij deden ons voordeel met dat "taksvrij" Buiten voltanken namen we ook wat sigaretten mee voor de buren (zelf zijn we niet rokers) Voor mij was dat altijd een beetje een sport om wat meer mee te nemen dan toegelaten - mijn ventje verklaarde telkens opnieuw dat als ik het zo spannend vond ik ook maar mee moest met de pakkemannen als ze ons tegenhielden. Op één van onze terugreizen had ik dus weer 6 fardes sigaretten bij - voor ieder 2 want ook tante nonneke was mee - dus alles ok. Halfweg wilden we nog wat filmmateriaal kopen. Ik niet goed te been - mijn ventje ging alleen. Wat hij meebracht was echter alles behalve wat ik bedoelde...hij terug naar de zaak ... omruilen ging tegen andere waren niet voor geld.. zo gezegd zo gedaan en hij bracht in de plaats 27 fardes sigaretten mee. 'k Viel zowat van mijn stokken.. dat was ook voor mij wat teveel. Tante nonneke stelde ons gerust. 'k Zal mijn kap opzetten en vooraan in de auto gaan zitten. Zo gezegd, zo gedaan.... Ik bibberend en onnozel kijkend achter in de auto. En ja met een "bon voyage" mochten we door. Heb tante nonneke nooit durven vragen of ze dat ooit is gaan biechten. Sindsdien was 't ook voor mij genoeg geweest ...

    Lang geleden dat we nog door Andorra reden. Als we er door moeten zal ik niet zagen maar voor 't plezier....neen. (rekening houdend dat wij dus niet meer wandelen/skieën - want daarvoor is het wel een fijne bestemming)

    20-08-2002 om 00:00 geschreven door ribbe  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (6 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-04-2001
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Marokko voorjaar 2001

                                Marokko

                                       1 maart tot 26 april 2001

     

     Over land naar Algeciras ongeveer 2500 tot 2700 km afhankelijk of men rechtstreeks en door het binnenland naar het zuiden rijdt of dat men deels de kust volgt.

    Twee soorten bootverbindingen naar ceuta:

    -de grote maar tragere boten waarmee ook de vrachtwagens oversteken: prijs is iets minder maar hebben het niet nagekeken.

    -de snelle verbinding kost voor een kampeerauto met 2 personen heen en weer iets minder den 10000bf

    - Verbindinqen om het uur - duur van de overvaart, in- en uitladen inbegrepen: ongeveer 1 uur.

    Tickets kunnen in zuid Spanje langs alle banen in ticketshops gekocht worden maar ook aan de ferry - weet niet of daar een prijsverschil in zit.


    Wie in Ceuta taksvrij

    wil inkopen kan best zijn wagen parkeren op de parkings van de ferry. Er zijn verschillende grootwarenhuizen aan de overkant van de straat.

    Aan het Shellstation is een doorsteek voor voetgangers naar de parking - weten niet of het verstandig is zijn wagen onbewaakt achter te laten daar.

    Benzine en Diesel zijn hier ook taksvrij. (Diesel : Frankrijk, de goedkoopste die we gezien hebben 5.10 FF - in Spanje betaalden we tussen 112 en 114peseta's in Ceuta 74 peseta s)

     Bij het verlaten van de ferry volgt men gewoon de platen Moreucaine en komt men rechtstreeks aan de grensovergang.

     

    Grensformaliteiten zijn eigenlijk vrij eenvoudig maar door gebrek aan efficientie vergt het heel wat geduld.

    Wij staken de grens over op een vrijdagmiddag en er waren slechts 1 andere wagen en 1 moto en het duurde ongeveer 1U15'.

    Er zijn heel veel hokjes en geen aanduidingen waarvoor ze bestemd zijn. Zet dus uw beste smile op en spreek één van de officielen aan die er rondhangen (opgepast voor zogezegde helpers)

    Iedereen moet een formulier invullen met identiteitsgegevens enz. waarmee men naar de balie van de immigratie moet (ongeveer in ’t midden) - daarna formulieren invullen voor de wagen voor de douane (balies li vooraan) - daarna neemt men uw papieren mee naar een ander kantoor aan de overzijde en men brengt ze u ongeveer een half uur later terug samen met een sticker om tegen de voorruit te kleven- dan mag u verder rijden om na een paar meter terug teqengehouden te worden om te vragen of u niets aan te geven heeft (heeft u geluk dan mag u door, pechvogels kunnen hun wagen onderste boven halen - wij behoorden bij :oh des belges; allez-y... gelukkig... Wij ontmoetten de fransen een paar dagen later; ze hadden ongeveer alles moeten opendoen en uitladen ... )

    Heel deze toestand is wel volledig gratis- laat u dus door geen enkele zogezegde helper geld aftroggelen.

    Bij het verlaten van het land moet men ongeveer dezelfde procedure volgen -formulieren invullen- passen laten afstempelen- naar het douanekantoor- alleen,  wat ge meeneemt uit hun land kan hun geen zier meer schelen daar ontfermen zich dan de Spaanse douaniers wel over.

    Ook hier is het een kwestie van geluk.

    Op het terrein van de ferry is de douane zeer actief en ook bij het verlaten van de boot in Algeciras. Met snuffelhonden op zoek naar drugs.

    Let wel een beetje op bij een laatste tankbeurt of het invullen van de papieren dat men niet met uw auto foefelt.

     

    Geldzaken : zoals overal valt wisselen op de grens tegen - we betaalden 4,5bf voor 1 Dirham aan de grens- verder in 't land 4,15 tot 4,20bf. Aan banken geen gebrek, zeker niet als men langs de doorgangswegen blijft. Met visacard kan men in de meeste grote benzinestations terecht en in de grootwarenhuizen in de grootsteden.

    Diesel betaalden we tussen 5,75 en 5,90dh - in de westelijke Sahara is de Diesel ook taksvrij en betaalden we slechts 2,9dh per liter.(beginnend ongeveer 120km zuid van Tan Tan plage.

    Andere prijzen :

    -tomaten 1 tot 2dh/kg

    -boontjes 3dh/kg 

    -appelsienen 2-4dh/kg

    -dadels 7-12dh/kg olijven 10-12dh/kg

    -2liter cola 9dh

    - vis gekocht bij de vissers zuid van TanTan:10 dirham/kg gekuiste vis

    uit eten :

    -         couscous 25-50dhpp    

    -         -tajine 15-30dh/pp

    overnachten in hotelletje Gorge du Todra 5odh/pp/+ontbijt

     campings: goedkoop 20dh  -  meestal 30-50dh  -  Fes +100dh 

    Ten noorden van de lijn Rabat-menes-Fes overnachtten.we op campings

    Ten zuiden hiervan vonden we bijna altijd een mooi stekje om vrij te staan.

    In Larache is er een prachtige overnachtingsplaats iets zuid van het centrum richting Rabat, links een paar honderd meter voor de oprit van de autostrade- het is in 't groot aangeduid als rustplaats voor gens de voyage meestal Marokanen die in 't buitenland verblijven maar ook buitenlanders zijn er welkom (alle voorzieningen gratis- gastvrijheid is hier zoals op veel plaatsen in 't zuiden geen loos woord)

     Wie niet graag alleen staat vindt Zuid van Cassablanca zeker gezelschap van andere campers- even ten noorden van Agadir is het volgens mij zelfs een plaag; daar staan ze met honderden...velen blijven de ganse winter hier rondhangen en rijden niet verder dus; na Agadir wordt.het weer rustiger.

     

    Kinderen en jongeren hangen wel eens rond de wagen- un dirham- un stylo – en alle varianten daarop kunnen wel eens vervelend worden - negeren is het efficientst al is dat wel het.moeilijkst- eens men antwoordt blijven ze plakken en dat kan wel eens plezant zijn maar niet altijd. Eens het donker wordt verdwijnen ze allen. (Geef niets zonder dat er een prestatie tegenoverstaat zoals bvb een boodschap doen of…– stimuleer kinderen niet om te bedelen

    )Agressiviteit zijn we niet tegengekomen.

    In minder toeristische plaatsen grijpen de volwassenen dikwijls in om de jongeren een beetje op afstand te houden.

    Wij vinden het zeker geen reden om Marokko niet te bezoeken (in tegendeel  we willen zo vlug mogelijk terug)

     

    Berijdbaarheid van de wegen:

    wij  konden zowat alles met eigen wagen doen wat we wilden doen uitgezonderd Cirque de jaifar waarvoor men een 4x4 nodig heeft (daar te huur)

    –       Over de regio van Tazzeka weten we het niet daar we niet tot daar geraakt zijn.

    Sommige wegen zijn smal en moet men de berm gebruiken om voorbij te steken- vonden dat enkel een probleem in de George du Dades omdat de eerste 22km daar de baan heel slecht is (werken zijn gepland)- verder hier en daar een stuk slechte weg maar toch te doen. Wegenkaarten: hadden een Geocart en zijn overal geraakt maar niet dankzij  maar eerder ondanks de kaart - voldoet helemaal niet .

    Michelin kaart is heel wat beter. We keken onderweg regelmatig eens op de kaart van andere reizigers­

    Een goeie bron van info over de wegen is de alomtegenwoordige politie of gendarmerie royale (hebben meestal een parking en laten campers daar ook overnachten - zijn uiterst behulpzaam)

    Als gids gebruikten we de groene Michelin voor de routes en de stadswandelingen en de LP als aanvulling.

     Wij vinden Marokko een prachtig land- een aanrader.

    Toeristische bezienswaardigheden zijn voldoende beschreven in gidsen en er zijn er heel wat. Sommige steden zijn werkelijk sprookjesdecors.

    .Hier nog een paar prachtige plaatsjes:

    Noord van Agadir: Rond~point d'igui-n-Tama: wel verplicht op de camping.Op de baan naar Imouzzer des ida-Outanane is er halfweg links  in de kloof een parkeerplaats onder de rotsen: een plaatje.

    Voor wie een kleine camper heeft is er in Imouzzer links voor dat men aan de parking van de watervallen komt een klein plaatsje onder de palmbomen en aan de irrigatiekanalen: zalig.

    Zuid van Tafraoute op de baan naar Tiznit - rechts een stuk voorbij de camping is er een grote open vlakte aan bolvormige rotsformaties vanwaar men bij zonsopgang en zonsondergang een prachtig zicht heeft op de verkleurende rotsformaties. Aan de overkant van de straat staat er een verbodsplaat.

    Marrakech - heel centaal aan de Koutoubia moskee is er een bewaakte parking waar men 40dh/24u betaald- de camping ligt een stuk buiten de stad en het is echt geen stad om voor uw plezier herhaaldelijk door te rijden. Heel mooi maar extreem chaotisch verkeer. Er is ook een parking aan Bab Doukkala- de bewaker (alleen over dag) vraagt een paar dirham-  rechtstreeks aan de souk.

     Fez : nabij Bab BouJeloud (aan de poort zelf wordt het soms verboden te overnachten maar niet op de  parking  juist erbuiten) ook parking aan Bab Jdid. (bab=poort)

    Meknes aan Bab mansour- Place el Hédine- 's avonds wel veel ambiance

    .Zuid van Marrakech: Oukaimeden: men betaalt 5dh om het oord binnen te rijden en kan daarvoor overal parkeren = alpinelandschap (proviand meenemen want ze verdriedubbelen de prijzen)

    TanTanplage: 10dh/24u – bewaakt.

    Voor de lagune in Sidi Lemaid moet men in Sidi Akhfenir een permit halen bij de politie (gratis) Een 10tal km voorbij het stadje rechtsaf naar Naila: men mag er zonder permit niet blijven overnachten. Het is een droomplaatsje voor vogelliefhebbers en voor wie van rust houdt.

    Gorges du Dades: een paar overnachtingsmogelijkheden onderweg. Maar niet achteraan in de kloof – wel verschillende campings. Na de kloof gaat de weg over pas – groot stijgingspercentage en korte bochten. Deden het zonder problemen in eerste versnelling. Daarna zijn er geen obstakels meer. De natuur is er overweldigend.

    Gorges du Todra: gemakkelijke baan- op ’t einde moet men wel 2x door het water rijden.(korte stukjes- gemakkelijk te doen – verken desnoods eerst te voet maar doe het) We zagen verschillende kampeerauto’s terugdraaien maar het is in normale omstandigheden zonder problemen te doen. Bevraag bij de mannen die de tickets verkopen.. Het is beslist de moeite. Het water gaat van hieruit ondergronds en al de mensen die hogerop wonen zakken naar hier af om hun kudden te laten drinken en hun voorraad water in te doen – wij hadden ogen te kort Met  een 4x4 kan men van hieruit via een piste doorsteken naar Imilchil. Er starten ook verschillende voettochten en het is een goede plaats om aan rotsklimmen te doen.Voorraad opdoen voor men de vallei in rijdt. Brood kost hier x5.

    De Vallei van de Draa vonden we overweldigend mooi.

    In Agdz is een goede parking achter de Gendarmerie Royale. De P. vooraan ligt aan een drukke baan

    .In Mhamid reden we naar de camping – 40dh – veel activiteiten ’s avonds. Reden bij het vertrek wel vast in het zand aan een brug. Problemen voor ons maar niet voor hen. Een jonge gast van 17/18 jaar nam het stuur over en reed er zonder verpinken uit – vraag me niet hoe want het zand stoof met bakken over ons heen.

     Erfoud en Talifalt: aan de tombe van Moulay Ali Cherif is een grote parking. De bewaker van het mausoleum  slaapt ’s nachts op een brits buiten de poort. Bezoek is voor niet-moslims alleen toegestaan tot een paar passen binnen de poort.

    Zuid van Fes/Meknes:Azrou: parking rechtover politie en naast gendarmerie – veel ooievaars in de bomen- ’s morgens vroeg wakker door snavelgeklapper – goede tussenstop voor toeren door cederbos – ook in het bos verschillende mooie plaatsen.

    Ifrane: de vallei is verfrissend en er zijn mooie staanplaatsjes.

    Sefrou: medina niet zo bekend maar heel aangenaam – niet te druk

     

    En nog zoveel andere mooie plaatsen om zelf te ontdekken.

    Met Frans kan men zowat overal terecht.

    Een nieuwe truc om volk naar een winkel te lokken: Langs de baan, op een afgelegen plek, staat iemand met de motorkap open en doet teken om te stoppen – pech!?- ze vragen u in ’t volgende stadje een familielid te verwittigen om hun te komen helpen – ze tekenen een plannetje, schrijven er wat in ‘t  Arabisch bij en vragen het aan Mr x af te geven. In ’t dorp komt men terecht bij een tapijten/souvenirshop. Er wordt als dank een kopje muntthee aangeboden en als toetje worden de waren aangeprezen en het spel is aan ’t rollen. Ontmoetten nog andere toeristen die in dezelfde val liepen.

     

    Voor iemand met een open mind en een beetje gezond verstand is Marokko zeker een aanrader.

     


     

    20-04-2001 om 00:00 geschreven door ribbe  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (7 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    31-12-1988
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oost-Duitsland Jena-Lobeda 1988
         
              Jena Lobeda - Oost-duitsland


    Augustus 1988
    Op een camping in Hongarije leerden we Alfred kennen. Hij was in 't gezelschap van zijn vrouwtje Magdalena  en had zijn caravan achter onze kampeerauto gezet. De eerste morgen bleef het bij een groet, een glimlach en de hand opsteken.
    's Avonds spraken we hen aan en nodigden ze ons uit om een tas koffie te komen drinken. Ze kwamen uit Jena Lobeda in Oost Duitsland. Heb me later steeds schuldig blijven voelen omdat ik op me op dat moment niet realiseerde hoeveel die tas koffie hen gekost had.
    Na een paar dagen stak Alfred regelmatig eens over om te komen praten over hun leven, het "regime" en hoe ze eronder leefden. Hij werkte bij Zeis, optische toestellen, en ze hadden het nog relatief goed. Ze kwamen al vele jaren naar Hongarije maar deze keer waren ze speciaal gekomen omdat buitenlandse ambassades vol zaten met Oost-Duitsers die hoopten van hier naar 't westen te kunnen. Daarom ook hun voorzichtigheid de eerste dagen om met ons contact te leggen. Adressen werden uitgewisseld en de uitnodiging stond om volgend jaar Pasen naar Jena te gaan.
    We weten niet goed hoe we hun gaan bedanken voor de ontvangst zonder ze een pijnlijk gevoel te geven. We zoeken een heel grote korf en steken die vol met al wat ginder moeilijk te krijgen was, koffie, chocola, appelsienen, enz. We weten niet goed hoe we daarmee door de grenskontrole geraken en doen ook een voorraadje sigaretten en chocolade mee voor de douaniers.
    Het verlaten van het westen gaat zonder veel problemen - over een brug, aan weerszijden met hoge rollen pinnekensdraak afgezet, komen we aan de eerste barelen. De kampeerauto wordt grondig geïnspecteerd en, een paar pakjes sigaretten en chocola armer, mogen we verder rijden. Pascontrole en West Marken omwisselen voor Oost Marken - per dag is er een verplicht wisselbedrag.
    Hoge woonkazernes vormen wallen rond het centrum van Jena en het is even zoeken voor we de juiste blok hebben gevonden. Aanbellen helpt niet want de bel is al jaren stuk. Navragen en opschrijven want het wordt een doolhof aangezien het op één van de hoogste verdiepen is en deze lift het niet doet. Grauw, kapotte matten... waar zijn we terechtgekomen?
    Het welkom is zeer hartelijk. De leefruimte klein maar heel gezellig. Alfred gaat eerst met mijn ventje terug om de auto op een veilige plaats te zetten - veilig, niet zozeer voor inbraak maar vooral voor beschadiging omdat er weinig manoeuvreer ruimte is en niemand geeft om een paar krassen min of meer op hun Trabantje. Het is er buiten tenandere één grote open garage. iedereen sleutelt  aan zijn auto. De meeste Trabantjes zijn dan ook van een respectabele leeftijd. 
    Magdlena was even bij de buren en het nieuws van westers bezoek doet vlug de ronde. Vooral de witte chocoladen paaseieren krijgen de aandacht want dat hadden ze nog nooit gezien.
    Het valt op hoe weinig uitleg ze geven aan hun buren als ze vragen vanwaar we zijn en hoe ze ons hebben leren kennen.
    Niemand betrouwen zegt Alfred, zelfs uw eigen kinderen niet. De Stasi is overal. Wil uw kind naar die school? dan staat daar de vraag tegenover wat ge weet van uw ouders en uw buren... Wilt ge een woning? idem. Om een auto te kopen zelfs een 2°hands en als ge er al het geld voor hebt, komt ge op een wachtlijst van jaren... even wat klikken en ge schuift een paar jaartjes op. Ze verstaan het dat sommigen onder druk bezwijken en zijn dus heel voorzichtig om hun woning of werk niet te verliezen of erger.
    We laten Alfred bellen voor de reservatie van een tafel in een Gaststätte omdat we absoluut onze Oost Marken moeten spenderen. Het trabantje brengt ons, met een sightseeïng omweg, veilig naar de andere kant van 't stad al denk ik herhaaldelijk dat het de laatste meters zijn die hij ooit zal rijden. Op straat staat een rij wachtenden maar omdat wij een reservatie hebben mogen we direct binnen. (oeioei zo voorsteken...zoiets zou ik thuis niet erg appreciëren) Aangezien er geen 4 plaatsen bij mekaar vrij zijn wordt er verhuisd. 'k Voel me hoe langer hoe minder op mijn gemak. Ten onrechte want het blijkt een ingeburgerd gebruik. Ook wij schuiven nog eens op om een grotere groep de kans te geven samen te zitten. Over de tafelnappen ligt op sommige plaatsen de nationale vlag waar in 't midden een groot gat is waar ooit de sikkel stond. Er broeit wat in de DDR. Linzensoep, witte kool met soepvlees en heel pikante mosterd en pudding na.Af en toe komt er iemand even praten en tegen dat de avond om is zijn verschillende tafels samen geschoven. We trakteren en zijn 's avonds een paar OostMarken lichter (we zullen lelijk moeten doen om alles op te gebruiken)
    De volgende dag leer ik linzensoep maken en verteld Helga hoe moeilijk het is ook maar iets te kopen. vb Als er ondergoed geleverd is in 't warenhuis doet de tamtam zijn werk en laten de vrouwen hun werk op de fabriek in de steek om zo vlug mogelijk te kunnen gaan aanschuiven in de hoop op...Een bezoek aan 't warenhuis toont ons vooral lege rekken en slechts primaire levensnoodzakelijke dingen.
    Koffie wordt langs de straatkant verkocht in pakjes van 25 tot 50gram en heel duur, kaviaar ook maar met de volle doos voor een spotprijs naar onze normen.
    's Namiddags gaan we de streek verkennen. Alfred wil absoluut zelf rijden maar wij willen voor de benzine betalen en hij lacht. We rijden de stad uit want daar heeft hij een tuintje. Ze huren dat voor 1 jaar van de staat voor 1 OostMark. Hij heeft er een tuinhuisje geknutseld en onder een hoop bakken en zakken haalt hij een benzineblik te voorschijn... van de russen... geruild voor groenten uit zijn tuintje.
    Daarna genieten we van de mooie natuur en een paar fraaie burchten en ik zie er de "hoeve van mijn dromen" helaas aan de verkeerde kant voor mijn vrijheid.
    's Avonds in de Gaststätte leren we nog 't één en 't ander over 't leven en de handel met de russische soldaten die het volgens de ossies veel slechter hebben dan zijzelf. Elke verse rekruut komt aan met een rugzak vol dozen kaviaar en de mannen met strepen zeggen daar niets over omdat zij de rest van de kramakkele bussen aanvullen met waren om te ruilen voor eten.
    Morgenvroeg vertrekken we en we zitten nog met een hoop ongebruikte marken. Amuseren ons om hier en daar 't één en 't ander te verstoppen. Ze zullen even nodig hebben voor alles te voorschijn komt want we hebben het zo gedaan dat ze niet gaan twijfelen of we het niet hebben verloren...zou graag hun gezicht zien...waar zouden ze het het eerst vinden? zouden ze het direct snappen en verder gaan zoeken? Heb er thuis nog dagen plezier aan gehad.
    We nemen niet alleen afscheid van Afred en Helga maar van een aantal lieve mensen in de hoop ze vlug terug te zien.
    Zomer en Alfred durft niet op verlof vertrekken. Het gonst van de geruchten maar dat zijn wij slechts later te weten gekomen. We weten niet wat er loos is en maken ons wat ongerust maar durven er niet over schrijven of telefoneren.
    9 November 1989 Kot in de nacht telefoon. De muur is opengebroken en er zijn mensen ongedeerd naar 't westen gegaan. Ze gaan zelf onmiddellijk vertrekken om in Berlijn te gaan kijken. Alfred gaat eerst nog een paar bussen benzine ophalen want als iedereen naar ginder gaat rijden zullen de pompen wel leeg zijn.
    Wij kunnen niet meer slapen en wachten op een volgend telefoontje dat gelukkig nog diezelfde dag komt. Ze staan in 't westen en mochten van bij vreemde mensen gratis bellen om ons het nieuws te melden.
    Eén jaar later bezochten ze ons.
    Toen wij in Jena terugkeerden hebben we gesakkerd en hardop gevloekt. Overal waren wegomleidingen want de heraanleg van de banen was massaal gestart..........met Duitse grundlichkeit.

    December 2006
    De vreugde in 't oosten is vlug geluwd. Ze leerden ook kennis maken met de negatieve kanten van de westerse luxe-wereld.
    Prijzen gingen de hoogte in maar velen vielen zonder werk.
    Criminaliteit heeft massal ingang gevonden. De ene angst heeft plaats gemaakt voor de andere.
    Hoorden herhaaldelijk de laatste jaren dat velen met heimwee terug denken aan "vroeger" Het westen beloofde veel maar heeft het oosten de rug toegekeerd.
    De rijke westerling startte bedrijven en bevolkte ze met werkkrachten uit Polen.
    Hun lapje gehuurde grond werd verkocht, hun woonblok gesloopt.
    Dure vrijheid. Ze mogen nu onbeperkt TV kijken en daar de rijkdom en criminaliteit aanschouwen.  Ze hebben het misschien beter dan vroeger maar de hoge verwachting is verre van ingelost.

    31-12-1988 om 00:00 geschreven door ribbe  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    31-08-1988
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tsjechoslowakije - de splitsing
            
                 Tsjechoslowakije - de splitsing

    De dag dat Tsjechoslowakije in 2 republieken werd gesplitst verbleven wij in het land. Het betaalmiddel was de Krone. Er werden niet onmiddellijk nieuwe bankbriefjes gedrukt - er werd gewoon een stempel geplaatst op de Slowaakse en deze werd 10% gedevalueerd.
    We hadden met onze zwerfauto overnacht in een klein gehucht in Slowakije. 's Morgens naar de bakker maar daar wilden ze onze niet afgestempelde briefjes niet aannemen ...trots? ( hun geld was 10% minder waard -dat kwamen we later te weten -en ze woonden op een paar honderd meter van de grens). Dus wij gaan rijden richting Tsjechie om onze voorraad in te doen. Aan de grens zit een man in uniform op een stoel en er is een koord over de baan gespannen... we moeten stoppen..douane. Hij bekijkt onze passen en we krijgen een groot probleem: er staat geen stempel in dat we Slowakije binnengekomen waren. Geen Duits, geen Engels, geen koeterwaals...maar wel gebarentaal: zonder stempel niet door. We halen er de kaart bij en met gebaren vragen we hem waar we een stempel kunnen halen... We rijden er naartoe. Hier hebben ze een soort caravan als douanekantoor geïnstalleerd. We zouden zonder stempel buiten mogen maar zeker niet vergeten er één te vragen als we terug binnenrijden. We kunnen er ook een stempel op onze bankbriefjes laten zetten. Die zijn dan alleen in Slowakije geldig en niet terug inwisselbaar in een bank ofzo. Op de vraag waarom niet? De Slowaakse Kroon is 10% minder waard. We verstaan er niks van...We laten slechts een paar briefjes afstempelen om onze eerste inkopen te doen want we snakken ondertussen naar een broodje - ook een stempel in onze pas en rijden terug Slowakije in. 's Anderendaags gaan we naar de bank - ze wisselen nog geen Tsjechische kronen maar we kunnen er wel DMark omzetten in afgestempelde briefjes. Een paar weken later konden we in de bank wel ongestempelde briefjes laten omzetten in afgestempelde tegen de juiste koers.
    Het was wel een fijn verlof en hebben in beide landen heel veel genoten.

    Eén ding is zeker, nu we de € hebben zullen ons afgestempelde bankbriefjes bespaard blijven als het hier ooit ook eens tot een splitsing komt....

    31-08-1988 om 00:00 geschreven door ribbe  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    31-12-1974
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.We schrijven 1968
    Voor een reis naar Zwitserland huurden we in de zomer 1968 bij Toyota een Motorhome. We waren direct gebeten en eind November schaftten we ons eerste eigen zwerfwagentje aan ... Arca Sport -2e hands....
    Onze dochter was toen 1 maand oud. Onze zwerfwagens groeiden met de kinderen, hun jonge vriendjes, hun lieven...en werd een ingerichte Fiat Ducato toen ze niet meer mee gingen.
    Onze huisjes brachten ons zowat overal door Europa, in de mist op de Noordkaap en de wind in Sagres, de highlands in Schotland en achter het Ijzeren Gordijn.
    Zand en hitte was ons deel in Dakla Marokko. In ZO Turkije zaten we vast in Hakkari toen Saddam Kuweit binnenvielen we brandden in Juli onze voeten op het strand.nabij Syrië.
    Onderhandelen met ambtenaren van alle slag en sjacheren aan grenzen werd een 2e natuur. We kregen in 't begin veel douaniers over de vloer niet zozeer om te kijken wie of wat we transporteerden maar uit nieuwsgierigheid hoe het er binnen uitzag.
    De zomer brachten we meestal door ergens in de bergen, de herfst aan de Azurenkust en de winter...op de pistes van Noorwegen, Zwitserland, Oostenrijk, Tsjechoslowakije, Italië en Frankrijk.
    En toen gingen de kinderen niet meer mee .... andere continenten wenkten en ja, de wereld werd nu echt onze tuin.

    Alles bijeen reden we tot op heden met eigen campers iets meer dan 600 000km  (de huidige heeft 235 000km op de teller)
    Met gehuurde campers ongeveer 50 000
    De nachten die we op een camping doorbrachten kan ik nog steeds op 1 hand tellen. Af en toe vindt ge ons op een camperplek maar meestal staan wealleen en af en toe met onze vrienden als we ze ergens ter wereld ontmoeten.

    Onze camper is echt onze 2de thuis geworden.

    Sommige verhalen kan u lezen op mijn andere blogs.
    http://blog.seniorennet.be/ribbedebiereizen
    http://blog.seniorennet.be/ribbedebiekampeerauto2

    Dit is zo een beetje een samenvatting. Het zou me jaren kosten om al die foto's in te scannen en al de verhalen te vertellen.

    31-12-1974 om 00:00 geschreven door ribbe  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (15 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 28/11-04/12 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 29/11-05/12 2004
  • 25/10-31/10 2004
  • 30/08-05/09 2004
  • 28/04-04/05 2003
  • 19/08-25/08 2002
  • 16/04-22/04 2001
  • 26/12-01/01 1989
  • 29/08-04/09 1988
  • 31/12-06/01 1974

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek
  • Mooie blog hoor, ik wens jullie nog een fijne avond toe.Dikke knuf.Liefs Mieke
  • ik wens je het allerbeste voor het nieuwe jaar 2008
  • NACHT GROETJES
  • Hobby-zwerver
  • fijne zondag

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs