Gent is zijn échte voetgangerszone verloren door het nieuwe verkeersplan.
Wij
willen bij deze persmededeling de bevolking attent maken op het feit
dat door het invoeren van de autovrije zone door de Stad Gent de
voetgangers hun volstrekte voetgangersrechten verloren hebben.
Verwijderen van vroeger (sinds 03 november 1997) geplaatste verkeersborden F103: begin van een voetgangerszone F105: einde van een voetgangerszone
Juridisch zijn de voetgangers volgende rechten verloren:
A. Dat de voetgangers in de voetgangerszones de volledige breedte van de openbare weg mogen volgen. B.
Dat in voetgangerszones de bestuurders die er mogen in rijden,
stapvoets moeten rijden; ze moeten de doorgang vrijlaten voor de
voetgangers en zo nodig stoppen. Ze mogen de voetgangers niet in gevaar
brengen en niet hinderen. C. In die voetgangerszones moeten de
fietsers van hun fiets afstappen wanneer de dichtheid van het
voetgangersverkeer hun doorgang bemoeilijkt. Het spelen is toegelaten.
Het is verboden te parkeren in die zones.
Door het aanbrengen van
het bord C3 met onderbord verliezen de voetgangers hun volstrekt recht
zich vrijelijk te bewegen in deze zone en zijn zij verder onderworpen
aan het algemeen verkeersreglement. Zij bevinden zich in een subjectieve
rechtszone waar bij aanrijdingen (voetganger/fietser) de rechtbank zich
bij betwistingen zal moeten uitspreken.
Dit tegenover het expliciete voetgangersgebied waar de voetganger zich in een rechtszekere positie bevindt. Hier is een vacuüm ontstaan ten nadele van de voetganger.
Samengevat:
De voetgangerszone in Gent was op wettelijk vlak geregeld sinds 03 november 1993. De voetgangers waren sindsdien ook op juridisch vlak beschermd. Dit valt allemaal weg door de nieuwe verkeersborden die werden aangebracht. Kunnen de borden C3 met onderbord en F12a met elkaar gecombineerd worden? Is dit niet in tegenspraak met de geldende richtlijnen? Wij gaan er van uit dat dit niet strookt met de vigerende richtlijnen. Nog andere zaken werden vastgesteld zoals: Deze verkeerskolommen en andere hebben geen enkele juridische waarde. De voetgangersrechten zijn bij deze beknot en worden 25 jaar teruggekatapulteerd in de tijd.
Wij kunnen geenszins akkoord gaan met de gang van zaken.
Wij
vragen dan ook onverwijld de terugplaatsing van alle borden F103 en
F105 waardoor de rechten van de voetgangers gevrijwaard worden. Er was
geen enkele legitieme reden om dit te wijzigen. Het voetgangersgebied
was wettelijk in orde en voldeed aan alle juridische normen.
Wij
konden alleen vaststellen dat de politie gedurende jaren hier laks
optrad tegen fietsers maar wel repressief tegen andere bestuurders. Twee
maten en twee gewichten maar op wiens bevel?
Of het is een
voetgangersgebied of het is het niet, andere mogelijkheden zijn
illegitiem of uitvindsels van politici die zich niet bekommeren om de
voetgangers.
Door de diverse standpunten van de Stad Gent:
enerzijds voetgangersgebied anderzijds autoloos gebied is hier tevens
sprake van desinformatie en/of misleidende informatie en/of mogelijks
onbehoorlijk bestuur. Daar de voetgangers zich nu in een juridisch
vacuüm bevinden.
Terloops dient opgemerkt dat de
(alleen)heerschappij van bepaalde beleidsmensen - die zich blijkbaar
verheven voelen boven de voetganger verwerpelijk en platvloerse
politiek is. Is hier een beweging aan de gang om de fietser te
bevoordelen tegenover de voetganger? Daar waar in alle richtlijnen
(zelfs Europese Richtlijnen) de voetganger eerst moet vooropstaan.
Daarbij
kunnen wij ons niet van de gedachte ontdoen dat als politici de passie
preken je op je rechten moet letten. De burger zou moeten geraadpleegd
worden maar tegelijkertijd nemen de politici ondertussen hem zijn
elementaire rechten af. Het oprichten van allerlei (zogezegde)
adviesplatformen heeft geen enkele waarde. Het is een
verschoningsmethode om hun eigen wil door te drijven met de
achterliggende ideologie van "wij doen toch wat wij willen".
Diverse
raadplegingen van de Stad Gent bij de burger is volgens diverse
deelnemers altijd bijna een eenrichtingsdialoog geweest met niet
aflatende retoriek van "wij weten het wel" en "wij hebben dit grondig
bestudeerd".
Deze persmededeling is een scherpe aanklacht tegen
de gevoerde mobiliteitspolitiek van bepaalde beleidsmensen en zal
mogelijks het voorwerp uitmaken van diverse klachten bij de hogere
overheid.