Beschrijving van de bewegingsles 'gestructureerde kinderdansen'
Tijdens deze
les hebben we vooral de kinderdansen die we de voorbije jaren gehad hebben
herhaalt. Het waren drie dansen die we konden gebruiken tijdens onze muzische
weekstage.
1.Bal del
truc.
Het is werd gedanst op een AB melodie. Eerst moesten
we 2x8 tellen rond huppelen in de zaal en wanneer het gezegd werd draaien naar
de andere kant. Op het refrein, moesten we gaan zitten en dan 3x stampen met
onze voeten, 3x klappen in onze handen, dit mag niet, dat mag niet (wijzen met
de vinger) en draaien in een rondje.
De les werd opgebouwd dat we telkens vlugger moesten
zijn en ook leerden luisteren naar de muziek. We moesten allerlei opdrachten
doen, eerst alleen en dan per 2 tot we uiteindelijk tot de kinderdans kwamen.
Het was de bedoeling dat we per 2 tegenover elkaar
gingen staan en met elkaar de dans deden. Eerst moet ene 8tellen huppelen en
buigen. Hij moest er dan ook wel voor zorgen dat hij op 8tellen terug op zijn
plaats was. De andere moest 8tellen heen huppelen, buigen en de hand nemen en
meenemen naar het midden.
Daar moesten ze het refrein opnieuw samen dansen, maar
uiteindelijk maar een halve draai maken zodat ze allemaal op tijd terug op hun
plaats waren om opnieuw te beginnen.
2. Sasa nukuteau
Deze dans werd ingeleid als vrouwen die zaten te wachten op hun mannen
tot ze terug waren van vissen. Het was voor de vrouwen een bezigheid.
We moesten ervoor in kleermakerszit gaan zitten. Er werd geen muziek
voor gebruikt maar deze is er wel. Dat maakt het iets gemakkelijker om het
ritme bij te houden, want het gaat steeds sneller en sneller.
We moesten eerst 1 klap aan de rechter oor, linker oor boven het hoofd
en voor de knieën geven. Dan moest er met alles 3 keer geklapt worden en dan
opnieuw 1 keer. Als dat gedaan was moesten we 4tellen onze poep omhoog doen en
ondertussen ronddraaien, zodat we naar een andere hoek in de zaal keken.
3.Gumboots
Het wordt ook wel de goudmijn dans genoemd. Deze dans gebruikte vroeger
de mensen in Afrika die in de goudmijnen moesten werken als middel om met
elkaar te communiceren. Ze mochten tijdens de werkuren niet met elkaar praten
dus moesten ze iets anders vinden om te communiceren. Ik vond een heel
moeilijke maar leuke dans. De vorige 2 dansen zijn goed met kleuters te doen
maar deze zeker niet, toch niet aan dit tempo.
We begonnen simpel met een mambo. Dan moesten we terwijl we die mambo
aan het doen waren nog van alle dingen bij gaan doen. Eerst alleen onze rechter
kuit tikken, daarna onze rechterkuit en onze linkervoet langs achter. Als
laatste moesten we onze rechterkuit, linkervoet en rechterkuit allemaal
aantikken in de tijden dat we de mambo deden. Het was geen simpele opdracht en
het was letterlijk om over u eigen voeten te vallen.