Dwalen langs straten en gedachten ...
Geraakt worden ... door beelden, woorden, momenten,... Verwonderen, stilstaan, innerlijk glimlachen, schoonheid zien, genieten, in vraag stellen, ...
10-03-2013
Feminisme
Feminisme,
een woord dat nog veel onbehagen en zelfs weerstand wekt.
"Het onuitspreekbare woord. Vroeg of laat bots je op het onuitspreekbare woord. "Ben jij het of ben je het niet", vragen vrouwen elkaar dan, "een feministe?"
(...)
Bij mensen die het feminisme niet genegen zijn, merk je een sterke onderstroom van angst voor verandering, angst voor een subversieve omverwerping van de structuren die nu al zo lang meegaan en waarvan mensen dus proefondervindelijk kunnen getuigen dat ze toch niet zo slecht werken. Iedereen heeft zijn plaats en zijn taak in het huidige bestel. Het kan toch maar zo gemakkelijk zijn. (...)
Het hele knelpunt in het verhaal van het feminisme is dat mannen en vrouwen als antagonisten in hetzelfde verhaal gezien worden. Veel vrouwen hebben het gevoel dat ze een keuze moeten maken: of feministe zijn en dus de mannen/hun man aanvallen en verraden, of gewoon blijven meedraaien en er de kleine onrechtvaardigheidjes bijnemen.
Er is al vaker op gewezen dat feminisme evengoed een mannenzaak is. De enige manier waarop het feminisme volgens mij echt werkbaar en haalbaar wordt, is wanneer mannen zich gaan outen als feministen, gaan wijzen op ongelijkheden en ervoor ijveren om die recht te trekken. Zodat zij ook meer ademruimte krijgen en hun rol vrijer kunnen invullen.
Er zijn al veel mannen die grotere feministen zijn dan sommige vrouwen. Zij hebben het breekijzer in handen om de patstelling van het feminisme te doorbreken." Saskia De Coster
'Vijftig tinten roze en blauw' oftewel de indoctrinatie van roze en blauw
"Opgedeeld vanaf de wieg Maar kan het kwaad dat we meisjes vanaf de geboorte een roze pyama aantrekken en jongens een blauwe fopspeen geven? Wel ja, want zoals we hierboven met de deur in huis vielen: het gaat om meer dan een kleur. Het is niet zo dat je in een speelgoedwinkel kan kiezen tussen roze en blauwe racewagens of roze en blauwe schminkpoppen. Vanaf de prilste jaren worden kinderen opgesplitst in roze en blauw, ridders en prinsessen, zorgdragers en veroveraars, roekeloosheid en behoedzaamheid. Zelfs in een zogenaamde kwaliteitsspeelgoedwinkel als Grasshopper ontsnap je er niet aan. Je kan er kiezen tussen een roze kinderkooktoestel voor meisjes en een blauw kinderbarbecuestel voor jongens. Ook de wereld buiten de speelgoedwinkels raakt stilaan besmet. Er bestaan blauwe en roze magneetjes om te leren lezen. De versie voor meisjes bevat de woorden 'koken', 'handtas', 'parfum', 'bloemen', 'liefde', 'dansen' en 'ijscrème'. De jongens leren lezen met de woorden: 'monster', 'griezelig', 'helikopter', 'modder', 'klimmen', 'scooter' en 'geld'. Soms wordt het onbedoeld bittergrappig zoals de kindercomputers waarvan de blauwe versie 50 functies telt en de roze versie 25 functies. Vaak is het te onnozel voor woorden zoals Zwitsal dat aparte babyshampoo verpakt voor prinsessen en voor piraten. Superwoman-bongobon De roze-blauwopdeling duwt mensen vanaf hun geboorte in een mal waar ze na jaren stollen uitkomen als strak omlijnde mannen of vrouwen. Na twaalf jaar verplichte keuze tussen roze poppen en blauw gereedschap is het niet verwonderlijk dat een zekere Ylonka (15) het enige meisje is tussen de 643 jongens van het Vrij Technisch Instituut (VTI) in Zandhoven waar ze haar droom probeert te realiseren: lasser worden. Het stopt ook niet bij de school- of latere loopbaankeuze. Ook volwassen vrouwen en mannen blijven Alice in Wonderland-gewijs opgesloten in een roze of blauwe wereld. (...) U kan ook uw eigen kleine oorlog voeren. Geef je vriend volgende keer een Superwomanbon. Voer je guerilla door in de speelgoedwinkel een Action Man tussen de roze babypoppen te zetten en een schminkpop tussen de racewagens. Toon je kind dat sommige mannen dapper genoeg zijn om een roze t-shirt over hun gespierde borstkas te trekken. En stuur eindelijk je lezersbrief naar de VRT. Dat het fantastisch is dat er met Mega Mindy eindelijk een vrouwelijke heldin is, maar dat ze een belachelijk roze pakje draagt en dat het onbegrijpelijk is dat haar kracht alleen afkomstig is van een uitvinding van haar opa. Juist ja, van een man."
"In de reclameblokken van vandaag worden vrouwen niet als normale mensen neergezet, maar steeds vaker als broekpissende, stinkende, schimmelende, kirrende, krijsende en vooral domme wezens." In: 'Ik ben een schimmellady! Nou en?'
"Over verbrande bh's, Dolle Mina's of anti-mannen gaat het al lang niet meer op Internationale Vrouwendag. Daar gaat het hele feminisme niet meer over. Maar is actie ondernemen daarom niet meer belangrijk? Helemaal niet.
Feminisme mag niet sterven. Het verschil is dat vandaag zowel vrouwen als mannen feminist kunnen zijn. Omdat het gaat om gelijke rechten van mannen en van vrouwen."
In: 'Feminisme mag niet sterven' (Marleen Temmerman)
"De 17-jarige Laura Delener is het enige meisje in een klas vol jongens. "Ik ben het enige meisje in heel de school die de richting hout volgt. Vroeger zat ik op een andere school en deed ik voeding, verzorging en decoratie. Een richting die veel meisjesachtiger is. Als klein meisje dacht ik altijd dat ik dat wou doen: voor kinderen zorgen. Maar een paar jaar geleden kregen wij eens een les houtbewerking. Dat beviel mij. Mijn papa zag mijn werk en hij zei dat ik er goed in was. Hij werkte ook met zijn handen. Hij zei dat hij fier zou zijn, mocht ik ook zoiets gaan doen. Maar op die school kon dat niet."
"Ondertussen is mijn papa gestorven. We zijn verhuisd en ik zit nu in het Pro Technica (GO) in Halle. Als eerbetoon aan hem heb ik voor hout gekozen. Ik ben er goed in. Leerkrachten zien mijn werk en vragen of het te koop is. Ik doe het ook graag. Dit is de richting waarin ik verder wil. Binnenhuisarchitectuur is mijn passie geworden."
"Een paar maanden geleden heb ik even gedacht aan opgeven. De jongens in mijn klas vinden het maar niks dat er een meisje zit. Ze vinden het vreemd, pesten mij. 'Wat doet een meisje hier', vragen ze. Of ze roepen: 'Ga kuisen'. Maar ik hou vol. Voor mezelf en voor mijn papa. Mama zegt ook dat ik moet voortdoen, net als mijn leerkrachten."
"Waarom zou ik niet mogen tonen wat ik met mijn handen kan? Ik vind dat een meisje evengoed een richting als deze kan volgen. Waarom zou dat niet kunnen? En nu weet ik ook zeker: ik blijf dit doen. Ik ben sterker dan die jongens die opmerkingen maken en mij pesten." In: 'Vijf alledaagse verzetsvrouwen in de schijnwerpers'
Those who are able to see beyond the shadows and lies of their culture
will never be understood, let alone believed, by the masses.
Plato (427347 BC)
08-03-2013
revolution
There has to be a revolution
but it has to be a revolution of consciousness.
03-03-2013
Lente in de lucht (2)
lente in de lucht
24-02-2013
island birds death
This video is about an island in the ocean at 2000 km from any other coast line.
Nobody lives, only birds and yet ...............
You will not believe your eyes!!!!!!!
This film should be seen by the entire world, please don't throw anything into the sea. Unbelievable, just look at the consequences!!!!!
23-02-2013
massaproductie
De harde waarheid achter massaproductie
Kiloknallers vlees, zo veel mogelijk voor zon laag mogelijke prijs, zorgt ervoor dat massaproductiebedrijven overuren draaien. Deze industriële massaproductie van voedsel zorgt echter ook voor milieuvervuiling, problemen met dierenwelzijn en is verantwoordelijk voor een groot deel van de wereldwijde CO2-uitstoot. Daarnaast consumeren we ons kapot. Overconsumptie betekent een verbruik boven de normale eisen. Obesitas is een logisch gevolg hiervan. Dit filmpje laat de harde waarheid achter massaproductie zien.
17-02-2013
Ra, ra, wie komt daar aan?
Hij slikt vuur en vlam door zijn bek,
Zijn staart is zo lang als zijn nek.
Aan de grond ritst hij zich vast,
's Nachts spikkelt licht uit zijn bast.
Beroete brem en slakken langs zijn baan,
Ra, ra, wie komt daar aan?
Bello de stoomtram.
Uit: Nathan Sid./ Adriaan van Dis
versje geïnspireerd door N.P.van Wyk Louws 'Klipwerk'
"Die eerste dag vroeg ik mijn studenten wat zij dachten dat fictie zou moeten doen, waarom je überhaupt fictie zou lezen. Het was een vreemde manier van beginnen, maar het lukte me zo wel hun aandacht te trekken. Ik legde uit dat we in de loop van het semester verschillende auteurs zouden lezen en behandelen, maar dat al die auteurs één ding gemeen hadden, en dat was hun subversiviteit. (...) Op het bord schreef ik een geliefde regel van de Duitse denker Theodor Adorno: 'De hoogste vorm van moraliteit is dat men zich niet thuis voelt in zijn eigen huis.' Ik legde uit dat de meeste grote werken van de verbeelding bedoeld waren je een vreemde in je eigen huis te doen voelen. De beste fictie dwong ons te twijfelen aan wat we vanzelfsprekend vonden. Zij twijfelde aan tradities en verwachtingen wanneer die al te onveranderlijk leken. Ik zei mijn studenten dat ik wilde dat ze bij wat ze lazen nadachten over de manieren waarop die werken hen van hun stuk brachten, hun enig onbehagen bezorgden, hen dwongen om zich heen te kijken en de wereld net als Alice in Wonderland met andere ogen te bezien."
Spectaculaire natuurreeks van de BBC, waarin de kijker als het ware meevliegt met vogels op hun vlucht over bijzondere plaatsen in heel de wereld. In elk van de zes afleveringen vliegen we over een ander continent en bekijken we de wereld letterlijk vanuit vogelperspectief. De reeks laat ons niet alleen kennismaken met het gedrag van de vogels en andere dieren, maar toont ook prachtige landschappen en iconische plekken zoals we ze nog nooit hebben gezien. De serie is een adembenemend kijkstuk, maar ook een staaltje van audiovisuele spitstechnologie, met minicamera's die worden aangebracht op de rug van vogels, modelvliegtuigjes, drones, enz.
En nog veel filmmateriaal van de documentaire op YouTube:
"De wind, die eigenlijk alleen zo nu en dan maar eens komt neergestreken, voortdurend komende van en onderweg naar elders, maar nooit constant op één dezelfde plaats bezig, draagt vlaagsgewijs nu eens verkwikkende, dan weer onverkwikkende geuren aan, en soms een wolk vlinders of libellen, maar ook wel soms een zwerm zwarte vogels, en is hij weer voorbij, dan blijft nog geruime tijd alles in de tuin, wat maar bewegen kan en door hem is aangeraakt, in beweging.