Op deze halte bij de Stuyvesantstraat lijkt er zelfs geen ruimte voor het haltebord. In werkelijkheid is het bord in de lengterichting geplaatst en daardoor onzichtbaar in de rijrichting.
Niet alleen de trams 2 stopt hier, maar ook de bussen van lijn 23. Ook zijn, zolang Randstadrail de dienst op het traject naar Zoetermeer nog niet kan hervatten, door de wachtende passagier ook de ultramoderne Regio Citadissen te bewonderen. Kijken mag, instappen niet...
Gisteren op weg naar het Centraal Station, tijdens de overstap van lijn 1 op lijn 17, realiseerde ik mij plotseling dat Den Haag nog een aantal klassieke tramhaltes heeft. Geen halteperron, maar slechts een vluchtheuvel. Iets dat op de halte richting Spui naar de huidige maatstaven zelfs een akelig smal veilig heenkomen lijkt te bieden.
De Wattman was deze week op reis met de volgende trams in Den Haag (in nummer volgorde): 3027/1, 3037/1, 3039/1, 3043/1, 3064/1. 3068/1 (2x), 3098/1, 3102/1. De hoogste snelheid langs de Delftweg werd deze week gehaald op een rit met de 3043, waarbij 53 km/uur op de teller verscheen. De vlotste rit was vrijdag met de 3068, waarbij er zonder stop werd gereden tussen de halte Vrijebanselaan en Hoornbrug. Het is nog steeds schoolvakantie, dus dat betekent dat de trams op lijn 1 redelijk rustig zijn en voor een belangrijk deel gevuld met bezoekers van buiten de stad. Dat die niet altijd bekend zijn met het reizen in de tram, bleek uit een verzuchting van iemand die problemen had zich staande te houden in de boog bij de Kneuterdijk: "Ze rijden hier als gekken, in die trams". Op vrijdag leek het erop dat Elvis Presley de tram had genomen. Deze look-a-like (met kuif en (te) grote zonnebril), barstte gelukkig niet in zingen uit.
Oef, het is al weer te lang geleden dat er iets nieuws gepost is op dit blog... Toch is er genoeg te vertellen. Hier dan een plaatje van het laatste bezoek aan Parijs, afgelopen mei. Zoals gebruikelijk zijn de meeste reizen weer per bus afgelegd. Een van de zeldzame ritjes per metro leidde per lijn 1 naar het Parc de Vincennes voor een bezoekje aan de bloementuin aldaar. Een goede gelegenheid om een tussenstop te maken op een historische locatie, het metrostation "Porte de Vincennes". Lijn 1 was immers de eerste metrolijn die werd geopend in Parijs. Vanaf 19 juli 1900 werd gereden tussen de eindhaltes Porte Maillot en Porte de Vincennes. Beide eindpunten waren voorzien van een keerlus, aangezien de (2-assige) motorwagens die de treintjes (of liever ondergrondse "trammetjes") trokken slechts aan een zijde voorzien waren van een bestuurderspost. Op de plek waar de foto gemaakt is (met een vertrekkende lijn 1 naar de huidige eindbestemming Château de Vincennes is dat eigenlijk nog goed te zien. Dit was vroeger de locatie van de aankomstsporen . Het huidige perron is opmerkelijk breed aangezien hier oorspronkelijk twee sporen lagen, aan weerskanten van een eilandperron.
Nederland, Den Haag: Randstadrail 3 naar Laan van NOI
Tweede Paasdag: fraai weer en dus een goede gelegenheid om de sneltrams van RR3 op een klassiek traject op de foto te zetten.
Vorige week is het sneltramviaduct tussen Centraal Station en Ternoot weer opengesteld voor het tramverkeer. Niet alleen betekende dit dat na anderhalve maand de lijnen 2 en 6 weer hun normale dienstvoering konden hervatten, maar ook dat Randstadrail lijn 3 een nieuwe verschijningsvorm kreeg. Er kwam een einde aan het kopmaken op het spoortje op Centraal Hoog, en de trams rijdens nu (leeg) door naar de keerlus aan het station Laan van NOI.
Aangezien ook de proefritten op RR 4 tussen Laan van NOI en Zoetermeer Centrum West zijn hervat betekent dit dat Randstadrail op twee niveaus aan dit station zijn te zien.
Het aardige van de verlenging naar de "Laan" is dat dit traject nog een klassieke sfeer ademt: sporen in straatligging en een simpel halteperronetje.
Op de foto een Regio Citadis die iets doet dat vele "stadstrams" op lijn 3 voor hem gedaan hebben: bij het "Spinnewiel"(hotel/restaurant) rechtsaf slaan en de keerlus van het eindpunt Laan van NOI indraaien.
Opmerkelijk is trouwens dat de haltes op dit traject inmiddels zijn voorzien van stempelautomaten. Kunnen wij ook trams van RR3 in de normale dienst hier gaan verwachten?
Nog een keer terug naar de boerentram (of te wel de "vicinal").
Een plaatje geschoten op dezelfde dag als het vorige kiekje uit het plakboek. We bevinden ons in Bracquegnies. De tram op lijn 80 is even daarvoor van de halte bij het station van dit plaatje vertrokken, op weg naar Maurage. Iets verderop in de straat ligt de keerdriehoek (halte Ste-Anne), waarna de tramsporen het tunneltje onder de spoorlijn 118 induiken.
Op de achtergrond staat een tram van de lijn 30 (Anderlues - Bracquegnies). Normaal gesproken namen de trams hun eindpunt in op de keerdriehoek, vlak voor het kanaal. Deze bestuurder reed echter zijn tram terug om vervolgens op de aanwezige opstelsporen te gaan staan. Volgens de boeken werden op deze sporen in het verleden aanhangwagens opgesteld. Deze S-motorwagen is overigens de enige tram die de Wattman ooit hier gezien heeft.
Op het bankje rechts onder de bomen zoekt een jeugdige tramfan in het spoorboekje de vertrektijd op van de volgende trein terug naar Charleroi.
Hoe zal dit plekje nu, bijna een kwart eeuw later, er uit zien?