Appels in Frankrijk
Foto
Categorieën
  • Aparte groentes (17)
  • Appelvrouw&Lie (76)
  • De tuin (76)
  • Dorpsleven (34)
  • Gereedschap (4)
  • Groenterecepten (27)
  • In Nederland (11)
  • Inmaakrecepten (17)
  • Jamrecepten (24)
  • Koken algemeen (9)
  • Kruidenrecepten (5)
  • Met Alcohol (14)
  • Oogst (6)
  • Pompoenen (21)
  • Recettes Lorraine (2)
  • Soeprecepten (4)
  • Foto
    Foto
    Inhoud blog
  • Ratafía Catalan
  • Indische loopeenden
  • Vervolg Keyhole Garden
  • Woning met uitzicht te huur
  • Keyhole Garden deel 1
  • Keyhole Garden deel 2
  • Dahlia jam
  • Flognarde aux haricots verts/sperziebonenclafoutis
  • Ratafia dragon
  • Vrienden op de fiets
    Zoeken in blog

    Foto
    Gastenboek
  • Le compravendite in Italia relative a proprietà di lusso
  • Gli psicologi trovano i clienti sulla rete
  • L'attività esoterica nel mondo
  • Il posizionamento seo
  • Barbour Ariel Track Quilted Jacket Black

    Gastenboek

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Foto
    Foto
    Foto
    08-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ratafía Catalan
    Ratafía Catalan

    Van ratafía zijn er (heel) veel recepten te vinden. Ik vind de variant die je in de Spaanse Pyreneeën krijgt erg lekker.  Ook daar zijn veel verschillen in, er zijn mensen die 10, 30 of 47 verschillende kruiden in de Ratafía stoppen. Ze zijn het er allemaal wel over eens dat de kruiden op St.Jan geplukt moeten worden.
    Toen ik daarvan de winter in Spanje was ben ik aktief op zoek gegaan naar een goed en het liefst oud recept met lekker veel kruiden die ik in mijn eigen tuin heb.
    (Oorspronkelijk verwees de term ratafía naar elke drank die werd gedronken bij de ratificatie van een akkoord of verdrag.)

    Bij een ouder iemand kreeg ik ratafía van 20 jaar oud te drinken..en ook de jongere variant. Zo lekker beiden..mmmm
    Het recept heb ik gekregen..dat gaat niet met kleine hoeveelheden.

    Omdat ik geen inmaakalcohol ga gebruiken maar onze eigen eau de vie vraag ik me af of ik minder kruiden zou moeten doen..aan de andere kant, ik ga het recept ook niet verdunnen met water...of misschien toch wel, ik las net dat ratafía normaliter iets van 20% alcohol bevat. Onze eau de vie iets van 45%

    Ik denk dat ik begin met twee liter alcohol + het water waar de walnoten in weken..+ suiker (dan volg ik min of meer de helft van de suikerhoeveelheid-siroop-water die in de dragon likeur gaat.en dan eerst maar eens proeven of het ok is)

    Hier de lijst van de kruiden die erin gaan....wat suiker betreft moet ik het nog uitzoeken..de meneer was nogal rommelig in zijn Engels en ik spreek slecht Spaans) maar met proeven lukt dat wel.

    Voor 10 liter alcohol:
    7 gram engelwortelzaad
    33 gram citroenmelisse
    50 gram Menta piperita
    50 gram M.Lluisa ( ik ben nog aan t uitzoeken of dat Mariadistel is) Dit is Citroenverbena
    50 gram polei lmunt ( mentha pelugium)
    82 gram hyssop
    165 gram notenschil( op water gemacereerde groenen noten in juli van de bomen geplukt..je gebruikt het water later in de bereiding)
    16 gram steranijs
    40 gram korianderzaad
    5 gram nootmuskaat
    16 gram kaneelstokjes...

    alcohol 97 %
    Daarna verdunnen..één derde alcohol, één derde suiker, één derdewater.

    Of de kruiden gedroogd zouden moeten zijn..ik probeerde daar nog achter te komen maar ik heb geen contact meer gekregen met de receptgever.
    Ik gebruik ze dus -op de walnoten na- maar gedroogd en met mate.

    Dit is wat ik vandaag ga mengen en in de zon zetten voor 40 dagen en 40 nachten ( zoals het recept zegt )

    2 liter alcohol, in mijn geval eau de vie de quetches
    1,4 gram engelwortelzaad ( angelica)
    6,6 gram melisse ( melisse officinalis)
    10 gram citroen verbena (lippia citriodora)
    10 gram pepermunt ( menta piperita)
    10 gram poleimunt ( mentha pulegium)
    16,4 gram hyssop ( hyssoppus officinalis)
    3 met een hamer geplette walnoten
    3,2 gram steranijs
    (illicium verum)
    8 gram korianderzaad
    (coriandrum sativum)
    1 gram nootmuskaat
    (myristica fragrans)
    3,2 gram kaneel (
    cinnamomum verum)






    Categorie:Met Alcohol
    Tags:Ratafía, eau de vie, kruiden op alcohol
    08-07-2015, 14:11 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (5)
    11-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mère de Vinaigre..ook wel Azijnmoer genoemd
    Azijnmoer..ken je dat?

    Het wordt gebruikt om wijn in azijn te veranderen..goede wijn in goede azijn of gewone wijn in (?) azijn.
    Ook kun je vers geperst appelsap ( of onbehandeld appelsap van de bio-winkel) omtoveren tot appelazijn.
    Nu het hip is om zelluf  te doen komt na het appelstroop maken, de shi takes op stam pluggen en het zuurdesembrood bakken nu ook deze oude ambacht in zicht.

    Mère de Vinaigre is een bacterie cultuur, de mycoderma aceti.
    Om een goede azijn met een azijnmoer te maken heb je een stukje van deze moer nodig. Je schijnt ook een moerstarter te kopen kopen, maar ik ben begonnen met een stukje. Een bevriende moestuinier had op het moestuinforum om een stukje gevraagd; ik ben gaan zoeken in Frankrijk en vond azijnmoer op appelsap... ik kreeg dus een stuk azijnmoer dat weliswaar niet uit de wijn kwam..het lag al tientallen jaren op vers appelsap, maar we gingen ervan uit dat het wel zou lukken. De moer werd verdeeld tussen 4 mensen, er werden azijnpotten aangeschaft en hoe we in het begin aan t rommelen waren om de moer aan de gang te krijgen kan je hier uitgebreid lezen.

    Samenvattend komt het er op neer dat je vooral geduld moet hebben. De helft van mijn stuk moer had ik in het begin op rode wijn liggen, de andere helft op vers geperst appelsap. Beide potten warm in de huiskamer.

    Op de appelsap groeide het glibberige velletje als kool, maar op de wijn gebeurde niets. Maanden lang niets. Totdat ik eens op het idee werd gebracht om er een glas azijn bij te doen, de azijn waarin de moer was gekomen.
    Bingo! Binnen enkele weken groeide ( en groeit) de wijnmoer..de azijn begint op smaak te komen...heerlijk.

    Ik gebruik geen dure wijnen voor mijn moer, simpelweg omdat ik geen dure wijnen heb. Maar op mijn gewone Bordeautjes&Cote du Rhonetjes met sulfiet groeit mijn wijnazijn ook prima. Ondanks de berichten dat dat niet kan met wijn waar sulfiet in zit...
    Met dure wijn zal de azijn ook beter van kwaliteit zijn stel ik me zo voor, maar is dus niet noodzakelijk.

    Ondertussen heeft een van mijn mede azijnmakers met deze rode wijnmoer ook witte wijn gemaakt..een kwestie van geduld.
    Ook hier zou ik bij willen aanraden een beetje van de originele azijn mee toevoegen..dat maakt de witte wijn misschien iets rozig, behalve als je appelsapazijn toevoegd.
    Als straks de frambozen rijp zijn zal ik zeker proberen om met een stukje moer en vers sap frambozenazijn te maken..daar ben ik gek op. Vers druivensap is daarna misschien de volgende stap.

    Op deze Amerikaanse site kan je daarover -en over moer maken in het algemeen- nog veel meer lezen..
    Er is ook een leuke Nederlandse site met informatie: Minke kookt

    Voor wie zelf azijn wil gaan maken: hier enkele tips:

    Probeer aan een azijn-pot te komen..deze heeft een deksel waar nog lucht doorkomt, en een kraantje onderin waar je de azijn uit kan tappen zonder de moer te verstoren.
    Voeg samen met de moer ook een glas van de originele azijn toe aan de wijn.
    Zet de pot met moer op kamertemperatuur.
    Laat de deksel er een tijd op zitten, maar zo dat er lucht bij kan komen.
    Giet eventuele nieuwe wijn voorzichtig langs de wand van de pot zodat de moer boven blijft drijven.
    Gebruik geen port of sherry.
    Als de moer in de pot eenmaal goed op gang is de pot kouder zetten.
    Haal oude gezonken moer uit de pot..start er een nieuwe azijn mee op of geef het weg...als je dit niet doet dan zal de moer na een tijdje de hele pot dichtgegroeid hebben..en uiteindelijk aan gebrek aan voeding afsterven/gaan beschimmelen.
    Als je je moer gaat splitsen hergebruik dan de zachte stukken..de harde komen minder goed op gang.
    Wil je appelazijn maken pers dan vers appelsap. Heb je dat niet dan kan je het proberen met onbehandeld ( niet verhit, geen toevoegingen) appelsap uit de bio winkel.

    Zo zag de appelsap moer eruit bij binnenkomst..(en hier is zij al afgespoeld!) bruin, een beetje viezig. De geur was wel lekker zurig/fris



    De eerste twee potten: moer op wijn en moer op appelsap. Met de appelsap ben ik niet verder gegaan..van de Moergever krijg ik ieder jaar 6 literflessen wat meer dan genoeg is.



    Toch maar een echt vinaigrier aangeschaft.



    Hoera het werkt..mijn eerste echte moer!



    Als laatste nog twee foto`s van vriend Bit die ook met een stukje aan de gang is gegaan..maar hij dan wel op mooie wijnen. De moer is in ieder geval heel erg mooi op deze foto`s ( is jouw azijn al op smaak Bit?)..misschien kunnen we binnenkort een azijnproeverijtje houden.



    %%%FOT6%%%




    Categorie:Met Alcohol
    Tags:Mère de Vinaigre, Azijnmoer, appelazijn.
    11-03-2014, 14:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (3)
    06-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastinaakwijn
    De woelmuizen hebben ons dit jaar behoorlijk met rust gelaten en ik heb dan ook een mooie pastinaak oogst.
    Ik heb besloten om van een deel van de wortels wijn van te maken.

    Recept 1:Uit de tuin in de fles van Susy Atkins

    2,25 kilo pastinaak, 4,5 liter water, 1,3 kg suiker, gezeefd sap van 1 sinaasappel, en van 1 citroen, gist en voedingszout.
    De pastinaak hoeft niet geschild te worden. Dompel hem even onder in water, snij het kontje en topje eraf. Hak hem vervolgens in middelgrote stukjes/schijfjes. Doe de stukjes in een grote pan en doe het water erbij. Breng aan de kook en laat zacht koken ongeveer 30 minuten. Giet het vocht door een neteldoek in een andere grote pan. Voeg de suiker aan de warme vloeistof toe en daarna het sap van de sinaasappel en citroen. Weer aan de kook brengen en zachtjes 20 minuten laten koken. Af laten koelen tot 30 graden en het gist en voedingszout toevoegen (zie gebruiksaanwijzing op het pakje). Giet in een gesteriliseerd gistingsvat, vul af met koud water en sluit af met een stop en een waterstop. Na een aantal weken gisten is het tijd om de vloeistof over te hevelen en te bottelen.


    recept 2:
    1 gallon water. 3 lbbs pastinaak, 2 citroen en een sinaasappel alles fijngesneden..koken totdat de pastinaken zachte zijn, zeef dit geheel en voeg 3 lbbs suiker toe..roeren totdat de suiker is opgelost en doe in flessen als het nog warm is.
    Stop in iedere fles een stukje gist zo groot als een marble (knikker). Hou de flessen vol zolang de vloeistof fermenteert..als het gistingsproces is afgelopen gaat de dop erop.

    Ik heb 10 liter water opgezet met 5 kilo pastinaken..ik heb er twee bio-limes bijgedaan, en (na het koken) nog het sap van twee sinaasappelen (niet bio) toegevoegd.
    Verder heb ik verse bakkersgist..-42 gram- gebruikt.
    Gistvoedingszout heb ik niet gebruikt.

    In het begin ging de vloeistof nogal bruisen..nu na een paar weken is het uitgewerkt en heb ik -na een tip van een amateur wijn maker- de
    fles verder afgevuld met witte wijn, in dit geval met Riesling.






    Categorie:Met Alcohol
    Tags:pastinaakwijn
    06-11-2012, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    05-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aalbessen op jenever
    Als je echt niet meer weet wat je met al je aalbessen moet doen ( je hebt natuurlijk al siroop, sap en gelei gemaakt) kun je ze nog op jenever zetten, een leuk en lekker cadeautje, of zelf houden voor de kerst.

    Was de bessen en laat ze goed drogen. Verschillende kleuren is natuurlijk wel mooi in de pot. Neem bijvoorbeeld een weckpot van een liter, en stop er 250 gram aalbessen in. Voeg 200 gram suiker toe en overgiet het geheel met een halve liter jonge jenever.
    Heb je dat niet in huis dan zou je het ook met eau de vie, gin of wodka kunnen doen.
    Ik las meerder recepten waarbij men nog een kaneelstokje of een peul vanille in de pot stopten..je kunt dat ook doen natuurlijk...mij lijkt het jammer van de smaak van de aalbessen.

    Laat twee maanden staan, dan is de suiker wel opgelost.
    Vind je het niet zoet genoeg, dan doe je er nog wat ( in een ietsepietsie water opgeloste) suiker toe..niet teveel water nemen, dat verdund maar onnodig de alcohol.
    Zeven (de bessen gebruiken op ijs, in de cake of clafoutis) en in een mooie fles doen.






    Categorie:Met Alcohol
    Tags:aalbessen, jenever
    05-07-2012, 22:34 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    08-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Perziken op eau de vie
    Platte perziken -ook wel wilde perziken genoemd- komen volgens mijn buurman uit het laboratorium. Hij zegt uit een Frans laboratorium, de Italianen zeggen uit een Italiaans, de Spanjaarden enz..Weinig wilds aan dus.
    Feit is dat het een redelijk nieuwe productie is hier in Frankrijk, maar ook in Italië en Spanje, en dat de vrucht in Nederland bij de Turk en AH opmars maakt. De zuidelijke landen vechten om de markt, de Fransen plukken maar twee x per jaar, de Spanjaarden 4 x ( minder rijpe vruchten) en krijgen minder betaald: Valse concurrentie morren de Fransen.

    Ik zie ze al jaren op de markt maar dit jaar heb ik de platte vruchtjes voor het eerst gekocht..en de week daarop nog eens, en nog eens...een heerlijke perzik. Nu kan je hier in het Noordoosten van Frankrijk gewoon goed fruit kopen; hier niet van die harde ballen als je perziken, abrikozen of nectarines koopt, maar gewoon goed sappig zondoorstoofd fruit. Je zou toch denken dat het 400 km verderop ook zou moeten lukken. Helaas, weinig sap tot aan je ellebogen als je in Nederland je perzikje koopt.
    De platte perzik is extra lekker van smaak, en mooi handzaam.

    We hebben de meeste opgegeten, en ook een paar bewaard om op eau de vie te zetten.
    Het recept is heel simpel: Ontvel de perziken door ze 30 seconden in kokend water te leggen en ze snel af te koelen onder koud water, snij ze in stukken of hou ze vruchten heel, leg in een schone pot en strooi er wat suiker omheen...dat strooien een beetje naar smaak en de zoetheid van de vrucht..ik heb waarschijnlijk teveel suiker gedaan, en als de suiker gesmolten is zal ik nog extra eau de vie toevoegen...
    Zorg dat er enkele pitten meegaan in de pot.
    Vul de pot tot aan de rand met eau de vie.
    Koel en donker laten staan totdat de suiker geheel verdwenen is en dan nog wat langer totdat je het niet meer uithoudt.








    Categorie:Met Alcohol
    Tags:platte perzik, eau de vie
    08-08-2011, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (2)
    13-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Paardenbloemenwijn (2)
    De paardenbloemenwijn is gemaakt. Het recept heb ik twee jaar geleden gegeven op 18 april 2009.
    Ik wil nog even iets zeggen over de groene kroonblaadjes: er gaat een hardnekkig gerucht dat die verwijderd moeten worden, echter mijn ervaring is dat de wijn absoluut niet bitter wordt als je deze blaadjes laat zitten. Geen vermoeiende plukacties dus waarbij je alleen de gele blaadjes plukt maar gewoon de bloem van de steel aftrekken, en een eventueel stukje steel wat aan de bloem blijft zitten eraf knijpen.
    Volg je dit recept dan krijg je een half zoete aperitiefwijn van ongeveer 16%, super om in de zomer gekoeld te drinken!

    De eerste dag: het citrusfruit fijnsnijden en vermengen met de suiker

    De volgende dag de bloemen plukken, in de middag als de bloempjes goed open zijn

    Niet deze

    maar deze

    kook de paardenbloemen, het ruikt als spinazie maar het gaat heel lekker worden

    De volgende dag zeven, met de gist en het fruitmengsel vermengen in een grote emmer

    iedere dag roeren tot het gisten minder wordt

    Laten staan tot het bijna uitgegist is, dan goed zeven door een doek en in een ruime "bonbon" gieten.

    rustig december afwachten. Dan is de vloeistof helder en kan je de wijn in flessen overhevelen.
    À la vôtre!!



    Categorie:Met Alcohol
    Tags:paardenbloemenwijn,kroonblad.
    13-05-2011, 22:19 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    14-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sinaasappels in Cointreau
    Sinaasappeltijd en de natuurwinkel ligt er vol mee. Het moment om Sinaasappels in Cointreau te maken.

    Voor ongeveer 4 potten van 500 ml.
    5 kaneelstokjes, in tweeën gebroken
    10 kruidnagels
    600 gram suiker
    150 ml water
    9 onbespoten sinaasappels,gewassen, in schijven van 0,25 cm gesneden
    (kop en kontje kan je weggooien) en zorgvuldig ontdaan van alle pitjes
    175 ml Cointreau
    125 ml droge witte wijn

    Bereid het wecken voor door de potten klaar te hebben staan, met heet water omgespoeld, en de ringen enkele minuten uitgekookt.

    Bind de kaneelstokjes en kruidnagels in een gaasje tot een kruidenbuiltje.

    Doe dit in een grote pan, samen met de suiker en het water.
    Breng het langzaam aan de kook, steeds roerend tot de suiker opgelost is en laat 10 minuten zachtjes sudderen.
    Haal de kruiden uit het vocht en gooi ze weg.
    Voeg de sinaasappelschijven, de wijn en de Cointreau toe, en breng het langzaam aan de kook, af en toe roeren, maar heel voorzichtig zodat de sinaasappelschijven niet stuk gaan. Haal de pan van het vuur.
    Schep de schijfjes voorzichtig in de potten, eventueel met behulp van een kleine schuimspaan of pollepel met sleuven.
    Giet het hete vocht op de sinaasappels, laat de laatste cm onder de rand vrij.
    Uit gulzigheid heb ik daarna nog twee eetlepels Cointreau in iedere pot gegoten. We noemen dat een alcoholslot.
    Maak de randen van de potten schoon, en sluit de potten.

    Plaats de potten in een weckpan (of een gewone pan met oude doekjes -tegen het breken- tussen de potten) en zorg dat het water enkele centimeters boven de potten staat, breng aan de kook en reken 15 minuten kooktijd vanaf dat moment.
    Zet het vuur uit, en haal de potten voorzichtig uit het water na 10 minuten.
    Laat afkoelen.

    Heerlijk met vanille-ijs, over cake of gewoon puur uit een kommetje als dessert.

    Dit recept komt uit het complete Book of Home Preserving,  uitgegeven door Robert Rose inc., mijn zusje heeft het voor mij gekocht bij Amazon.uk die het direct doorstuurde naar Frankrijk met weinig verzendkosten.

    Anyway zit ik nu plotseling met mijn neus in dit Engelstalige boek met heel andere recepten dan die ik hier in de Lorraine tegenkom bv Sweet Chilisaus, Dill Beans, Pickled Green Tomato-Hot Peppermix, Brandied Apple Rings. Dat klinkt echt heerlijk allemaal..misschien moet ik eens een tijdje van vakantiehuis ruilen met iemand in Engeland of de States, het liefst iemand met een moestuin en grote keuken..
    Wordt vervolgd.







    Categorie:Met Alcohol
    Tags:sinaasappel, cointreau, inmaken
    14-02-2011, 22:04 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (2)
    29-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Liqueur d`estragon
    Op een smoezelig briefje kreeg ik ooit het beste likeur recept wat ik ken.
    De meeste van mijn gasten vonden het ook heerlijk en van de twee liter die ik in het voorjaar heb gemaakt is er nog een halve over.
    Gelukkig had ik nog genoeg dragon en Lie genoeg eau de vie om een tweede pot te maken.
    Op het briefke stond het zo:
    5 litre eau de vie
    900 gr. estragon
    900 gr sucre faire un sirop avec demi litre d`eau.
    Ajouter le sirop a l`alcool quand il est complement refroidi.

    Dit behoeft enige uitleg.
    Ik neem twee liter eau de vie en giet die in een grote weckpot.Dan neem ik een flinke hand dragon en knip die in kleine takjes in de pot.
    Van te voren heb ik het kruid gewogen, het was niet meer dan 90 gram.
    Dit laat ik 4 tot 6 weken in het licht staan, je ziet de drank groener en het kruid bruiner worden.
    Dan maak ik een suikerstroop van 200 ml water met 270 gram suiker. Dit moet helemaal afkoelen voor het bij de gezeefde dragonlikeur komt.
    Vind je dit te weinig zoet kan je nog eens een -minder sterke- stroop maken en toevoegen.
    Als je de likeur in een fles hebt gedaan kan je er nog een takje dragon instoppen.
    Dit is een supermaagbittertje, heerlijk van smaak en een goede aperatief.





    Categorie:Met Alcohol
    Tags:dragonlikeur, liqueur d`estragon
    29-08-2010, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (3)
    26-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hazelnoten Likeur
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hier komt tweemaal het recept van hazelnotenlikeur, eenmaal zoals het in het kopietje staat die ik van vriendin heb gekregen, en daarna mijn versie met een enkele aanpassing op het eerste recept.
    3oo gram groene hazelnoten (aan het eind van de zomer plukken)
    1 liter eau de vie
    250 gram suiker
    3 kruidnagels
    kaneelstokje
    halve sinaasappelschil.

    Hak de hazelnoten in grove stukken. Doe noten en specerijen en sinaasappelschil in een pot en giet de eau de vie erbij. Laat het mengsel afgedekt minstens een maand staan op een warme plaats.
    Elke dag goed schudden. Dan filtreren en suiker toevoegen. Pas drinken als de suiker is opgelost, maar in ieder geval twee maanden laten staan.

    Wat ik heel lastig vind aan dit recept is dat je niet zeker weet of je de noten met bolster en al moet gebruiken, of ze eerst pellen.
    De eerste keer dat ik dit maakte heb ik de noten gepeld en de smaak was goed, ik gebruikte 300 gram gepelde noten op 2 liter eau de vie.
    Nu heb ik dat maar weer gedaan.
    Dan die sinaasappel.
    Wekenlang heb ik  mijn gasten lastig gevallen als ze een stad gingen bezoeken: "áls je een bio-winkel ziet, koop dat een/twee bio-sinaasappels voor mij".
    Niet te vinden en te krijgen hier.
    Wat te doen, de hazelnoten moeten in de likeur, maar de sinaasappelen zijn nog niet rijp.
    Dan maar een hele bespoten, maar dan zonder schil. Ik heb de sinaasappel dik geschild want als je op het etiket las waarmee de sinaasappel bespoten was ná de oogst ( dat zijn ze hier verplicht op het etiket te zetten)wil je die schil niet in de likeur.
    De hele sinaasappel dus in de pot, 4 in plaats van 6 kruidnageltjes (voor twee liter) en maar één kaneelstokje, iets minder specerijen dus, dan proef je de hazelnoten wat meer.
    Als laatste de suiker, ik doe 200 gram suiker voor een liter eau de vie, mij zoet genoeg!
    Het resultaat is een heerlijke zachte likeur, die ook de -op smaak-gebied kritische- Lorrainers bevalt.
    Santé!

    Bijlage:links de hazelnootlikeur, rechts de dragon van t voorjaar en in t midden de dragon-likeur die sinds gisteren staat te trekken.

    Bijlagen:
    P1030901.jpg (124.2 KB)   



    Categorie:Met Alcohol
    Tags:hazelnootlikeur, eau de vie.
    26-08-2010, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    05-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eau de vie uit de Alambic (ook wel Lambique genoemd)
    Wil je eau de vie maken, dan moet je zeker zijn van een flinke hoeveelheid vers rijp fruit, hier in de Lorraine zijn dat meestal mirabellen of pruimen. Ook van kersen, appels, peren( Poire Williams!) en kweeperen kan eau de vie worden gemaakt, en zelfs van frambozen en ander zacht fruit.
    Wij beperken ons tot de pruim en mirabel, soms hebben we veel kersen.
    Vorig jaar was een goed pruimenjaar..ook de kersen hebben het goed gedaan.
    In Juli zijn we begonnen met de kersen eau de vie, oftewel Kirsch.
    De kersen werden geraapt en in grote tonnen van 60 of 120 liter gedaan zo goed mogelijk fijngestampt ( zonder de pitten te breken).
    De ton moet binnen een bepaalde periode gevuld zijn; als het fruit gaat gisten, en je hebt nog fruit dat je erbij wilt gooien  kan je beter een nieuwe ton opstarten. Lie neemt soms voor het laatste fruit dat er echt niet meer bij kan grote emmers met deksels. Je moet er ook aan denken dat -als het fruit in de ton gaat gisten- het volume toeneemt.
    Iedere dag werd de ton goed doorgeroerd en daar gingen we mee door totdat het gisten voorbij was, dit kan tot wel 3 weken duren.
    Dan zit de ton vol met gegiste pap én als het goed is veel alcohol..daar gaat het maar om!
    De ton werd bijgevuld met de uitgegistte emmers, de laatste ruimte werd opgevuld met water zodat er geen zuurstof in de ton kwam, daar verdampt de alcohol maar van.
    De deksel erop: het wachten is nu op de winter en de Alambic!!

    Iedereen met een boomgaard in Frankrijk heeft het recht om eau de vie te maken.
    Ook als je -zoals wij- een vakantiehuisje hebt met een boomgaard, daar doen de Fransen niet moeilijk over. Je betaald belasting in je dorp dus heb je rechten.
    Het eau de vie maken is trouwens een heikel punt tussen de Franse overheid en de gewone burger: zo probeerden de bestuurders twee jaar geleden het recht van de bejaarde Fransman op 20 liter belastingvrije stook op te heffen, dat leverde echter teveel protesten op, en ivm de  verkiezingen is dat recht nog maar met een jaartje (of wat) verlengd.
    Wij hier in de Lorraine kunnen kiezen uit verschillende eau de vie makers, binnen een straal van 50 km toch minimaal 3.
    Als je gaat praten met andere eau de vie liefhebbers kom je er al snel achter dat de ene stoker de andere niet is. Beschuldigingen vallen: die en die pikken er zomaar een litertje of wat af, je krijgt minder dan waar je recht op hebt, en die daar stookt niet goed.
    Ook hebben we geleerd dat het slim is een flesje wijn mee te nemen naar de stoker, je te scharen onder de mannen die wachten op hun eau de vie, en hun drank alvast mee te proeven uit -met een smerige doek schoongeveegde- glaasjes.

    Lie gaat graag naar de mobiele stoker die hier in NO Frankrijk zijn geld verdient: tussen oktober en maart rijdt hij met zijn verplaatsbare Alambic
    naar vaste dorpen.Wij gaan zo`n 25 km verderop, als de Alambic is gearriveerd worden we gewaarschuwd door een vriend in dat dorp.
    Deze stoker staat goed bekend, het is een vrolijke man die zijn Alambic van zijn vader heeft geërfd..al heel wat jaartjes komt hij in onze streek.

    Er volgen dan enige vaste handelingen o.a. om de douane tevreden te stellen:
    Ten eerste moesten we naar de stoker gaan om daar een vergunning  van vervoer op te halen.
    Dat levert al voorpret, het is een soort kermisgevoel dat ik vroeger ook had als de kermis werd opgebouwd: straks gaat het beginnen!
    Nadat we een afspraak hadden gemaakt voor een bepaalde dag kregen we van de stoker een vergunning om de tonnen met de puimen en kersenprut over de weg te vervoeren die ene dag tussen 8.00 en 9.30. Dit luistert behoorlijk nauw, en geen Fransman wil worden aangehouden met deze lading aan boord zonder de vereiste of verlopen papieren.
    Ook moesten we zorgen voor enkele dozen stookhout, de stoker gebruikt jouw hout om de ketel te stoken.
    Vervoer regelen, zelf hebben we gelukkig een busje groot genoeg voor een plantage aan fruit in tonnen..

    Die dag gingen we dus op het juiste uur vol blijde verwachting richting de Alambic.
    Tonnen mee en de dozen vol hout.


    Eerst natuurlijk even proeven van de eau de vie van de man die voor ons aan de beurt was; gezien de hoeveelheid liters zullen ze wel al om 7 uur begonnen zijn...brr die dampen op de vroege ochtend. Lie vond het heerlijk.
    We hadden 2 tonnen met pruimen, 1 met kwetsen en een kleine met kersen.

    Eerst wordt de ketel flink opgestookt met het hout zodat er een forse druk ontstaat.


    Ondertussen wordt de fruitpap in een van de ketels gegoten.

    Deze pap wordt verhit door de stoom die in spiralen om de ketel heen wordt geleid.

    Hierdoor verdampt de alcohol die in het fruit zit tot stoom.
    Dat gaat zo:  tussen de 70 en 80 graden gaat de alcohol verdampen.De alcoholstoom stijgt op en wordt, door de lengte der buizen en het doorvoeren door watergekoelde gedeelten, weer gecondenseerd. Dit distillaat slaat neer in een ander (het groene) vat. De waterdamp condenseert sneller en loopt terug in de ketel. Doordat het mengsel alcohol bevat ligt het kookpunt ruim beneden de 100 graden, waarop het water echt gaat koken en verdampen. Op dat moment wordt het proces stopgezet.

    Er wordt een kraantje opengezet en daar komt de eau de vie, een prachtige heldere vloeistof, niet te bevatten dat die vieze pruimenprut deze heerlijke drank oplevert!

    Dan volgt nog het op sterkte brengen van de drank..gedistilleerd water wordt toegevoegd totdat de drank een wettelijk percentage van 50%..daar wordt een pietsie mee gesjoemeld; op het papier dat we weer meekrijgen als bewijs voor de douane staat een iets lager percentage dan we in werkelijkheid hebben gekregen, ook het volume wordt wat "aangepast".

    De volgende ton zit er in..de kwaliteit van de 1e gestookte drank wordt ondertussen besproken en geproefd, adviezen worden gegeven: zo moeten we de volgende keer ons fruit beter fijnmaken, en moeten we oppassen met het schoonmaken van de tonnen, vooral geen zeepproducten gebruiken.
    Meerder mensen komen ondertussen even langs en meeproeven, het wordt behoorlijk gezellig.
    De eau de vie gaat in de grote madame Jeanette`s mee, waar het een half jaar tot een jaar in blijft om de kwalijke dampen de kans te geven te vervliegen.


    Dan naar voorzichtig naar ons huisje -via een binnenweggetje- met de vereiste papieren (binnen 2 uur thuis zijn met de drank, dus geen uiltje knappen onderweg).
    De eau de vie moet 2x betaald worden: de stoker krijgt 3,5 euro per liter(..), de rest -de belasting- moet je betalen op het stadhuis.
    Dit is ook 3,5 euro per liter, maar als je binnen drie dagen betaald krijg je 10% korting!
    Veilig thuis: eindelijk een tukkie doen: dromen van de pruimentijd!







    Categorie:Met Alcohol
    Tags:Eau de vie, Alambic, distilleren,Lambique
    05-08-2010, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    01-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Morellen op eau de vie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Heb je nog een morellen-boom (griotte) dan kan je daar heerlijke likeur van maken.

    Neem een kilo morellen en nog eens 30 morellen-pitten, 250 gram suiker en een klein stukje kaneelstok.
    Verwarm de suiker in een halve liter water tot de opgelost is, knip ondertussen de steeltjes van de morellen bij tot ze ongeveer 1 cm zijn. trek vooral niet aan de steeltjes, want dan worden de morellen bruin in de eau de vie.
    Bind de pitten met het kleine stukje kaneel in een gaasje, en doe-als de suiker opgelost is- dit bij de siroop.
    Als de stroop is afgekoeld haal dan het kaneelstokje uit het gaasje, bind dit weer dicht en doe het gaasje in een grote weckpot. Voeg de suiker-oplossing toe, en doe er voorzichtig de kersen bij.
    Giet er eau de vie bij totdat de kersen onderstaan en zet de pot weg op een donkere plaats.
    Laat minstens drie maanden staan.

    foto: de pruimen eau de vie, gemaakt op 30 maart


    Categorie:Met Alcohol
    Tags:Morellen, griotte, liqueur de griotte
    01-08-2010, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    28-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Paardenbloemenwijn
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Paardenbloemenwijn: Dit recept van overheerlijke, geurige paardenbloemenwijn komt van de schoonmoeder van mijn buurvrouw, een wandelende encyclopedie van oud lorrainse recepten!
    Je begint met de paardenbloemenwijn op een dag waarvan je weet dat het de volgende dag mooi droog weer is, je moet de bloemen namelijk droog plukken. Zorg dat je een plek weet waar geen beesten rondlopen, geen paarden, honden etc. om duidelijke redenen.

    Dag 1: Snijd 6 bio sinaasappels & 6 bio citroenen in schijfjes, doe het in een grote bak of pan.
    Voeg er 2 handjes rozijnen, en 4 kilo suiker bij.
    48 uur laten staan en regelmatig roeren.
    Dag 2:: pluk 1 emmer van 5 liter vol met paardenbloemen, pluk ze pas als de bloemen goed open  en droog zijn,dat is meestal vanaf een uur of elf/twaalf,  pluk ook alleen de paardenbloemen die volledig open zijn, zij bevatten de meeste geur en smaakstoffen.
    Je plukt de bloem zonder steel, het groene kroonblaadje mag blijven zitten.
    Kook de bloemen zachtjes in 10 liter water voor 5 minuten.
    Laat afkoelen en 24 uur staan.
    Dag 3: Giet het vocht door een doek, en meng het met de sinaasappelmix en 1 pakje verse gist ( hier verkoopt de bakker pakjes verse gist in kubusvorm )Laat dan een week staan.Roer regelmatig.
    Na een week: Zeef het geheel, doe het in een grote wijnfles van minimaal 15 liter.
    Laat de paardenbloemenwijn nog tot half december staan tot je er flessen mee gaat afvullen.
    En dan genieten maar. Hier drinkt men de wijn als aperatief met iets te knabbelen, je ruikt en proeft de lente!

    Categorie:Met Alcohol
    28-04-2009, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    17-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eau de vie met sinaasappels/Brulot
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Dit is een recept wat mijn buurman wel eens meeneemt als hij een feestelijk toetje wil serveren. Hier in de Lorraine nemen mijn buren vaak een voorgerecht of dessert mee als we ze uitnodigen voor een maaltijd.

    Neem per persoon een "non traitée après recolte" ( niet behandeld na de oogst) sinaasappel en snijd deze in plakken.
    Leg de plakken in een vuurvaste schaal, leg er 2 of meer suikerklontjes per sinaasappel tussen (dit is een beetje  naar smaak, zelf hou ik niet zo van erg zoet.)
    Verwarm enkele deciliters eau de vie in een steelpan- de eau de vie moet de sinaasappelplakken net bedekken-,en steek het aan als het de drank warm is,giet dit over de sinaasappels. Doe eerst het licht uit, het ziet er mooi uit als je de sinaasappels met het brandende vocht bedruipt.
    Giet dus met een soeplepel voorzichtig de brandende eau de vie steeds over de sinaasappels. Doe dit enkele minuten. Pas op met spatten.
    Als je ophoud met bedruipen stopt het banden.
    Serveer onmiddellijk de plakken sinaasappel met het vocht en eet het warm.


    Categorie:Met Alcohol
    17-02-2009, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    Foto
    Kijk ook eens op deze blogs...
  • Paradijs in GF!
  • Paradis (franstalig)
  • Moestuinforum
  • Agnes` kruidentuin
  • St.Laurent sur Othain
  • Hernia diafragmatica
  • Diana`s mooie moestuin
    Archief per jaar
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs