Foto
Inhoud blog
  • M. De gevangenis in de actualiteit
  • L. Actueel bericht over de Belgische gevangenissen
  • K. Greenville
  • J. Birthday van Lieve Blancquaert
  • I. [straf]tijd van Lieve Blancquaert
  • H. Actueel bericht over procedurefouten
  • G. Het vonnis
  • F. Marina, Marina, Marina
  • E. Actuele berichten over vreemde culturen
  • D. Als sluiers vallen - vrouwenportretten - Nadia Dala
  • C. De mijngeschiedenis van België
  • B. Vreemde culturen
  • Inleiding
    Wijzer in PAV

    19-12-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.G. Het vonnis

                                                                                                                                                                               

    Recht is niet hetzelfde als rechtvaardigheid, daarmee leidde regisseur Jan Verheyen meteen zijn film in ‘Het vonnis’ in. De regisseur wilde voor zijn nieuwe film een actueel onderwerp nl. de problematiek rond procedurefouten.

    Jan Verheyen is al van kinds af aan geïnteresseerd in het maken van film en is ondertussen een bekende regisseur . Hij heeft o.a. de film ‘Loft’ en ‘Zot van A’ gemaakt. 2 zeer bekende Vlaamse films. In 2010 startte hij met het schrijven van deze film. De werkelijkheid benaderen, was zijn grootste doel. Tal van echte rechtszaken heeft hij gevolgd om te kunnen beseffen wat de slachtoffers en ook de misdaders voelen. In mijn ogen is het hem ook goed gelukt om zo’n moeilijk onderwerp gemakkelijk over te brengen bij het volk.

     

    De film gaat over een gelukkig man, Luc Segers. Hij heeft alles wat hij wou, een gelukkig gezin, een goede job, een mooi huis… Maar op een avond gebeurt het ondenkbare voor hem. Zijn vrouw wordt vermoord en zijn dochter verongelukt. Alsof het nog niet erg genoeg is voor hem, wordt de moordenaar enkele maanden later ook nog vrijgesproken wegens een procedurefout. Een stomme handtekening van de magistraat ontbrak… Luc’s leven stond stil. De moordenaar van zijn vrouw ging voortaan gewoon terug als burger door het leven. Geen strafblad, niets! Doordat hij er maar niet mee kon leren leven, beslist de man om de moordenaar zelf de om het leven te brengen. Luc belandt in de gevangenis en riskeert levenslang door zijn voorbedachte rade. Het vervolg van de film moet je zeker zelf gaan kijken! Ik ga natuurlijk niet alles verklappen…

    Zoals eerder gezegd wou de regisseur iets actueels verfilmen. “Elk jaar worden in België daders en beklaagden vrijgelaten of niet vervolgd als gevolg van procedurefouten. Onder hen mensenhandelaars, drugdealers, plegers van zware geweld- en zedendelicten, fraudeurs… Ondertussen wordt al meer dan 10 jaar gedebatteerd in het parlement over de problematiek van de procedurefouten." Met deze tekst eindigt de film. Volgens verscheidene filmcritici gaat dit veel te ver en bereikt de regisseur hier het tegenovergestelde van wat het eigenlijk zou moeten zijn. De politiek zou graag willen dat de mensen net meer en beter geloven in ons rechtssysteem. Met deze film hebben de meesten en ook ik net een afkeer van dit systeem. Ik begrijp wel dat het niet mogelijk is om er geen te hebben. Zoals in de film gezegd wordt, krijgen we dan van die cowboytoestanden waar niemand iets aan heeft. Dan is het ieder voor zich en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.

    Toch vind ik dat Jan de bal goed slaat. Iedereen heeft al wel eens de verontwaardiging gevoeld wanneer er in het nieuws weer eens opduikt dat er een misdadiger vrijgelaten is door een domme procedurefout. Ook Verheyen heeft zich laten meeslepen door deze verontwaardiging. Wel moet iedereen zich voor ogen houden dat het nog steeds fictie blijft. De film kan lijken op de werkelijkheid maar echte kenners zeggen dat er nog steeds wel een grote kloof is.

    De film is heel leerrijk en je leert er verschillende begrippen kennen, eigenlijk begrijpen. Doordat het zo toegankelijk is, spreekt de regisseur een breed publiek aan, ook BSO-leerlingen! Leerlingen leren wat meer over ons rechtssysteem! Wat is een procedurefout juist? Wat is het hof van Assisen? Wat is een magistraat (die de handtekening vergat)? Wat is het verschil tussen een rechtbank en een gerechtshof? Hoe ziet ons systeem er uit?

                                                                                           

    Maar de film is niet alleen te gebruiken om ons rechtssysteem te ontdekken, wat nog belangrijker is, is hoe de media er in afgebeeld wordt. Welke rol heeft de media in ons leven?

     

    Hoe speelt het een rol in belangrijke zaken? Hoe veel gaan we af op de media? Geloven we altijd wat er gezegd wordt? Is het nog steeds zo dat de opinie van het volk spreekt? Deze vragen worden in de film heel duidelijk aangekaart.

    Jef Vermassen, een advocaat die we allemaal kennen, wordt er eigenlijk wat belachelijk in gemaakt. Hij spreekt in bijna al zijn rechtszaken het publiek aan EN hij wint ook bijna al deze rechtszaken… Van welk belang is het volk en hoe groot is de macht van ons systeem dan? Het klinkt misschien lachwekkend, maar bij een gevecht voor de rechtbank, helpen alle middeltjes om de zaak te winnen. BSO-leerlingen hiermee kennis laten maken, is het belangrijkste van de film! Laat hen voelen welke kracht de media heeft. Of dit positief of negatief is, kan je door discussies in de klas behandelen.

    We hebben zo’n uitgebreid systeem en toch gebeurt het nog heel erg vaak dat misdadigers kunnen vrijkomen en dat onschuldigen worden opgesloten. Hoe kan dat nu? Ons systeem is simpelweg niet genoeg ondersteund met experts. Rechters en hun griffier moeten over alle zaken de details kennen. Als je logisch nadenkt, is dat iets wat niet kan. Over alles een perfecte kennis hebben, is een onmogelijke zaak. Het systeem simpeler maken daarentegen, is ook geen oplossing. Er zouden nog meer fouten gebeuren. Net doordat het zo ingewikkeld is, zou het niet mogen gebeuren dat iemand met schuld vrijgelaten wordt of andersom iemand onschuldig opgesloten wordt.

    De politiek zal nog enkele jaartjes hun handen vol hebben! Ik wens hen alvast veel succes want het is uiteraard niet zo gemakkelijk als dat het voorgesteld wordt. Je kan niet zo maar iets schrappen, waar eerder al jaren aan gewerkt is…

    19-12-2013 om 00:00 geschreven door Elke  


    28-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.F. Marina, Marina, Marina

    Om een vervolg te breiden aan mijn opzoekwerk van de mijnen, ben ik de film Marina, van Stijn Coninx gaan kijken.

    De film Marina is een film gebaseerd op het leven van de bekende Italiaan Rocco Granata. Rocco is de zoon van een Italiaanse mijnwerker. Zijn vader droomde ervan om op een korte tijd veel geld te verdienen in België en vervolgens rijk terug te keren naar zijn vaderland. Maar niets was minder waar. Even later liet hij zijn familie overkomen naar hier omdat hij al gauw merkte dat het niet zo snel zou gaan als hij dacht. Toen zijn familie hier arriveerde, spraken de gezichten stuk voor stuk boekdelen. Ze woonden in een heel klein huisje, dat we nu een stal zouden noemen. Rocco’s vader werkte dag en nacht om zijn gezin te kunnen onderhouden en om zijn kinderen te kunnen geven wat ze wouden. Wat zich verder afspeelt in de film, kan je best zelf zien! Beelden spreken immers veel meer dan mijn woorden! Wat ik hier neerschrijf kan erg lijken, maar als je het ziet, besef je pas echt wat de mensen toen meemaakten!

    De film Marina heeft me echt geboeid! Niet dat het mooi was om te zien maar wel om te merken dat onze generatie, en ja, ik durf gerust te veralgemenen, niet meer echt weet wat er zich vroeger afspeelde! Mijn grootouders vertellen vaak over vroeger, maar toch deed deze film me meer dan hun verhalen. De mijnen werden plots bijzaak voor mij! De mensen hebben er in heel slechte omstandigheden moeten werken, maar dat hebben de meeste mensen moeten doen vroeger, kijk maar naar de film Daens. Die mensen verdienden ook niets en werkten ook in slechte omstandigheden. Wat mij vooral aansprak, is het leven buiten het werk en dan vooral voor de immigranten. Dus het verhaal dat je hieronder zal lezen, zal niet gaan zoals ik eerder zei over de mijnen, maar wel over immigratie en het leven zelf van de immigranten in ons land!

    Wat was de reden om naar hier te komen? Wat werd er ginder beloofd? Hoe werden ze hier verwelkomd? Hadden ze hier een goed leven? Is dat leven van de immigranten nu beter? Hoe verwelkomen wij ze nu? Waarom haalden we deze mensen vroeger naar hier? Waarom ontvangen we nu nog steeds buitenlanders? Al deze vragen werden met behulp van de film al voor een groot deel beantwoord!

    Belgen hebben nooit graag gewerkt en zullen dat nooit graag doen omdat we verwend zijn. We weten dat als wij het niet doen, anderen het voor ons MET PLEZIER zullen doen! Want die anderen zijn mensen die het in hun thuisland slecht hebben en denken het hier beter te doen. Dat was vroeger al zo en is nu nog steeds. België lijkt het beloofde land maar is dat vaak niet!

    4 jaar geleden hebben we voor PAV een project uitgewerkt voor het asielcentrum in Sint-Truiden. We hebben er met mensen en kinderen gesproken over hun leven in ons land. Allemaal zeiden ze dat ze hoopten om ooit terug te keren naar hun land, allemaal! Niemand komt naar hier voor zijn plezier, ook de vader van Rocco deed dat niet! Er wordt deze mensen van alles beloofd, maar eens hier, worden ze als ‘stront’ bekeken. Ik zeg het misschien hard, maar het is wel zo. Een buitenlander blijft voor een Belg een buitenlander. Die huidskleur blijft zichtbaar, hoe fel de meesten zich ook aanpassen en hoe graag ze hier ook willen werken!

    Welke mensen bouwen steeds vaker onze huizen? Welke mensen plukken de laatste jaren ons fruit? Welke mensen rijden lange afstanden met de vrachtwagen? Het zijn allemaal buitenlanders. Wij willen wel werken, maar het liefst ergens binnen en ook kort bij de deur. Van 9u tot 5u is nog het belangrijkst van allemaal, dat komt het best uit met de kinderen… Maar we zijn wel verwonderd wanneer deze mensen hier blijven wonen en dat hun familie meekomt. Waarom? De film Marina geeft dit duidelijk weer! Wij hebben deze mensen naar hier gehaald voor het werk dat wij niet wilden doen, niets meer of minder! Maar deze mensen werden en worden nog steeds niet goed verwelkomd in ons land! Rocco was de Italiaan waarvan de vader in de mijn werkte en geen Nederlands kon. Nu passen de meesten immigranten zich aan of zijn ze al de 3de of zelfs 4de generatie, maar toch zijn het voor ons nog steeds vreemden. Ook staat er ‘Belg’ op het paspoort en zijn ze hier geboren.

    Zoals je waarschijnlijk aan mijn taalgebruik kunt merken, wordt ik wat nerveus van deze situatie. Zelf heb ik 6 maanden in Italië gewoond, dan pas weet je wat het is om vreemd te zijn ergens. Je merkt het alle dagen! Ofwel spreekt iemand je er over aan, ook kon het zijn dat ze niet tegen me spraken of dat ze het raar vonden dat ik daar, als buitenlander, werkte! Ik hoop dat veel Belgen de film Marina gaan kijken en er ook wat uit leren!

    Hoe kan ik dit nu binnen PAV gebruiken? Marina is een rijke film waaraan je veel verschillende elementen aan kan ophangen! Enerzijds kan je de link leggen met de mijngeschiedenis, maar dat zou ik persoonlijk veel te weinig vinden! De film biedt veel meer dan dat!

    Zoals hierboven al gezegd geeft ‘Marina’ zeer duidelijk weer waarom er in de mijnstreken zoveel Italianen, Turken, Marokkanen en Polen wonen. Hoe zijn deze mensen hier terecht gekomen? Waarom is de familie meegekomen? Deze vragen kan je heel gemakkelijk en snel linken met de actualiteit. Hoe is het nu? Waarom komen er nu nog steeds zoveel vreemden naar ons land. Moeten we ze zomaar ‘buitenzetten’? Bij verkiezingen verschijnen deze debatten steeds opnieuw! Debatteer er eventueel ook in de klas eens over! Wel zou ik dit niet doen in een 2de graad maar eerder in de hogere jaren. Leerlingen moeten al iets of wat van de politiek kennen om over dit onderwerp te kunnen meespreken. Je kan het hier eventueel wel al voor het bekijken van de film over hebben. Wat is vreemdelingenpolitiek? Hoe werkt dit in België? Welke partijen zijn er tegen? Hoe doen deze partijen het tegenwoordig? Bekijk de film en bespreek deze. Denken de leerlingen er nu nog steeds zo over? Waarom wel en waarom niet? Laat leerlingen een filmanalyse oplossen. Zodat het niet alleen kijken wordt, maar ook begrijpen. Leerlingen kunnen eventueel zelf na de film op zoek gaan naar meer informatie over de huidige wetgeving rond vreemdelingen. Waarom verblijven mensen in asielcentra? Sommigen leven van het OCMW. Vaak wordt hier mee gelachen maar leerlingen weten over het algemeen niet waarmee ze lachen. Leer leerlingen hierover om zo meer respect te krijgen voor de vreemdelingen! Onbekend is onbemind!

    28-11-2013 om 00:00 geschreven door Elke  


    31-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.E. Actuele berichten over vreemde culturen
    Actuele berichten rond de hoofddoek/vreemde culturen:Turkije heft verbod op hoofddoek deels op! (8 oktober 2013) http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Buitenland/article/detail/1719006/2013/10/08/Turkije-heft-verbod-op-hoofddoek-deels-op. In Turkije mogen vrouwen in overheidsdienst sinds vandaag een hoofddoek dragen. De hoofddoek was bijna 90 jaar lang verboden in publieke functies, waardoor weinig vrouwen een overheidsfunctie hadden. De nieuwe regel, die overigens niet geldt voor het rechtsapparaat of het leger, is vandaag gepubliceerd in de Turkse staatscourant. . Tegenstanders zien afschaffing van het verbod als een manier van de regering om de islam meer invloed te geven. De nieuwe regel is onderdeel van de democratische hervormingen die premier Recep Tayyip Erdogan voor zijn land had aangekondigd. . Op de site: http://www.kifkif.be vind je heel erg veel actuele artikels over vreemde culturen! Enkele voorbeelden: 1. Radicalisering bij Belgische en Nederlandse jongeren Radicaal en radicalisering zijn abstracte termen waarmee zowel in de politiek als in de media vaak geschermd wordt. Wat houdt de term in? Wat is de voedingsbodem? Wat zijn de maatschappelijke gevaren die eruit voortvloeien? En hoe kunnen we dat gevaar inperken of ontmijnen? http://www.kifkif.be/actua/debat-radicalisering-bij-belgische-en-nederlandse-jongeren 2. De desastreuze gevolgen van discriminatie in het onderwijs (28 oktober 2013) h "Het is wraakroepend dat ons onderwijssysteem systematisch het zelfvertrouwen van allochtone jongeren afbreekt, hun kansen ontzegt en er in faalt om voldoende van deze jongeren voor te bereiden op het hoger onderwijs." ttp://www.kifkif.be/actua/de-desastreuze-gevolgen-van-discriminatie-in-het-onderwijs

    31-10-2013 om 00:00 geschreven door Elke  


    30-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.D. Als sluiers vallen - vrouwenportretten - Nadia Dala
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Zoals beloofd, volgt hier een bespreking van het boek 'Als sluiers vallen'.
    Ik heb het met heel erg veel belangstelling gelezen!

    Het woord 'hoofddoek' valt vaak in de actualiteit, maar wat is het juist? Hoe denken de mensen die er één dragen er zelf over? Wat denken zij over kerk en staat, over onze Westerse maatschappij, over huwen en kinderen opvoeden, over hun hemel en hel? Hoe leven zij samen met andersdenkenden in Europa?
    Op al deze vragen vind je in dit boek een antwoord!

    Het boek heeft 10 hoofdstukken, nl. de portretten van de 10 vrouwen. Verdrukking, zelfontplooiing, generatieverschillen, mode, politieke islam en afwijzing van westerse waarden komen aan bod in geweldige boek!

    Het mooie aan dit boek is dat Nadia Dala duidelijk weet waar ze over spreekt met de moslima's. Ze is zelf van Marokkaanse afkomst en weet dus precies wat de controversiële hoofddoek allemaal te weeg brengt!

    Iedereen heeft een mening, en mag die ook hebben van mij, maar wat je vaak ziet is dat men er altijd ofwel voor is ofwel tegen. Je hoort vaak de vergelijking van de hoofddoek met een pet of mensen die zeggen: "Ocharme, waarschijnlijk onderdrukt door haar vader of man!".  Anderzijds zijn er mensen die ervoor pleiten dat de hoofddoek blijft omdat het godsdienst gebonden is... Maar wat denken de moslima's er nu zelf van? Is het verplicht om de hoofddoek te dragen? Ben je minder gelovig als je het niet doet?
    Nadia Dala probeert in haar boek zo veel mogelijk uitersten te interviewen om op bovenstaande vragen te antwoorden!
    Terwijl de eerste generatie islamitische migranten een eerder blind geloof van tradities beleed, stellen de tweede en derde generatie die visie op de proef. Sommigen verstoten het geloof van hun ouders, anderen zoeken een middenweg, nog anderen gaan bewuster en intenser islamiseren dan hun ouders.

    Een samenvatting ga ik hier niet posten van dit boek, dat zal je al wel genoeg vinden op het net!
    Wat ik er wel wil aan toevoegen, is hoe je dit boek nu kan gebruiken tijdens een les PAV.

    In de klas krijg je steeds meer te maken met vreemde culturen. Ik vind het dan ook belangrijk om er af en toe over de praten/discussiëren en het onderwerp niet te mijden. Haat heeft vaak te maken met onwetendheid.
    Actualiteit is steeds een goede brug om rond vreemde culturen in de les PAV te werken. Sla de krant open, dagelijks vind je artikelen over godsdiensten, culturen, ... Neem deze artikelen mee naar de les en toon ze! De link naar de hoofddoek is zeer snel gelegd!
    In het wilde weg over 'geloof/hoofddoek' beginnen te spreken, vind ik geen goed idee. Want dan krijg je, zoals ik eerder al zei, 2 standpunten nl. het mag wel of het mag niet.
    Leerlingen moeten leren discussiëren, leren argumenteren! Waarom vinden ze dat dit mag of integendeel, waarom kan het volgens hen absoluut niet?

    Het boek is een interessante uitvalbasis om de discussie op gang te krijgen. De vrouwen uit het boek weten waarover ze spreken, deel dat met de leerlingen! Lees enkele fragmenten voor en vraag of er leerlingen van mening veranderen. Ook foto's van uitersten kunnen als basis dienen! Wat is een hoofddoek? Is dat een gewoon doekje zoals bij de Siksen, of een volledige sluier waarbij je zelfs de ogen niet meer ziet?
    Neem ook nog andere artikels mee over vreemde culturen en lees ze eventueel voor. Het is belangrijk dat je de leerlingen een grote verscheidenheid aan informatie geeft. Een mening is nooit gebaseerd op 1 element! De boodschap is zeker: Wil je over iets discussiëren, verdiep je er dan eerst goed in! Praat niet in het wilde weg over iets waarvan je niets kent!

    Enkele fragmenten die je kan voorlezen (met telkens een korte samenvatting):

    p.37 (Vrouwen die geen hoofddoek dragen zijn sloeries, zo denken mannen toch.)
    p.54-55 (Het is het geloof! Vrouwen droegen het al in de tijd van de profeet.)
    p. 72 (Onderdrukking)
    p. 101 ("Ik draag het enkel bij familiebijeenkomsten omdat ik het mooi vind.")
    p. 122 (De media vergroot alles sinds de aanslagen van 11 september! De media ziet enkel de extreme gevallen.)
    p. 126 (Een hoofddoek is sexy, het is echt de mode om die te dragen)
    p. 142 (Het is gewoon de waarheid dat als je een hoofddoek draagt, je nog steeds geweigerd wordt in de Europese maatschappij.)

    Alvast succes!

    Elke





                                    





    30-10-2013 om 00:00 geschreven door Elke  


    29-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.C. De mijngeschiedenis van België
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In mijn inleiding schreef ik dat ik wat wilde bijleren over de mijngeschiedenis van ons land, van onze provincie!
    Zo gezegd, zo gedaan! 2 weken geleden ben ik afgedaald in de mijnen van Blegny.

    Het was echt een super leuke ervaring! Ik had het nog nooit eerder gedaan.
    Omdat ik met de Provinciale Middenschool van Diepenbeek mee geweest ben, hadden we ook een gids. De gids was een Limburger en had altijd in de mijnen van Winterslag gewerkt.

    De gids vertelde ons bovengronds wat er ons stond te wachten. Wat is een mijn? Wat is steenkool en waarvoor dient het?
    De mijnen van Blegny zijn 1 van de enigen die nog origineel zijn. Hoe men er de deuren gesloten heeft, zo is het er nog steeds. Wel heeft men enkele elementen moeten toevoegen om het toegankelijk te maken voor bezoekers, maar er is zeker en vast niet weggeruimd!

    De mijnen van Blegny bestaan uit 2 hoogtes nl. 30 meter diepte en 60 meter diepte.
    Onze rondleiding startte met het afdalen naar de 30 meter diepe gangen. Dat afdalen was wel echt eng. Het is een hele oude ijzeren lift (de originele nog) die overal piepte en kraakte. Je kan het zeker niet vergelijken met een lift die wij kennen. Normaal voel je niet dat je naar beneden of boven gaat, maar die oude lift ging zo snel dat het wel even voor kriebels in de buik zorgde!

    Daarna arriveerden we in de relatief donkere gangen (ondanks er nu overal licht was voorzien).
    De gids vertelde met heel veel fierheid hoe hij het mijnwerk ervaren had. Het was een hard en vuil werk, maar hij deed het heel erg graag. Hij stoefte er zelfs van. Want, zei hij, diegenen die in de mijnen gewerkt hebben, hebben ons land op de kaart gezet! Door de mijnindustrie heeft België, nu nog steeds, zo'n goede economie. Ook maakte je er vrienden voor het leven, vertelde hij. Diegenen met wie de gids samenwerkte, spreekt hij nog maandelijks af. Dan vertellen ze nog steeds over grappen die ze toen uithaalden! 
    Hij zag de hele dag niemand anders dan zijn collega's, erger nog, hij zag zijn collega's meer dan zijn eigen vrouw en kinderen. Normaal dan, dat het vrienden voor altijd zijn. Hij heeft er een groot deel van je leven mee meegemaakt.

    In de gangen hingen allemaal plakkaten met verschillende feiten over de mijnen. Welke ziektes er het vaakst voorkwamen, welke nationaliteiten er allemaal werkten (en dat wij die mensen naar hier gehaald hebben), gemiddelde leeftijden (ook kinderen van 14 jaar), enz.
    Stuk voor stuk erg interessante gegevens!

    In de helft van de rondleiding, daalden we af naar 60 meter diepte. Wij deden dit met een trap, maar de mijnwerkers moesten dit vroeger door erg kleine tunnels doen (die zag je nog)! De tunnels waren vaak maar 1m hoog, logisch dat er ook jonge kinderen aan het werk waren! Zij waren klein genoeg en konden dat werk dus sneller doen.

    Alle originele werktuigen waren nog aanwezig vb. het mijnkarretje waarmee ze de steenkolen vervoerden, de grote boren waarmee ze het steenkool los kapten. De leerlingen mochten dit ook proberen. Wat een enorm lawaai! Dat mensen daar een hele dag in werkten, dat kan je je moeilijk voorstellen.

    Tot slot namen we de lift terug naar boven en we stonden plots 60 meter boven de grond. Dat was de plaats waar de steenkolen naar boven kwamen. Je kon er zien hoe ze gesorteerd werden per grootte, hoe ze 'verpakt' werden en tot slot vervoerd werden.

    Wat jammer dat het al gedaan was, dacht ik bij mezelf! Die man vertelde alles met zoveel interesse, dat ik wel kon blijven luisteren naar hem. Hij was eigenlijk ook nog helemaal niet uitverteld, maar onze rondleiding had al langer geduurd dan normaal, dus hij moest wel stoppen.

    Ik ben blij dat ik dit heb mogen ervaren. Als ik in de toekomst al met de helft fierheid over de mijnen kan spreken, ben ik nog tevreden!
    Ik hoop het zeker nog te doen als ik leerkracht ben! Het is onze geschiedenis en een heel erg interessante geschiedenis! Leerlingen kunnen het ook ervaren wat het voor hen gemakkelijker maakt om het te begrijpen! Voor PAV-leerlingen zeker en vast de moeite waard!

    Groetjes Elke









    29-10-2013 om 00:00 geschreven door Elke  


    01-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.B. Vreemde culturen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zoals jullie in mijn inleiding al konden lezen, wil ik me graag verdiepen in vreemde culturen.

    Ik woon in Genk en heb dus regelmatig tijdens stages te maken met een verscheidenheid aan culturen in de klas. Desondanks voel ik me toch steeds onzeker in zo'n klas. Wanneer het bijvoorbeeld over liefde en relatie gaat, voel ik dat ik hier kennis over mis. Wel ben ik me er bewust van dat het er grotendeels anders aan toe gaat in andere culturen dan bij ons. Maar hoe en wat precies, daar wil ik tijdens deze opdracht achter komen!

    Om dat gat in mijn kennis een klein beetje op te vullen (want alles weten en kennen over een andere godsdienst/cultuur is volgens mij onmogelijk), zal ik de komende weken het boek 'Als sluiers vallen' van Nadia Dala lezen.

    Het boek is nog slechts op heel weinig plaatsen te koop, waardoor ik het geleend heb van de bibliotheek van Genk.

    Nadia Dala laat in haar boek tien moslimvrouwen uit Vlaanderen en Nederland aan het woord. De journaliste wil weten wat deze vrouwen bezielt om al dan niet een hoofddoek of jihab te dragen. Ze schreef de verhalen neer die verscholen liggen achter de sluier. Want van meet af aan maakt ze duidelijk dat het niet om één verhaal gaat maar om tien verschillende en unieke levensverhalen.

    Tijdens een les PAV kan je het boek goed gebruiken als de hoofddoekenproblematiek nog eens in de actualiteit verschijnt. Een selectie van enkele goede fragmenten, die ik later zal posten, kunnen de basis vormen voor de argumentatie van de leerlingen. Het kan voor een bepaalde wending  tijdens een klasdiscussie zorgen!

    Ik ben zeer benieuwd wat de moslimvrouwen te vertellen hebben en laat jullie zo snel mogelijk iets weten over de inhoud van dit zeer veel belovende boek!

    Groetjes Elke

    01-10-2013 om 00:00 geschreven door Elke  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inleiding
    Hallo allemaal

    Eerst stel ik me graag even voor. Ik ben Elke Rijckmans en zit in het 3de jaar Lerarenopleiding PAV op de PXL.

    We kregen op school de opdracht om zelf een blog over PAV te ontwerpen.
    Als PAV-leerkracht is het niet zo gemakkelijk om van alles en nog wat op de hoogte te zijn EN te blijven (wat toch wel van ons verwacht wordt). Als student hebben wij nog veel meer bij te leren en staan we nog maar in onze kinderschoenen wat betreft PAV-kennis. Toch wil ik graag onze verworven informatie met u delen!

    De opdracht luidt als volgt:

    We moeten ons verdiepen in onderwerpen/thema's waarover we zelf denken nog niet veel te weten en ze toch nodig te hebben in de toekomst tijdens een les PAV. Dit kan aan de hand van het lezen van interessante boeken, het bekijken van gelauwerde documentaires en het brengen van een bezoek aan musea en theater...

    Onderwerpen die ik zeker onder de loep wil nemen zijn: vreemde culturen, seksualiteit, onze geschiedenis waaronder zeker de mijngeschiedenis van Genk, actualiteit (grote oorlogen vb. Syrië of Israël) en ons rechtssysteem.

    Ik zal telkens een samenvatting van het thema/onderwerp waarover ik bijgeleerd heb posten op mijn blog!
    Moest ik extra informatie nodig gehad hebben bij het uitvoeren van de opdracht, zet ik die graag bij de geposte samenvatting!

    Veel leesplezier en vergeet niet iets in mijn gastenboek achter te laten ;-) !

    Groetjes Elke

    01-10-2013 om 00:00 geschreven door Elke  





    Archief per week
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 30/09-06/10 2013

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Mijn favorieten
  • Michelles PAV
  • PAV: altijd bijleren


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs