Materiaal : stoel, pastic bekertjes,
kleine balletjes, 1 grote fitbal, krant, handdoek, 2 dozen, 1 trui,
elastiekjes,
AANBEVOLEN :LITERATUUR : //
Werkvorm :dansexpressie
Opdrachtomschrijving
LESINHOUD
De opdrachten:
1.zoek uit:
De bew.
Woorden van het materiaal; werkwoorden
Wat kan
je ermee doen; opdrachten
2. associëren;
Lijkt
op,
Materiaal
een ander naam geven, belevingswereld
Kwaliteiten;
bewegen zoals,
3.Bewegingskader;
T,K,R,L
De
beweger dans zoals het materiaal
Vb. de
bal zweeft in de lucht zoals, (een luchtballon)
Zeer
traag omdat,
Tegen de
wind in,
Zeer hoog
en laag met de wind mee,
Met heel
ons lichaam, en soms alleen onze Armen wanneer de wind met cirkeltjes blaast.
4.Dansen met materialen; T,K,R,L
ZELFVERWERKINGSOPDRACHT
Aan de hand van de les moesten we
in groep samen een opdracht maken. Waarvan er 1 hoofdopdracht of subopdracht
mag gebruikt gemaakt worden van de materialen.
Onze groep heeft gekozen voor een
verhaal over dromen te maken.
Over een jongen die droomt en de
wildste avonturen meemaakt. Hij vind een vliegend tapijt, daarna een
luchtballon en dan wordt hij gevangen. Hoe het afloopt met onze jongen is een
verassing tot in de les.
Reflectie
Ervaring :
Zoek minimaal vijf woorden om deze opdracht te typeren.
Wat heb je onthouden? Wat is je bijgebleven?
·Creatief
·Concentratie
·Grappig
·Fantasierijk
·inlevingsvermogen
Wat heb je als plus- en minpunten ervaren ?
(moeilijk/makkelijk)
Pluspunten (makkelijk):
·Wat ik als een pluspunt ervaren heb aan deze les was dat
je je eigen creativiteit en fantasie kon gebruiken. Deze had je nodig voor het
associëren. Het associëren hield in dat je een naam moest geven aan je voorwerp
en dat je je voorwerp kwaliteiten mocht geven.
Minpunten
(moeilijk):
·Wat ik als moeilijk ervaren heb tijdens deze les was het
bewegingskader toe te passen op het materiaal.
Hoe heb je zelf gefunctioneerd tijdens het
werkproces/deze activiteit?
Tijdens deze bewegingsles heb ik goed gefunctioneerd. Dit
kwam doordat ik mijn eigen creativiteit en fantasie kon gebruiken. Je mocht
zelf bewegingen/opdrachten verzinnen bij je voorwerp en je mocht hem zelf een naam
geven. Dit ging mij goed af en ik kon goed functioneren tijdens deze
activiteit.
Essentiële aspecten
Wat was je voorkennis ?
De bewegingslessen lessen van mevrouw Joosen in de
voorbije 2 jaren kleuteronderwijs.
Welke inzichten heb je (extra) verworven ? Wat heb je
geleerd?
Tijdens deze les heb ik geleerd dat het belangrijk is om
je eigen creativiteit en fantasie te gebruiken.
Vervolg
Waar hou je rekening mee voor een volgende gelijkaardige
opdracht (aandachtspunten)?
presentatie enkele houdingen en testen dat ze stevig staan.
·Muziek
op; idem snel verplaatsen
·Muziek af: stevige houding maar knieën buigen
Idem 3de X maar met hand(en) op de knie(ën)
Per twee:
De eerste geeft de wegen aan en de tweede volgt deze
Zonder muziek: de tweede zoekt contact met de eerste om een stevige
houding te maken, leunen en steunen
En omwisselen
Zoek nu ook andere steunpunten, per twee, stevigheid
Probeer te balanceren, per twee, zonder muziek
Opdracht
2
Muziek: kriskras verplaatsen. Dynamisch, over elkaar heen, onder elkaar
door
Muziek
af:
·1 lichaamsdeel op de grond dat ik benoem op de grond
·1
lichaamsdeel tegen elkaar aan
·2
lichaamsdelen tegen elkaar aan
trage muziek: dans tegen elkaar aan, stevige beginhouding,
evenwichtsverlies creatieve oplossingen voor zoeken, steeds tot andere grillige
vormen komen en even vasthouden
Opdracht
3
drift van de continenten
voeten samen, A(n) tegen je lichaam, kronkelende bewegingen in allerlei
richtingen uit balans proberen te geraken, vorm maken en vasthouden, droom,
fantasie, verschillende vormen maken,
ook eens naar elkaar kijken
combinatie van vloeiend naar afbrokkelend breken en overhellen
per twee; samenkomen en wegdrijven
vanuit balansen verlies naar nieuwe vormen
leermoment
durven evenwicht te verliezen en verschillende aanzetten zoeken om tot
nieuwe vormen te komen.
Niet mentaal sturen, maar vanuit gevoel laten leiden.
ZELFVERWERKINGSOPDRACHT
Per twee moesten we drie posities
bedenken die voor ons het leukste of het grappigste waren en daar werden fotos
van gemaakt.
Nadien moesten we in een groep een
les opstellen waarin de elementen die we tijdens deze les gezien hebben aanbod
kwamen.
Reflectie
Ervaring :
Zoek minimaal vijf woorden om deze opdracht te typeren.
Wat heb je onthouden? Wat is je bijgebleven?
·Grappig
·Concentratie
·kracht
·vertrouwen
·moeilijk
Wat heb je als plus- en minpunten ervaren ?
(moeilijk/makkelijk)
Pluspunten (makkelijk):
·De eerst opdracht die we per twee moeten doen vond ik wel
een gemakkelijke opdracht. Op de muziek moest de eerst de wegen aangeven
terwijl de tweede deze volgt. Zonder muziek moest de tweede contact zoeken met
de eerste en een stevige houding maken door te leunen en steunen.
Minpunten
(moeilijk):
·Ik vond het moeilijk om telkens opnieuw een stevige
houding uit te beelden met twee andere lichaamsdelen.
·Wat ik ook als moeilijk ervaren heb was het moment dat je
bij je medestudenten de stevige houdingen moest gaan uittesten.
·Wat ik persoonlijk ook moeilijk vond waren de drie
verschillende houdingen die we per twee moesten uitvoeren omdat je elkaar moet
vertrouwen want de ene persoon moet balanceren op de andere persoon terwijl de
onderste persoon een krachtige houding moet uitbeelden.
Hoe heb je zelf gefunctioneerd tijdens het
werkproces/deze activiteit?
Toen we individueel de opdrachten moesten uitvoeren
functioneerde ik goed. Maar toen ik hoorde dat we per twee opdrachten moesten
doen was ik eerst onzeker en durfde ik niet met een tweede persoon de opdracht
uit te voeren. Dit kwam doordat ik niet aan een medestudent durfde te vragen om
samen de opdracht uit te voeren. Maar toen ik een danspartner had waar ik de
opdrachten mee kon uitvoeren heb ik wel goed gefunctioneerd.
Essentiële aspecten
Wat was je voorkennis ?
De bewegingslessen lessen van mevrouw Joosen in de
voorbije 2 jaren kleuteronderwijs.
Welke inzichten heb je (extra) verworven ? Wat heb je
geleerd?
Ik heb geleerd dat het belangrijk is om uw danspartner te
vertrouwen als je per twee drie posities moet uitvoeren waarbij kracht en
evenwicht belangrijk zijn.
Vervolg
Waar hou je rekening mee voor een volgende gelijkaardige
opdracht (aandachtspunten)?
·Meer initiatief nemen
·Creatief nadenken over houdingen met twee steunpunten
1.samenwerking: bewegingsspel per 2, gelijke
bewegingen, tegengesteld bewegingen, en bewegingsherhalingen.
2.Tijd, Kracht, Ruimte en lichaam -exploratie
3.Bewegingen en bewegingskwaliteiten
ontdekken vanuit een thema
4. Ruimtelijke beperking, en beperkingen door
anderen opgelegd, leiden tot dansimprovisatie
5.Zelf grenzen en mogelijkheden aangeven in
dansimprovisaties.
Plaats : In de ritmiekzaal
Materiaal :
-Handtrom
-Sjaaltjes
-Stok
1.Moloko-statues Cannot contain this
2.Zapp cro magnon Juppy Juppy
3.Zapp cro magnon Sahib
4.Dueling Banjos Deliverance Pony express
5.Springbonen - pollepeldans
6Art of noise Below the waste - Back to
back
7.Implant self inflicted Denoizer
8.Implant self inflicted 4 is Dying
AANBEVOLEN :LITERATUUR : //
Werkvorm : Dansexpressie/opdrachtvorm
Opdrachtomschrijving
LESINHOUD
Inleiding
1.M:Moloko - statues Cannot contain this
Lkr:bevelvorm/streng:
Loop
kriskras door de zaal, strakke wegen, rechte lijnen
Loop op het
tempo van de muziek, ver weg van elkaar
Loop in de
tegengestelde richting, achterwaarts
Hink op 1 B
en draai rondjes.
Kruip op
H(n) en vt(n)
Stap met
stijve B(n)
Maak grote
sprongen met beide Vt(n) samen, ver en hoog
Stap door de
zaal, met de H(n) aan de enkels vast.
voorwaarts
in buiklig, met de H(n) op de rug jezelf verplaatsen
Per 2:1 pers. Geeft bevel, de andere moet
uitvoeren. (wissel om)
Kern
2.M: Zapp
cro magnon Juppy Juppy
Lkr: geeft
ruimte aan, groot naar klein
Dlns: Vrijheidsbewegingen:
huppelen, lopen, draaien, zwaaien met A(n), springen,
Behouden van eigenheid
en intensiteit, ook al wordt de ruimte verkleind.
Evaluatie: Het bewegingsveld wordt kleiner; Hoe ga je nu
bewegen?Wat voel je daarbij?Wat zal er gebeuren als je nog dichter bij elkaar
bent?
Zo dicht
mogelijk tegen de muur, bouw de spanning op.
a.Verwerking: spelen met veel ruimte
of weinig ruimte, zelf de begrenzing opzoeken
b.M: Zapp
cro magnon Sahib
wegonderbrekers (de weg versperren):
groep 1: ( sjaaltjes)
voor iemands voeten lopen, plots stilstaan, dwars voor
iemand
groep
2:
ontwijken, vrije plekken lopen, kronkelweggetjes
maken, onder de A(n)
Evaluatie:Het bewegingsveld wordt kleiner; Hoe ga je nu
bewegen?Wat voel je daarbij?Wat zal er gebeuren als je nog dichter bij elkaar
bent?
3.M: .
Lkr:kringleider
en 1 pers. In het midden van de kring plaatsen
Opdracht: kringleider demonstreert de bewegingen, en de anderen van de
kring
Imiteren de
kringleider.
De ruimte geven
of beperken van de middelste beweger
De middelste
beweger, blijft zo groot en zo vrij mogelijk, bewegen.
Variatie:Wisselen van kringleider en middelste, en
meerdere kleine kringetjes verspreiden
.
4.Schrijven /associëren
Adv kranten, knipsels,
groepsgesprekken, vanuit de kleine kringetjes.
Onderdrukker (macht)/ onderdrukte(onmacht)
5.Stokkendans
M: Springbonen - pollepeldans
Dansen zoals een stok;
stokstijf, tikken van de stok op de grond, draaien en wiegen
Om de as, staan dof
liggend, hellen vw. En aw., vallen en rechtstaan?
Strak en
krachtig
6.M: Art of noise Below the waste - Back to
back
a.Zelf de dans uitvoeren, de weerstand en de
kracht van de stok in jezelf, laat zelf
De stok nu dansen, jij kan zelf de dansbewegingen
bepalen, stijf, strak, houterig.
b.De weerstand van buiten, drukt op je lichaam. Verplaats van de
ene kant
van de zaal naar de
overzijde, recht naar een punt toe, maar met
veel weerstand,
druk van buiten. Dit kost moeite en kracht.
c.Per 2: Een beweger zoekt stevige steunpunten op, en de andere
gaat de kracht
of de weerstand met
het lichaam geven, de onderdrukte mag niet omver vallen.
Van de ene vorm
naar de andere, rustig en krachtig.
7.M:Implant self inflicted Denoizer
a.De onderdrukte beweger: wankel, evenwicht
zoekend, herhaalde bewegingen uitvoeren, mechanisch, gelaten. (gedwongen werk
zoals kappen, ophangen, stapelen, )
Ruimte:
dicht bij elkaar/ hoekje/laag bij de grond
Evaluatie:
Welke bewegingen?Gedachten?Gevoelens?
b.Uitdieping:
plots een harde stoot of klap: dmv bewegingsaanzet, je
door de ruimte laten slingeren(sch., dij, hfd, rug)
De ongecontroleerde beweging laten uitlopen totdat je
erbij stilligt.
Langzaam rechtop staan
Herbegin, wegslingeren/opstaan/herh,
Nu als je rechtstaat: grote weidse bewegingen en weer
wegslingeren.
c.Per 3: 1 voordoener, en 2 imitators. Het effect van onmacht
uitvergroten!
Slot
8.verwerkingsopdracht: maak in kleine groepjes
een presentatiestukje met de ingrediënten van de les.
M:Implant self inflicted 4 is Dying
Wisselen van macht en onmacht
Start je met macht of onmacht?
Manipuleren, volgen en niet
volgen,dwingen en onderdrukken of onderdrukt worden
Danswegen versperren of ontwijken
Ruimte kleiner maken
Geven van veel of weinig ruimte
Krachtig zoals de stok
Bewegingsherhalingen (gelatenheid)
Wegslingeren groot en vrijdag
ZELFVERWERKINGSOPDRACHT
We kregen de opdracht om ons voor
te stellen dat we werken in een fabriek werkten en bandwerk moesten doen. We
moesten voor onszelf vijf bewegingen uitzoeken die we uitvoerden in het
frabiek. Hiervoor krijgen we de opdracht om alle elementen van tijd, kracht,
ruimte en lichaam in deze bewegingen te stoppen.
Reflectie
Ervaring :
Zoek minimaal vijf woorden om deze opdracht te typeren.
Wat heb je onthouden? Wat is je bijgebleven?
·Creativiteit
·inlevingsvermogen
·Concentratie
·Grappig
·leuk
Wat heb je als plus- en minpunten ervaren ?
(moeilijk/makkelijk)
Pluspunten (makkelijk):
Minpunten
(moeilijk):
Hoe heb je zelf gefunctioneerd tijdens het
werkproces/deze activiteit?
Ik heb zelf goed gefunctioneerd in deze activiteit. Ik
deed niet altijd even goed mee en ik kwam niet op creatieve activiteiten maar
dit kwam doordat ik gesloten ben en ik geen bewegingen durften te maken. Bang
voor de reacties van mijn medestudenten. Maar ik heb toch geprobeerd om mijn
best hiervoor te doen.
Essentiële aspecten
Wat was je voorkennis ?
De bewegingslessen lessen van mevrouw Joosen in de
voorbije 2 jaren kleuteronderwijs.
Welke inzichten heb je (extra) verworven ? Wat heb je
geleerd?
Als je bewegingen moet verzinnen dan moet je creatief
nadenken en niet verlegen zijn om te durven bewegen.
Vervolg
Waar hou je rekening mee voor een volgende gelijkaardige
opdracht (aandachtspunten)?
Toen ik aan deze keuzemodule wist ik nog niet wat mij te wachten stond. De eerste les kregen we onze opdracht van de keuzemodule. Toen ik de opdracht las, sloeg ik een beetje in paniek. Ik wist niet hoe ik een muzische week in de klas moest aan brengen. Zelf wist ik ook nog niet veel van cultuur of cultuureducatie, maar ik was bereidt om mezelf meer in te zetten op cultureel vlak. ik ben daarom ook opzoek gegaan naar interesse websites en interesse cultuurhuizen.
Maar toen werd het tijd dat ik ging beginnen aan de projectweek. Meer moest ik opzoek gaan naar een inspiratiebron. Dit was voor mij al geen gemakkelijk begin want ik ben een persoon die altijd twijfelt aan alles. Maar mijn beslissing stond wel snel vast. Ik ging mijn muzische week opbouwen rond een prentenboek. Maar eerst moest ik mijn thema weten. Dus ik ging naar mijn stageschool en ik vroeg achter mijn thema. Ik kwam tot conclusie dat ik mijn muzische projectweek best binnen thema moederdag kon doen. Ik vond het een moeilijk thema maar ik wou mezelf er 100% voor inzetten en er voor gaan. ik ging dus opzoek naar prentenboeken rond thema moederdag. Ik had enkele interessante prentenboeken gevonden maar nu moest ik een keuze maken voor één prentenboek waarrond ik ging werken.
Ik heb gekozen voor het prentenboek 'mijn mama en ik'. Ik vond het persoonlijk een heel mooi prentenboek en het sprak mij direct aan. Ik ben begonnen met het prentenboek te lezen. Toen ik het prentenboek gelezen had, ben ik de werkwoorden beginnen op te schrijven om zo aan mijn bewegingslessen te beginnen, nadien heb ik mijn drama lessen gemaakt op basis van de prenten uit het prentenboek en de muzieklessen.
Ik begon de muzische project week met schrik omdat ik dacht dat ik het niet goed ging doen. Wie had gedacht dat een muzische week in de kleuterklas zo fijn kon zijn. Heel eerlijk, ik niet! Het was een succes. Zowel de kleuters als ik hebben enorm genoten van dit thema. De muzische projectweek vroeg veel tijd en energie van de kleuters maar ze zijn erin geslaagd. Er was opkomst van de ouders die naar de verwendag kwamen en naar het dansje van hun kind kwamen kijken. De voormiddag bestond uit de verwendag voor de mama's. De kleuters mochten hun mama masseren. Na het masseren was er even een korte pauze. Na de pauze werden de ouders terug bij elkaar geroepen om te kijken naar ons dansje. Als afsluiting van de verwendag voor de mama's kregen ze hun moederdagscadeau mee naar huis.
Achteraf gezien was het een enorm fijn thema. Zowel voor mij als voor de kleuters.
Mijn inspiratiebron is het prentenboek mijn
mama en ik.
Ik heb voor deze inspiratiebron gekozen
omdat het veel mogelijkheden biedt zowel op gebied van dans, drama en muziek. In
dit verhaal stonden interessante beleving en bewegingswoorden waar ik met dans
rond kon werken. Dit prentenboek gaf me ook de mogelijkheid om hier dramatische
activiteiten rond uit te werken.
De kaft van het prentenboek sprak mij echt
aan. Maar toen wist ik nog niet hoe dit boek zich zou kunnen lenen voor een
muzische week rond op te bouwen. Maar toen ik het prentenboek gelezen had kreeg
ik direct ideeën om er dramatische activiteiten en bewegingslessen rond op te
bouwen. Ik heb lang getwijfeld tussen twee prentenboeken maar ik heb
uiteindelijk dit prentenboek genomen en ik ben hier heel blij om.
Als
je interesse hebt in hoe je cultuureducatie in de klas wil brengen, bekeken
door een andere (onderzoeks-)bril. En ook als je interesse hebt in het
onderzoek want het is volledig up to date.
2.Wie onderhoudt de site?
Barend
van Heusden is de hoofdonderzoeker. Hij is prof aan de universiteit van
Groningen. Hij voert dit onderzoek samen met een uitgebreid team; mensen uit SLO,
projectcoördinatoren en communicatoren.
3.Wat biedt de site?
De
site biedt een onderzoek naar cultuur. Het gaat meer om waarom je de lessen
wilt geven, welke relaties en overeenkomsten er zijn met andere vakken, Het is
niet specifiek gericht naar organisatie, hoe de lessen eruit zien,
Ze
werken ook samen met pilootscholen, dit zijn scholen die het project, de
onderzoeken uit testen. Je vindt dus ook een grote lijst van scholen op de website.
4.Vind je de website goed te
hanteren?
Als
je weet waar de informatie op de website over gaat, is hij wel goed te
hanteren.
5.Zijn er nog andere links op
de website?
Ja,
er is een link naar canon cultuurcelen
eventueel sites waar de artikelen opstaan van de interviews die afgenomen zijn.
Deze kan je terugvinden in de bibliotheek op de site.
6.Heeft het een educatieve
meerwaarde?
Dit
onderzoek is nog niet volledig afgerond. Er is dus nog geen sprake van een eindproduct.Eind 2013 zouden er verdere
onderzoeksresultaten gepubliceerd worden.
Cultuureducatie
is opgesplitst in twee woorden; cultuur en educatie. Cultuur is een
verzamelterm die betrekking heeft op de attitudes, visies, percepties, normen
en waarden van (groepen) mensen. Educatie daarentegen heeft verschillende
termen, zoals: opvoeding, vorming, onderwijs. Maar wat betekenen deze twee
losstaande woorden in zijn geheel?
Cultuureducatie
omvat alle vormen van activiteiten waarbij cultuur als doel of als middel
wordt ingezet. Hierbij richt men zich op het leren over cultuur, door cultuur
en met cultuur. De educatie laat mensen kennismaken met kunst- en
cultuuruitingen.
Al een hele
tijd wordt er gesproken over het begrip kunsteducatie. De kunst werd hierbij
centraal geplaatst. De laatste jaren spreekt men over kunst- en cultuureducatie
of kortweg over cultuureducatie. De notie van cultuureducatie geeft aan dat
het niet enkel om kunst gaat, maar dat er ook ruimere doelstellingen in het
spel zijn. De deelgebieden van cultuureducatie zijn:
- Kunsteducatie
Via kunsteducatie doen wij kennis
van kunst op en worden wij bewust van onze eigen kunstzinnige talenten. Dit
doen wij door zelf aan de slag te gaan met kunst, door te bekijken en te
ervaren. Kunsteducatie richt zich op zowel traditionele als moderne
kunstvormen.
Traditionele kunstvormen
Moderne kunstvormen
- muziek
- dans
- theater
- beeldende kunst
- architectuur
- film
- fotografie
-literatuur
- popmuziek
- gaming
- creatieve nieuwe
media
- mode
- design
In het onderwijs kan men gebruik
maken van drie verschillende leervormen:
ØActief/activeren:
zelf deelnemen aan een kunstdiscipline zoals bijvoorbeeld: dans
ØReflectief/reflecteren:
nadenken over, lezen, praten en uitwisselen van gedacht met elkaar omtrent het
begrip kunst
ØReceptief:
Kijken en luisteren naar voorstellingen, concerten, tentoonstellingen.
-erfgoededucatie
Erfgoed is alles wat we hebben overgeërfd
van vorige generaties en wat we al doende zelf aanmaken voor volgende
generaties. Dit zowel in materiële(Monumenten, archeologische vondsten of
archieven) als immateriële(Tradities, verhalen, rituelen en gebruiken) zin, zij
het ongeacht waarde of emotionele betekenis. Aan cultureel erfgoed daarentegen
hechten we als groep, als gemeenschap wel een belangrijke waarde. We
omschrijven cultureel erfgoed als: Datgene wat groepen mensen op een bepaald
moment en op een bepaalde plaats waardevol vonden om te bewaren en te
beschermen. En vandaag de dag respectvol integreren in een samenleving om aan
volgende generaties door te geven.
- Media-educatie:
Deze educatie leert mensen omgaan met diverse media om communicatie
tussen mensen mogelijk te maken. Het gaat om dragers van informatie. Onder
diverse media verstaan we de klassieke media (kranten, radio, tv) als de nieuwe
media (internet).
- literatuureducatie
Literatuureducatie is gericht op
literaire competentie. Daarvan is sprake als iemand de weg weet in het brede
aanbod van boeken, kennis heeft van kenmerken van literaire teksten en een
beargumenteerd oordeel kan geven.
- Cultuurzelfbewustzijn
Is de manier waarop mensen over hun
eigen cultuur en leven reflecteren.
De website
duidt vooral de samenwerkingsverbanden aan, die over het thema cultuur gaan. Zo
somt de website een aantal van deze netwerken op, zoals: partners, schakels en
scholen. Deze website verwijst voornamelijk naar andere organisaties of
initiatieven. Bij alle netwerken en organisaties worden veel praktijkvoorbeelden
aangeboden die vooral dienen om inspiratie uit te halen.
Als iemand
dus praktisch wilt werken rond cultuureducatie dan raden wij zeker deze site
aan, vanwege de vele voorbeelden en samenwerkingsverbanden. Het is zelfs zo dat
als een school of leerkracht wilt kijken naar welke cultuurpartners er zijn in
de regio, dan kan deze persoon zijn regio ingeven in een zoekmachine op de
site.Daarna zoekt de zoekmachine welke
culturele organisaties er zijn in de directe schoolomgeving van die persoon.
Onderhoud van de
website
De website wordt onderhouden door CANON, de cultuurcel van het Vlaams
ministerie van onderwijs.
Aanbod van de website
Als je enkel
en alleen op zoek bent naar een definitie omtrent cultuureducatie, dan raden
wij je deze website niet aan. Op deze website vind je wel veel voorbeelden
omtrent een goede invulling van het begrip cultuureducatie in de praktijk.Deze website geeft een overzicht van verschillende
culturele partners, publicaties omtrent
cultuureducatie en praktijkvoorbeelden van scholen of culture netwerken die
werken rond cultuureducatie. Je krijgt hier ook een overzicht van welke
samenwerkingsverbanden er aanwezig zijn in de verschillende regios,
Hanteerbaarheid
De website
heeft een duidelijke en overzichtelijke lay-out dit zorgt ervoor dat de site
makkelijk en simpel te hanteren is.
Alle
hoofdzaken worden onderverdeeld in tabbladen, de bijzaken worden aan de hand
van fotos en bijhorende uitleg op de startpagina weergegeven. Van elke
hoofdzaak wordt een korte maar krachtige inhoud weergegeven. En worden alle
instanties, praktische voorbeelden, publicaties, opgesomd in overzichtelijke
lijstopsommingen.
Linken
De website
verwijst naar een aantal andere websites die praktische informatie geven over
cultuureducatie en de mogelijke subsidies voor culturele projecten die je wil opstarten.
We zijn met de ganse klas naar het 'MIM' in Brussel geweest. Het is een prachtig gerestaureerd complex midden in Brussel. Het museum bevat prachtige muziekinstrumenten. De 1200 interessantste en meest sprekende muziekinstrumenten staan opgesteld in 4 tentoonstellingszalen. De vier tentoonstellings zijn de volgende: * De Westerse blaas- en slaginstrumenten * De Westerse snaarinstrumenten * De klavierinstrumenten * De mechanische, elektrische, elektronische instrumenten
Daarnaast heeft het MiM ook een concertzaal, een ruimte voor workshops, een museumwinkel, een bibliotheek en helemaal bovenaan een restaurant met terras.
Het MiM museum is zeker en vast de moeite waard om er een kijkje te gaan nemen als u er nog nooit geweest bent. Ook voor kleuterscholen is dit zeker en vast een aanrader als werkt binnen het thema muziek
Beschrijving van de bewegingsles 'gestructureerde kinderdansen'
Tijdens deze
les hebben we vooral de kinderdansen die we de voorbije jaren gehad hebben
herhaalt. Het waren drie dansen die we konden gebruiken tijdens onze muzische
weekstage.
1.Bal del
truc.
Het is werd gedanst op een AB melodie. Eerst moesten
we 2x8 tellen rond huppelen in de zaal en wanneer het gezegd werd draaien naar
de andere kant. Op het refrein, moesten we gaan zitten en dan 3x stampen met
onze voeten, 3x klappen in onze handen, dit mag niet, dat mag niet (wijzen met
de vinger) en draaien in een rondje.
De les werd opgebouwd dat we telkens vlugger moesten
zijn en ook leerden luisteren naar de muziek. We moesten allerlei opdrachten
doen, eerst alleen en dan per 2 tot we uiteindelijk tot de kinderdans kwamen.
Het was de bedoeling dat we per 2 tegenover elkaar
gingen staan en met elkaar de dans deden. Eerst moet ene 8tellen huppelen en
buigen. Hij moest er dan ook wel voor zorgen dat hij op 8tellen terug op zijn
plaats was. De andere moest 8tellen heen huppelen, buigen en de hand nemen en
meenemen naar het midden.
Daar moesten ze het refrein opnieuw samen dansen, maar
uiteindelijk maar een halve draai maken zodat ze allemaal op tijd terug op hun
plaats waren om opnieuw te beginnen.
2. Sasa nukuteau
Deze dans werd ingeleid als vrouwen die zaten te wachten op hun mannen
tot ze terug waren van vissen. Het was voor de vrouwen een bezigheid.
We moesten ervoor in kleermakerszit gaan zitten. Er werd geen muziek
voor gebruikt maar deze is er wel. Dat maakt het iets gemakkelijker om het
ritme bij te houden, want het gaat steeds sneller en sneller.
We moesten eerst 1 klap aan de rechter oor, linker oor boven het hoofd
en voor de knieën geven. Dan moest er met alles 3 keer geklapt worden en dan
opnieuw 1 keer. Als dat gedaan was moesten we 4tellen onze poep omhoog doen en
ondertussen ronddraaien, zodat we naar een andere hoek in de zaal keken.
3.Gumboots
Het wordt ook wel de goudmijn dans genoemd. Deze dans gebruikte vroeger
de mensen in Afrika die in de goudmijnen moesten werken als middel om met
elkaar te communiceren. Ze mochten tijdens de werkuren niet met elkaar praten
dus moesten ze iets anders vinden om te communiceren. Ik vond een heel
moeilijke maar leuke dans. De vorige 2 dansen zijn goed met kleuters te doen
maar deze zeker niet, toch niet aan dit tempo.
We begonnen simpel met een mambo. Dan moesten we terwijl we die mambo
aan het doen waren nog van alle dingen bij gaan doen. Eerst alleen onze rechter
kuit tikken, daarna onze rechterkuit en onze linkervoet langs achter. Als
laatste moesten we onze rechterkuit, linkervoet en rechterkuit allemaal
aantikken in de tijden dat we de mambo deden. Het was geen simpele opdracht en
het was letterlijk om over u eigen voeten te vallen.
De voorstelling gaat over een kubus en een groep bollen die elkaar ontmoeten;. Ze merken door de ontmoeting hoe verschillend ze zijn. ze willen bij elkaar komen, maar dat gaat niet zomaar. De kubus kan niet binnen in het huis van bollen want de deur is rond.
De poppenspeler en de zangeres laten de figuren dansen: in, op en rond elkaar. Een visueel spel van aantrekken en weer afwijzen, een lust voor het oog... en voor het oor! De artiesten begeleiden de bewegingen van de objecten met stem, keelklanken, a capella zang en vreemde woorden op het ritme van de guitalele, het kleine broertje van de gitaar.
Het is een bijzondere voorstelling met poppen, livemuziek en zang.
Dansvoorstelling Kopergietery: 't Is mijn smaak niet.
Deze voorstelling is geschikt voor kinderen vanaf 6 jaar. Het is een voorstelling van voorwerpen die tot leven komen. Het is een kinderen een voorstelling die hen zeker gaat aanspreken.
(c)Julie Tavernier-Isabel Devos
Beschrijving van de voorstelling:
Op het einde van de straat staat een huis. Het is een vreemd huis, het liefst lopen we er met een grote boog omheen. Wie goed luistert hoort het geratel van machines en het gekakel van kippen. Het zijn vast heel vreemde mensen die daar huizen. Zullen we toch eens door het sleutelgat kijken?
In het woordeloze t is mijn smaak niet maak je kennis met drie bijzondere personages, die in een landschap van koelkasten hun eigen universum bouwen.
Een heerlijk merkwaardige voorstelling over de angst voor het onbekende...
Deze voorstelling is geschikt voor kinderen van de eerste kleuterklas, voor 3jarige kleuters
Beschrijving van de voorstelling:
Met schorten aan alsof ze pas van het veld komen, plukken drie vrouwen appels uit de lucht. Niet zomaar plukken, ze draaien en trekken lichtjes tot het lint breekt. Deze vrouwen weten hoe ze een appel voor zich kunnen winnen. Niet door te gooien of er achteloos mee om te gaan, maar door hem vast te nemen alsof je de enige appel in de wereld te pakken hebt. Om er dan een ruk aan te geven en hem bij de rest in het krat te leggen.
En zo rolt de voorstelling verder: de appels gaan van hand tot hand, ze vallen bijna maar toch net niet en ze belanden op de toetsen van de piano hard genoeg om muziek voort te brengen, zacht genoeg om Pommeliere tot een builenloze voorstelling te maken. Na tien minuten heb je de indruk dat ze van goud zijn, die dingen. Het pleit dan ook in het voordeel van de peuterlijke onbevangenheid dat de kleinsten wegduiken wanneer een appel hun richting uitrolt.
Erg uitdagend of uitzonderlijk fris is de bewegingstaal nochtans niet. De twee danseressen Dafne Maes en Anne Marie Honggokoesoemo houden het onder leiding van de choreografe Goele van Dijck bij een voorzichtige, speelse jeugddansvoorstelling. Huppelen, hurken, reiken en rollen dus. En toch verveelt Pommeliere geen minuut. Filip Bral componeerde de muziek en de pianiste Ilse Stroobant houdt het tempo op de scène strak in de hand. Drie kwartier lang precies een pamper vol leggen de drie met hun dans en muziek voldoende variatie en spelplezier aan de dag om zelfs de chipseters op de laatste rij aandachtig te houden.
Eigen ervaring van de voorstelling
Tijdens mijn twee weken stage ben ik samen met de kleuters van de 1ste kleuterklas van de Reinpad school - Genk deze voorstelling gaan bekijken. Toen we de zaal binnen kwamen stonden al drie dames klaar op het kunst gras en deze dames begroeten alle kinderen. De voorstelling startte pas als al de kleuters flink zaten op de bankjes. Al de kleuters uit de verschillende 1ste kleuterklassen waren muisstil en bekeken heel aandachtig de voorstelling. Er waren zelfs kleuters die meededen en voor de dames aanwezen waar nog appels waren. Ik vond dit een zeer geslaagde voorstelling. Op het einde van de voorstelling moesten wij als leerkrachten appeltjes schillen en zo konden de kleuters nog allemaal samen lekkere appeltjes smullen. Dit vonden de kleuters natuurlijk een geweldig.
Beschrijving van de les 'werken met klein materiaal
Aan het begin van de les moesten we opzoek gaan naar materialen. We hadden plastieken bekertjes, kranten, grote ballen, lege dozen, enzo voort... Eerst moesten we de verschillende materialen ontdekken. Het was de bedoeling dat we er achter kwamen welke mogelijkheden deze materialen ons konden bieden. bijvoorbeeld: een handdoek kan je opplooien, omhoog gooien, kan je op gaan liggen, kan je de vloer mee poetsen,...
Nadien moesten we in groepjes gaan samen zitten en moesten we onze ideeën aan elkaar vertellen. Tijdens het groepsmoment moesten we kort toelichten welke mogelijkheden de verschillende materialen ons biedt, daarna moesten één persoon iets voordoen met zijn/haar voorwerp en moesten we dit nadoen. Nadien moesten we drie voorwerpen kiezen waarmee we verder wilden werken tijdens de les.
We moesten aan elk van de drie voorwerpen die we als groep gekozen hadden een naam verzinnen. Nadien was de bedoeling dat we een les gingen opstellen met deze drie voorwerpen waarbij we rekening moesten houden met het bewegingskader. In één van de hoofdopdrachten of subopdrachten moeten we één van de drie materialen gebruiken. In het totaal hadden we drie hoofdopdrachten in de kern met telkens twee supopdracht. In elke hoofdopdracht maakte we gebruik van één van de drie materialen.
Beschrijving van de les 'zo krachtig als een rots'
Tijdens deze les hebben we gewerkt rond één van de vier bouwstenen van beweging 'Kracht'. We moesten met ons heel lichaam krachtige bewegingen maken. In het begin verliep deze opdracht heel stroef omdat dit voor iedereen ongemakkelijk was. Maar door aanmoediging van onze lector ging het voor iedereen beter. We moesten oefenen en experimenteren met houdingen eerst individueel en nadien per twee.
de eerste opdracht was dat we allerlei houdingen moesten zoeken om er samen één geheel van te vormen. Dit verliep niet altijd zo goed en het was ook niet altijd gemakkelijk omdat je bang was om de andere persoon pijn te doen. Maar door in elkaar te geloven en elkaar te vertrouwen lukte deze opdracht wel. Nadat deze opdracht vlot liep werd de tweede opdracht aan ons meegedeeld. We mochten niet spreken met elkaar maar we moesten elkaar proberen aan te voelen. Het was de bedoeling dat we elkaar met één lichaamsdeel aanraakte zonder onze lichamen los te maken van elkaar. In het begin van deze opdracht zorgde dit voor lach momenten dit kwam meestal omdat de opdracht niet zo goed lukte. Toen we deze opdracht een tweede keer deden lukte het al veel beter omdat je elkaar beter aanvoelt en omdat je allebei geconcentreerd bleef.
Als laatste oefening moesten we drie posities bedenken die voor ons het leukste of het grappigste waren. hiervan werden foto's van gemaakt.
Cultuureducatie laat mensen kennismaken met kunst en
cultuuruitingen en verdiept het inzicht hierin. Cultuureducatie kan je
omschrijven als alle vormen van educatie waarbij cultuur als doel of als middel
wordt ingezet. In de praktijk wordt cultuureducatie als verzamelbegrip gezien
voor kunsteducatie, erfgoededucatie en media- educatie.
2.Canon Cultuurcel.
Waarom
raadplegen we deze website en wat heeft de website te bieden?
Via deze website kunnen leerkrachten en educatoren culturele
agenda raadplegen voor culturele evenementen en studiedagen die regio, rubriek
en datum gericht zijn.
Daarnaast biedt deze website ruimte voor initiatieven voor andere
kunst en cultuureducatieve organisaties.
Wie
onderhoudt de website?
De ministerie van de Vlaamse Gemeenschap waaronder specifiek het
Agentschap van Onderwijscommunicatie
Vind je de
website goed te hanteren?
Deze website is goed hanteerbaar als je specifiek weet waar je
naar opzoek bent.
Sommige rubrieken worden niet duidelijk aangegeven en hierdoor
moet je de verschillende rubrieken doorlopen wat zorgt voor verwarring.
Hebben ze
link naar andere cultuurcentrums
Je moet eerst onder de rubriek inspireert kijken dan ziet je
praktijkvoorbeelden, cultuurpartners, cultuurschakels en IngeBeeld. Je moet op
het balkje cultuurpartners drukken en hieronder vind je de verschillende
regionale cultuurcentrums terug.
Meerwaarde:
Het is een handig zoekmachine als je opzoek gaat naar specifiek
gerichte evenementen en regionale cultuurcentrums.
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!