Geachte,
Met deze moeten wij weer vaststellen dat de fiets primeert boven de voetganger.
Anderzijds is de problematiek van de voetganger reeds lang bekend - zelfs voor de fietsproblematiek - en moet men nu niet stellen dat deze problematiek vrij recent is.
Immers werd de eertijdse Gentse voetgangerszone omgevormd tot een erf.
Deze voetgangerszone was een initiatief die veel bijval had, maar niet gerespecteerd en vervloekt werd door de fietser. Het invoeren van de voetgangerszone was dus een item die al veel langer in zwang was, maar nee men moest dit persé omvormen tot een erf en dit zonder ook maar één voetgangersorganisatie te raadplegen.
Men moet niet lang nadenken dat de fietsgedachtengang er een enorme invloed op had, gestaafd door fietsfundamentalistische beleidsmensen die maar één vervoersmiddel kennen met name de fiets.
Alleen al dat de voetgangerszone reeds lang in de wetgeving opgenomen was, betekent ook dat men de problematieken van de voetgangers kende en kent. Blijkbaar is de dienst mobiliteit van een andere wereld.
Daarenboven stellen wij vast dat:
-
Voetpaden omgevormd werden tot fietspaden;
-
Reeds smalle voetpaden nog smaller werden gemaakt ten voordele van de fietser;
-
Het wangedrag van fietsers en andere eenwielige en meerwielige gebruikers tegenover voetgangers niet bestraft wordt;
-
Niettegenstaande grote toegiften aan fietsers zij nog meer willen en zich geen reet aantrekken van de wetgeving en daar hun eigen wil doordrukken tegenover de voetgangers;
-
Fietsen en steps die her en der neergepoot worden, zonder zich te bekommeren om voetgangers (in al hun gradaties);
-
Dit zijn maar enkele zaken, maar er zijn er veel meer en eigenlijk te lang om op te noemen.
Wij willen er ook op wijzen dat verkeersnetwerken in principe als grondslag moeten hebben: eerst de voetganger, dan openbaar vervoer, dan alle andere vervoersmiddelen. Daar ondertussen de druk van het fietsverkeer een pertinente rol speelt van invasief gedrag tegenover de voetganger is een reden om te stoppen met de fietser alles te geven en hem zelfs boven de wet te stellen. Dit laatste is de aanleiding tot geen assertief maar een agressief fietsgedrag.
Het aanhalen van straten waar tijdens bepaalde uren niet mag gefietst worden is een surrogaat oplossing, want binnen een erf moeten fietsers zich ook aan bepaalde regels houden. Hoe gedraagt zich die fietser aldaar? Zeker niet las gast, maar als belager.
En er werd nog niet geantwoord op het feit of er nu al dan niet een team "voetgangers" bestaat of opgericht zal worden. Want de dienst mobiliteit zou nu wel enige kennis hebben van voetgangersproblematieken, maar een team die hun noden behartigt is er nog steeds niet.
Hoe kan iemand die tot de fietskliek behoort zich inlaten met de noden van de voetganger. Er worden steeds afwijkende antwoorden verstrekt en de grond van de zaak "de rechten van de voetganger" worden daarin ook niet gerespecteerd of verdedigd.
Graag uw antwoord.
Met vriendelijke groeten,
De Voetgangersvereniging
Afd. GES vzw - Ondernemingsnummer 435124677