Inhoud blog
  • Na veertien jaar weer ingelogd
  • Wattman verhuist
  • Nijmegen: 1985
  • Pendeldienst met museumtrams voor Vlaggetjesdag
  • Nijmegen, 19 jaar later
    Zoeken in blog

    Archief per maand
  • 05-2024
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 01-2010
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 04-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 06-2007
  • 04-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 09-2005
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    movie
    www.bloggen.be/movie
    Wattman

    08-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In de rij voor een OV chipkaart?

    De RET loopt in Nederland voorop in de invoering van de chipkaart als betaalmiddel in het openbaar vervoer.

    Of dat een groot succes is, laat ik in het midden. Inmiddels is Wattman wel enkele harde Euro's kwijtgeraakt aan een testritje per chipcard op de metro tussen Leidschendam en Forepark, waarbij achteraf bleek dat het uitchecken niet geslaagd was (dit ondanks een positieve mededeling op de kaartlezer.

    Intussen lijkt men bij het (tijdelijke) informatiegebouw van de RET op het stationplein in de rij te staan voor de aankoop van een chipkaart. Op top van het gebouw wordt vol trots het juiste aantal OV chipkaarten in Nederland gemeld.

    08-01-2008 om 00:00 geschreven door wattman  


    07-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rotterdam Centraal
    Vandaag moest Wattman in Rotterdam zijn.

    Na een treinreis waarover weinig valt op te merken werd aangekomen op het Centraat Station.

    Zoals bekend ondergaat het Rotterdamse station een grote metamorphose in het kader van de zogenaamde "sleutel projecten".

    Hoe mooi het er allemaal (in 2013) moet uit gaan zien kan men bekijken op het adres www.rotterdamcentraal.nl.

    Intussen leveren de werkzaamheden ontelbare bordjes op die de passagier de juiste richting moeten wijzen en voor wie desondanks de weg dreigt kwijt te raken op het voorplein dat nu is veranderd op een bouwterrein kan men zelfs de hulp inroepen van een enorme luchtfoto.

    07-01-2008 om 20:08 geschreven door wattman  


    31-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De kersttrams van Lissabon (II)
    Nog een plaatje van een Electrico Natal (Kersttram) in Lissabon.




    Hier komt zo'n tram (als het goed is ontcijferd van de foto is dit motorwagen 745), van het Praca da Figueira (eindpunt van lijn 12 en 15) door de Rue dos Fanqueiros op weg naar het Praca do Commercio.  

    Kaartjes van de ontwikkeling van het tramnet van Lissabon in de loop der jaren zijn overigens te vinden op de GS Tram Site http://www.tundria.com/trams/tramways-index.shtml

    31-12-2007 om 14:00 geschreven door wattman  


    30-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kersttram in Lissabon
    Rond de kerstdagen ontsnapte Wattman de temperaturen rond het vriespunt door een verblijf in Lissabon.

    Omdat de keuze was gevallen op een hotel in de wijk Alfama, niet ver gelegen van het befaamde "Castello" was er voldoende gelegenheid om per tram te reizen. Ritten die overigens niet altijd even comfortabel bleken als gevolg van het gebruikelijke geschok en geschommel van de twee-assers op de lijnen 12 en 28, en de vele noodremmingen die gemaakt werden. Om rugklachten te voorkomen bleek het zoeken van een plaatje op een van de zijbankjes, danwel het innemen van een staanplaats op het achterbalkon de beste remedie.

    Een  speciale attractie tijdens de kerstdagen bleken de extra ritten die gemaakt werden door een aantal kersttrams. Een deel daarvan werd zelfs gereden door de kerstman zelf.



    Op de foto de 722, op een wel erg voor de hand liggende locatie gefotografeerd: het Praca do Commercio, waar weinig trams ontsnappen aan het fototoestel of de videocamera van de toerist.

    30-12-2007 om 00:00 geschreven door wattman  


    09-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag: lijn 17 weer door van Wateringen naar Statenkwatier

    Deze zondag is de nieuwe jaardienst ingegaan, en dat betekende ook het einde van de inkorting van lijn 17.

    Ongetwijfeld zullen de passagiers van lijn 17 opgelucht zijn. Deze tram mag weer zijn normale route rijden van Wateringen naar Statenkwartier. Tijdens de laatste fase van de werkzaamheden aan de rails in het kader van het zogenaamde 'groot onderhoud' werd deze lijn komende vanaf het Centraal Station ingekort tot het Kerkplein. Na een rondje rond de Grote Kerk, moesten de passagiers uitstappen aan een noodhalte en om de hoek (tussen het Oude Stadhuis en de Grote Kerk) opstappen op de pendelbus (Centrum - Statenkwatier).

    Een drietal plaatjes op de laatste dag dat deze procedure nodig was.





    09-12-2007 om 16:42 geschreven door wattman  


    02-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een stormachtige zondag
    Het is koud in Den Haag, het regent en er is een stormwaarschuwing voor windkracht 9.

    En dus weer een afsluiting van de zone rond het gebouw 'De Hoftoren' wegens het gevaar van naar beneden stortende gevelplaten. En dus een herhaling van de inkortingen en omleidingen van het tramverkeer (del ijnen 3, 4, 6 en 9) zoals we die in november hebben gezien.  

    Toen de omleidingen werden ingesteld (rond kwart voor vier) was de Wattman de regen reeds ontvlucht en op weg naar huis. In lijn 1 heb ik nog het nieuwste informatie bulletin van de HTM meegenomen. De spoorwerkzaamheden voor lijn 17 zijn volgende week afgerond. Dat betekent dat dus per 10 december een einde komt aan het inkorten van deze tramlijn tot het Kerkplein. Voor de kerst zal ook de route van lijn 15 en 16 voor een belangrijk deel hervat worden, omdat tramlijn 15 weer teruggaat naar zijn eigen route over de Rijswijkseweg, en via Bierkade en Schedeldoekshaven naar het Centraal Station rijdt, en vervolgens (zoals gebruikelijk) overloopt op lijn 16. 

    Het einde van deze werkzaamheden betekent natuurlijk dat nu andere lijnen aan de beurt komen. Inderdaad is dat lijn 1. Aangekondigd wordt dat de werkzaamheden op deze lijn alleen in de avonduren en 's nachts zullen plaatsvinden. Minder prettig voor de omwonenden, maar het betekent wel dat de trams het goortste deel van de dag hun normale route kunnen blijven rijden.

    02-12-2007 om 16:25 geschreven door wattman  


    01-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag: aangepaste route lijn 17 wegens werkzaamheden

    De laswerkzaamheden aan de sporen van het Haagse tramnet zorgen voor langdurige omleidingen.

    Afgelopen zomer begon men aan een grootscheepse onderhoudsoperatie aan tramsporen en draaistellen. Het gevolg daarvan was een lange reeks van omleidingen en inkortingen. Het probleem is niet alleen dat er gelegenheid moet zijn voor de werkzaamheden aan het spoor zelf, maar ook dat trams met nog niet aangepaste draaistellen in beginsel niet zijn toegelaten op reeds behandelde tramsporen. Zo rijdt lijn 1 al weer sinds september niet door de Jan van de Heydenstraat, maar over de Laakweg en Laakkade en de Rijswijkseweg, en traject dat normaal alleen door de spitsdiensten van lijn 10 wordt bediend.

    De meest getroffen tramlijn is wel lijn 17. Na inkortingen aan de kant van Wateringen, is nu het traject tussen het centrum en Statenkwartier aan de beurt. Lijn 17 rijdt voorlopig slechts tussen Wateringen en het Kerkplein, waarna het vervoer door bussen wordt overgenomen.

    Interessant voor de amateur is dat op deze vervangende busdienst niet alleen HTM bussen zijn aan te treffen, maar ook bussen van particuliere busbedrijven.
     


    Op deze foto een Mercedes bus van de firma Pasteur, aan het Kerkplein en gereed voor vertrek naar het Statenkwartier.

    01-12-2007 om 19:30 geschreven door wattman  


    08-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Trams storen TV ontvangst in Hoboken en Deurne
    Een opmerkelijk bericht in De Standaard van 8 november:

    Hobokense tram stoort tv-kijkers

    In vier straten in Hoboken en in minstens één straat in Deurne treden storingen op in tv-beelden, telkens daar een tram passeert. Tientallen gezinnen weten daar al jàren niet meer hoe het is om een programma uit te kijken, zonder dat het beeld verkleurt of dreigt te verdwijnen.

    Het bericht vermeldt voorts dat uit onderzoek is gebleken dat de oorzaak is gelegen in een magnetisch veld veroorzaakt door de elektrische voeding van de trams.

     

    08-11-2007 om 12:30 geschreven door wattman  


    07-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sardientjesvervoer en een aanrijding op lijn 1
    Vanwege een aanrijding op het treinspoor tussen Delft en Den Haag in de vroege ochtend moesten de trams van lijn 1 bijspringen om de passagiers van "het spoor" te vervoeren. Aangezien het vervangend vervoer de gehele ochtendspits duurde leidde dat tot Japanse toestanden aan de tramhaltes van de stations van Den Haag (Hollands Spoor) en Delft. In de trams zelf zaten de mensen dicht opeengepakt en de tram die ik deze ochtend had richting Delft passeerde de meeste haltes zonder te stoppen. Er konden eenvoudigweg geen passagiers meer bij!







    Nogal opmerkelijk was de verschijning van een tram met het lijnnummer 1K (kort trajectdienst) die kennelijk als extra was ingezet vanuit Scheveningen.



    In elk geval bleven de trams rijden! Dat was even later niet meer het geval op de Scheveningseweg. Daar werd de 3004 van lijn 1 van achteren aangereden door een lege tram van lijn 17. De oorzaak moet vermoedelijk gevonden worden in de gladde sporen als gevolg van de boomblaadjes die deze weken overvloedig vallen.
    Overigens geen probleem alleen in de boomrijke strook tussen Den Haag en Scheveningen. Ook trambestuurders op de Randstadraillijnen 3 en 4 meldden zeer gladde rails op de Laan van Meerdervoort (lijn 3) en nabij De Uithof (lijn 4).

    De schade aan de 3004 ziet er serieus uit. Men zie de foto en het filmpje op http://www.ad.nl/denhaag/stad/article1804974.ece.

    07-11-2007 om 19:38 geschreven door wattman  




    Foto



    Mijn favorieten
  • HTM (Den Haag)
  • De Lijn
  • De Digitale Reiziger
  • Haags Tramnieuws
  • Tramsporen: een eerbetoon aan de traditionele tram (oa de Buurttram)
  • Wandelingen met Mars

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs