Mijn eerste officiële schoolweek zit erop. Na enkele onwennige proeflessen tijdens de paasvakantie, begaf ik me dinsdag nieuwsgierig naar de volle klas van zuster Odette. We startten de dag om 7u30 met Education Physique Sportive. Profiterend van de frisse ochtend, legde ik met handen, voeten en een toch al verstaanbaar Frans de regels van handbal uit. Met as tekenden we het speelveld, de groepen werden verdeeld, de leerlingen kregen een bal, het spel kon beginnen. Pas als Odette en ik elk een team voor ons rekening namen, kwam het spel op gang. Om 8u30 besloten we ons klaslokaal terug op te zoeken. Rond deze tijd was het vluchten voor de zon en al haar warmte. Tijdens de speeltijd (9u45-10u en 12u-12u30) bleven de leerlingen verplicht in de schaduw. Van handbal spelen, kwam er (tot hun grote spijt) niets in huis. Ondanks deze voorzorgsmaatregel stroomde het zweet toch met liters uit ons lijf. De leerlingen hielden hun vochtgehalte op pijl door water te drinken uit bidons achteraan in de klas. Wijzelf maakten gretig gebruik van ons voorgekookt water.
(Gebouwtje met twee klaslokalen voor het eerste t.e.m. het derde leerjaar.)
(Zuster Odette in haar klas met enkele van haar 27 leerlingen van het derde leerjaar.)
(De leerlingen tonen de schoolboeken die ze kunnen gebruiken dankzij sponsering vanuit België.)
Om 14u verwerkte iedereen genoeg leerstof en kondigde de direteur al fluitend het einde van de schooldag aan. Na een lange dag verliet iedereen puffend de klas. Sommige leerlingen trotseerden eerst nog drie kwartier tot een uur de brandende zon vooraleer ze te voet hun huis bereikten. Gelukkig voor ons ligt de school maar een paar stappen van de missiepost verwijderd.
Moe, maar met een energiegevend enthousiasme begon ik s namiddags aan nieuwe lesvoorbereidingen. De eerste schooldag gaf me nieuwe inzichten in hun schoolsysteem, ik begreep ook beter wat van mij verwacht werd. Voortaan neem ik wiskunde, Engels en praktische activiteit voor mijn rekening. Voor de rest probeer ik nog zoveel mogelijk speelplaatsspelen en didactisch materiaal te voorzien. We roeien met de riemen die we hebben en dat zijn er niet zo veel. Ook vlug iets opzoeken op internet is hier geen optie.
Hier eindig ik mijn kort bericht, want er wacht nog een stapeltje (school)werk op mij. Hopelijk vind ik de komende tien dagen wat meer tijd om mijn waslijst ervaringen in een blogverslag om te zetten.