Foto
Inhoud blog
  • M. De gevangenis in de actualiteit
  • L. Actueel bericht over de Belgische gevangenissen
  • K. Greenville
  • J. Birthday van Lieve Blancquaert
  • I. [straf]tijd van Lieve Blancquaert
  • H. Actueel bericht over procedurefouten
  • G. Het vonnis
  • F. Marina, Marina, Marina
  • E. Actuele berichten over vreemde culturen
  • D. Als sluiers vallen - vrouwenportretten - Nadia Dala
  • C. De mijngeschiedenis van België
  • B. Vreemde culturen
  • Inleiding
    Wijzer in PAV

    29-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.C. De mijngeschiedenis van België
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In mijn inleiding schreef ik dat ik wat wilde bijleren over de mijngeschiedenis van ons land, van onze provincie!
    Zo gezegd, zo gedaan! 2 weken geleden ben ik afgedaald in de mijnen van Blegny.

    Het was echt een super leuke ervaring! Ik had het nog nooit eerder gedaan.
    Omdat ik met de Provinciale Middenschool van Diepenbeek mee geweest ben, hadden we ook een gids. De gids was een Limburger en had altijd in de mijnen van Winterslag gewerkt.

    De gids vertelde ons bovengronds wat er ons stond te wachten. Wat is een mijn? Wat is steenkool en waarvoor dient het?
    De mijnen van Blegny zijn 1 van de enigen die nog origineel zijn. Hoe men er de deuren gesloten heeft, zo is het er nog steeds. Wel heeft men enkele elementen moeten toevoegen om het toegankelijk te maken voor bezoekers, maar er is zeker en vast niet weggeruimd!

    De mijnen van Blegny bestaan uit 2 hoogtes nl. 30 meter diepte en 60 meter diepte.
    Onze rondleiding startte met het afdalen naar de 30 meter diepe gangen. Dat afdalen was wel echt eng. Het is een hele oude ijzeren lift (de originele nog) die overal piepte en kraakte. Je kan het zeker niet vergelijken met een lift die wij kennen. Normaal voel je niet dat je naar beneden of boven gaat, maar die oude lift ging zo snel dat het wel even voor kriebels in de buik zorgde!

    Daarna arriveerden we in de relatief donkere gangen (ondanks er nu overal licht was voorzien).
    De gids vertelde met heel veel fierheid hoe hij het mijnwerk ervaren had. Het was een hard en vuil werk, maar hij deed het heel erg graag. Hij stoefte er zelfs van. Want, zei hij, diegenen die in de mijnen gewerkt hebben, hebben ons land op de kaart gezet! Door de mijnindustrie heeft België, nu nog steeds, zo'n goede economie. Ook maakte je er vrienden voor het leven, vertelde hij. Diegenen met wie de gids samenwerkte, spreekt hij nog maandelijks af. Dan vertellen ze nog steeds over grappen die ze toen uithaalden! 
    Hij zag de hele dag niemand anders dan zijn collega's, erger nog, hij zag zijn collega's meer dan zijn eigen vrouw en kinderen. Normaal dan, dat het vrienden voor altijd zijn. Hij heeft er een groot deel van je leven mee meegemaakt.

    In de gangen hingen allemaal plakkaten met verschillende feiten over de mijnen. Welke ziektes er het vaakst voorkwamen, welke nationaliteiten er allemaal werkten (en dat wij die mensen naar hier gehaald hebben), gemiddelde leeftijden (ook kinderen van 14 jaar), enz.
    Stuk voor stuk erg interessante gegevens!

    In de helft van de rondleiding, daalden we af naar 60 meter diepte. Wij deden dit met een trap, maar de mijnwerkers moesten dit vroeger door erg kleine tunnels doen (die zag je nog)! De tunnels waren vaak maar 1m hoog, logisch dat er ook jonge kinderen aan het werk waren! Zij waren klein genoeg en konden dat werk dus sneller doen.

    Alle originele werktuigen waren nog aanwezig vb. het mijnkarretje waarmee ze de steenkolen vervoerden, de grote boren waarmee ze het steenkool los kapten. De leerlingen mochten dit ook proberen. Wat een enorm lawaai! Dat mensen daar een hele dag in werkten, dat kan je je moeilijk voorstellen.

    Tot slot namen we de lift terug naar boven en we stonden plots 60 meter boven de grond. Dat was de plaats waar de steenkolen naar boven kwamen. Je kon er zien hoe ze gesorteerd werden per grootte, hoe ze 'verpakt' werden en tot slot vervoerd werden.

    Wat jammer dat het al gedaan was, dacht ik bij mezelf! Die man vertelde alles met zoveel interesse, dat ik wel kon blijven luisteren naar hem. Hij was eigenlijk ook nog helemaal niet uitverteld, maar onze rondleiding had al langer geduurd dan normaal, dus hij moest wel stoppen.

    Ik ben blij dat ik dit heb mogen ervaren. Als ik in de toekomst al met de helft fierheid over de mijnen kan spreken, ben ik nog tevreden!
    Ik hoop het zeker nog te doen als ik leerkracht ben! Het is onze geschiedenis en een heel erg interessante geschiedenis! Leerlingen kunnen het ook ervaren wat het voor hen gemakkelijker maakt om het te begrijpen! Voor PAV-leerlingen zeker en vast de moeite waard!

    Groetjes Elke









    29-10-2013 om 00:00 geschreven door Elke  


    01-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.B. Vreemde culturen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zoals jullie in mijn inleiding al konden lezen, wil ik me graag verdiepen in vreemde culturen.

    Ik woon in Genk en heb dus regelmatig tijdens stages te maken met een verscheidenheid aan culturen in de klas. Desondanks voel ik me toch steeds onzeker in zo'n klas. Wanneer het bijvoorbeeld over liefde en relatie gaat, voel ik dat ik hier kennis over mis. Wel ben ik me er bewust van dat het er grotendeels anders aan toe gaat in andere culturen dan bij ons. Maar hoe en wat precies, daar wil ik tijdens deze opdracht achter komen!

    Om dat gat in mijn kennis een klein beetje op te vullen (want alles weten en kennen over een andere godsdienst/cultuur is volgens mij onmogelijk), zal ik de komende weken het boek 'Als sluiers vallen' van Nadia Dala lezen.

    Het boek is nog slechts op heel weinig plaatsen te koop, waardoor ik het geleend heb van de bibliotheek van Genk.

    Nadia Dala laat in haar boek tien moslimvrouwen uit Vlaanderen en Nederland aan het woord. De journaliste wil weten wat deze vrouwen bezielt om al dan niet een hoofddoek of jihab te dragen. Ze schreef de verhalen neer die verscholen liggen achter de sluier. Want van meet af aan maakt ze duidelijk dat het niet om één verhaal gaat maar om tien verschillende en unieke levensverhalen.

    Tijdens een les PAV kan je het boek goed gebruiken als de hoofddoekenproblematiek nog eens in de actualiteit verschijnt. Een selectie van enkele goede fragmenten, die ik later zal posten, kunnen de basis vormen voor de argumentatie van de leerlingen. Het kan voor een bepaalde wending  tijdens een klasdiscussie zorgen!

    Ik ben zeer benieuwd wat de moslimvrouwen te vertellen hebben en laat jullie zo snel mogelijk iets weten over de inhoud van dit zeer veel belovende boek!

    Groetjes Elke

    01-10-2013 om 00:00 geschreven door Elke  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inleiding
    Hallo allemaal

    Eerst stel ik me graag even voor. Ik ben Elke Rijckmans en zit in het 3de jaar Lerarenopleiding PAV op de PXL.

    We kregen op school de opdracht om zelf een blog over PAV te ontwerpen.
    Als PAV-leerkracht is het niet zo gemakkelijk om van alles en nog wat op de hoogte te zijn EN te blijven (wat toch wel van ons verwacht wordt). Als student hebben wij nog veel meer bij te leren en staan we nog maar in onze kinderschoenen wat betreft PAV-kennis. Toch wil ik graag onze verworven informatie met u delen!

    De opdracht luidt als volgt:

    We moeten ons verdiepen in onderwerpen/thema's waarover we zelf denken nog niet veel te weten en ze toch nodig te hebben in de toekomst tijdens een les PAV. Dit kan aan de hand van het lezen van interessante boeken, het bekijken van gelauwerde documentaires en het brengen van een bezoek aan musea en theater...

    Onderwerpen die ik zeker onder de loep wil nemen zijn: vreemde culturen, seksualiteit, onze geschiedenis waaronder zeker de mijngeschiedenis van Genk, actualiteit (grote oorlogen vb. Syrië of Israël) en ons rechtssysteem.

    Ik zal telkens een samenvatting van het thema/onderwerp waarover ik bijgeleerd heb posten op mijn blog!
    Moest ik extra informatie nodig gehad hebben bij het uitvoeren van de opdracht, zet ik die graag bij de geposte samenvatting!

    Veel leesplezier en vergeet niet iets in mijn gastenboek achter te laten ;-) !

    Groetjes Elke

    01-10-2013 om 00:00 geschreven door Elke  





    Archief per week
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 30/09-06/10 2013

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Mijn favorieten
  • Michelles PAV
  • PAV: altijd bijleren


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs