Aan Mevrouw Hilde Crevits Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Koning Albert II-laan 20 bus 1 1000 Brussel
Faxnummer: 02 552 66 01
Betreft: ontbreken van voetpaden / trottoirs Beukenlaan en Steenaardestraat te Gent - Sint-Denijs-Westrem
Mevrouw,
Hierbij maken wij GES vzw aanmerkingen tegen het ontbreken van voetpaden / trottoirs in de heraangelegde Beukenlaan en Steenaardestraat te Gent (Sint-Denijs-Westrem).
Wij stellen dat vanuit het beleid vooreerst een duidelijke en samenhangende visie dient te worden geformuleerd t.a.v. de voetgangers en hun voorzieningen. Aan deze visie moet vorm gegeven worden middels een aantal (operationele) beleidsdoelstellingen.
De visie vormt, samen met de geformuleerde doelstellingen, de basis voor de volgende stappen waar het beleid een beslissende rol kan spelen.
Binnen een planologisch stadium wordt er invulling gegeven aan de opgestelde visie en doelstellingen. De uitwerking gebeurt in een hele reeks ruimtelijke en verkeersplanologische structuurplannen en studies, die veelal verder verfijnd moeten worden in uitvoeringsplannen en ontwerpen.
De opbouw van netwerken, het uitstippelen van functionele en recreatieve voetgangersroutes en de wisselwerking met andere modi enerzijds, en de ruimtelijke inpassing ervan anderzijds, zijn aspecten die in structuurplannen onder de loep moeten worden genomen. Op het niveau van de uitvoeringsplannen en de ontwerpen spelen eerder aspecten als benodigde ruimte, multifunctioneel gebruik, het creëren van beeldkwalitatieve ruimtes en de realisatie van voorzieningen ter beveiliging van de voetgangersvoorzieningen.
Geïntegreerde planvorming behelst een wisselwerking tussen ruimtelijke ordening en mobiliteit en is absoluut noodzakelijk om te komen tot een adequate inrichting van de openbare ruimte ten behoeve van voetgangers.
De stap die voor de voetgangers zelf wellicht het meest belangrijk is, en hen daarom ook het meest zal interesseren, is de concretisering van de opgestelde plannen en studies. Ondanks het feit dat het vastleggen van een toekomstgericht voetgangersbeleid in een plan weliswaar een onmisbare en noodzakelijke stap is, zal dit slechts ervaren worden door de daadwerkelijke realisatie ervan op het terrein.
Deze realisatie kan verschillende vormen aannemen. Logischerwijze wordt meteen gedacht aan de infrastructurele uitwerking van voetgangersvoorzieningen, o.a. in de vorm van voetpaden, voetgangerszones, pleinen, woonerven, speelstraten en (al dan niet ongelijkvloerse) oversteekvoorzieningen.
Het verhogen van de veiligheid van voetgangers begint namelijk bij een aantal verkeerstechnische regels.
Het stimuleren van het te voet gaan kan door sensibilisatie.
De realisatie van de plannen in de vorm van voetgangersvoorzieningen en gebieden hoeft niet noodzakelijk het eindstadium te zijn binnen het beleid. Een terugkoppeling door evaluatie kan immers noodzaken tot een bijsturing of aanpassing van zowel visie, plannen als de inrichting zelf. Het daadwerkelijke gebruik van de gerealiseerde voetgangersvoorzieningen zal hierbij een betekenisvolle indicator zijn.
Het is de wisselwerking tussen de verschillende schakels binnen het voetgangersbeleid
***
Wij vragen daarom uw tussenkomst teneinde de Stad Gent te wijzen op de noodzakelijke werkwijze ten voordele van de voetgangers en dit na onderzoek en of tussenkomst door uw diensten.
Tevens stellen wij dat de schade voor de voetgangers onberekenbaar is door het ontbreken van de nodige voetpaden / trottoirs dit niettegenstaande er wel fietspaden werden aangelegd.
Wij vragen dan ook dat in beide straten er verkeersborden D10 worden geplaatst aan de fietspaden.
Hierbij wordt het statuut van de voetganger gerespecteerd, waardoor het juridische statuut van de voetganger vastgelegd wordt en niet ondergeschikt is aan andere weggebruikers.
Als voorbeeld verwijzen wij naar:
de nieuw aangelegde Zwijnaardesteenweg te Merelbeke,
en Lembergsesteenweg te Merelbeke,
waar juist gehandeld werd om de rechten van de voetganger te waarborgen.
Een voetganger is de allerzwakste weggebruiker en kan nooit ondergeschikt zijn aan andere weggebruikers, hoewel sommige belangengroepen of politiekers de ondergeschiktheid nastreven.
Graag passend gevolg.
GES vzw B.S. 1988.06.02 - nr. 007767 - Ondernemingsnummer 435124677 Nekkersberglaan 660 te 9000 GENT De Voorzitter,
Aan Mevrouw Hilde Crevits Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Koning Albert II-laan 20 bus 1 1000 Brussel
Faxnummer: 02 552 66 01
Betreft : voetpaden / trottoirs
Mevrouw,
Hierbij maken wij GES vzw aanmerking tegen het permanent versmallen of omvormen van de voetpaden door de Stad Gent. Diverse voetpaden werden ondertussen verwijderd of omgebouwd door de Stad Gent zonder bouwvergunning. Bijvoorbeeld in de Europalaan, Verenigde Natieslaan, Gordunakaai, Snepkaai, en diverse andere. Bij iedere aanpassing werd door ons administratief geprotesteerd zonder enig gevolg. Hoogstens werd afwijkende informatie verstrekt die afbreuk doet aan de rechten van de voetgangers.
Wij steunen onze opmerkingen op grond van het ontbreken van een bouwverordening terzake en dit in navolging van omzendbrief RO/98/2 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer van 23/03/1998 pagina B.S.: 10604 publicatiedatum: 07/04/1998
Op 29 april 1997 heeft de Vlaamse regering een algemene bouwverordening betreffende wegen voor voetgangersverkeer vastgesteld. Deze bouwverordening verscheen in het B.S. van 7 mei 1997. Hierin wordt bepaald dat: de bouwverordening is van toepassing op de openbare weg.
Het betreft hier bebouwde kom. Onder het begrip "bebouwde kom" wordt het deel van de wegen verstaan dat afgebakend wordt met de rechthoekige witte verkeersborden, met erop aangegeven de gemeentenaam in zwarte letters (zoals opgenomen in artikel 2.11 van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer).
De bouwverordening geeft dus aan aan welke voorschriften de wegen voor voetgangersverkeer of voetpaden dienen te voldoen wanneer ze worden aangelegd of wanneer ze worden aangepast.
Elk werk dat invloed heeft op nuttige breedte van de weg voor voetgangersverkeer wordt als een aanpassing beschouwd.
Het betreft in vele gevallen geen loutere vervanging van de bestaande verharding van een weg voor voetgangersverkeer, daar het voetpad wordt versmald en het fietspad wordt verbreed en de boordstenen tussen het voetpad en fietspad worden verwijderd. In sommige gevallen werd het voetpad omgebouwd tot fietspad.
Het is duidelijk dat de bouwverordening van toepassing is op alle werken die onderworpen zijn aan de bouwvergunningplicht.
Ook voor de plaatsing van bepaalde inrichtingen dient de algemene bouwverordening nagevolgd te worden. Artikel 66 van het decreet betreffende de ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996 bestraft namelijk zij die door het uitvoeren van werken, het instandhouden ervan, door het verkavelen van grondeigendom of hoe dan ook, inbreuk maken op de bepalingen van de verordeningen.
Wij achten dan ook dat niet werd voldaan aan de vereiste administratieve plichtplegingen en werden de werken dus in principe onwettelijk aangevangen.
Wij vragen daarom uw tussenkomst teneinde de Stad Gent te dwingen de noodzakelijke procedures te volgen en dit na onderzoek en of tussenkomst door uw diensten.
Deze ingrepen hebben de voetgangers onberekenbare infrastructurele schade toegebracht.
Graag dringend uw tussenkomst.
GES vzw B.S. 1988.06.02 - nr. 007767 - Ondernemingsnummer 435124677 Nekkersberglaan 660 te 9000 GENT De Voorzitter,