Inhoud blog
  • Uit La Patrie, 16 augustus 1879
  • Uit La Patrie, 14 augustus 1879
  • Uit La Patrie, 29 juli 1879
  • Uit La Patrie, 28 juli 1879
  • Uit La Patrie, 26 juli 1879
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    West-Vlaamse processies
    dé website met alle info over de West-Vlaamse processies
    Kaderend in het project van Heemkunde West-Vlaanderen willen we hier zoveel mogelijk informatie plaatsen, zodat iedereen wat kan terugvinden over processies in zijn eigen gemeente/regio. Via "zoeken in blog" (links op het scherm) kan je de juiste informatie terugvinden (probeer zowel met en zonder hoofdletter). Beschik je zelf over informatie, stuur dit dan op via e-mail, en we zetten het zo snel mogelijk op de blog. Een bijzondere aandacht is er voor krantenartikels. Een overzicht van systematisch doorgenomen kranten kan je vinden door "krantenoverzicht" in te tikken. Hoe meer artikels er op staan, hoe sneller er ook iets over jouw gemeente/regio terug te vinden zal zijn.
    21-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 30 april 1893

    “Overmorgen, Maandag is het onze Meijaarmarkt, ingesteld door Lodewijk van Male graaf van Vlaanderen uit erkentenis voor den burchtheer van Maldeghem, in het jaar 1356. Met dat de H. Bloed-processie nu op onze jaarmarkt niet valt, verwachten wij grooten toeloop van volk.”

    trefwoorden: Brugge, H. Bloed, 19de eeuw

    21-01-2012 om 19:12 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 11 mei 1890

    “Brugge. – De Vooruitzichten nopens de H. Bloedprocessie zijn bewaarheid geworden. Nog nooit zag men op dezen dag zulkdanigen toeloop van volk: iets zooals ten tijde der Breidelfeesten.

    De Aartsbisschop van Mechelen en de Bisschoppen van Namen, Doornik en Luik waren sedert Zondag avond aangekomen. Spijtig dat Mgr. Faict den ganschen ommegang niet heeft kunnen doen en in het Collegie met Mgr. Doutreloux is moeten binnentrekken.

    Brugge spreidde al zijne prachtjuweelen en rijkdommen ten toon in eenen stoet van eene halve uur lang. Voorop het muziek der lanciers, verder het voetvolk, de burgerwacht, de Burgersgilde en de Concorde.

    De aanblik op den Burg overtrof alles wat men zich inbeelden kan van roerende tooneelen. Mgr. Goossens gaf den zegen met de kostbare relikwie over eene ontelbare menigte, ingetogen en godvruchtig, onder het slagen der trommels, net [sic:het] schallen der klaroenen en het geestdriftig spelen van den beiaard.”

    trefwoorden: Brugge, H. Bloed, 19de eeuw

    21-01-2012 om 19:09 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 27 april 1890

    “– De Patrie meldt dat de kardinaal-aartsbisschop en al de bisschoppen van België beloofd hebben den 5 Mei aanstaande deel te nemen aan de vermaarde H. Bloedprocessie.”

    trefwoorden: Brugge, H. Bloed, 19de eeuw

    21-01-2012 om 19:08 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uit 't Getrouwe Maldeghem, 23 februari 1896

    “Feesten ter Verheerlijking van den Gelukzaligen Idesbaldus.

    De feesten zullen plaats grijpen ten halven Juli, en voor zooveel het mogelijk is, te zelver tijde als de gemeentefeesten van Brugge.

    Buiten de godsdienstige plechtigheid der Octave, die zal gevierd in de kerk van O.L.V. ter Potterie, van het groot Seminarie en Sint Salvators, zal er een groote geestelijke stoet ingericht worden; en waarschijnlijk eene venitiaansche feeste op de watering langs de Potterie rei.

    Het is voorloopig geschikt dat de stoet zal uitgaan den zondag, 19en en maandag, 20n Juli De feesten op het water zouden den zondag avond plaats hebben.

    Karel de Goede en Idesbaldus leefden rond den zelfden tijd: Moest men nu, in het samenvatten van den stoet, de richtinge nemen die gevolgd wierd in den historischen stoet van Karel den Goede, er ware te veel gelijkenisse, en bijgevolg, min belang en min aantrekkelijkheid.

    Vrijheer Bethune, die zijne welwillende medewerking aan den feestraad heeft toegezeid, heeft het nieuw ontwerp opgevat dat aangenomen wierd.

    De stoet zal bestaan uit drie deelen:

    1° De geschiedenis van ’t Bisdom van Brugge, van dit van Yper, dat er mede vereenigd is geweest, en van de Christenheid van Teremburg, die er den oorsprong van is en aan de welke de Gelukzalige Idesbaldus toebehoorde.

    2° De verheerlijking der Heiligen en Gelukzaligen aan ’t Bisdom van Brugge behoorende. Zij zullen herinnerd worden door hunne rijven en relekwien, oftewel, indien er geene bestaan, door hunne standbeelden of andere verbeeldingen.

    3° Een bijzondere stoet ter eere van den Gelukzaligen Idesbaldus, zijne relekwien begeleidende.

    De geestelijkheid, de hoogweerdige kloosterabten en Hunne doorluchtige Hoogweerdigheden de Bisschoppen zullen dezen zegetocht sluiten.

    Het tweede deel zal alleen eenen langen stoet uitmaken: rond de dertig groepen zullen erin deel nemen, waarvan ieder een bijzonderen heilige zal vereeren.

    Die stoet zal de gescheidenis [sic] van Westvlaanderen in zijne heiligen verbeelden, sedert den tijd van zijne eerste apostelen: Sint Eloi en Sint Amand (VIIe eeuw) tot op onze dagen. Men vindt er heiligen van allen rang in het geestelijk en maatschappelijk leven: Martelaars en apostels, stichters van geestelijke orden, leeraars der heilige Kerke. Onder andere zal de Gelukzalige Robrecht van Gruuthuuse verbeeld zijn. De Gelukzalige Desiderius van Kortrijk, Bisschop van Teremburg, de Gelukzalige Walter van Brugge, Bisschop van Poitiers, Sint Guthago, kluizenaar te Oostkerke-bij-Brugge, de Gelukzalige Joannes van Waasten, Bisschop van Teremburg, Sint Rembertus, Aartsbisschop van Bremen, geboortig Thourout, Sinte Godelieve, de heilige Tilo, pastor van Iseghem, Sint Arnoldus, Bisschop van Soissons, geboortig van Tieghem de heilige Chrysolius, Bisschop, gemarteld te Comen, de heilige Ignatius van Loyola, die te Brugge verbleef in 1529 en 1531, de Gelukzalige Karel de Goede, de heilige Bernardus, geestelijke Vader van Idesbaldus, en vele andere heiligen, waarvan wij, tot nu toe, de nauwe betrekkingen niet kenden die ze met Vlaanderen verbinden.”

    trefwoorden: Brugge, Idesbaldusprocessie, 19de eeuw

    21-01-2012 om 16:15 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uit 't Getrouwe Maldeghem, 2 september 1895

    “Tiegem. – Novene van den H. Arnoldus. – Zondag laatst sloot alhier de jaarlijksche plechtige en alomvermaarde novene van den H. Arnoldus.

    Gedurende de negen dagen der plechtigheid verdrong zich de geloovige menigte van Zuid-Vlaanderen rond de rijk versierde bidplaats.

    Den zondag 19 Oogst deed de ommegangprocessie haren gewonen uitgang, zij van Tiegem kerk naar Tiegem Bosch. Een prachtige stoet van ruiters en rijtuigen trok vooraf. Mgr. Waffelaert, de nieuwe bisschop van Brugge, vereerde de processie met zijne tegenwoordigheid. Van menschen geheugen zag Tiegem zulk geenen toeloop van volk. Men schat het getal bedevaarders en vreemdelingen op 20 a 25,000.

    Den heere Vital Moreels, grondeigenaar alhier, moet eene welverdiende hulde gebracht worden voor den ijver dien hij aan den dag legt en de aanzienlijke geldelijke opofferingen die hij doet om de vereering van den H. Arnoldus over Zuid-Vlaanderen te verspreiden en te doen aangroeien.”

    trefwoorden: Tiegem, Sint-Arnoldusprocessie, 19de eeuw

    21-01-2012 om 16:13 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uit 't Getrouwe Maldeghem, 7 juli 1895

    “Kortrijk. – Zondag in Overleie vierde men het St-Jansfeest; en de jaarlijksche toeloop naar het nieuw kerkhof had gansch de stad in beweging gebracht.

    Het jubelfeest der meer dan honderdjarige Amelie Delannoy had ook eene ontelbare menigte volk aangelokt van ’s morgens af.

    Na de plechtige hoogmis gecelebreerd door Mgr Pelckmans, bisschop van Lahore, ging de processie uit en doorkruiste de voornaamste straten der parochie van St-Eloy met grooten luister en plechtigheid.

    Na de processie ging de geestelijkheid naar het nederig huis der Jubilarisse Amelia Delannoy, weduwe Petrus Seys, oud 103 jaren, om haar geluk te wenschen.

    Het muziek der H. Geestschool voerde eenige zijner puikste stukken uit, die de Jubilarisse met vreugde en geluk aanhoorde. Gansch de omtrek en het gebuurte waren prachtig versierd en bevlagd.

    ’s Namiddags is Mgr Pelckmans met de geestelijkheid opnieuw de jubilarisse gaan geluk wenschen en heeft haar eene milde aalmoes gegeven, en haar een rozenkrans om den hals gedaan. Het muziek liet wederom eenige vrolijke deuntjes hooren en het publiek dat de arme vrouw gedurende den dag ging bezoeken, schonk aan ’t arm huisgezin eene goede jonst. De verlichting van ’s avonds mislukte door eenige regenvlaagjes.”

    trefwoorden: Kortrijk, Sint-Jansprocessie?, 19de eeuw

    21-01-2012 om 16:11 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:processie Izegem
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uit 't Getrouwe Maldeghem, 7 juli 1895

    “Oostende. – De zeewijding. – Deze indrukwekkende plechtigheid, aloude instelling en toch altijd nieuw, werd door het heerlijkste weder begunstigd. Men schat op ongeveer tien duizend het getal reizigers zondag aangekomen. Men voege hierbij het getal reeds in de stad verblijvende vreemdelingen – de laatste vreemdelingenlijst gaf 4404 als total – en men zal bekennen dat er beweging moet geweest zijn te Oostende.”

    trefwoorden: Oostende, Zeewijding, 19de eeuw

    21-01-2012 om 16:08 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uit 't Getrouwe Maldeghem, 12 mei 1895

    “Brugge. – H. Bloedprocessie. – Maandag heeft Brugge de 745e verjaring gevierd van het H. Bloed ter stede. Zooals men weet, jaarlijk door de alomvermaarde processie herdacht wordt.

    De vreemdelingen waren zeer talrijk toegekomen; de gewone en buitengewone treinen – bijzonder die van de lijnen Gent en Oost-Vlaanderen – hadden duizenden personen aangebracht daarbij nog kwamen er duizende buitenlieden van alle kanten, te voet of in rijtuig toegestroomd. Het getal vreemdelingen kan op 15,700 gerekend worden.

    De ordedienst in de statie werd gedaan door de linietroepen en een piket gendarmen.

    De Heilig-Bloedprocessie heeft haren gewonen omgang gedaan in de volmaaktste orde, alhoewel op sommige plaatsen het bijna onmogelijk was door het opeengepakte volk te geraken. Zooals altijd was de stoet rijk en kostelijk en de groepen zeer afgewisseld; het volk was vol begeest ering [sic] en bewgndering [sic]. Twee schadrons lansiers openden en sloten de processie die buitengewoon groot was.

    De indrukwekkende groep die gevormd was rond [sic: het] beroemde Relikwie, op beurt gedragen door de kanunniken van het kapitel der hoofdkerk, werd gevolgd door Z.D.H. den bisschop van Gent, Mgr Waetfelaert [sic], capitularis van het bisdom van Brugge, en de overheden der stad met baron Ruzette, gouverneur, en graaf Am. Visart de Bocarme, burgemeester, aan ’t hoofd.

    Eene menigte bedevaarders gingen godvruchtig en ingetogen achter de processie. Het was 12 ½ ure toen de zegening met de relikwie van het H. Bloed aan de neergeknielde menigte gegeven werd, van op het altaar der Burgplaats door Z.D.H. den bisschop van Gent.

    Natuurlijk hebben de gauwdieven gebruik gemaakt van het gedrang om hun deftig stieltje uit te oefenen. De kommissaris der statie, M. Huyghebaert, heeft er vier, op heeterdaad betrapt, aangehouden en oogenblikkelijk opgesloten.

    De policie heeft echter eene belangrijke vangst gedaan; 1e een ontvluchte van Hoogstraeten, welke aldaar nog twee jaren goed vindt; 2e eene vrouw van Dixmuide welke ook voor de eerste maal niet gevangen wordt; 3e drie jonge lieden, kinderen, kan men zeggen, vermits de oudste slechts 15 jaar telde. deze brachten in de wachtkamer der statie hun stieltje ten uitvoer.”

    trefwoorden: Brugge, H. Bloed, 19de eeuw

    21-01-2012 om 16:07 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 21 april 1895

    “Brugge. …

    – H. Bloedprocessie. – Het is Mgr. Stillemans, bisschop van Gent, die de Heilige Bloedprocessie zal vergezellen en op den Burcht met de relikwie van het H. Bloed den zegen zal geven, Maandag 6 Mei

    trefwoorden: Brugge, H. Bloed, 19de eeuw

    21-01-2012 om 16:05 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 15 april 1894

    “Brugge. – Heiligbloedprocessie – De aloud vermaarde Heiligbloedprocessie, zal dit jaar uitgaan op maandag 7 Mei.”

    trefwoorden: Brugge, H. Bloed, 19de eeuw

    21-01-2012 om 16:04 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 6 juli 1890

    “Oostende. – De wijding der zee, welke Zondag alhier heeft plaats gehad, is zeer indrukwekkend geweest. De toeloop van vreemdelingen heeft alle verwachting overtroffen; de officiëele opgave stelt vast dat er niet min dan 10,800 reizigers, van alle kanten des lands, zijn aangekomen, waarvan 8000 met den ijzerenweg, 1300 met den buurtspoorweg Oostende-Blankenberge 1500 met dien van Oostende-Nieuwpoort.”

    trefwoorden: Oostende, Zeewijding, 19de eeuw

    21-01-2012 om 16:03 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 8 mei 1892

    “Brugge. – De heilige Bloedprocessie die jaarlijks zooveel volk naar Brugge lokt, en wellicht de schoonste processie is die men te zien krijgt, zal dees jaar in schoonheid en rijkheid nog vermeerderd zijn, door eenen nieuwen groep, de verscheillige volkeren der aarde voorstellende in den lof van den Zoeten Naam. Een dertigtal kinderen, in de nationale kleedij der bijzonderste verschillige landen gekleed en de vlag van de streek die ze verbeelden dragende, zal wellicht het schilderachtigste gezicht vormen dezer processie.

    Die groep zal voorgegaan zijn door drie Chineezen de spreuk dragende: Alle Volkeren looft den Zoeten Naam.

    De groep van het H. Hert, verleden jaar ingericht, wordt dees jaar nog vermeerderd.

    Deze processie zal dus, meer nog als op vroeger jaren, de reis naar Brugge waardig zijn.”

    trefwoorden: Brugge, H. Bloed, 19de eeuw

    21-01-2012 om 15:54 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 10 mei 1891

    “Brugge. – De H. Bloedfeest heeft nog meer volk uitgelokt dan op andere jaren; de treins brachten 11.972 menschen aan. Mgr. Stillemans verving den grijzen Bisschop van Brugge. Al de hooge ambtenaars waren tegenwoordig.”

    trefwoorden: Brugge, H. Bloed, 19de eeuw

    21-01-2012 om 15:53 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 3 augustus 1890

    “Veurne. – Onze kermis waarvan het Zondag de eerste dag was werd door een uitstekend weer begunstigd maar helaas door een schrikkelijk ongeluk gekenmerkt.

    Even als alle jaren was er zeer veel volk naar onze merkwaardige processie gekomen.

    Om half negen ure ’s avonds was de tram naar Oostende in de Noordstraat gekomen als een meisje er wilde opspringen vooraleer hij stilstond. Zij mistrapte, viel omver en geraakte onder den tram met de beenen die verpletterd werden.

    Het slachtoffer is 18 jaar en werd in erbarmelijken toestand opgenomen. In eene naburige herberg ontving zij de eerste zorgen van de heeren dokters Barbier en Steylaers. Zij werd vervolgens per draagbaar naar het hospitaal overgebracht. Een dubbel afzetting zal wellicht noodig zijn.”

    trefwoorden: Veurne, Boeteprocessie, 19de eeuw

    21-01-2012 om 15:50 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 4 mei 1890

    “Brugge. – Zooals wij ’t reeds gezegd hebben zal dees jaar de H. Bloedprocessie, die Maandag aanstaande plaats heeft, luisterrijker en prachtiger zijn dan ooit.

    Mgr. de kardinaal-aartsbisschop van Mechelen komt dezelve met zijne tegenwoordigheid vereeren, alsook de bisschoppen van Doornijk, Namen en Luik, zoodat er met den bisschop van Brugge niet minder dan vijf kerkvoogden den stoet, in plechtgewaad en omringd van eene talrijke geestelijkheid zullen vergezellen.

    De bisschop van Gent zou insgelijks aanwezig zijn, ware ’t niet dat men juist op dien dag zijn inhalingsfeest vier te Sint-Nikolaas.

    Het bijwezen van Hunne Hoogwaardigheden de Bisschoppen strekt natuurlijk tot aanmoediging aan de verschillende parochiën, broederschappen en kloosters, om de talrijke groepen en voorstellingen welke zij voor ’t samenstellen der jaarlijksche processie afvaardigen, alle mogelijke sierlijkheid en schilderachtigheid bij te zetten.

    Dees jaar zal gevolgentlijk ook de toeloop der duizenden nieuwsgierigen, die telkens de vermaarde komen zien, bijzonder groot zijn, waarover onze neringdoeners, winkeliers en herbergiers hoegenaamd niet zullen klagen.

    In ’t vooruitzicht der aankomst van eene buitengewone hoeveelheid reizigers, heeft de heer statieoverste reeds de geschikte maatregelen voorgeschreven, opdat het afstappen in volkomen orde zou kunnen geschieden.”

    trefwoorden: Brugge, H. Bloed, 19de eeuw

    21-01-2012 om 15:46 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 12 mei 1889

    “Brugge. – Maandag heeft alhier de jaarlijksche H. Bloedprocessie haren gewonen ommegang gedaan. Deze godsdienstige plechtigheid werd door een allerprachtigst weder begunstigd. Van alle kanten van ons land waren eene menigte vreemdelingen toegestroomd, zoodat voor eenige uren Brugge aan eene rijke handelskoningin van vroegere eeuwen geleek, zoodanig waren de straten met volk opgepropt. Ook op dien dag eene reis doen naar Brugge is wel de moeite waard. Nergens anders kan men eenen langen stoet van frisscher, rijker, dichterlijker groepen te zien krijgen, dan die der H. Bloedprocessie. Het zijn de levende geschiedbladen der geboorte, levenswandel, folteringen en zegepraal van onzen Heiland. Het is de weêrspiegeling van de geheele strijdende Kerk, van haar begin af, het is de voorstelling der bijzonderste geheimnissen, het is de historie van Vlaanderen van Brugge en zijn bisdom. Jaarlijks werden nieuwe groepen bijgevoegd en reeds bestaande verbeterd en volledigd. Ja, wie zou sterven zonder eens in zijn leven dezen diep aangrijpende godsdienstigen stoet gezien te hebben, ware oprecht te beklagen!

    Dees jaar was de processie nog belangwekkender door de tegenwoordigheid van Mgr. Lambrecht, den beminden bisschop van Gent, die vele leden zijner familie te Brugge wonen heeft, en wiens faam van volksminnenden en volksbeminden prelaat reeds goed in Brugge gekend was. Bij de twee uren trok de processie statig door Brugge’s straten, op geheel den grooten omgang, langs beide kanten door eene dik opeengepakte menigte geloovigen bezet, wijl duizende pelgrims biddend den heiligen stoet volgden. Den ganschen dag, over noen en over al, verdrong zich eene onafgebroken massa in de kapel van den heiligen Bloede, om door de kostbare relikwie gezegend te worden.”

    trefwoorden: Brugge, H. Bloed, 19de eeuw

    21-01-2012 om 15:44 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 7 mei 1889
    “De Heilig-Bloedprocessie te Brugge.
    O Brugge! men verbreidt uw’ glorie over de aard;
    Gij staat in ’t goud van de geschiedenis vermaard
    Om de oudheid uwer stad, den krijgsmoed uwer helden,
    Uw kunstenaars op ’t paneel, die alle volkren melden;
    Maar al die glorie, al die roem dien gij geniet
    Is aan uw’ schoone kroon de schoonste perel niet.
    Uw’ ware grootheid is dat gij het Bloed des Heeren
    Met zooveel dankbaarheid en liefde blijft waardeeren;
    Uw’ ware grootheid is dat gij altijd gedenkt
    Hoeveel hij schuldig is aan wien God vele schenkt.
                                             L. Debo”
    trefwoorden: Brugge, H. Bloed, 19de eeuw

    21-01-2012 om 15:43 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 7 april 1889

    “Brugge. – Gilde der ambachten. – Wij hebben over tijd gemeld dat de heer Van Ockerhout, senator, en de heer Alb. Van Caloen, provinciaal raadsheer, aan de Gilden der Ambachten een prachtig vaandel geschonken hadden. Daags voor H. Bloeddag, dus den Zondag 5 Mei, zal de inhuldiging van dit vaandel met veel plechtigheid geschieden.”

    trefwoorden: Brugge, H. Bloed, 19de eeuw

    21-01-2012 om 15:41 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 30 mei 1909

    “Jonckershove – Eene werkvrouw van Staden, gehucht Staden-Reke, kwam alle zondage van de Meimaand naar de Grotte met een steekkarreke, waarop 4 kleine kinders zaten, waarvan het oudste, een meisje van 6 jaar, sedert twee jaar met krukjes ging Toen juist de processie uit de kerk aan de Grotte kwam, wierd het meisje gewaar dat het kon gaan. Op zeggen van M. Pastor droeg het zijne krukjes in de grot en kwam er zonder terug, na gezegend te zijn met de H Relikwie. Een groote geestdrift heerschte onder het volk: men bad, men zong, elk wilde het meisje zien en aanraken; velen namen het in de armen de [sic] omhelsden het. Toen de grootste geestdrift wat gestild was, volgde het kind de processie naar de kerk. De gelukkige moeder bleef met hare kinders tot tegen den avond bij de Grot, waar zij veel aalmoezen ontving.”

    trefwoorden: Jonkershove, processie, genezing, 20ste eeuw

    21-01-2012 om 00:00 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uit Rond den Heerd, 1867, 2de jaargang p. 253-255

    Poperinghe-Omgang

    's Zondags na Onze Lieve Vrouwen Visitatie wordt te Poperinghe de luisterlijke Omgang gevierd, tot jaarlijksche dankzegging over de verwekking van een doodgeboren kind, hetwelke, drie dagen begraven zijnde, en op den vierden dag herlevende, op den 14 Maarte 1479, 't Heilig Doopsel ontving, in Sint Janskerke binnen Poperinghe.

    Hoewel, binst het jaar, Sint Jans kerke schier nooit eene ure van den dag zonder menschen en is binnen de Ommegangweke, is zij dikwijls veel te kleene voor al het volk dat van verre en na komt toegestroomd, om te dienen, naar 'Onze Vrouwe, van Sint Jans.' Het volgende verhaal van 't mirakel is vertaald uit eenen latijnschen dicht, ter eere van Onze Liever Vrouwe, van J. B. Roens, J. U. L., Urbis Scab, anno 1678.

    Ik zing Gods wonder werk, Die, op den vierden dag,
    Een doodgeboren kind 't gewenschte leven gaf.
    Mocht ik, God Heilig Geest, recht luisterlijk verkonden,
    Tot Lof der Moeder Gods, hoe dat eerst qwierd bevonden
    De wonderlijke daad, dat een ontzielde wicht
    Het tweede leven kreeg, al met het eeuwig Licht.
    Na dat het Licht van 't Licht was uit een Maagd geboren.
    En, zonder dat die maagd haar maagdom had verloren;
    't Was duist vier honderd jaar, en tienmaal acht min een,
    Als de elfste keer aan de aard het zonnelicht verscheen,
    De derde maand van 't jaar, - ik stel hier jaar en dagen.
    Op dat het wonder werk te klaarder zou behagen,-
    Wanneer een wettig kind ontzield ter wereld kwam;
    Jacoba Bajaert was zijn' moede, leeg van stam,
    De vader, hare man, die was Bassoen van Hove,
    Twee menschen vol van hoop, twee menschen vol geloove.
    Zoo haast dit kind verscheen, wierd voor het doode lijf
    Gegraven in den hof een put, tot rustverblijf,
    Men borg het in der aard', die nooit door kergebeden
    Aan God was toegewijd, vermids het overleden
    Was buiten 't heilig bad, en niet gereind naar wensch,
    Van de erfelijke vlek, met welke eenieder mensch
    Ter wereld komt. Daarom ziet men de moederwangen
    Vol tranen, die de liefd' komt uit hare oogen prangen,
    De Vader zucht en weent uit hertenleed en pijn,
    Omdat zijn kind van God altoos beroofd moet zijn;
    En al die 't ongeval aanhoorden ofte zagen,
    Uit mededoogendheid beweenden 't, vol drie dagen.
    Daaronder was een maagd van groot geloof, die dacht,
    Hoe men best redden zou dit kind uit 's vijdands macht.
    't Was eene reine ziel, die staag heur had begeven
    Ten dienste van den Heer, door een godvruchtig leven;
    Die door beschouwing was zeer aangenaam aan God,
    En met Maria ook verkoos het beste lot.
    Zij hadde uit zuivre min van hare jonge dagen
    De teêre maagdenblom aan Jesus opgedragen,
    En zuiverlijk volherd: en zoo heeft zy begonst,
    Om van het Hemelsch Hof te ontvangen deze jongst.
    Dees Maagd, groot van geloove, om 't kind aan d'hel te rooven,
    Met een betrouwend hert begint met te beloven,
    en God door haar gebed te smeeken met veel kracht,
    Op dat hij in dit kind zou toogen zijne macht.
    'Behoeder van den mensch,' roept zij, 'wilt U niet stooren,
    Maar wel geweerdigt U uw dienstmaagd aan te hooren;
    Biedt hulpe, want gij kunt, uw macht is immers groot;
    Gij hebt gelijke macht op leven ende dood.
    Gij zijt alleen bekwaam, die 't leven hebt gegeven,
    Om die gestorven zijn, met spoed te doen herleven:
    Gij kont het doodsbesluit vernieuwen, naar uw lust,
    Die hare heerschappije zoo dikwijls hebt ontrust.
    En gij, o weerde maagd, die, door uw vreugdig baren,
    Gods Moeder zijt geweest, wilt uwe jonst niet sparen;
    Toogt uw medoogend hert, o hemelkoningin,
    Want gij verhoort al die U vraagt met ware min.
    Geeft door uw tusschenspraak het kind zijn tweede leven.
    En de ouders zullen er veel dankbaarheid voor geven!
    Ik worde niet beweegd door 't leven van den tijd,
    Dat vol is van bedrog, van laster, haat en nijd;
    Neen, maar geen oogwit is, opdat het zou behalen
    Het leven zijnder ziel, de vreugd van 's hemels zalen.
    Maakt dat het doode kind het leven weer erlangt,
    En tot onz' aller vreugd den heiligen doop ontvangt.
    O Moeder van Gods Zoon! o Maagd, onz' aller Moeder!
    Onz' aller voorsprakers! weest doch dit kinds behoeder,
    Al kriekt de vierden dag dat het begraven is,
    Indien gij't maar en vraagt't kinds leven is gewis.
    De Goddelijke Hand is machtig als voor dezen,
    Mids zijne almogendheid niet kan verminderd wezen;
    Verkrijgt dan, dat in 't kind het leven wederkeert,
    Opdat Gods naam van hem voor eeuwig zij vereerd!
    Verhoort mi, ik zal U voortaan met hert en zinnen
    Als Moeder van mijn hoop verkennen en beminnen,
    Ik zal de wondre daad van uwe liefde en deugd
    Altijd en overal verkonden t' onzer vreugd:
    'k En zal geen pluimen bed, in zeven jaar van heden,
    Gebruiken tot de rust van mijn' vermoeide leden,
    'k En zal geen zeven jaar, Maria, tot uw lof,
    Ooit lijnwaad hebben aan of dragen, fijn of grof.'
    Dit Maagdelijk gebed heeft moeder ende vader
    Zoo inniglijk beweegd, dat zij terstond te gader
    Gebieden 't doode kind t'ontgraven uit der aard,
    Opdat Gods almacht zoo mocht zijn veropenbaard.
    't Was dageraad, wanneer de bergentoppen zagen
    Hoe 't zonnewiel reed aan beneen den gulden wagen,
    Besprieteld alom den weeken schoot der aard,
    die al vier dagen reeds 't dood lichaam had bewaard;
    Zoohaast men dan het kind had uit het graf genomen,
    En met het zelve was bij de ouders aangekomen,
    O Wonder! wonder werk! verwondert al die leeft
    Het doode kindeken dat tale en teeken geeft!
    Het krijgt een rood gelaat, het opent bei zijne oogen,
    Het roert zijn handekens, men moet zijn zweet afdroogen.
    En vloeiend bovendien ziet men zijn levens bloed,
    O Wonder werk, dat God door zijn Moeder doet!
    Daar is geen twijfel meer van 't kinds vernieuwde leven
    't Schijnt te eisschen dat m'hem zou het heilig doopsel geven.
    Dus, zonder tijdverlies, om eerst den goeden God,
    Den oorsprong dezer jonst, te danken voor dit lot,
    Heeft men 't bezielde kind gebracht in 't huis des Heeren,
    Waar men den dooper Gods tot nu toe komt vereeren;
    En in welk heilig huis Gods Moeder wordt gegroet,
    Die daar van tijd tot tijd veel wondre werken doet.
    Dit kind heeft, in dees kerk, nog meer dan blijk doen sterken
    Dat ik hem 't leven was ontwijfelbaar te merken,
    Het zweet dat droop hem af, en, tot een vast besluit,
    Zijn aanschijn bloosde weer, en 't stak zijn handjes uit.
    En als het daar zoo had meer als een uur gelegen
    Voor 't autaar van de Maagd Maria, ons genegen,
    In 't bijzijn van veel volk, zoo seffens daar verzaamd.
    Wierd 't kind in 't heilig bad Jacobus voorgenaamd,
    Om zoo die ziel gereinigd van de erfzonde af te zoenen,
    Het welke wierd volbracht door Theodorus Roene,
    Die 't onderherderschap bediende van die kerk,
    Een zeer eerweerden man. Na welk verheven werk,
    Een ieder wierd beweegd, om God den Heer hier boven
    Te geven de opperste eer, te danken en te loven;
    Want het rechtveerdig is, dat men dien Glorie geeft,
    Door welkers kracht het kind naar ziele en lichaam leeft.
    Tot voordering der vreugd hoort men den eenen zingen
    Tot Lof der Moeder Gods, den andren blommen bringen.
    Met welke zij verheugd versieren Godes Throon;
    Een derde maakt en vlecht het kind een zegenkroon.
    En tusschen deze vreugd wierd 't kindeken gedragen
    Naar 't ouderlijke huis, tot volle welbehagen.
    Men legt het voor het vier, alwaar het zweet terstond
    Weer uitberst, leven toogt, door oogen, wang' en mond,
    Dog 't levende gelaat is na een uur verdwenen,
    Wanneer de doodsche verwe op 't lichaam is verschenen,
    't Wordt weerom koud en stijf, en zoo allengskens sterft.
    Waardoor het eeuwiglijk Gods hemelglorie erft.
    Dan heeft men 't kersten kind te kerkewaard begeven,
    Waar, in het heilig bad, 't verwierf het tweede leven.
    Een witte marblen zerk bedekt daar 't zalig lijk
    Van 't tweemaal doode kind, tot stichting aller tijd
    Zoo lang als 't Roomsch Geloof, zoo lang onz' dierbre stede
    Zal wezen en bestaan, zoo lang zal ook daarmede
    't Geheugen levend zijn van deze wondre daad;
    En schoon 't mirakel glanst als kostelijk sieraad,
    Zal, 's Zondags na 't bezoek, er jaarlijks kerkemisse
    U, weerde Maagd, geschien, uit pure herkentenisse.

    De zeer Eerweerde Johannes Monyssaert, Deken en Vicaris generaal der Bisdoms van Terenburg, onder wiens Geelstelijk gebied Poperinghe alsdan stond, kwam, met Bisschoppelijke macht, de zake onderzoeken in 't jaar 1480, op den twaalfsten van Maarte.
    'Ende, ' staat er in de bulle, 'op den dertiensten, veertiensten ende vijftiendsten dag der zelve maand Maarte, van ende op alle het voorschreven ende van alle hunne omstandigheden, hebben wij verscheide getuigen, tot getal van zeven-en-dertig ondervraagd, gehoord ende geexamineerd, hunlieder eeden alvooren, op Gods Heilig Evangelie, voor ons gepresteerd, ende bij ons ontvangen zijnde, ende elks zeggen ende getuigenissen hebben wij, bij twee onze getrouwe Notarissen, doen ende bevolen bij geschrifte te stellen. Nogtans, omdat wij zoo door het zeggen ende verklaren der Naturalisten, Theologanten ende Regts-geleerden, met dewelke wij ons op alle het voorschreven hebben beraden, deze zaak mirakeleuzelijk ende bovennatuurlijk, niet door menschelijke wetenschap, maar door het aanroepen der hulpe Gods, ende zijne Glorieuse Moeder de Maagd Maria bevonden hebben te wezen geschied, zoo hebben wij goed gevonden door deze tegenwoordige het mirakel uit te leggen. Ende, opdat voor zulke weldaad de allerheiligste Maged Maria geloofd ende gedankt worde, ende tot eeuwige geheugenisse, hebben wij ingesteld alle jaren 's Zondags den plechtigen ommegang, enz..

    Heule, A.D.B.

    trefwoorden: Poperinge, Onze Lieve Vrouw, 15de eeuw, 17de eeuw

    02-01-2012 om 00:00 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 23/06-29/06 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 10/06-16/06 2013
  • 19/11-25/11 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 16/05-22/05 2011
  • 25/04-01/05 2011

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs